اسلام آباد خبر20:15 - 1396/11/02
استاندار کرمانشاه در نشست شورای اداری:

۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان برای بازسازی نیاز داریم

اسلام آبادخبر: استاندار کرمانشاه گفت: برای بازسازی و احداث حدود ۹۱ هزار واحد مسکونی مناطق زلزله زده به ۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی مرصاد ، هوشنگ بازوند شامگاه دوشنبه در نشست شورای اداری استان کرمانشاه اظهار داشت: در  زلزله اخیر استان کرمانشاه که در نوع خود در کشور بی نظیر بود بحث اسکان، امداد و نجات زلزله زدگان با کمک ارتش، سپاه ونیروهای امدادی به خوبی اجرا شد.

 وی ابراز داشت: برق مناطق زلزله زده به صورت پنجاه درصد مردم پرداخت کنند بهتر است و تقاضا می شود برق مصرفی تا پایان بازسازی اینگونه مصوب شود که امیدواریم نمایندگان محترم مجلس هم این امر را تصویب کنند.

وی اظهار داشت: برای بازسازی و احداث حدود ۹۱ هزار واحد مسکونی مناطق زلزله زده به ۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است اگر چه این زلزله بیش از ۵ هزار میلیارد به ما خسارت وارد کرد.

بازوند خاطر نشان کرد: اگر چه قرار بود بازسازی را از اول بهمن شروع کنیم اما هنوز عملی نشده است و فقط یکسری کارها را در این راستا انجام شده است.

بازوند یاداور شد: باتوجه به خسارتهایی که زلزله به استان کرمانشاه وارد کرده است توقع داریم این موضوع در بودجه ۹۷ در ابعاد مختلف حل و فصل شود.

بازوند تصریح کرد: برای بازسازی زیرساختهای آسیب دیده در زلزله استان نیاز به یک ردیف مستقل در لایحه بودجه ۹۷ داریم که دولت آن را در لایحه بودجه گنجانده است اما تقاضا داریم در صحن علنی مجلس بر نام کرمانشاه در این ردیف مستقل صراحتا تاکید شود.

این مقام ارشد استان کرمانشاه گفت: تمام خانواده های کرمانشاهی به نحوی از معضل بیکاری رنج می‌برند و این زخم‌ مزمن روح و روان جامعه ما را شدیدا آزرده است. این بیماری به درمان اساسی نیاز دارد.

به گفته بازوند؛ هشت سال تمام این استان درگیر جنگ تحمیلی بوده و فرصت‌های زیادی برای توسعه آن از دست رفته است. 

استاندار کرمانشاه بیان داشت: پس از بازسازی و اعمال اصل ۴۴ و کاهش نقش دولت در سرمایه گذاری، استان کرمانشاه که در زمان جنگ تحمیلی از ارز ارزان قیمت برای توسعه محروم بوده است، از دیگر استانها عقب مانده است.

وی ابراز داشت: بخش خصوصی بیشتر تمایل به سرمایه‌گذاری در جاهایی دارد که از دوره بازگشت سرمایه اش مطمئن باشد. اجرای اصل ۴۴ در همه استانها نباید یکسان باشد. دولت باید خلأ سرمایه گذاری بخش خصوصی را در استان پوشش دهد.

بازوند گفت: یازده سال از کلنگزنی پروژه پالایشگاه آناهیتا می‌گذرد و هیچ اقدام چشمگیری در این زمینه صورت نگرفته است. باتوجه به تاثیری که این پروژه میتواند در توسعه و اشتغال استان داشته باشد تبدیل به یک مطالبه جدی در میان مردم استان شده است. وقتی مردم و رسانه ها در مورد علت عدم پیشرفت پروژه پالایشگاه آناهیتا سوال می‌کنند از آنها خجالت می‌کشم.

وی افزود: با دکتر ظریف درخصوص لزوم استفاده از ابزار دیپلماسی برای بازگشایی مرز خسروی مفصل صحبت کرده ام.‌ مرزها یک فرصت برای همه کشور است و زیرساختهای آن هم باید با منابع ملی تامین شود.