اسلام آباد خبر10:17 - 1396/09/22
واکاوی تنها رقابت دولت یازدهم با کشورهای پیشرفته؛

دلیل اصرار مشکوک برای خوراندن تراریخته به مردم چیست؟

اسلام آبادخبر: اصرار مسئولین ایرانی جهت کشت و تولید محصولات تراریخته چالشی بزرگ برای مصرف این محصولات ایجاد کرده است در حالی که ژاپن و آمریکا هم هنوز این تولیدات را تجاری نکرده اند.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی مرصاد، در حالی که میان مقامات اروپایی بر  سر استفاده مجدد از سم علف کش گلای فوزیت کشمکش ها بالا گرفته، برخی مسئولان کشور برای ورود یا تولید محصولات غذایی تراریخته اصرار دارند که این موضوعی چالش برانگیز است.
 
به گزارش خبرگزاری بلومبرگ علف کش تغییر ژنتیک یافته گلای فوزیت اکنون موجب بگو مگوهای زیادی میان سیاستمداران از جمله وزیر کشاورزی، و صدر اعظم و وزیر محیط زیست آلمان شده است.
 
با این حال و با وجود مخالفتهای زیاد مقامات اروپایی جهت پیشگیری از استفاده محصولات تراریخته مبلغان شرکتهای آمریکایی تولید کننده گلای فوزیت باز هم مطمئن به فروش آن هستند، به گفته آنان این فعالیتها بخشی از یک کمپین بزرگ علیه گلای فوزیت است و ما مطمئن هستیم در نهایت مجوز فروش گلای فوزیت در بازار های اروپایی صادر خواهد شد.

محصولات تراریخته  سالم و ایمن هستند

مهندس کهک؛ کارشناس محصولات تراریخته در این باره گفت: 500 گروه تک بعدی در 130 پژوه این محصولات را مورد بررسی قرار دادند و بعد از 25 سال پژوهش گفتند دریافتند که این محصولات ایمن و سالم هستند.

عدم تجاری سازی محصولات تراریخته در آمریکا و ژاپن تامل برانگیز است

دکتر عمرانی؛ عضو هیات‌ رئیسه انجمن ارگانیک ایران و اتحادیه ملی محصولات کشاورزی می گوید: در جایی از دنیا روی برنج تراریخته مطالعه ای انجام شده و خطری هم نداشته با این حال چرا خود آمریکایی ها یا ژاپنی ها تولید این محصولات را تجاری نکردند چرا ایران باید اولین کشوری باشند که محصولات تراریخته را وارد سبد غذایی کند؟

سوای از بحثهای کارشناسی میان موافقان و مخالفان تغییرات ترایخته نقطه قابل تامل حمایت رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از این محصولات است؛

محصولات تراریخته ضرری ندارند

 کلانتری در این باره گفت: شش هفت سال پیش تحقیقات جامعی در بیش از 70 دانشگاه دنیا و بیش از 500 میلیون دلار بودجه  تخصیص دادند که آسیب زا بودن یا نبودن آن بررسی شود اما در نهایت ضرر رسانی آن به هیچ نتیجه ای نرسید.

اگرچه محصولات ترا ریخته در اروپا مثل سابق یکه تاز نیست اما با این حال برخی مسئولان دولتی از محصولات تراریخته حمایت  می کنند که این حمایت مشکوک است.

تعجیل مسئولین ایرانی برای بازگشایی بازار محصولات تراریخته به کشور مشکوک است 
 
  دکتر کرمی؛ بنیان گذار انجمن بیولوژی در ایران گفت: کمپانی سازنده این محصولات سالانه 4 میلیارد دلار از این علف کش ها را می کشد و نمی تواند از این درآمد دست بردارد و برای ادامه بازار مجبور به فشار آوردن بر جامعه اروپا است.
 
 وی افزود: همه کشورها در واکنش به چنین امری شروع به اعتراض کردند که این اعتراضات نشان می دهند این محصولات تاثیری جدی روی سلامت جامعه دارد.

کرمی گفت: در حالی که خود کشورهای اروپایی به عنوان سازندگان این چنین محصولاتی را کشت نمی کنند با این حال چرا عده ای اصرارا دارند که آزادانه برنج و پنبه تراریخته و سایر محصولات ترایخته را کشت دهند این مشکوک است، مردم هوشیار باشند زیرا این حرکت، به نفع امنیت غذایی کشور نیست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد، برخی کارشناسان محصوات تراریخته مونسانتو را زاییده تفکر کسینجر می دانند که گفته بودند برای تسلط بر دولتها از نفت و برای سلطه بر مردم از غذا استفاده کنید بنابراین جنجال امروز آلمان و انتقال به اروپا نشان می دهد بسیاری از کشورهای دنیا به محصولات ترایخته به چشم بی اعتمادی می نگرند که این امر دقت نظر و کارشناسی های دقیق تر مسئولان ایرانی را می طلبد.