اسلام آباد خبر11:25 - 1396/09/08
استاندار کرمانشاه مطرح کرد:

حضور بیش از ۴۰۰۰ نیروی سپاه برای کمک به زلزله‌زدگان کرمانشاه

اسلام آبادخبر: استاندار کرمانشاه از حضور بیش از ۴۰۰۰ نیروی سپاه برای کمک به زلزله زدگان استان کرمانشاه خبر داد و گفت: اگر در امداد تعلل می‌شد شاید تلفات بیش از میزان اعلام شده بود.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی مرصاد ، هوشنگ بازوند امروز چهارشنبه درنشست خبری مشترک استاندار و رئیس سازمان امداد و نجات کشور که در سالن تدبیر استانداری کرمانشاه برگزار شد، اظهار  داشت: این زلزله شاید جزو نادرترین زلزله هایی باشد که طی ۱۰۰ سال اخیر در کشور رخ داد و طی آن تحولات عجیبی در ساختار زمین شناسی غرب کشور ایجاد کرد.

وی هوشمندی مردم را عامل اصلی کاهش تلفات اعلام کرد و افزود: بدلیل قرار گرفتن بیش از ۹۰ درصدی روی گسل، مردم در ایران باید با زلزله زندگی کنند و با مقاوم سازی از آسیب های جدی جلوگیری کنند.

بازوند اظهار داشت: باید روندکار را در کشور به سوی مدیرت بر بحران پیش ببریم چرا که مدیریت در بحران سعی و خطای بیشتری خواهد داشت.

استاندار کرمانشاه عدم مقاومت بیمارستانها را چالشی جدی در این حادثه دانست و گفت: در این راستا حدود ۴ هزار پرسنل سپاه و ۳ هزار پرسنل ارتش پای کار آمدند و توانستند ۲ هزار و ۹۰۰ نفر را از زیر آوار بیرون بیاورند و اگر تعلل می شد شاید آمار تلفات بیش از این میزان بود.

وی خاطر نشان کرد: در این حادثه ۳۴ بالگرد هلال احمر، سپاه و هوانیروز بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ مجروح را به استانهای همجوار منتقل کردند و در این زمینه می توان گفت یک رکورد را در بحث امداد و نجات داشتیم.

وی یادآور شد: در بحث توزیع چادر توانستیم ۹۴ هزار چادر توزیع کنیم و هدر رفت چادر در این زلزله بسیار کمتر از زلزله های مشابه دیگر استانهای کشور بود.

بازوند ادامه داد: اسکان موقت زلزله زدگان استان کرمانشاه بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد و اگر مصادف با فصل زمستان نمیشدیم شاید اسکان موقت را حذف می کردیم.

استاندار کرمانشاه تصریح کرد: به روستائیان زلزله زده ۷ میلیون تومان و شهرها ۱۰ میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت خواهد شد.

وی اذعان داشت: همچنین در بحث تلف شدن دام های روستائیان نیز ۳ میلیون تومان برای تلف شدن دام های سنگین و ۶۰۰ هزار تومان برای دام های سبک داده می شود.

بازوند گفت: در مجموع ۷۶۷ میلیارد تومان هم وام ساخت مسکن به زلزله زدگان استان داده می شود.

وی بیان داشت: در این زلزله به تاسیسات دولتی استان، یک هزار و ۲۴۱ میلیارد تومان خسارت وارد شد که در این راستا ۵۷۵ واحد صنعتی، ۸ هزار و ۳۰۰ واحد سنتی تولیدی و ۷ هزار واحد صنفی دچار خسارت شد که نیاز به بازسازی دارند.

وی از اعطای وام کم بهره به واحدهای تولیدی خبر داد: در این راستا قرار است از صندوق توسعه ملی ۴۰۰ میلیارد تومان وام با ۶ درصد بهره به ۵۷۵ واحد تولیدی صنعتی، ۱۰ میلیون به واحدهای سنتی و ۱۰ تا ۳۰ میلیون تومان به عنوان تسهیلات پرداخت شود.

استاندار کرمانشاه در ادامه اظهار داشت: در مجموع ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان وام و ۲۸۱ میلیارد تومان کمک بلاعوض به زلزله زدگان استان داده می شود.

بازوند بیان داشت: تمام خانواده های متاثر از زلزله با تایید ستاد حوادث می توانند از تسهیلات دولت، تنفس بازپرداخت وام های بانکی و بخشودگی جرائم آنها استفاده کنند.