اسلام آباد خبر09:25 - 1396/10/07
یدالله جوانی تشریح کرد:

مدیریت حکیمانه امام خامنه ای برای عبور از فتنه 88

اسلام آبادخبر: در 38 سال گذشته، انقلاب و نظام اسلامی با خطرات، فتنه ها و توطئه های بزرگی از سوی جبهه استکبار مواجه شد؛ و در نهایت ملت ایران با مدیریت حکیمانه امام راحل و مقام معظم رهبری موفق به عبور از این خطرات و فتنه های شکننده شد و فتنه 88 یکی از بزرگترین این فتنه ها و توطئه ها بوده است.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛روز 9 دی «روز بصیرت و میثاق امت با ولایت»، به طور قطع یکی از یوم الله های انقلاب اسلامی و تاریخ ملت ایران است. بهترین رویکرد نسبت به فتنه 88 و حماسه ی ماندگار 9 دی؛ رویکرد تبیین و تحلیل حوادث 88، با هدف درس آموزی و عبرت گیری از آن قضایای تلخ است. بررسی نقش مدیریتی رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی برای عبور دادن انقلاب، نظام و کشور از فتنه پرخطر 88، یکی زا موضوعات مهم در انقلاب اسلامی که در 38 سال گذشته، انقلاب و نظام اسلامی با خطرات، فتنه ها و توطئه های بزرگی از سوی جبهه استکبار مواجه شد؛ و در نهایت ملت ایران با مدیریت حکیمانه مقام معظم رهبری موفق به عبور از این خطرات و فتنه های شکننده شد و فته 88 یکی از بزرگترین این فتنه ها و توطئه ها بوده است.

در بررسی نقش و مدیریت رهبر معظم انقلاب اسلامی برای گذر از فتنه 88، 3 مرحله و 3 مقطع زمانی را می توان مورد توجه قرار داد:

مرحله پیش از انتخابات

با توجه به نقشه دشمنان برای کودتای مخملی در ایران و بسترسازی آنان برای انجام این کار به مدت قریب 2 دهه، مرور بر مجموعه بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی از سال های قبل تا زمان برگزاری انتخابات در 22 خرداد سال 1388، نشان می دهد که چگونه معظم له حرکات دشمنان را رصد کرده و با توجه تحرکات آنان و عوامل داخلی همسو با آنها، اتخاذ تدابیر کرده و به هدایت خواص و توده های مردم اهتمام داشته اند. برخی از سرفصل های بیانات معظم له در این خصوص عبارت است از:

1/1- اهمیت مشارکت سیاسی، حساسیت های انتخابات و تکالیف دینی، انقلابی و ملی

2/1- تاکید بر وجود فضای سالم رقابتها در انتخابات و ترویج روح نشاط و امید در جامعه

3/1- بیان معیارهای انقلابی، دینی و قانونی برای تنظیم رفتارها

4/1- هشدار به مسئولان، خواص و مردم برای جلوگیری از انحرافات

5/1- هشدار نسبت به سناریوهای دشمن از قبیل ایجاد تشکیک در سلامت انتخابات

6/1- نصیحت به نخبگان سیاسی و جناح ها و نامزدها به رعایت اخلاق انتخاباتی

7/1- نکوهش برخی از خواص به خاطر طرح سخنان همسو با بیگانه و نقشه های آنان

8/1- هشدار نسبت به پیامدهای بازی کردن در جورچین طراحی شده از سوی دشمنان

به عنوان نمونه به برخی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره می شود.

الف- معظل له بعد از فتنه سال 78 در مقاطع مختلف به تبیین زوایای این فتنه پرداخته و ضرورت استفاده از درس ها و عبرت های برگرفته از آن را مورد تاکید قرار دادند. ایشان در یکی از بیانات فرمودند:«خطرناک ترین این حوادث، حادثه ای است که فتنه باشد. فتنه، یعنی حادثه غبار آلودی که انسان نتواند بفهمد چه کسی دوست و چه کسی دشمن است و چه کسی با غرض وارد میدان شده و از کجا تحریک می شود.»

ب- هشدار نسبت به رفتار خواص همسو شده با دشمن؛ «چرا کسانی که نان انقلاب را خوردند، نان اسلام را خوردند، نان امام زمان را خوردند، دم از امام زمان زدند، دم از ائمه معصومین زدند، حالا طوری مشی کنند که اسرائیل و آمریکا و سیا و هر کسی که در هر گوشه دنیا با اسلام دشمن است، برایشان کف می زنند، این انسان را غصه دار می کند.»

ج- در واکنش به سناریوی تشکیک در سلامت انتخابات در داخل کشور:«بعضی ها در انتخاباتی که دو سه ماه دیگر انجام خواهد گرفت، از حالا شروع کرده اند به خدشه کردن، این چه منطقی است؟ این چه فکری است؟ این چه انصافی است؟ این همه انتخابات در طول این سی سال انجام گرفته است. در حدود سی انتخابات، مسئولان وقت در هر دوره ای رسماً متعهد شده اند و صحت انتخابات را تضمین کرده اند و انتخابات صحیح بوده است؛ چرا بیخوده خدشه می کنند، مردم را متزلزل می کنند، تردید ایجاد می کنند؟»

د- در واکنش به فضاسازی رسانه ها بیگانه علیه سلامت انتخابات:« از دوسه ماه قبل از این، رادیوهای بیگانه شروع کردند به بدنام کردن و مخدوش کردن چهره انتخابات در کشورمان، برای بدبین کردن مردم گاهی گفتند این انتخابات نیست، انتصاب است، گاهی گفتند این یک بازی کنترل شده درون حکومت است؛ گفتند این کاندیداها خودشان دارند بازی می کنند، نامزدهای مختلف که می بینند با هم اختلاف نظر دارند،‌این ها همه ظاهرسازی است، بازی است، گاهی گفتند در انتخابات قطعاً تقلب انجام خواهد گرفت، هر وقت یک چیزی گفتند... وای به حال آن کسانی که ندانسته، از روی غفلت، همان حرف آنها را در داخل تکرار کردند.»

مرحله پس از انتخابات تا حماسه 9 دی

در این مرحله که حساس ترین دوره پس از انقلاب تاکنون ارزیابی می شود و از 23 خرداد 88 تا 9 دی 88 به مدت هشت ماه طول کشید، مقام معظم رهبری با اوج گیری اغتشاشات و آشوب های خیابانی، با اتخاذ تدابیر حکیمانه و بیانات روشنگرانه، در راستای مهار فتنه و دفع آن مقتدرانه و باصلابت عمل کردند. برخی از سرفصل های مهم بیانات معظم له که با خطبه های تاریخی 29 خرداد 88 شروع و تا بهمن 88 ادامه می یابد، عبارت است از:

1/2- تذکر، هدایت،‌روشنگری به عموم و هشدار به کسانی که در دام فتنه دشمن افتاده اند.

2/2- صبر و حوصله به خرج دادن در مقابل فتنه گران و نصیحت آنان به پیگیری اعتراضاتشان از طریق سازوکارهای قانونی

3/2- تلاش برای آرام کردن اوضاع سیاسی کشور از طریق تشکیل جلسه و گفت و گوی سیستم با سران فتنه و یا نمایندگان آنها

4/2- تاکید بر حل تمامی مسائل از طریق مجاری قانون و ایستادن در برابر بدعت ها و قانون شکنی ها

5/2- جدا کردن صف فتنه گران از فتنه زده ها

6/2- اتمام حجت با سران و عوامل اصلی فتنه در داخل کشور

7/2- معرفی استکبار به عنوان طراح اصلی فتنه 88 و کودتای مخملی در ایران

8/2- ایستادگی مقتدرانه در برابر زیاده خواهی و برخورد جدی و قانونی با عوامل میدانی فتنه و آشوب گران

مواضع، تدابیر و بیانات حکیمانه و مقتدارنه مقام معظم رهبری در این دوره سرنوشت ساز توطئه دشمنان را خنثی و چهره جریان نفاق جدید در کشور را، برای مردم آشکار ساخت. مقام معظم رهبری در پرتو شرح صدری که داشتند، به گونه ای امور را مدیریت کردند که با گذشت زمان، برای مردم اهداف اصلی آشوب گران مشخص گردید. رفتارها، مواضع و شعارهای معترضان و آشوب گران در تظاهرات ها و راهپیمایی های غیرقانونی و ساختار شکن، مشخص کرد که انتخابات بهانه ای بیش برای براندازی نظام نیست.

شعارهای هواداران جریان فتنه در روز قدس، 13 آبان، 16 آذر و خصوصاً روز عاشورا، چهره واقعی جریان فتنه را آشکار ساخت. شعارهایی چون:« نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران»، «نه شرقی نه غربی جمهوری ایرانی»، «مرگ بر اصل ولایت فقیه» و شعار «انتخابات بهانه است – اصل نظام نشانه است»، مردم را با اهداف شوم فتنه گران و حامیان خارجی آنان، بیش از پیش آشنا کرد.

نمونه هایی از بیانات رهبر معظم انقلاب در این دوره عبارت است از:

الف- در واکنش به خواسته غیر قانونی و غیر عرفی میرحسین، کروبی و همفکرانش مبنی بر ابطال انتخابات:

«مطمئناً نه نظام، نه این مردم به هیچ قیمتی زیر بار زور نخواهند رفت»1

«قانون، فصل الخطاب است؛ قانون را فصل الخطاب بدانید.»2

« بنده زیر بار بدعت های غیر قانونی نخواهم رفت. امروز اگر چهارچوب های قانونی شکسته شود،‌در آینده هیچ انتخاباتی دیگر مصونیت نخواهد داشت.»3

ب- در واکنش به اردوکشی های خیابانی:«اگر قرار باشد بعد از هر انتخاباتی آن هایی که رای نیاورده اند، اردوکشی خیابانی بکنند، طرفدارانشان را بکشند به خیابان، بعد آن هایی که رای آورده اند هم، در جواب آن ها، اردوکشی خیابانی کنند،‌ بکشند به خیابان، پس چرا انتخابات انجام گرفت؟ تقصیر مردم چیست؟ ... الان همین چند نفری که در این قضایا کشته شدند، از مردم عادی، از بسیج، جواب این ها را کی بناست بدهد؟»4

ج- مجرم معرفی کردن فتنه گران:« مساله اصلی در این قضایای اخیر، اصل انتخابات بود؛ زیر سئوال بردن اصل انتخابات بزرگ ترین جرمی بود که انجام گرفت.»5

مرحله پس از فتنه از 9 دی 88 تا کنون

مردم پس از هشت ماه غائله آفرینی جریان فتنه، با حضوری حماسی و سرنوشت ساز در روز 9 دی در صحنه دفاع از اسلام، انقلاب، نظام و ولایت، به اغتشاشات پایان داده و فتنه گران را منزوی ساختند. مقام معظم رهبری در این خصوص می فرمایند:« میلیون ها نفر در روز نهم دی، بعد هم بلافاصله در بیست و دوی بهمن آمدند توی میدان، غائله را ختم کردند»

گرچه این غائله ختم شد، لکن مقام معظم رهبری به صورت مستمر در ماه ها و سال های بعد تاکنون، و در مناسبت های مختلف به بازخوانی فتنه پرداخته، درس ها و عبرت های آن حوادث تلخ را همواره گوشزد نموده اند. جلوگیری از تحریف حادثه،‌جلوگیری از جابجایی ظالم و مظلوم، جلوگیری از تکرار فتنه های بعدی، بصیرت افزایی روزافزون با بالا بردن سطح آگاهی های عمومی، تذکر به خواص و نخبگان برای هوشیار بودن و نیفتادن در دام توطئه های بیگانگان و همچنین توجه دادن ملت به نقشه های پیچیده استکبار جهانی، از جمله اهداف معظم له در بازخوانی فتنه و واکاوی ابعاد آن طی سال های اخیر بوده است.

برخی از سرفصل های این بازخوانی و واکاوی در بیانات مقام معظم رهبری به شرح زیر است:

1/3- توجه دادن مردم، نخبگان، جریان های سیاسی و مسئولان نظام به برنامه ریزی طولانی مدت دشمن برای ایجاد فتنه های بزرگتر در آینده.

2/3- بازخوانی درس ها و عبرت های فتنه 88 با هدف بصیرت افزایی خصوصاً برای نسل جوان

3/3- بازخوانی آرمان ها و اهداف انقلاب اسلامی بر اساس مکتب امام (ره) و تبیین شاخص های این مکتب

4/3- حفظ نیروهای انقلاب و جلوگیری از ریزش ها با رویکرد جذب حداکثری

5/3- خط قرمز بودن فتنه و فتنه گران برای انقلاب و نظام