اسلام آباد خبر09:23 - 1396/05/30
گزارشی از نانوایی‌های آزادپز؛

قیمت نان در آزادراه بی ثباتی/ تفاوت 2500 تومانی در یک قرص نان

اسلام آبادخبر: قیمت متفاوت نان در نانوایی‌ها موضوعی است که خیلی اوقات با آن مواجهه هستیم از نان یارانه‌ای 500 تومانی گرفته تا نان آزاد 3 هزارتومانی و کسی هم بر این موضوع نظارتی ندارد!

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  قیمت متفاوت نان در نانوایی‌ها موضوعی است که خیلی اوقات با آن مواجهه هستیم از نان یارانه‌ای 500 تومانی گرفته تا نان آزاد 3 هزارتومانی و کسی هم بر این موضوع نظارتی ندارد و نانواها آزاد پز می‌تواند قیمت نان را به هر قیمتی که دوست دارند، به مردم عرضه کنند.

هفته پیش خبری در مورد آزاد پزی نانوایی‌های دولتی از ابتدای مهر در فضای مجازی منتشر شد؛ با توجه به اینکه نان قوت اصلی ایرانی‌هاست و قیمت آن تأثیر بسزایی در زندگی مردم به‌خصوص قشر کم‌درآمد دارد به سراغ علی رسولیان مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین‌الملل استانداری خراسان رضوی رفته‌ایم تا این موضوع را بیشتر موردبررسی قرار دهیم.

 

 صبح توس:خبر آزاد پزی نانوایی‌های دولتی از ابتدای مهر چقدر صحت دارد؟

رسولیان: تاکنون برای ما هیچ ابلاغیه در رابطه با آزادسازی نانوایی‌های دولتی نیامده است و چیزی مصوب نداریم و اخذ هرگونه تصمیم در این خصوص منوط به ابلاغ کشوری و بعد شورای تأمین آرد و نان استان دارد.

 

ورود به قیمت نانوایی‌های آزاد پز ممنوع

 

صبح توس:چرا نانوایی‌ها آزاد پز هیچ قیمت و حتی وزن مشخصی برای نان‌هایشان ندارند؟

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین‌الملل استانداری خراسان رضوی: ما راهکارهای برای نظارت بر نانوایی آزاد پز دنبال کردیم تا کمتر شاهد تفاوت قیمت باشیم  اما در وهله اول همه نانوایی‌ها باید موظف به کسب پروانه شوند که تا اکنون خیلی از نانوایی‌های سطح مشهد یا پروانه گرفته‌اند یا در مرحله کسب مجوز هستند.

اما در رابطه باقیمت نان با توجه به ابلاغیهای که از تهران آمده است اعلام‌شده در حوزه قیمت نان ورود پیدا نکنیم و ما نیز زیاد در این زمینه دخالت نمی‌کنیم چراکه  زمانی که نانوایی‌های آزاد پز آرد را به قیمتهای متفاوتی می‌خرد شما نمی‌توانید برای او تعیین تکلیف کنید که نان را به چه قیمتی به مشتری بدهند.

بخش کیفت نان از هر چیزی مهمتر است که طبق گزارش‌ها رسیده حوزه بهداشت محیط و وضعیت نانوایی‌ها بهتر شده است البته در بخش افزودنی‌ها به نان هنوز متخلفانی وجود دارد.

 

درب آزاد پزی برای نانوایی‌ها دولتی باز است

صبح توس:نداشتن نرخ نامه جدید طی 3 سال گذشته نانوایی‌های دولتی را به سمت آزاد پزی سوق می‌دهد، چرا دولت در این زمینه اقدامی نمی‌کند؟

رسولیان:در حال حاضر 20 درصد نانواییهای ما آزاد پز هستند؛ ما جلو کسی در این مورد نمی‌گیریم اینکه یک عده‌ای می‌خواهد به آزاد پزی ورود پیدا کنند و نان متفاوتی ارائه دهند مشکلی وجود ندارد و دولت نیز فضا را برای آزاد پزی باز گذاشته است تا کسانی می‌خواهند نان متفاوت باقیمت متفاوت پخت کنند بتواند پروانه کسب بگیرند.

اما آن‌هایی که آرد یارانه‌ای دریافت می‌کنند مجبور هستند چارچوبی که ما تعیین می‌کنیم کار کنند البته یک مدت است قیمت نان تغییر نداشته چون قیمت آرد دولتی تغییر نکرده است اما بااین‌حال یک سری هزینههایی اضافه‌شده که ما در حال پیگیری هستیم که این هزینه‌ها را جبران کنیم.

 

نانوایی های غیر مجاز پلمب می شوند

صبح توس:آیا برای همه نانواها یک‌زمان و مهلت خاص تعیین‌شده یا برای هر نانوایی که مجوز ندارد به‌صورت جدا تعیین می‌شود؟

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین‌الملل استانداری خراسان رضوی: ما برای هر نانوایی که پروانه ندارد یک‌زمان مشخص تعیین می‌کنیم؛ ابلاغیه نظارت و اخطار به نانوا داده می‌شود تا ظرف مهلت مقرر که بین 15 تا 30 روز است برای کسب پروانه خود  اقدام کنند اگر در جهت کسب پروانه اقدام نکرد آن نانوایی را  پلمپ می‌کنیم و هیچ تعارفی هم باکسی نداریم.

 

صبح توس:آیا نظارتی بر نانوایی‌های بدون مجوز صورت می‌گیرد؟

رسولیان: بسیاری از نانوایی های سطح شهر پروانه گرفته یا در حال گرفتن پروانه هستند و حتی بر آن‌های که پروانه ندارند ،کنترل و نظارت‌های بهداشتی انجام می‌شود.

ما بر همه نانوایی‌ها چه مجوز دار چه بی مجوز نظارت می‌کنیم و باید بگویم کیفیت نان استان ما چه ازلحاظ بهداشت و چه کیفیت از سایر استان‌ها بهتر است.

 

این گفتگو چند سؤال ایجاد کرد؛ اول اینکه مگر چقدر تفاوت قیمت آرد آزاد با دولتی وجود دارد که نانوایی ها اجازه دارند نانشان را به چند قیمت بفروشند؟ چرا نظارتی بر قیمت آرد نمی‌شود تا چند قیمتی نداشته باشیم؟  چرا دولت سعی می‌کند به سمت آزاد پزی نان برود درحالی‌که می‌داند قوت اولی همه ما ایرانی‌ها نان است؟

برای پاسخ به این سؤالات به سراغ رضا حبیبی، نائب رئیس اتحادیه نانوایان مشهد رفتیم تا بتوانیم به بخشی از این سؤالات پاسخ بدهیم

 

تغییر نکردن قیمت نان دولتی نانوایی‌ها را به سمت تخلف سوق می‌دهد

صبح توس:تفاوت قیمت آردها چقدر است که ما این‌همه تفاوت قیمت در نان آزاد داریم؟

حبیبی:قیمت آرد آزد با دولتی بین هزار تا 2 هزار تومان تفاوت دارد که این تفاوت چنان نیست که بخواهند قیمت نان چند قیمتی شود. قیمت نان یارانه‌ای چند سال است هیچ تغییری نکرده است در حالی که هزینه‌های ما بسیار بالا رفته و باید مبلغ زیادی برای بیمه بدهیم اما با هزینه فروش نانمان نمی‌خواند و این باعث می‌شود بسیاری از نانواهای دولتی به سمت تخلف کشیده شوند تا بتواند هزینه‌های کارگر خود را تأمین کند.

آزاد پزی باعث می‌شود کنترلی بر قیمت نان نباشد و در این میان دهک‌های پایین  جامعه آسیب ببیند.

 

صدور مجوز برای نانوایی‌ها ممنوع شد

صبح توس: روند مقابله با نانوایی متخلف، بعد از حمایت قوه قضائیه چگونه پیش رفت؟

نائب رئیس اتحادیه نانوایان مشهد: خوشبختانه از زمانی که قوه قضائیه پای‌کار آمده روند خوبی داشته‌ایم و بسیاری از این نانوایی‌های غیر مجاز مجبور به گرفتن پروانه شده‌اند.

خوشبختانه و یا متأسفانه وزیر صنعت و معدن دستور کتبی داده‌اند که مجوز برای نانوایی‌ها صادر نشود اما هنوز این دستور اجرایی نشده است.

 

صبح توس: چه تعداد نانوایی در سطح شهر مشهد فعال هستند؟

حبیبی:1800نانوایی مجوز دار و هزار نانوای بدون مجوز که در کل 2800 نانوایی در سطح شهر مشغول به فعالیت هستند.

 

روزانه بین30 الی 40عدد نان در یک نانوایی دور ریخته می‌شود

صبح توس:این تعداد نانوایی‌ها سطح شهر با توجه به اینکه مشهد یک شهر زائر خیز است کافی است؟

 حبیبی: متأسفانه اگر سری به نانوایی‌های سطح شهر بزنید متوجه می‌شوید روزانه 30 تا 40 تا از نان‌های هر نانوایی به فروش نمی‌رسد که این عدد را اگر ضرب‌در عدد تعداد نانوایی‌های سطح شهر بکنید یک عدد بسیار بزرگ می‌شود که نان‌ها خشک و دور انداخته می‌شود و این برای ما که ایرانی و مسلمان هستیم خیلی بد است که این‌همه اسراف انجام دهیم.

 

1300 نانوایی در مشهد باید تعطیل شوند

 هزار و 500 نانوایی می‌تواند نان مشهد را با همه زائرهایش تأمین کنند و بقیه نانوایی ها باید تعطیل بشوند تا نان کمتری از بین برود.

 

صبح توس:حمیدرضا کریم مدیرکل تعزیرات خراسان رضوی در رابطه با نانوایی‌های که نان را به قیمت مختلف می فرشند عنوان کرد: ما مجری قانون هستیم و در موضوع گرانفروشی تا شکایتی صورت نگیرید نمی‌توانیم کاری انجام دهیم.

 قیمت نان موضوعی است که نمی‌شود به‌راحتی از آن عبور کرد هرچند علی رسولیان مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین‌الملل استانداری خراسان رضوی عنوان کرد که این هفته موضوع قیمت نان و نانوایی‌ها متخلف در کمسیون این اداره موردبررسی قرار می‌گیرد اما نمی‌شود از این موضوع گذشت که دولت به سمت آزد پزی نانوایی‌ها در حال حرکت است و درواقع قشر ضعیف جامعه نادیده گرفته شده اند.

انتهای پیام/