اسلام آباد خبر11:59 - 1396/10/04
روایت یک امدادگر البرزی از مناطق زلزله زده کرمانشاه؛

زلزله‌ زدگان به‌ شدت از مشکلات‌ بهداشتی و دارویی رنج می‌ بردند/ آمار 75 درصدی فشار‌خون ناشی از فوبیای‌ زلزله/ سیستم گرمایشی‌ و‌ اسکان دائم مهمترین نیاز مردم‌ ثلاث است

اسلام آبادخبر: مسئول آموزش تیم حمایت روانی سحر استان البرز گفت: بر اساس تجربه شخصی 75 درصد آمار فشار خون در منطقه زلزله زده خوش آب و هوا عدد کمی نیست و این مهم به فشارهای روانی زلزله برمی گردد.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مسئول آموزش تیم حمایت روانی سحر استان البرز با حضور در شبکه خبری تحلیلی تیتریک با اشاره به اینکه تیم سحر استان البرز 15 آذر به کرمانشاه و منطقه ثلاث باباجانی اعزام شد درباره خدمات انجام شده توسط این تیم در مناطق زلزله زده سرپل ذهاب گفت: عمده خسارات ناشی از زلزله در سرپل ذهاب بود و عمده امکانات به این منطقه ارسال شده بود اما متاسفانه در منطقه ثلاث به نتیجه مثبتی در زمینه توجه مسئولین نرسیدیم. 

سید ایمان هاشمی افزود: کارگروه آموزشی، حمایت روانی، فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و بهداشت در قالب 21 نفر تیم حمایتی سحر را تشکیل داده و به واسطه تجربه بالا به مناطق زلزله زده اعزام شدند چرا که دوره های عملیات روانی را دیده بودند. 
 
وی بزرگترین معضل پس از بلایای طبیعی را حوادث روانی عنوان کرد و اظهار داشت: فشار روانی پس از حادثه به شدت تخریب گر بوده و نیازمند توجه تخصصی است و باید بلند مورد رسیدگی قرار گیرد چرا که حمایت روانی موجب می شود آینده این افراد تحت تاثیر قرار گیرد. 
 
هاشمی تصریح کرد: در منطقه ثلاث (تازه آباد) سعی کردیم روستاهای اطراف را پشتیبانی کنیم لذا پس از شناسایی دو تیم تشکیل شد و با توجه به شرایط منطقه هر تیم در روز 3 الی 4 روستا را پشتیبانی می کرد اما متاسفانه منطقه از نظر فرهنگ اجتماعی و معیشتی بسیار ضعیف بود. 
 
وی گفت: عمدتا مناطق صعب العبور بوده و بین رشته کوه های دالاهو واقع شده بودند و مورد توجه مسئولین قرار نگرفته بودند و از لحاظ وضعیت امکانات پس از زلزله در شرایط مناسبی به سر نمی بردند. 
 
هاشمی افزود: براورد من این بود که امکاناتی که به ثلاث رسیده بود عمدتا بی برنامه بود چرا که یک روستا با 10 خانوار 10 کانکس و دیگری با امکانات ضعیف یک کانکس دیده و این نشان می دهد که متاسفانه مدیریتی در این مسئله وجود نداشت. 
 
وی اظهار داشت: تمام روستاها عمدتا چادر داشتند هر چند که تخریب شهرها و روستاها 100 درصدی نبود اما سازه ها آسیب جدی داشت برخلاف سرپل که روستاهای آن تخریب 100 درصدی داشت اما مردم به واسطه پس لرزه نگران بودند و ترجیح می دادند در چادر بمانند. 
 
هاشمی تصریح کرد: به گفته خودشان نیازمند مواد غذایی و چادر نبودند اما مهم ترین دغدغه آنها رسیدن زمستان بود و در زمینه بهداشت مشکلات بسیار زیادی داشتند و پزشک متخصص رفت و آمد نداشت و دسترسی به دارو و معاینه تخصصی به شدت ضعف وجود داشت. 
 
وی گفت: مردم آن مناطق از فشار خون بالا و دردهای استخوانی رنج می بردند که نشانه های رطوبت، سرما و استرس فراوان بود اما ما یک دوره دیگر احتمالا در منطقه حضور خواهیم داشت و مهمترین برنامه ما مشاوره روانی به مردم آنجا بود و کارگروه ها وظایف خود را در زمینه آموزش، ایمنی و ... ارائه دادند. 
 
هاشمی افزود: تیم حمایت روانی مشاوره روانی به بزرگسالان را بر عهده داشت و از نظر حوادث و عواقب پس از زلزله به افراد مشاوره دادند و کارگروه فرهنگی – اجتماعی کودکان را سرگرم کردند تا اندکی لبخند روی چهره آنها پدیدار شود. 
 
وی اظهار داشت: کارگروه ورزشی برنامه های مفرح ورزشی و همگانی را انجام داد و کارگروه بهداشت آنالیز بهداشتی چادرها را بر عهده داشت اما انجام این امور باید مستمر باشد و حضور تمرکزی موثرتر خواهد بو لذا سازمان جوانان تداوم حضور گروه ها را در دستور کار خود قرار داده است. 
 
هاشمی تصریح کرد: متاسفانه جمعیت روستاهای ثلاث پراکنده و سخت است چرا که رد یک منطقه 5 خانوار با فضای جدا زندگی می کنند و گاها از بحث شناسایی دور می ماندند و انتقال روستاها به واسطه شناسایی مناطق و صعب العبور بودن با دشواری همراه بود. 
 
وی گفت: متاسفانه سازه ساختمانی روستاها عمدتا چوب، گل و سنگ بود و استانداردهای آن قدیمی بود و با وجود فاصله کم به شهر علاقه ای برای دریافت خدمات رایگان در شهر نداشتند و این شاید به وابستگی آنها به منطقه خویش بود. 
 
هاشمی افزود: به ندرت خانواده ای وجود داشت که وسیله نقلیه داشته باشد و بعضا با تراکتور و موتور رفت و آمد می کردند و متاسفانه شرایط بهداشتی و سلامت آنها به خطر می افتاد و بر اساس تجربه شخصی 75 درصد آمار فشار خون در منطقه خوش آب و هوا عدد کمی نیست و این مهم به فشارهای روانی زلزله برمی گردد. 
 
وی با اشاره به اینکه امکانات دارویی جز برنامه های گروه سحر نیست اما مناطق زلزله زده در زمینه مشکلات بهداشتی و دارویی به شدت رنج می بردند اظهار داشت: مشکلات مناطق را شناسایی کرده و انتقال دادیم و جالب اینکه نماینده آن منطقه بر این باور بود که مردم منطقه شاید برخی موارد را واقعیت نمی گویند اما بر اساس شواهد نیازی به کنکاش نبود و مردم امکاناتی در اختیار نداشتند و این نوعی درد و رنج برای ما بود. 
 
وی تصریح کرد: 95 درصد امکانات تغذیه و چادر را در اختیار داشتند، 19 روستا در منطقه ثلاث (تازه آباد) را پشتیبانی کردیم و تلفات جانی کمی شاهد بودیم اما آسیب روانی دیده بودند و به نوعی داشتن فرزندان فراوان می توانست نشان دهنده فقر فرهنگی – اجتماعی باشد چرا که برخی خانواده ها 14 و یا 18 فرزند داشتند.
 
هاشمی گفت: استانداردهای یک زندگی روستایی حتی در مناطق زلزله زده مشاهده نمی شود و این وضعیت پیش از زلزله وجود داشت و پس از آن افزایش پیدا کرده بود و در زمینه اجتماعی ضعف های فراوانی را بودیم و این مهم نشان دهنده عدم توجه کافی به منطقه است. 
 
وی افزود: زمین کشاورزی و دام قابل توجهی در مناطق روستایی مشاهده نمی کردیم و جای سوال بود که واقعا درآمد آنها چگونه تامین می شود؟ زیرا خانواده ای که فرزند زیادی دارد یا تمرکز بر یارانه دارد یا فقر فرهنگی – اجتماعی دارد یا بر اساس سنت قدیمی بر این باورند که خانواده باید فرزندان زیادی داشته باشد. 
 
هاشمی اظهار داشت: جز مهربانی و لطف از مردم منطقه ثلاث چیزی نمی دیدیم و مهمان نواز بودند و روی کاور چادرهای خود با عبارت "دستخوش" از مردم تشکر می کردند تا با حداقل امکانات جبران کنند و گاها با اجبار به آنها پول و امکانات تحویل می دادیم. 
 
وی تصریح کرد: مردم ثلاث خدا را شکر می کردند که ما به واسطه کمک در آن مناطق حضور پیدا کرده بودیم و البته 80 درصد مردم آنجا از چراغ نفتی استفاده می کردند و متاسفانه یک الی دو نفر در روستا با مشکلات تنفسی مواجه می شدند و آتش سوزی هایی واقع می شد لذا آموزش هایی توسط گروه سحر به آنها ارائه شد. 
 
هاشمی گفت: اولویت مناطق زلزله زده سیستم های گرمایشی و اسکان دائم است چرا که داخل شهر تازه آباد چادر زیاد بوده و کانکس کم است و در داخل روستا تقسیم کانکس ها کاملا نابرابر است و این انتقال کانکس ها بعضا بدون مدیریت و توسط افراد شخصی انجام شده است. 
 
وی افزود: تحویل کانکس به بسیاری از خانواده های مناطق زلزله ممکن است ماه ها به طول انجامیده و به راحتی نمی توان این کار را انجام داد و البته اغلب کانکس ها وارد سرپل می شد درحالیکه باید کانکس ها به افراد آسیب پذیر تحویل داده شود چرا که برخی بعضا قطع نخاع شده بودند و مردم خانه هایی با نی می ساختند. 
 
وی اظهار داشت: فوبیای مردم از زلزله دوباره در مردم زلزله زده سرپل ذهاب وجود دارد و کودکان نمی توانند شب ها آسوده بخوابند و این ترس ار حادثه موجب شده است به خانه های خود بازنگردند. 
 
هاشمی تصریح کرد: یک کامیونت از تجهیزات مورد نیاز و اقلام مصرفی اعم از لوازم التحریر، بهداشتی، عروسک و ماشین و ... به همراه داشتیم و سعی کردیم اقلام را مساوی بین روستاها تقسیم کنیم و ارزیابی من از برنامه البرز این است که در مدت 7 روز فعالیت استان بازخورد خوبی داشت و از لبخند و رضایت مردم می توانستیم به آن پی ببریم. 
 
مسئول آموزش تیم حمایت روانی سحر استان البرز در خاتمه گفت: در هر روستا یک ساعت و نیم زمان گذاشتیم و با توجه به این زمان حضور ما بازخورد خوبی داشت و براورد این است که دوره ای تیم ها در مناطق حضور یابند و بازگشت مردم به شرایط عادی به یک الی 6 ماه ختم نمی شود چرا که تا زمانیکه مردم در خانواده های خود ساکن شوند به این دوره ها نیاز خواهند داشت.