اسلام آباد خبر14:07 - 1396/09/08
گزارش/

اسلام آبادغرب از جنگ زدگی تا زلزله زدگی نیازمند توجه ویژه دولتمردان

اسلام آبادخبر: اسلام آباد غرب،شهری که بیش از 300 بار در طول جنگ8 ساله مورد حمله موشکی و بمباران هوایی رژیم بعث عراق قرار گرفت، اما هنوز از سهمیه منطقه جنگی محروم است.

به گزارشاسلام آباد خبر،  شهرستان اسلام آباد غرب،شهری که به قولی بیش از 300 بار در طول جنگ8 ساله مورد حمله موشکی و بمباران هوایی هواپیماهای رژیم بعث عراق قرار گرفت، اما هنوز از سهمیه منطقه جنگی محروم است.

 

افشین کریمی فرماندار شهرستان اسلام آبادغرب در گفتگو بااسلام آبادخبر،  اظهار کرد: ما هنوز از جنگ هشت ساله  فاصله زیادی نداریم و منطقه ی اسلام آبادغرب متأثر بوده است ،در دوران دفاع مقدس همه مردم اسلام ابادغرب اعم از پیر، جوان و نوزاد در این منطقه حضور داشته اند.اما در آن زمان اگر فردی از شهر دیگری به دلیل محل خدمتش در این شهرستان بوده است منطقه  جنگی برایش حساب شود و از مزایای آن استفاده می کند ولی یک شخص اسلام آبادی که محل زندگی اش در این شهرستان بوده است برایش منطقه جنگی محسوب نمی شود و از هیچ امتیازی برخوردار نیست و طبیعتاً جنگ باعث این شده سرمایه گذاری در این منطقه هشت سال به عقب بیفتد.

 

 

 

دکتر حشمت الله فلاحت پیشه نماینده مردم اسلام آبادغرب و دالاهو در مجلس دهم در مهر ماه 95 در گفتگو با خبرنگار اسلام آباد خبر، با بیان اینکه؛ ما پیگیر حقوق ایثارگری مردم در مجلس هستیم، اظهار کرد: یکی بحث ایثارگری کارکنان و مردمان استان کرمانشاه در زمان جنگ است که طبق قانون برنامه چهارم، این مردمان از حقوق ایثارگری برخوردار هستند و باید مزایایی به آنها داده می شد.

 

 

وی افزود: اسلام آبادغرب 2 بار در طول جنگ  ویران شد و دوباره توسط همین مردم ساخته شد ولی متاسفانه برخلاف برنامه قانون چهارم،  برخلاف قانون ، به گونه ای بخشنامه ها و آیین نامه تنظیم شد که در هنگام اجرا تبعیض صورت گرفت و به عبارتی موضوع را تحت عنوان داوطلبی تعریف کردند و برخی از مردم را شامل شدند و به خصوص کسانی که از شهرهای دیگر کشور آمده بودند حق ایثارگری دریافت می کنند ولی مردمانی که در درون خانه خود در خط مقدم جبهه بودند حق ایثارگری آنها فراموش شده است و مردمانی که در شهرهایی مثل اسلام آبادغرب، دالاهو، سرپلذهاب، قصرشیرین و گیلانغرب و ... هستند اینها را رزمنده به حساب نمی آورند و این موضوع خلاف است .

 

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در رابطه به کاهش حقوق رزمندگان معسر بیان کرد: متاسفانه یکی از اقدامات مشکوکی که در این دولت شکل گرفت و حتی در تذکری که به شخص رییس جمهور و وزیر دفاع دادم، گفتم که این اقدام ، اقدام مشکوکی است و در شرایطی که ما باید برای حفظ روحیه مرزداری اقدام  کنیم، در بودجه اسفند ماه سال گذشته یعنی زمان بررسی بودجه سال 1395 متاسفانه دولت این حق را کاهش داد و بعد از آن در زمینه اجرا حدود 30 تا 40 درصد حداقل حقوقی که قول داده شد قطع شد که این اقدام را اقدامی مشکوک می دانم و این حداقل کاری بود که در قبال مرزنشینان می توانست انجام شود.

 

دکترحشمت‌الله_فلاحت‌پیشه درنشست علنی( سه شنبه 11 مهر 96 ) مجلس شورای اسلامی درنطق میان دستور  در انتقاد از بی توجهی دولت به ارتقاء ۱۰ درصدی شاخص های توسعه ای استان های جنگ زده، گفت: لازم است دراین نطق به دو موضوع مهم الزام دولت به ابلاغ و اجرای احکام قانون برنامه ششم توسعه و قانون بودجه 96 و ضرورت پایان دادن به بی تفاوتی دولتمردان در خصوص طرح های توسعه اسلام آباد غرب و دالاهو اشاره  کنم.

نماینده مردم اسلام آباد غرب و دالاهو درمجلس شورای اسلامی، افزود: دولت در قبال اجرای قانون وظیفه شرعی دارد، متاسفانه امروز بخش های عمده ای از قانون برنامه اجرانشده است، الزام دولت به ارتقاء 10 درصدی شاخص های توسعه ای استان های جنگ زده حکم قانون برنامه است که متاسفانه هنوز اجرایی نشده است.

 

 

این نماینده مردم درمجلس دهم، ابلاغ نکردن حقوق و مزایای ایثارگری مردم اسلام‌آباد غرب و دالاهو تا مرز را مورد اشاره قرار داد و افزود: طبق ضوابط و جداول سال ۱۳۷۶ سازمان امور اداری و استخدامی این مناطق جنگ زده محسوب می‌شوند و مردمان و کارکنان آنها باید حق ایثارگری دریافت کنند، این حکم قانون برنامه است اما ابلاغ نشدن آن تاخیر در احقاق حقوق مردمانی است که در حوزه مرصاد در درون خانه‌های خود پذیرای جنگ بودند و سرافراز شدند.

 

فلاحت پیشه با بیان اینکه؛ عدم پرداخت حقوق رزمندگان معسر نیز بخشی از احکام اجرا نشده قانون برنامه  و بودجه است، پتروشیمی اسلام‌آباد غرب را مصداق بی‌تفاوتی دولتمردان نسبت به مشکل بیکاری دانست.

 

 

به گزارشاسلام آبادخبر، دولتمردان دولت تدبیر و امید علی رغم قول های متعدد به مردم هنوز که حق  و امتیاز جنگ زدگی برای مردم شهرستان اسلام آبادغرب و دالاهو را بجا نیاورده، حادثه غیر مترقبه زلزله اخیر در شب 21 آبان ماه 96 باز هم داغ دل مردم را تازه کرد؛ بگونه ای که مردم زلزله زده شهرستان بیاد تلخ کامی های جنگ 8 ساله ناخودآگاه از شب زلزله بعنوان شب بمباران یاد می کنند.

 

هر چند در این شهرستان طبق آمار پزشکی قانونی گفته می شود؛ یک نفر در اسلام آبادغرب بر اثر زلزله فوت شده، اما زلزله و پس لرزه های آن خسارات زیادی را در شهرستان اسلام آبادغرب بجا گذاشته و این مردم محروم و مستضعف نیازمند توجه ویژه دولتمردان برای التیام زخم کهنه جنگ 8 ساله و آسیب های زلزله هستند.