اسلام آباد خبر09:19 - 1396/10/19
یادداشت/ جلیل محمدی

پیامدهای زیانبار شیوع مفاسد اقتصادی و اداری در کشور

اسلام آبادخبر: در سالهای اخیر اخبار بسیاری از اختلاس های میلیاردی و مفاسد اقتصادی در کشور به گوش میرسد و این اختلاس ها علاوه بر اینکه بذر بی اعتمادی در دل مردم کاشته است و اذهان عمومی را دچار تشویش و نگرانی کرده متاٌسفانه فرهنگ غلطی را نیزدر جامعه رواج داده و برخی فکر میکنند حق دارند خیلی راحت بر بیت المال دست درازی کنند.

یادداشت؛ جلیل محمدی/

در سالهای اخیر اخبار بسیاری از اختلاس های میلیاردی و مفاسد اقتصادی در کشور به گوش میرسد و این اختلاس ها علاوه بر اینکه بذر بی اعتمادی در دل مردم کاشته است و اذهان عمومی  را دچار تشویش و نگرانی کرده متاٌسفانه فرهنگ غلطی را نیزدر جامعه رواج داده و برخی فکر میکنند حق دارند خیلی راحت بر بیت المال دست درازی کنند.

 

 

آمار وشواهد بیانگر این واقعیت بسیار تلخ است که ایران اسلامی یکی از فساد پذیر ترین کشور های جهان می باشد حال آنکه در آموزه های دینی ما مسلمانان همواره بر حفظ وصیانت از بیت المال تاٌکید شده است.

جالب اینکه در کمتر کشوری در دنیا به اندازه کشور ما بر مبارزه با فساد تاًکید شده اما با این وجود فساد اقتصادی واداری به طور چشم گیری در ایران در حال افزایش بوده واین بسیار نگران کننده است و قطعاٌ اگر با این پدیده شوم برخورد جدی نشود این رویه ی غلط به یک ضد فرهنگ رایج در کشور تبدیل خواهد شد.

 

 

حس نا امیدی از اجرای عدالت در سطح کلان جامعه یکی از پیامد های شیوع مفاسد اقتصادی واداری در جامعه میباشد ومتاسفانه تا حدی نیز به وجود آمده وسبب شده تا مردم دور نمای روشنی از مشکلات وفساد های اقتصادی در کشور نداشته باشند.

در این راستا پی گیری های نافرجام صورت گرفته موجب تشدید این حس نا امیدی وبی اعتمادی در مردم شده است این حس ناامیدی خود را به دو حالت نشان میدهد ، عده ای با گوشه گیری وخود خوری وتخلیه خود در فضای مجازی ناخشنودی خود را نشان میدهند. عده ای هم به مرحله ای میرسند که چیزی برای از دست دادن ندارند، وارد خیابان ها شده واعتراض میکنند که این موضوع را در تجمعات موسسات مالی واعتباری شاهد بودیم وافرادی که همه سرمایه خود را از دست داده بودند برای رسیدن به حق وحقوق خود  شخصاً وارد عمل شده بودند.

 

 

زمانی که مردم احساس کنند مسولین تنها در ظاهر وانمود به پی گیری مشکلاتشان مینمایند ودر عمل اقدامی انجام نمیدهند وبرخورد جدی و محسوسی صورت نمیگیرد این حس نا امیدی از اجرای عدالت،دید منفی به مسئولین را تشدید میکند. عزیزان یکی دیگر از پیامدهای زیانبار شیوع مفاسد اقتصادی و اداری تبعیض میباشد متاٌسفانه شاهدیم که عدم پیگیری درست مسولین وتبعیض باعث شده تا مردم در حد وسع خود به سمت قانون شکنی حرکت کنند که شاید تا حدودی نیز طبیعی باشد.قطعاً اگر قانون شکنی در جامعه ای عادی شود پیامد های منفی بسیاری را به دنبال خواهد داشت و جری شدن مردم در فعالیت های غیر قانونی رفته رفته تبدیل به عادت میشود .

 

 

در رابطه با حوادث و تجمعات چند روز اخیر در برخی از نقاط کشور باید گفت متاًسفانه عده ای بیگانه دردرون کشور و منافقین خارج  وهمچنین دولت های همانند معارضین نظام و به اصطلاح اپوزسیون از این اعتراضات اقتصادی ،برداشت های کلان وسیاسی میکنند و میکوشند فضا را به سمتی ببرند تا مطالبات اقتصادی را تبدیل به مطالبات امنیتی نمایند بنا براین علاوه بر اینکه مطالبه اقتصادی به محاق میرود بلکه اگر کسی بخواهد اعتراض کند با برخورد ونگاه امنیتی بیشتری به آن فرد نگاه میشود.

 

 

در حالی که اگر اکثر مسولین در حوزه ی مبارزه با مفاسد اقتصادی وپیگیری مطالبات اقتصادی مردم جدی و محسوس عمل کنند مردم خیلی راحت با قضیه برخورد میکنند.

شاید برخی مخالف اعدام یک قاتل یا قاچاقچی  موادمخدر باشند اما بعید میدانم اگر بخواهیم روزی یک مفسد اقتصادی اعدام نماییم کسی اعتراض کند. بنا براین زمانی که مردم برخورد سریع ،صریح و قاطعانه قوه قضاییه با تبعیض ها ومفاسد اقتصادی را ببینند از این موضوع استقبال کرده وبا انها همراهی خواهند کرد.

البته لزومی هم ندارد برخورد با مفسدان اقتصادی را از شخصیت های سیاسی شروع کنیم چرا که این امر سبب سیاسی شدن فضا میشود بنابراین بهتر است برخورد با مفاسد اقتصادی را از شخصیت های اقتصادی آغاز کنیم وچنانچه این برخورد ها انجام شود قطعاً از میزان قانون شکنی های خرد در جامعه کاسته خواهد شد.

 

 

با این تفاسیر در می یابیم خسارات فرهنگی اختلاس بسیار مخرب تر و خطرناک تر از خسارات مالی آن بوده وشاید خسارات مالی این پدیده شوم با صرف مدت زمانی کوتاه قابل جبران باشد اما جبرا خسارات فرهنگی آن نیازمند صرف هزینه سنگین و سالها وقت است.چنانچه فرهنگ رسیدگی به تخلفات مالی در کشور نهادینه شود افکار عمومی هم آرامش بیشتری خواهد داشت و خسارتهای فرهنگی ناشی از عدم اعتماد مردم به نظام اقتصادی کشور تا حدودی جبران خواهد شد اما عزیزان موضوع بعدی که میخواهم به آن اشاره کنم حوادث و ناآرامیهای بعضی از شهرها در چند روز اخیر میباشد که متاسفانه باعث شده عده ای از روی نا آگاهی و عده ای نیز از روی غرض تبدیل ایران به سوریه دوم را مطرح کنند .

 

 

بنده به چند دلیل اعتقاد دارم ایران هیچ وقت سوریه نمیشود .

دلیل اول و مهم :اعتقاد و عشق و علاقه بی بدیل ملت ایران به اسلام عزیز و نظام اسلامی منبعث از آن و منتخب خود که چهل سال است آنرا با بذل جان و مال محافظت نموده اند،  حفظ تمامیت ارضی ،وحدت ملی در عین تکثر قومی ،مذهبی ،دینی وزبانی وعمران و ابادی ایران است آنچه درون مایه وخاسته ی اصلی معترضین واقعی ونه آشوب طلبان است اعتراض به بی توجهی،بی مسولیتی،بی تدبیری ،تنبلی،کج فهمی،فرصت سوزی،حیف ومیل بیت المال، غارت ثروت ومنابع عمومی وسرمایه های ملی واجتماعی کشور از سوی تعدادی از مسئولان ،مدیران،تصمیم سازان وسیاست گذاران بخشهای مختلف در قوای سه گانه وشوراها ونهاد های خاص جمهوری اسلامی ایران است نه تبدیل ایران به سوریه  ویران شده.

 

 

اعتراض به عمل آنهایی است که حداقل سی سال است با تغییر چهره وخط به عنوان رییس جمهور،وزیر،وکیل ،مدیر،عضویت در مجامع وشوراهای عالی کشور بر پست های جمهوری اسلامی تکیه زده اند ونه یک شب بلکه سی سال فرصت واختیار قانونی وحمایت مردمی داشتند ودارند تا درجهت آرمانهای بلند انقلاب اسلامی ونظام مقدس منبعث از آن مانند عدالت- رفع تبعیض- رفع فقر _رفع وابستگی-گسترش تامین اجتماعی-ترویج پاک دستی-مبارزه با فساد-ترویج معنویت اخوت وبرادری اسلامی ودر یک کلمه ((کارآمدی نظام))اقدام وعمل کنند. اعتراض نه به نظام بلکه به رفتار آنهایی است که به دفعات به نام اسلام در سایه این نظام با راٌی مردم در جایگاههای قانون گذاری واجرایی قرار گرفته اند واز امام راحل یا رهبری معظم انقلاب حکم تاٌیید وتنفیذ در یافته اند ولی راهبرد نورانی وهکیمانه ایشان را در حوزه ی اقتصاد مشمول مرور زمان کرده واز کنار آن بی توجه ویا توجیه گر، غیر مسولانه گذشتند وثروت ودارایی های مردم را با الگو گیری از لیبرالیسم سرمایه داری ورشکسته به ثمن بخشی به قبیله وعشیره وحزب وباند خود بنام خصوصی سازی واگذار کردند و امروزاقتصاد کشور را در سایه آن با مشکلات اساسی مواجه ساخته اند و همچنان غیر مسولانه بجای تدبیر واقدام اساسی و فوری که در راهبرد اقتصاد مقاومتی به درستی اعلام شده ،آفتاب وماه در غرب وشرق عالم جستجو میکنند. ایرانیان بر خلاف دشمنانشان ،ایران را آباد-پیشرفته-عدالت محور-مستقل-اثر گذار-مقتدر-متحدو یک پارچه ودر یک کلمه ((اسلامی))میخواهند-نه ویران ومضمحل،لذا ایران سوریه نمیشود ومردم آگاه ایران چنین اجازه ای را به دشمنان خود نمیدهند.

 

 

دلیل دوم واساسی:هوشمندی، تدبیر وفراست رهبری نظام است که در دوره زعامت خویش ،این کشور را از حوادث مختلف وبحرانهای سهمگین و ویران کننده به فضل الهی با حمایت فداکارانه ملت عبور داده است،همچنان که بر خلاف پیشنهاد واصرار مدعیان امروز تدابیر ناشیانه سیاسیون بافت فرسوده،اجازه ندادند با ورود ایران به جنگ اول ودوم خلیج فارس در حمایت از صدام جنایتکار در مواجه با آمریکا آتش تفرعن آمریکاییها ،جان ومال ودارایی وسرزمین ملت ایران را بسوزاند.اما مردم ایران در سایه این تدابیر حکیمانه بی هیچ هزینه ای شکست صدام و شکست امریکا را در عراق و شامات ضمن جلوگیری از ورود آتش جنگ به سرزمین عزیزمان،خطر قطعی وحتمی صحابه شیطان ونظام سلطه را در هزاران کیلومتر دور تر از ایران دفع کردند وبرای ملت ایران وامت اسلام ونظام اسلامی با تدابیر حکیمانه عزت،اقتدار و آسودگی خاطر آفریدند همچنان که در عرصه های داخلی مانند فتنه های 78 و88نشان دادند که حکیمانه ومقتدرانه ودر عین حال صبورانه ودلسوزانه مشکلات حوادث را مدیریت میکنند وبه نقطه مطلوب ودر شاٌن نظام اسلامی می رسانند، آری ایران هرگز به دلیل وفاداری وهوشمندی بی بدیل مردمش، حکومت وتدابیر امام گونه رهبریش وصلابت واقتدار رزمندگانش-سوریه و شوروی نمیشود.

اما بر تحقق گفتمان عدالت که آرمان اسلام وهدف جمهوری اسلامی و مطالبه امام راحل و رهبری عزیز است پای می فشارد .