اسلام آباد خبر09:37 - 1396/08/16

تجربه برجام تجربه سنگینی برای کشور بود/ مصدق هم ضربه اصلی را از اعتماد به آمریکا خورد/ سیاستمدارانی که اهل عبرت گرفتن از گذشته نیستند در چاله های قبلی می افتند

اسلام آبادخبر: مورخ انقلاب اسلامی گفت: با بیان اینکه تجربه برجام تجربه سنگینی برای کشور بود عنوان کرد: قبل از دولت یازدهم افراد زیادی به آمریکا اعتماد کردند و از آنها ضربه خوردند؛ مصدق هم ضربه اصلی را از اعتماد به آمریکا خورد و در نهایت سرنگون شد؛ جبهه ملی هم در کودتا درس نگرفت و به آمریکا اعتماد کرد که در نهایت منجر به منزوی شدن خودشان شد.

به گزارشاسلام آباد خبر، سید حمید روحانی، مورخ انقلاب اسلامی در گفت و گو باشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص تجربه بدعهدی آمریکا در قبال ایران در طول تاریخ انقلاب اسلامی اظهار داشت: برای رفتار آمریکا در قبال ایران قرآن تعبیری دارد که در آن می گوید: «لَقَدْ کَانَ فِی قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ لِأُولِی الْأَلْبَابِ» که سرگذشت گذشتگان برای انسان های خردمند، صاحب اندیشه و عاقل درس عبرتی است.

وی در ادامه عنوان کرد: صاحبان اندیشه و خرد یک ویژگی است که نشان می دهد هر کسی نمی تواند از تاریخ گذشته درس عبرت بگیرد و در همین راستا تنها کسانی در تاریخ انقلاب اسلامی از رفتار قبلی آمریکا با ایران درس و عبرت می گیرند که صاحبان عقل باشند.

مورخ انقلاب اسلامی با اشاره به کم عقلی برخی در اعتماد کردن به آمریکا گفت: برخی سیاستمداران از آمریکا صد بار گزیده شده اند اما همچنان تجربه و عبرت نگرفته اند؛ اگر کسانی که امروز دنبال مذاکره با آمریکا بودند از تاریخ انقلاب درس گرفته بودند امروز شاهد برجامی یک طرفه نبودیم.

روحانی با بیان اینکه تجربه برجام تجربه سنگینی برای کشور بود عنوان کرد: قبل از دولت یازدهم افراد زیادی به آمریکا اعتماد کردند و از آنها ضربه خوردند؛ مصدق هم ضربه اصلی را از اعتماد به آمریکا خورد و در نهایت سرنگون شد؛ جبهه ملی هم در کودتا درس نگرفت و به آمریکا اعتماد کرد که در نهایت منجر به منزوی شدن خودشان شد.

وی در ادامه افزود: نهضت آزادی هم معتقد بود که باید با آمریکا تفاهم داشت و بدون آمریکا نمی توان در دنیای امروز دوام آورد که در نهایت آنها هم از اعتماد به آمریکا ضربه اساسی خوردند و امروز هم می بینیم که لیبرالیست هایی که به اسم اسلام و با لباس روحانیت اندیشه های لیبرالیستی را دنبال می کنند، ضربه سنگینی به کشور زده و حیثیت ایران را زیر سوال بردند.

مورخ انقلاب اسلامی با بیان اینکه از ابتدا برخی به دنبال برجام شماره دو و سه بودند عنوان کرد: امروز برخی از برجام عبرت نگرفته و اگر جو کشور با آنها همراه شود، منتظر هستند که در اولین فرصت سراغ مذاکره با آمریکا رفته و دست خود را به طرف آنها دراز کنند.

روحانی عنوان کرد: آنها در مذاکرات تنها به برجام یک بسنده نکرده و به آمریکا قول داده بودند که بعد از اجرای برجام یک مراحل بعدی را در قالب برجام دو و سه پیش ببرند؛ امروز هم برخی به دنبال فرصت برای مذاکره مجدد با آمریکا هستند اما در شرایط فعلی که مردم از برجام یک خیری ندیده اند قدرت بیان نظرات خود را ندارند.

وی افزود: مذاکره کنندگان نه تنها از تاریخ درس نگرفتند، بلکه از دستور رهبر انقلاب هم سرپیچی کردند چرا که رهبر انقلاب بارهای اعلام کردند که اگرچه مانع مذاکرات نمی شوند، اما مذاکره بی فایده است و به آمریکا اعتمادی نداشته و آدم عاقل کار بیهوده نمی کند.

مورخ انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: مذاکره کنندگان نه تنها به حرف قرآن گوش ندادند بلکه حرف رهبری را هم نادیده گرفته و پای میز مذاکره رفتند؛ آنها پیام امام خمینی را که مذاکره با آمریکا را جایز نمی دانستند هم نادیده گرفتند و این نشان می دهد که انسان های گمراه اهل عبرت گیری نیستند و همواره در چاله هایی می افتند که گذشتگان در آن افتادند.

 

انتهای پیام/