اسلام آباد خبر16:50 - 1396/11/17
دکتر فلاحت پبشه:

طرح بین‌المللی کردن حرمین شرفین به دلیل عملکرد ضعیف سعودی‌ها است/ عربستان مناسک حج را سیاسی کردند

اسلام آبادخبر: عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس پیشنهاد بین‌المللی کردن حرمین شرفین را به دلیل عملکرد ضعیف و ناکارآمد سعودی‌ها دانست و گفت: عربستان مناسک حج و حرمین شرفین را سیاسی کردند.

به گزارشاسلام آباد خبر، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در خصوص درخواست قطر برای بین المللی کردن حرمین شریفین، گفت: عملکرد عربستان در سال‌های اخیر نشان از ضعف و ناکارآمدی سعودی‎ها دارد به نوعی که سبب به خطر افتادن جان بسیاری از مسلمانان شده است، از این رو به شأن و جایگاه مسلمانان و کشورهای اسلامی ضربه جدی وارد کرده است.

 

 

نماینده مردم اسلام‌آباد غرب در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: با توجه به این وضعیت قطری‌ها پیشنهادی برای بین‌المللی کردن حرمین شریفین را مطرح کردند که پیش از این هم از سوی ایران مطرح شده بود اما عربستان با نفوذ بسیار خود در جهان عرب از این اقدام ممانعت کرده است.

 

 

وی افزود: بین‌المللی کردن حرمین شریفین در حال تبدیل به مطالبه عمومی است، عربستانی‌ها حداقل باید بپذیرند که در قالب سازمان همکاری‌های اسلامی، نظارتی در شرایط کنونی صورت گیرد زیرا برگزاری مناسک موضوعی دولتی نیست بلکه موضوعی بین ملت‌های مسلمان جهان است.

 

 

فلاحت پیشه با بیان اینکه بسیاری از ملل کشورهای مسلمان از عملکرد عربستان در برگزاری مناسک حج ناراضی هستند، گفت: عربستانی‌ها متاسفانه حرم شریفین و مناسک حج را سیاسی کردند، این سیاسی شدن سبب آسیب‌های جدی در دنیای اسلام شده است.

 

این نماینده مردم در مجلس دهم معتقد است: عربستانی‌ها در برابر پیشنهاد قطر مقاومت جدی خواهند کرد، لذا این موضوع باید به عنوان مطالبه عمومی در دنیای اسلامی مطرح شود، در این صورت امکان پیگیری آن وجود دارد زیرا در شرایط کنونی عربستانی‌ها با پول دنیا ناظر بر رفتار خود را خریدند.

 

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: اگر این موضوع در میان کشورهای اسلامی حل نشود، در شرایط دیگر تبدیل به مطالبه خواهد شد بنابراین به عنوان مطالبه می‌تواند در شورای همکاری خلیج فارس یا سازمان همکاری‌های اسلامی مطرح شود هرچند عربستان در برابر آن مقاومت بسیار خواهد کرد.

 

 

به گزارش خبرگزاری خانه‌ملت؛ عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان با هشدار به مقامات قطر گفت: درخواست برای بین المللی کردن اماکن مقدس اقدامی متجاوزانه و اعلام جنگ علیه عربستان است. ما حق خود را برای واکنش به هر طرفی که برای بین المللی کردن اماکن مقدسمان تلاش کند محفوظ می‌دانیم./خانه ملت