اسلام آباد خبر08:25 - 1396/08/15
گزارش/

تکدی گری سازمان یافته در اسلام آبادغرب/ گدایی در 60 ثانیه طلایی

اسلام آبادخبر: لازم است مسئولین شهرستان به مساله تكدي گري که يكي از نابهنجاري هاي اجتماعي جامعه است نگاه ویژه و اورژانسی داشته باشند.

به گزارشاسلام آباد خبر، اخیرا" مشاهده می شود بغیراز گدایان پیشکسوت محلی ، چهره های جدیدی در شهر اسلام آبادغرب  آزادانه در حال تکدی گری هستند که علاوه بر دوره گردی خانه به خانه درمحلات، مطب پزشکان، ترمینال های مسافربری و اماکن عمومی، با بکارگیری متد جدیدی درتقاطع چهار راه ها در حدفاصل 60 ثانیه طلایی چراغ قرمز اقدام به تکدی گری از سرنشین خودرو های پشت چراغ قرمز می نمایند و چشم انداز خیلی زشتی برای مردم بومی و به ویژه خوشامدگویی به مهمانان غیر بومی رقم خورده است.

 

هر چندعده ای از مسئولین سعی کرده اند که تکدی گری را بخاطر آمار بالای بیکاری اسلام آبادغرب و به تبع آن فقرمردم، امری طبیعی و پذیرفتنی بدانند که می شود آن را نادیده گرفت و با آن کنار آمد. اما ميان پديده تكدي گري و وضعيت فرهنگي جامعه نوعي همبستگي وجود دارد، اگر در جامعه اسلامي پديده اي به نام تكدي گري وجود داشته باشد، پيش از آن كه بيانگر اوضاع نابسامان اقتصادي و بحران آن باشد، بيانگر وضعيت نابهنجار و نابسامان فرهنگي و اجتماعي جامعه دارد.

 

 

در حالیکه در برخی شهرهای استان ما جشن "شهر بدون گدا" گرفته می شود در اسلام آبادغرب روز به روز به تعداد گداها افزوده می شود که پیرو درخواست های مکرر مردمی در مقاطعی از زمان مشاهده گردیده که ادارات ذیربط شهرستان تعدادی از این متکدیان را جمع آوری نموده اما پس از چند روز مجددا" در پست های خود حاضر شده اند که از اهم دلایل عدم ریشه کنی تکدی گری می توان به پر درآمد بودن این شغل بخاطر اعتقاد و باور مردم به کمک کردن به گداها بعنوان صدقه  و همچنین نبود اراده جدی برای ریشه کنی این معضل در بین مسئولین امر نام برد.

 

اما از آنجا که رفع این معضل تکدی گری در شهرستان اسلام آبادغرب نیاز به آسیب شناسی دارد و همت جمعی همه مسئولین و دستگاه های ذیربط را می طلبد، خبرنگار ما به سراغ تنی چند از مسئولین شهر رفته تا برنامه های ایشان را جهت رفع این معضل جویا شود.

 

 

در این رابطه؛ همایون نوری شهردار اسلام آبادغرب در گفتگو بااسلام آباد خبر، گفت: تکدی گری ربطی به شهرداری ندارد و وظیفه بهزیستی است.

 

پیش از این فرمانده انتظامی شهرستان اسلام آبادغرب در یک نشست خبری اعلام نموده بود که اگر یکی از ادارات ذیربط شهرستان مسئولیت متکدیان و حتی معتادان کارتن خواب شهر را به عهده بگیرد، ظرف 24 ساعت تمام این افراد را جمع آوی خواهیم نمود.

 

اما چندی پیش روابط عمومی اداره بهزیستی شهرستان اسلام آبادغرب با توجه به انتشار خبر معضل تکدی گری در شبکه های اجتماعی شهرستان در این خصوص جوابیه ای بدین شرح منتشر نمودند؛

 براساس دستورالعمل شورای عالی اداری کشور دستگاه های متعددی در امر ساماندهی متکدیان مسئولیت دارند که از آن جمله میتوان فرمانداری، شهرداری، کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره)، اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اداره بهزیستی، دادگستری، فنی و حرفه ای و ... را نام برد.

 طبق این دستوالعمل وظیفه جمع آوری متکدیان به شهرداری ها با همکاری نیروی انتظامی محول شده است و برای هریک از دستگاه های فوق الذکر وظایفی مشخص گردیده و به آنها ابلاغ شده است.

 

 

 

فرشته اکبری رییس اداره بهزیستی شهرستان اسلام آبادغرب در گفتگو بااسلام آباد خبر، با بیان اینکه 184 ماموریت برای بهزیستی تعریف شده که از مشاوره قبل از تولد تا سالمندی افراد جامعه را در بر می گیرد گفت: در بحث برخورد و جمع آوری متکدیان، براساس دستورالعمل شورای عالی اداری کشور، بهزیستی یکی از اعضای این تیم است و همه مدیران مربوطه در این خصوص مسئول هستند.

 

وی افزود: بارها به دستور مقام قضایی و همکاری سایر ادارات شهرستان جهت جمع آوری متکدیان از سطح شهر اسلام آبادغرب اقدام شده است که مشاهده شده برخی از این افراد از مددجویان کمیته امداد و بهزیستی بوده اند که بخاطر نیازشان دست به تکدی گری زده اند که اقدام لازم توسط کمیته امداد و بهزیستی برای رفع نیاز این افراد صورت گرفته، اما گروهی بصورت تیمی و سازمان یافته اقدام به این کار می کنند که رفع این معضل بخاطر پیامدها و آسیب های جدی آن بر پیکره اجتماع، نهادها و ارگان های دیگری را درگیر می کند.

 

 

خانم اکبری با اشاره به جمع آوری کارتن خواب ها و معتادان متجاهر گفت: خوشبختانه سال گذشته با همکاری فرمانداری، فنی حرفه ای و خیرین شهرستان شهرستان یک مکان برای افراد بی سرپناه در نظر گرفته شده و خدمات خوبی به ایشان ارائه می دهند و امسال نیز معتادان متجاهر نیز به کمپ ماده 16 با محوریت کرمانشاه منتقل می شوند.

 

وی افزود: قبل از هر اقدامی از جانب ادارات مردم بهترین برخورد را می توانند برای ریشه کنی این معضل داشته باشند و صدا و سیما باید در این رابطه فرهنگ سازی نماید چون اگر مردم همکاری نکنند این مشکل برطرف نمی شود و بارها در حین جمع آوری متکدیان خانم، دختران جوان و معتادان مردم مداخله کرده که به این افراد چکار دارید، اینها گناه دارند، در صورتیکه مردم نمی دانند دلسوزی برای این افراد بصورت مسقیم وغیرمستقیم باعث نا امن سازی جامعه و افزایش معضلات و آسیب های اجتماعی می گردد.

 

رییس اداره بهزیستی شهرستان اسلام آبادغرب تصریح کرد: برای صدقه دادن و کمک به محرومین علاوه بر بهزیستی و کمیته امداد، صندوق های خیریه زیادی در شهرستان وجود دارد و مردم باید به این باور برسند که با کمک کردن به متکدیان فقط در نا امن کردن محیط زندگی خود و خانواده خویش مشارکت نموده اند و زمینه را برای سوءاستفاده برخی افراد سودجو هم فراهم نموده اند.

 

به گزارشاسلام آباد خبر، متکدیان اسلام آبادغرب بخاطر درآمد بالای این کار بدون زحمت با سوءاستفاده از احساسات معنوی مردم بدون هیچ گونه مزاحمتی اقدام به کسب درآمدهای هنگفت از شغل خود می نمایند، لذا لازم است مسئولین شهرستان به مساله تكدي گري که يكي از نابهنجاري هاي اجتماعي و نمايي از بحران در ساختار جامعه است است نگاه ویژه  و اورژانسی داشته باشند، به اين معنا كه مساله تكدي گري تنها يك پديده و معضل اقتصادي و مرتبط به بحران در اين حوزه نيست ، بلكه ارتباط تنگاتنگ و استواري با مساله فرهنگي و اجتماعي جامعه دارد.