اسلام آباد خبر09:31 - 1396/07/25

احتمال مخالفت کنگره با اظهارات ترامپ کم است/ برجام تنها یک درس داشت؛ آمریکا غیر قابل اعتماد است

اسلام آبادخبر: یک کارشناس مسائل هسته ای با اشاره به تلاش ترامپ برای ورود به مذاکره مجدد با ایران عنوان کرد: اظهارات ترامپ تلاشی برای نشاندن ایران پای میز مذاکره مجدد و انجام مذاکره پیرامون مسائل موشکی و منطقه ای است که البته این تلاش بیهوده است.

به گزارشاسلام آباد خبر، ابوالفضل صدقی، کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو باشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص اظهارات اخیر ترامپ در مورد برجام اظهار داشت: اظهارات ترامپ معطوف به خود برجام نبود و اگرچه آمریکا مسائل هسته ای ایران را پذیرفته است اما برای اجبار ایران به پذیرفتن موارد دیگر تلاش می کند.

وی با بیان اینکه موضع اصلی در رابطه با برجام بر سر محدودیت های چند ساله و یا محدودیت های دائمی است عنوان کرد: مشکل آمریکا بر سر قطعنامه 2231 بوده به این صورت که آمریکا تلاش می کند تا فشار هایی به ایران بیاورد که محدودیت هایی درباره صنعت موشکی ایران را بپذیرد.

این کارشناس مسائل هسته ای در ادامه افزود: اکنون که آمریکایی ها از برجام منتفع شده و کشور ایران به تمام تعهدات خود عمل کرده است، آمریکا به دنبال ورود به حوزه های دیگری است که کمتر به آنها پرداخته شده است که یکی از آنها صنعت موشکی ایران است.

صدقی در ادامه گفت: موضوع دیگر اجرای بند 2231 قطعنامه است که ایران زیر بار انجام تعهد جدید نخواهد رفت و یا وارد مذاکره جدیدی در خصوص مسائل موشکی کشور نخواهد شد از طرف دیگر ایران به دنبال خروج از برجام نیست .

وی با اشاره به تلاش ترامپ برای ورود به مذاکره مجدد با ایران عنوان کرد: اظهارات ترامپ تلاشی برای نشاندن ایران پای میز مذاکره مجدد و انجام مذاکره پیرامون مسائل موشکی و منطقه ای است که البته این تلاش بیهوده است.

این کارشناس مسائل هسته ای با اشاره به بند ب قطعنامه 2231 مبنی بر محدودیت ایران در فعالیت های موشکی که توانایی حما کلاهک هسته ای دارند عنوان کرد: سیاست ها دولت آمریکا به دنبال اجبار ایران برای پذیرش شرطهایی درباره این بند است.

صدقی در ادامه افزود: ترامپ با طرح چنین اظهاراتی به دنبال ایجاد یک اجماع جهانی برای مقابله با ایران و از طرف دیگر به وجود آوردن شکاف میان جامعه و ایجاد تشویش است. هرچند فرصت 60 روزه برای کنگره وجود دارد.

وی خاطر نشان کرد: اگر ایران محدودیت های جدید موشکی را بپذیرد و یا پای میز مذاکره دیگری قرار بگیرد، ترامپ هم کوتاه می آید اما شرایط جمهوری اسلامی ایران به گونه ای نیست که وارد مذاکره مجدد پیرامون برجام و یا دیگر مسائل با آمریکا بشود.

این کارشناس مسائل هسته ای در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال رد یا پذیرش این سخنان ترامپ در کنگره گفت: تجربه نشان داده است در مسائلی که سیاست های کلان آمریکا بوده و منافع این کشور برجسته تر است، کنگره مخالفتی با رئیس جمهور آمریکا نمی کند و از همین رو احتمال مخالفت کنگره با اظهارات ترامپ کم است.

صدقی با بیان اینکه احتمال خروج آمریکا از برجام ضعیف است عنوان کرد: در حال حاضر اگر آمریکا به این نتیجه برسد که ایران نمی خواهد باآمریکا وارد مذاکرات موشکی و منطقه ای بشود ممکن است از برجام خارج شود که در همین راستا باید مد نظر داشته باشیم ایران هرگز درباره موشک های خود با آمریکا مذاکره نمی کند.

وی در ادامه افزود: ایران گزینه های مختلفی برای مقابله با آمریکا دارد و اگر آمریکا از برجام خارج شد ایران هم می تواند از برجام خارج شود و یا اینکه برجام را با کشورهای اروپایی ادامه بدهد.

این کارشناس مسائل هسته ای همچنین تصریح کرد: با خروج آمریکا از برجام قطعا ایران به خود این حق را می دهد که روی مسائلی که تا کنون آمریکا ایراد می گرفته با سرعت بیشتری وارد شود و از طرف دیگر با مقابله دیگر کشورها با آمریکا فضای سختی میان کشورها به وجود می آید.

صدقی عنوان کرد: قطعاً خواسته همه کشور ها این است که برجام حفظ شده و ایران از این معاهده بیرون نیاید اما تلاش آنها برای دست کشیدن ایرن از فعالیت های موشکی در کشور همچنان ادامه دارد.

وی در ادامه گفت: اینکه نگذاریم علیه ایران یک اجماع جهانی شکل بگیرد اقام مثبتی است اما باید توجه داشت که اروپا پلیس خوب و آمریکا پلیس بد نشود که تنها برجامی برای ایران باقی بماند که نه تنها هیچ سودی نداشته بلکه از سوی آمریکا محدودیت های جدیدی اعمال شود.

این کارشناس مسائل هسته ای با بیان اینکه بعید است که شرکت های بزرگ اقتصادی دنیا مقابل آمریکا بایستندگفت: نباید مسئولانما خوشبینانه به سمت اتحادیه اروپا بروندچرا که انتظار بیجایی است که از شرکت های اروپایی بخواهیم در شرایط تحریم و مشکلاتی که آمریکا برای ایران به وجود آورده است، وارد معاملات بزرگ اقتصادی با ایران بشوند.

صدقی همچنین بیان کرد: برجام تا کنون برای ایران نفعی نداشته است اما باید حواسمان باشد که نباید به بهانه مقابله با ترامپ یک اجماع بین المللی علیه ایران به راه بیفتند. هرچند که تا کتون ادامه برجام هیج نفعی برای کشور نداشته است.

وی افزود: نظرات کارشناسان مختلفی درباره زیر برجام زدن از سوی آمریکا و جمهوری اسلامی مطرح است که در هر صورت نباید به وجهه بین الملل کشور لطمه ای وارد شود. برجام تنها یک درس برای ایران و جهان داشت که آمریکا غیر قابل اعتماد است.

این کارشناس مسائل هسته ای با بیان اینکه نقض های برجام زیاد بوده و مهم ترین آن نداشتن ضمانت اجرایی از سوی آمریکاست تصریح کرد: تیم مذاکره کننده به لحاظ حقوقی درست عمل نکردند آمریکا وقتی از پل رد شد دیگر اجرای برجام را فراموش کرد اما نظام بین الملل باید می فهمید که ذات آمریکا غیر قابل اعتماد بودن است.

صدقی در پایان گفت: شیوه کاری آمریکا همواره به این شکل بوده است که ابتدا قدرت را از یک ملت و دولت می گیرد و در ادامه اقدام به تهدید آن می کند در بحث موشکی هم آمریکا ابتدا صنعت هسته ای کشور را محود کرده و امروز زبان به تهدید ایران باز کرده است.

انتهای پیام/