اسلام آباد خبر18:20 - 1402/01/09
گزارش/

گورستان تاریخی چشمه‌سنگی یکی از آثار ملی ایران در اسلام‌آبادغرب+تصاویر

اسلام آبادخبر: قبرستان چشمه سنگی مربوط به دوران های تاریخی پس از اسلام است که در بخش حمیل شهرستان اسلام‌آبادغرب واقع شده است.

به گزارشاسلام آباد خبر، قبرستان چشمه سنگی مربوط به دوران های تاریخی پس از اسلام است که درروستای چشمه سنگی بخش حمیل شهرستان اسلام‌آبادغرب واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۴ اسفند ۱۳۸۵ با شمارهٔ ثبت ۱۷۸۲۳ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

 

شهرام علی یاری  کارشناس  میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری  استان کرمانشاه در این رابطه در گفتگو بااسلام آباد خبر،اظهار داشت:  قبرستان مذکور در تاریخ ۱۴ اسفند ۱۳۸۵ طی شماره 17823 به ثبت ملی رسیده و به عنوان یکی از آثار اسلامی محسوب می شود و براساس نوع خط بکار رفته و نقوش روی سنگ قبر ها مربوط به دوران صفویه به بعد تا عصر حاضر می باشد.

 

 

وی افزود: نوع نقش ها هم با فرد متوفی در ارتباط می باشد مثلا اگر فرد متوفی شکارچی بوده نقش سلاح روی سنگ قبر حک می‌کردند یا برای خانم ها بیشتر نقش شانه و قیچی حک شده که نشان آرایشگری فرد مورد نظر بوده است.

 

 

علی یاری گفت:  نمونه های این چنینی زیادی در منطقه هست و در هر دهستانی که از چند روستا تشکیل شده یک قبرستان تاریخی باقدمت چندصد ساله دارند و میل های بلندی که تراشیده اند خود نماد و نشانه قبرستان بوده که از دور معلوم بشود و براساس نوع سنگش هم از سنگ های منطقه تراش خورده که کمترین فاصله ممکن با قبرستان داشته باشد.

 


این کارشناس میراث فرهنگی در پاسخ به این سوال خبرنگار اسلام آبادخبرکه چرا برخی از سنگتراش های روی قبرها  از همه بلند تر است، گفت: "میل" ها  خودشان نماد قبرستان هستند  حالا در بعضی جاها مشاهده می شود که به عنوان سنگ قبر شخصیت بزرگی از میل استفاده کرده اند و در کل اگر ساده و بدون نقش و نوشته باشه همان میل بوده ولی اگر نوشته و نقش داشته باشد مربوط به فرد متوفی بوده که حتما"  شخصیت مهمی داشته است.

 

 

به گزارش خبرنگاراسلام آباد خبر، علاوه بر قبرستان چشمه سنگی، تپه شماره 1 چشمه سنگی با کد 18123 ، تپه شماره 2 چشمه سنگی با کد  17823 و محوطه جشمه سنگی با کد 17852 به عنوان آثار ملی ایران به ثبت رسیده اند.

 

شایان ذکر است؛ گورستان تاریخی چشمه سنگی  در حال حاضر نیز بعنوان مزارستان اهالی روستا مورد استفاده قرار دارد.

 

 

انتهای پیام/