اسلام آباد خبر14:10 - 1396/02/31

نگاهی به تاثیر "رقیب هراسی" بر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری/ نتیجه معنادار آرا در شهر مشهد

شواهد به خوبی نشان می دهد که رقیب های حسن روحانی علیه سید ابراهیم رئیسی بر نتیجه انتخابات تاثیرگذار بوده است.

به گزارشاسلام آباد خبر،به نقل ازشبکه اطلاع رسانی مرصاد/ بالاخره نتایج انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری اعلام شد و بر اساس نتایج اعلام شده روحانی فعالیت خود را در دولت دوازدهم نیز ادامه خواهد داد.

 

در حالی که در 4 سال گذشته مشکلات متعددی در مدیریت دولت وجود داشت، این سوال مطرح می شود که چرا حسن روحانی دوباره در این دوره نیز انتخاب شد.

 

عوامل متعددی را بر این نتیجه می توان تاثیرگذار دانست اما  2 عامل بر این نتیجه بیش ترین تاثیر ها را داشتند. اول رقیب هراسی و دوم معرفی نکردن کامل و درست رقیب روحانی یعنی سید ابراهیم رئیسی.

 

"رقیب هراسی" اقدامی بود که حسن روحانی در سخنرانی های مختلفی انجام داد. او بارها در سخنرانی هایش به رقیب خود حمله کرد و سعی کرد تا تصویری غیر واقعی از او به جامعه معرفی کند.

 

این اقدام حسن روحانی با توجه به اینکه سید ابراهیم رئیسی کمتر توسط رسانه های بی طرف به درستی معرفی شده بود، موجب شد تا بر نتیجه تاثیر زیادی بگذارد.

 

آرای مشهد نمونه ای برای اثبات یک ادعا

 

نتیجه آرای مشهد نمونه خوبی برای اثبات این ادعاست که رقیت هراسی حسن روحانی  علیه  رئیسی و همچنین عدم معرفی درست رئیسی توسط رسانه های بی طرف بر آرای مردم تاثیرگذار بوده است.

 

در مشهد سید ابراهیم رئیسی توانست که با بیش از ۹۰۳ هزار رای به عنوان نفر اول معرفی شود. نفر دوم هم حسن روحانی بود که با اختلاف زیاد از رئیسی بیش از ۶۸۸هزار رای کسب کرد.(1)

 

می توان اینگونه برداشت کرد که مشهدی ها به دلیل آشنا بودن با شخصیت و چهره  درست از سید ابراهیم رئیسی به دلیل فعالیت موفق او در آستان قدس و شناخت واقعی از خانواده همسر او(آیت الله علم الهدی) به وی بیشترین رای را دادند.

 

با این وجود در این شرایط اگر رقیب هراسی های صورت گرفته علیه سید ابراهیم رئیسی نبود و وی به درستی به تمام مردم ایران همانند مردم مشهد معرفی می شد، شاید نتیجه انتخابات طور دیگری می شد و فرد منتخب مردم فردی به جز حسن  روحانی می بود.

------

1-نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری در شهرستان مشهد