اسلام آباد خبر18:46 - 1396/10/11

آشوب‌گران شاخص بورس را به آتش کشیدند/ دود اغتشاشات خیابانی در چشم مردم+ نمودار

اسلام آبادخبر: موج سواری معاندین بر تجمعات اقتصادی مردم که با آشوب نیز همراه شد، تحریک منفی بازارهای کشور برای اقتصاد و معیشت مردم را به همراه داشت.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی مرصاد ، طی روزهای اخیر تجمعات محدود و پراکنده‌ای در برخی از نقاط کشور رخ داد که گرچه در ابتدا رنگ و بوی اعتراض به وضعیت اقتصادی و معیشت داشت اما در کوتاه‌ترین زمان درخواست‌های به حق مردم توسط ضدانقلاب به حاشیه رفت و در برخی شهرها اعتراض مسالمت آمیز جای خود را به آشوب و خشونت داد.

جدای از اینکه تجمعات خیابانی دوروز گذشته باعث شد مردمی که از وضعیت اقتصادی کشور گلایه داشتند و یا جزو مالباختگان موسسات مالی بودند به دلیل شلوغ شدن فضا و سواستفاده اغتشاش گران به خواسته‌های اصلی خود نرسند، اما در مقابل همین خرابکاری‌ها زمینه را برای بدتر شدن اوضاع اقتصادی نیز مهیا کرد.

 

برای درک بهتر این گزاره مواردی از این قبیل را بررسی می‌نماییم.

 

آتش اغتشاش بر بازار سرمایه

 

طی مدت دو روزی که از تجمعات غیرقانونی در کشور می‌گذرد و با آشوب که در برخی موارد با تخریب اموال عمومی نیز همراه شده است، بازار سرمایه نیز از تخریب آشوب گران در امان نبوده که حدود 2700 واحد سقوط شاخص  را می‌توان نتیجه جولان آشوبگران دانست.

این رقم سقوط که طی  3 سال اخیر بی سابقه بوده است، بدین معنی است که بر دارایی حدود 50 میلیون نفری که برگه سهام عدالت در دست دارند تاثیر گذاشته است و دارایی آنان را با تزلزل مواجه ساخته که بلاشک با تداوم تجمعات خیابانی انتظار کاهش بیشتر نیز می‌رود.

برای مشاهده بهتر تاثیر اردوکشی های خیابانی معاندین در روزهای اخیر بر بازار سرمایه، نمودارهای زیر به خوبی گویا خواهند بود.

 

نمودار رشد شاخص بورس قبل از آشوب‌ها

 

براساس این نمودار و همانطور که مشخص است در یک سال گذشته بورس به عنوان یکی از بازارهای اصلی کشور، روند مثبت رو به رشد را طی کرده است. حال برای مشاهده تاثیر اغتشاشات اخیر بازه زمانی را از یک سال گذشته به یک هفته قبل تقلیل می‌دهیم تا ببینیم نتیجه چه می‌شود.

 

نمودار افت شاخص بورس پس از آشوب‌ها

 

همانطور که مشخص است، در این دو روز اخیر شاخص بورس افت شدیدی را تجربه کرده که بلاشک باعث زیان بسیاری از مردم می‌شود. براساس گزارش روز گذشته بازار، در این مدت بیشترین تأثیر منفی بر حرکت دماسنج بازار سهام به نام نمادهای فولاد مبارکه اصفهان، گروه مپنا و سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین شد که همگی ارتباط نزدیکی با اقتصاد روزمره مردم دارند.

 

طلا و سکه هم در امان نماند

 

طی ماه‌های اخیر افزایش قیمت سکه بارها مورد انتقاد رسانه ها و اعتراض مردم قرار گرفت. همین مسئله نیز سبب شد تا بانک مرکزی اقدام به برگزاری حراج سکه نماید تا بدین وسیله مانع رشد افسارگسیخته قیمت این دارایی شود.

فارغ از انتقاداتی که به نحوه برگزاری و اجرای حراج وجود دارد اما آنچه غیر قابل کتمان است این است که اولا جلوی افزایش قیمت بیشتر و سیر صعودی گرانه سکه گرفته شد و در ثانی قیمت ها را نیز تا حدی کاهش داد. اما تصویر زیر نشان دهنده بلایی است که آشوب طلبان بر این بازار آوردند.

 

روند صعودی قیمت سکه پس از آشوب‌ها

 

این تصویر به خوبی گویاست که عده‌ای اغتشاشگر چه بر سر اقتصاد کشور می‌آورند. اما بازارهای دیگر نیز روند به همین ترتیب است. برای نمونه طلا را مثال می‌زنیم.

بازار طلا طی این مدت گرچه روند رو به رشد داشت اما سیر صعود آن محدود بود و خیلی از روزها هم افت را تجربه می‌کرد اما نتیجه اغتشاشات اخیر چیزی نشد جز رکوردشکنی. تصویر زیر برای کسانی که به بازار آشنایی داشته باشند می‌تواند موید این گزاره باشد.

 

طلا پس از اغتشاشات گران شد

 

رکورد جدید دلار

 

آشوب طلبان روزهای اخیر در برخی شهرها، همجهت با دشمنان در ضربه زدن به معیشت مردم و مستضعفان باعث شدند بازار ارز نوسانات بسیاری را تجربه و قیمت آن به حدود 4300 تومان برسد که گرانترین دلار تاریخ ایران است.

در واقع اگر چه تا پیش از این تجمعات در آستانه اوج گیری سفرهای خارجی قیمت دلار روند رو به رشد را تجربه کرده بود اما آن رشد دلیل منطقی داشت و مقطعی بود اما این روند افزایش قیمت دلار در بازار به دلیل آشوب‌های عده‌ای نه تنها دلیل منطقی ندارد بلکه دود اصلی آن نیز به چشم مردم مستضعفی میرود که بخشی از مایحتاج روزانه خود را که وارداتی است مجبورند با دلار گرانتر تهیه کنند و این یعنی افزایش قیمت کالاهای موجود در بازار.

 

اغتشاش گران دلار را گران کردند

 

درسی که فتنه 88 به یادگار گذاشت

 

این مواردی که از تاثیرات منفی اغتشاشات عده ای مزدور در چندروز گذشته مطرح شد تنها بخشی از واقعیات است و بسیاری از موارد در آن لحاظ نشده است. مواردی از قبیل هزینه‌ای که آشوبگران با تخریب اموال عمومی و بیت‌المال برای کشور تراشیدند که برای نمونه می‌توان به شکستن شیشه‌های ایستگاه های اتوبوس در تهران و همچنین شکستن شیشه برخی بانک ها و آتش زدن ماشین اتش‌نشانی و ... اشاره کرد که بازسازی و نوسازی این موارد خود ملزم به پرداخت هزینه‌های بسیاری خواهد بود.

همچنین مردم ایران سابقه پشت سر گذاشتن فتنه 88 را نیز دارند که با حمایت تمام قد تمامی دشمنان غربی عربی ایران همراه بود و در خاطرشان هست که اتفاقات آن سال که هنوز هم بخش‌هایی از اسناد خیانت و وطن‌فروشی پیاده نظام میدانی دشمنان در آن ایام منتشر نشده منجر به بروز تحریم‌های بی سابقه ای علیه کشور و مردم شد که تا امروز نیز برخی از آنان همچنان باقی است و یادگاری فتنه گران برای مردم مانده است.

جدای از این مسئله، هزینه های آن 8 ماه درگیری بر سر هیچ در کشور طبق برآوردها و تا جاییکه امکان محاسبه داشت نیز رقمی نجومی را نشان می‌دهد که امکان داشت صرف بهبود وضعیت مردم شود اما صرف بازسازی خسارات برجای مانده از اغتشاشات شد و از بین رفت.

شاید به همین دلیل نیز مردمی که #گله_مندند از وضعیت اقتصادی کشور با درک درست از شرایط و صدماتی که این آشوب‌ها برای ایران دارد از روز دوم دیگر به میان اعتراضات نیامدند و آنچه باقی مانده عده قلیلی فتنه‌گر با همراهی پر قدرت رسانه های خارجی و سرویس‌های امنیتی کشورهای عربی است.