اسلام آباد خبر08:35 - 1396/10/16

اعتراض مدنی یا اغتشاش و ناامنی!/ مطالباتی که در سایه آشوب گم شد

اسلام آبادخبر: حرکتی برنامه ریزی شده با شعار مطالبه گری و اعتراض به مشکلات اقتصادی، عده ای از مردم که در شرایط اقتصادی نامناسب هستند را با خود همراه کرد، اما در واقع هیچ دغدغه ای برای مطالبات مردم نداشت و صرفا به دنبال ایجاد اغتشاش بود.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی مرصاد، مطالبه گری، اعتراض، آشوب و اغتشاش، این همان روند شکل گیری بی نظمی ها و تجمع های غیرقانونی اخیر است که از مطالبه گری اقشار مختلف و نارضایتی از اوضاع اقتصادی آغاز و با میدان داری و کارگردانی رسانه های معاند به اغتشاش های شبانه ختم شد.

قطع به یقین مطالبه گری خواسته ها و حرکت های مدنی البته در چارچوب قانون می تواند سرآغاز تحولات و تغییر وضعیت موجود باشد، اما پر واضح است وقتی این حرکت به اغتشاش و ناامنی کشیده شود نه تنها به اصلاح شرایط نخواهد انجامید بلکه راه را برای سوءاستفاده عده ای اجیر شده باز می کند تا با تخریب اموال عمومی و سر دادن شعارهای هتاکانه که هیچ سنخیتی با دردهای مردم و مطالبات آنها ندارد از این آب گل آلود ماهی بگیرند.

بی توجهی دولت به مطالبات مردم از یکسو و شرایط نامناسب اقتصادی همچون گرانی و بیکاری از سوی دیگر باعث شد تا شهر کرمانشاه نیز که به خاطر شرایط بسیار بد اقتصادی با بحران های های اجتماعی دست و پنجه نرم می کند درگیر این حرکت های  ساختارشکنانه باشد. 

فراخوان رسانه های بیگانه برای تجمعات هماهنگ و سازماندهی و مدیریت این آشوب های خیابانی با تحریک و تهییج مردم همراه بود و آنها به وسیله نفوذ لیدرهای خود در بین تجمع کنندگان سمت و سوی این تجمعات را خیلی زود به اعتراضات کف خیابانی و هتاکی به شخصیت ها و حتی علنا به مقابله با نظام تغییر دادند و چهره خبیث خود را آشکار کردند.

برخورد نیروی های انتظامی و امنیتی با تخریبگران

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار کرمانشاه در گفتگو بامرصاد در خصوص تجمعات غیرقانونی اخیر در شهر کرمانشاه به این اظهارات بسنده کرد که "در شرایطی که افرادی بخواهند تخریب کنند، نیروهای انتظامی و امنیتی موظف به انجام وظیفه ذاتی خودشان هستند.

محمدابراهیم الهی تبار تصمیمات شورای تامین استان برای برخورد با این تجمعات و جلوگیری از تکرار آن نیز افزود: شورای تامین هم وظایف ذاتی دارد که انجام می دهد، اما در حال حاضر نیز نیروهای انتظامی در این خصوص مشغول تامین امنیت هستند.

وی همچنین بیان داشت: عاملین و مسببین این حرکات فردا باید پاسخگو باشند، پس مواظب اعمال و رفتار خودشان باشند و فردای خودشان را دچار مشکل نکنند.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار کرمانشاه خاطرنشان کرد: مردم هشیارند و طی این چند روز هم این موضوع را نشان دادند و صف خودشان را از صف افرادی که اقدام به تخریب

اموال عمومی می کنند جدا کردند.

نتیجه آمارهای اقتصادی غیرواقعی دولت را در کف خیابان ها می بینیم

اما حشمت الله فلاحت پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص این تجمعات اظهار داشت: مشکلات مردم اقتصادی و واقعی است و نتیجه آمارهای غیرواقعی اقتصادی دولت را در کف خیابانها می بینیم.

وی با بیان اینکه در شرایط رکود، افزایش قیمت و افزایش مالیات به هیچ وجه قابل قبول نیست، گفت: نرخ بیکاری 11 درصدی که دولت بیان می کند نیست و قطعا بیشتر از این مقدار است، فشارهای ناشی از گرانی هم در حد کمی نیست که برخی از مسئولان آنرا عادی جلوه می دهند.

فلاحت پیشه تصریح کرد: معتقدم که اعتراضات مردم اقتصادی است و مجلس باید با دیدی اقتصادی این موضوعات را پیگیری کند و در موضوع گرانی و قطع یارانه ها مجلس باید به دولت نه بگوید.

راه و خواسته معترضان از آشوبگران جداست

یک شهروند کرمانشاهی هم در گفتگو با مرصاداظهار داشت: متاسفانه برخی با سوءاستفاده از اعتراضات مردم که نسبت به مشکلات اقتصادی شکل گرفته بود این اعتراضات را به سمت اغتشاش هدایت کردند.

م.ر بیان داشت: خود بنده یکی از افرادی بودم که در نخستین روز این اعتراضات حاضر بودم و به همراه پسرم که تمام سرمایه اش را در یکی از موسسات مالی ورشکسته از دست داده بود برای پیگیری و اعتراض به عدم پاسخگویی مسئولان در قبال این افراد در این تجمع شرکت کردیم.

وی افزود: اما در میانه جمعیت برخی افراد شروع به هتاکی کردند و شعارهایی سر می دادند که با خواسته ها و مطالبات ما جور در نمی آمد برای همین پس از اینکه متوجه این رفتارهای ساختارشکنانه و به انحراف کشیده شدن تجمعات شدیم برگشتیم و دیگر هم در این تجمعات شرکت نکردیم.

با شعار اعتراض به شرایط اقتصادی مردم را فریب دادند

یکی دیگر از شهروندان نیز در گفتگو بامرصاد گفت: فراخوان تجمع را در شبکه های مجازی دیدیم که خواسته بودن در اعتراض به شرایط اقتصادی قرار است در اغلب شهرهای کشور اعتراض شود تا حداقل از این طریق صدای ما به گوش مسئولان برسد، اما در حقیقت با سوءاستفاده از حضور مردم می خواستند به اهداف شومشان برسند.

وی ادامه داد: پس از اطلاع از تجمع مذکور به همراه دوستانم در ساعت مذکور در این تجمع شرکت کردیم، اما آن چیزی که در واقعیت مشهود بود با فراخوان تاوت فاحشی داشت و با تحریک مردم علیه نظام این اعتراض را به شورش و درگیری کشاندند.

به گزارشمرصاد، اما مردم فهیم و بصیر استان کرمانشاه که دین خود را به نظام بارها در صحنه های مختلف ادا کرده اند، این بار نیز در جریان این فتنه صف خود را از هتاکان و مزدوران اجیر شده جدا خواهند کرد، همانطور که طی روزهای اخیر با خارج شدن از صف آشوبگران راه خود از آنها سوا کردند و شاهد بودم که عده ای اندک بدون خواسته های منطقی وارد فاز تخریبگری شده اند.

و حالا مردم از نیروهای انتظامی و دستگاه قضایی انتظار دارند تا با این آشوبگران که باعث بی نظمی و اغتشاش و تخریب اموال عمومی شده اند برخوردی قاطع داشته باشند تا به زودی شاهد بازگشت آرامش به شهر باشیم.