اسلام آباد خبر10:23 - 1396/08/23
نشنال اینترست:

نیروی دریایی ارتش و سپاه ایران تهدید قدرتمندی علیه ناوگان‌های بزرگ بیگانه هستند

اسلام آبادخبر: نشریه آمریکایی نوشت: نیروی دریایی سپاه و ارتش ایران با درک لازم از توان همدیگر توانایی انواع حملات موشکی، مین گذاری و حمله با قایق‌های تندرو را دارا هستند.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ نشریه آمریکایی«نشنال اینترست»در تحلیلی نوشت: نیروی دریایی ارتش بخش مهمی از بدنه دفاع ایران را شکل می‌دهد. در حالی‌که شاید یگان‌های دریایی ایران نیرویی سبک و ساده تصور شوند اما نیروی دریایی سپاه پاسداران و ارتش با شناخت کافی از همدیگر توانایی حملات پیچیده و چند جهتی را علیه نیروهای دریایی بزرگ بیگانه دارند. آن‌ها علیه هر نیروی دریایی خارجی که بخواهد مقابلشان قرار گیرد، تهدیدی کوچک اما نیرومند هستند.

این رسانه آمریکایی با اشاره توانایی‌های نیروی دریایی سپاه نوشت: این نیرو مجهز به ناوگانی متشکل از قایق‌های تندروی «هودانگ» ساخت چین  است که هرکدام به موشک‌های «قادر» مجهز هستند. بر اساس رکن اطلاعات نیروی دریایی آمریکا، نیروی دریایی سپاه چهل و شش کشتی گشتزنی کوچک ساخت چین و کره شمالی مجهز به موشک‌های ضد کشتی یا اژدر دارد که قادرند سرعت خود را تا بیش از چهل تا پنجاه گره دریایی افزایش دهند. نیروی دریای سپاه با حفظ ناوگان قایق‌های تندرو و حمله‌های سریع، به قابلیت مین گذاری نیز اشراف دارد.

نشنال اینترست در ادامه با اشاره به سرمایه گذاری‌های ایران بر بهبود توان لجستیکی نیروی دریایی نوشت: نیروی دریایی ایران به سوی کسب کشتی‌های بزرگتر، گران‌تر و تواناتر گام بر می‌دارد و به آرامی دوباره بازسازی می‌شود.

بدنه نیروی دریایی ایران تا اواخر سال 2007 را سه ناو کلاس «الوند» یا «واسپر ام کای .5» که همان ناوچه‌های موشک انداز کلاس «کمان» بوده و همگی مجهز به موشک‌های ضد کشتی «ینگ جی سی-802» هستند، شکل می‌دادند.نیروی دریایی ایران سپس  سه زیردریایی کلاس«کیلو» را از روسیه و چهارده زیردریایی کلاس «یونو» را نیز از کره شمالی به دست آورد. این زیردریایی همانی است که در سال 2010 زیردریایی «کوروت چئونان» کره جنوبی را غرق کرد. نیروی دریایی ایران در 10 سال گذشته به این سو ظاهرا از تامین مالی بهتری برخوردار شده و اینک یازده ناوچه موشک انداز مجهز به موشک‌های «سی-704» و «سی-802» را به ناوگان خود افزوده است.

 نیروی دریایی ارتش همچنین دو ناو «جماران» را راه اندازی کرده که نسخه‌هایی از ناوهای «واسپر» هستند. آن‌ها مسلح به توپ هفتاد و شش میلیمتری (اوتو ملارا 76م‌.م) ، سه توپ بیست میلیمتری و چهل میلیمتری، موشک‌های ضد هوایی «استاندارد» ، اژدرها و موشک‌های «سی-704» و «سی-802» هستند. اینک چهار ناو کلاس جماران نیز در دست ساختند و هفت ناوچه موشک انداز تندرو «سینا»  نیز  در حال ساخت است تا جایگزین نمونه‌های قبلی شوند.

 

در ادامه این گزارش آمده است: ایران با توجه به در اختیار داشتن خط سواحل طولانی و جزایر کوچک که بعضی از آن‌ها مهمترین آبراه‌های جهان هستند، موشک‌های ضد کشتی را «سلاحی مفید» می‌داند.  

این کشور دارای موشک‌های سی-802 و «قدیر» و «قادر» به ترتیب با بردهای 120، 200 و 300 کیلومتر است.  نیروی هوا فضای سپاه پاسداران ایران که اکثر موشک‌های بالستیک کشور را کنترل می‌کند نیز موشک‌های بالستیک ضد کشتی را در ماه مارس سال جاری آزمایش کرد. گفته می‌شود این موشک‌ها با بردی برابر با سی کیلومتر علیه رادارهای دشمن نیز بکار برده شوند.

 در خاتمه این گزارش آمده است: نیروی دریایی و سپاه پاسداران مسئولیت‌های جداگانه‌ای دارند. نیروی دریایی سپاه مسئول دفاع از ایران و کنترل عملیات دریایی در غرب تنگه هرمز است، در حالی‌که نیروی دریایی ارتش مسئول عملیات در شرق تنگه هرمز و فراتر از آن است  یک منطقه حفاظتی مشترک نیز در تنگه هرمز و مجاور بندر عباس وجود دارد.

وبگاه «وار ایز بورینگ» نیز اخیرا در تحلیلی پیرامون تقویت دفاع هوایی ایران نوشت: پروژه دفاع هوایی ایران مبتنی بر تعمیرات اساسی و ارتقاء سامانه‌های «هاوک» ، «اس-200» و دیگر موارد موجود بوده است.

ایرانی‌ها با مهندسی معکوس در حال ایجاد دفاع هوایی متنوع و بیش از حدی مقابل هواپیماهای مخفی کار و موشک‌ها هستند. ساخت سامانه دفاع موشکی «باور -373» نیز بیانگر پیشرفت علمی و فن آوری ایران و همکاری بین فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، فرماندهی دفاع هوایی خاتم النبیاء است.

انتهای پیام/