اسلام آباد خبر09:53 - 1396/11/18
گلایه مندی روستاییان از عدم شفاف سازی دولت در نحوه ارائه تسهیلات اشتغال روستایی؛

ریز و درشت ماجرای ارائه تسهیلات روستایی/ ما کار نخواستیم، سرکارمان نگذارید!

اسلام آبادخبر: این روزها گلایه مندی روستاییان از عدم شفاف سازی دولت در نحوه ارائه تسهیلات اشتغال روستایی به اوج رسیده است تا جایی که می گویند حرف هایی که در تلویزیون از مسئولان متولی می شنویم در عمل، از زمین تا آسمان تفاوت دارد و خبری از آن تسهیلات برای روستاییان گرفتار نیست.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی راه دانا26 دی ماه سال جاری بود که خبری با عنوان "یک طرح اشتغالزایی و هزار مشکل پیش روی؛ سردرگمی، تنها سهم متقاضیان از تسهیلات6 هزار میلیارد تومانی تعیین شده برای اشتغال روستایی/اطلاع رسانی گسترده، اما ناقص دست مردم را در پوست گردو گذاشت"، در سایت خبری رودآور منتشر شد خبری که در آن آمده بود، "تبلیغات گسترده ای از سوی دولتی ها در کشور برای ارائه تسهیلات توسعه اشتغال روستایی و عشایری و شهرهای زیر 10 هزار نفر با نرخ سود پایین شده است، با این وجود به دلیل بیان ناقص درباره چگونگی بهره مندی از این گونه تسهیلات، همچنان مردم سردرگم هستند، چرا که مشاهده شده، برخی افراد با مراجعه به بانک برای دریافت تسهیلات در نهایت با سود 16 درصدی روبرو می شوند."

دستورالعمل وام اشتغال روستایی که دی ماه سال جاری ابلاغ شد

ناگفته نماند که دی ماه سال جاری در خبرگزاری ها آمده بود که: "دستورالعمل آیین نامه پرداخت وام اشتغال روستایی با هدف کاهش بیکاری و رونق اشتغال برای اجرا در مناطق روستایی، عشایر و شهرهای کمتر از ۱۰ هزار نفر از سوی علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی روز دوشنبه هفته گذشته ۴ دی‌ماه تحت عنوان «دستورالعمل آیین نامه اجرایی قانون حمایت از توسعه ایجاد اشتغال پایدار مناطق روستایی و عشایری با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی» به استانداران سراسر کشور ابلاغ شد.

بر اساس این طرح قرار است معادل ریالی ۱.۵ میلیارد دلار (حدود ۶ هزار میلیارد تومان) از محل صندوق توسعه ملی نزد موسسات عامل (بانک های کشاورزی، پست بانک، توسعه تعاون، صندوق کارآفرینی امید و صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی) سپرده گذاری شود و با تلفیق منابع هر موسسه برابر با سهم صندوق توسعه ملی به متقاضیان پرداخت شود.

در راستای اجرای این طرح، مجموع منابع صندوق توسعه ملی با تلفیق منابع هر یک از موسسات مذکور حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان برای پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی اختصاص می‌یابد."

 روز گذشته نیز مطلبی در خبرگزاری تسنیم آمد که نیکبخت استاندار همدان "با تأکید بر لزوم ایجاد اشتغال روستایی گفته بود که؛ باید کاری کرد که فرد روستایی در روستا و به همین دلیل بخش عمده‌ای از اعتبارات اشتغال به روستاها اختصاص می‌یابد."

وی حتی اظهار کرده بود که؛ "یک‌هزار و 500 میلیارد تومان اعتبار برای اشتغال‌زایی مصوب شده که بخش عمده‌ای از آن مربوط به اشتغال روستایی است."

با این وجود شاهد هستیم که باز روستاییان در سرگردمی بزرگی به سر می برند، چندی پیش به طور اتفاقی به اداره جهاد کشاورزی رفتیم و در آنجا با بسیاری از روستاییانی که گلایه مند از عدم شفافیت مسئولان اجرایی درباره اطلاع رسانی تسهیلات روستایی بودند روبرو شدیم.

برای دریافت وام روستایی، اما و اگر می آورند

یکی از روستاییان در گفت و گو با خبرنگار رودآور، گفت: برای دریافت وام روستایی، عشایری به اینجا مراجعه کردم، اما می گویند؛ یا باید پنج هکتار زمین داشته باشید، یا گاو و گوسفند، یا به طور مثال 100 کندوی عسل برای زنبورداری و یا امکانات دیگر، خودتان قضاوت کنید، اگر من این امکانات را داشتم که دیگر برای دریافت وام مراجعه نمی کردم.

وی اظهار کرد: پول، 20 رأس گوسفند 20 میلیون تومان و چهار گاو نیز 30 میلیون تومان است، که من این همه را ندارم، اینجا هم که مراجعه می کنیم جواب درستی نمی شنویم، به نظرتان منطقی است، اگر من این همه امکانات برای اشتغال خودم داشتم، دیگر چه نیازی به این همه رفت و آمد برای دریافت تسهیلات بود؟!

من این گونه رییس جمهوری نمی خواهم/برخی مسئولان ارزشی برای حرف های خودشان هم قائل نیستند

این روستایی افزود: اگر می گویند وام روستایی ـ عشایری می دهند، پس چرا این گونه با ما برخورد می کنند و پاسخ می دهند که شامل حال شما نمی شود، به چه زبانی بگویم، اصلاً بلند اعلام می کنم که من چنین رییس جمهوری نمی خواهم!

وی تصریح کرد: اگر این تسهیلات را برای ما روستاییان اعلام کرده و در نظر گرفته اند، پس چرا به ما وامی تعلق نمی گیرد، اگر نه دیگر این همه چرخاندن ما دور خودمان برای چیست، به مردم راحت بگویند نه وام اشتغال روستایی نمی دهیم، در نهایت اینکه ما کار نخواستیم، ما سرکار نگذارید! اینان اصلاً ارزشی هم حتی برای حرف ها و وعده های گفته شده خود قائل نیستند.

از 120 میلیارد تومان اشتغال روستایی همدان یعنی چیزی ما به نمی دهند؟!

این روستایی متقاضی وام اشتغال روستایی عنوان کرد: استاندار همدان می آید و می گوید 120 میلیارد تومان وام برای اشتغال روستایی استان همدان آمده است، اگر قرار نیست به ما تخصیص داده شود، پس این تسهیلات برای که آمده است؟!

حرف هایی در که در تلویزیون از مسئولان متولی می شنویم در عمل، از زمین تا آسمان تفاوت دارد

یکی دیگر از روستاییان هم به جمع گلایه مندان دریافت تسهیلات اشتغالزایی روستایی اضافه شد و در گفت و گو با خبرنگار رودآور، گفت: برای تشکیل پرونده در راستای دریافت تسهیلات اشتغال روستایی به جهاد کشاورزی مراجعه کردم و پس از تشکیل پرونده مرا به همدان ارجاع دادند، در آنجا به من گفتند که این وام اصلاً شامل دام و طیور نمی شود!

وی اظهار کرد: برای تشکیل پرونده وقتمان تلف شد و هزینه هایی نیز پرداخت کردیم حالا به راحتی تمام می گویند شامل شما نمی شود؟ آیا مردم را سرکار گذشته اند؟!

این روستایی ادامه داد: در حقیقت آنچه که در تلویزیون ما دیدیم و شنیدیم در عمل با آنچه که روبرو شدیم از زمین تا آسمان تفاوت دارد و هنگام ثبت نام با چیز دیگری روبرو شدیم، این روزها هم جواب درستی هم نمی شنویم تا اگر قرار نیست به ما تعلق گیرد، پس همین جا پرونده ام را پاره کرده و به سراغ درمانی دیگر برای مشکلات اشتغال و معیشتم بروم.

دنباله دار بودن گلایه مندی روستاییان از نحوه پرداخت تسهیلات روستایی

روستایی دیگری هم گفت: دامداری من داخل روستا بود و هرز چندگاهی به نوعی از سوی بهداشت پرونده ای ره به مراجع ذی صلاح ارجاع می دادند و جریمه می شدم که چرا درون روستا است، حالا که دامداری ام را به بیرون روستا انتقال داده ام، می گویند از آنجا که دامداری تو خارج از روستا است، تسهیلات به آن تعلق نمی گیرد.

وی از مسئولان خواست تا درباره نحوه پرداخت وام روستایی و عشایری توضیحات لازم را قبل از این همه رفت و آمد روستاییان توسط دهیاران به آنان ارائه دهند.

 اطلاع رسانی برای پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری، گسترده، اما ناقص بوده است

پیش از این نیز در این باره گفت و گویی با «محمدرضا شهسواری» معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی جهاد کشاورزی استان همدان داشتیم که مجدد به طور کامل ارائه می شود.

وی عنوان کرده بود: شاید تا حدودی اطلاع رسانی به صورت کامل انجام نشده و با این توقعات ایجاد شده در بین مردم،، مشکلاتی پیش آمده است.

شهسواری اظهار کرد: برای ارائه تسهیلات ما چندین منبع مالی داریم که هر کدام برای پرداخت به متقاضیان ضابطه و دستورالعمل های خاص خود را دارد و برای هر کدام از این منابع، اعتباری نیز در راستای گروهی از طرح ها پیش بینی شده و به کار گرفته می شود.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی جهاد کشاورزی استان همدان افزود: یکی از این منابع  تسهیلات پایدار توسعه اشتغال روستایی و عشایری است که برای طرح هایی که در شهرهای زیر10 هزار نفر جمعیت، طرح هایی که در نواحی صنعتی و یا در مناطق روستایی، عشایری و مرزی، هستند، تعریف شده است، که 10 عنوان گروه را شامل می شود.

شهسواری تصریح کرد: در توضیحات این گونه تسهیلات مشخص شده که چه گروه هایی می توانند از آن استفاده کنند و نرخ سودش به صورت تلفیقی است یعنی 50 درصد از اعتبارات از محل صندوق توسعه ملی گرفته می شود، که سودی بابت آن دولت نمی گیرد و 50 درصد بقیه از منابع داخلی بانک ها گرفته شده که بانک ها نرخ سود معمولیشان را می گیرند و میانگین این دو تا سود می شود، نرخ سودی که متقاضی باید بپردازد که همان 9 درصد است، اگر آن یارانه ای را که برای مناطق محروم در نظر گرفته شده هم به آن اضافه شود در نهایت نرخ سود این تسهیلات به هفت و نیم تا هشت درصد می رسد.

تسهیلات اشتغال روستایی، مؤثر و محرک برای فعالیت های اقتصادی است

وی با بیان اینکه، این اعتباری است که چارچوب آن مشخص شده و همه طرح های تعریف شده در آن هم می تواند از آن استفاده کنند، عنوان کرد: این تسهیلات اشتغال روستایی، مؤثر و محرک برای فعالیت های اقتصادی در نواحی تعریف شده است.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی جهاد کشاورزی استان همدان ادامه داد: منبع مالی دیگر از محل اشتغال فراگیر تأمین می شودکه در این گونه تسهیلات، میزان یارانه ای که دولت به به آن می دهد کمتر است و چیزی در حدود در حد دو تا چهار درصد برای مناطق محروم و دو درصد هم غیر محروم، به این دلیل پرداخت این گونه تسهیلات فراگیر برای ارائه به متقاضیان انواع طرح ها بیشتر است و تعداد طرح های بیشتری می توانند از آن استفاده کنند و محدودیتی را که برای ارائه تسهیلات توسعه اشتغال روستایی است، ندارد.

ارائه تسهیلات رونق تولید برای واحدهای تولیدی مشکل دار برای احیا و یا توسعه تولید

شهسواری تصریح کرد: منبع دیگر مرتبط با رونق تولید است، تسهیلات رونق تولید به واحدهایی داده می شود که سابق بر این فعال بودند و در حال حاضر به دلیل کمبود منابع مالی و سرمایه در گردش تعطیل هستند و یا طرح هایی که پیشرفت فیزیکی بالایی دارند و با مقداری تزریق منابع می توانند به بهره برداری برسند و تولید خود را شروع کنند.

وی عنوان کرد: طرح هایی هم هستند که با ظرفیت کامل نمی توانند محصولات خود را تولید کنند که با همین دریافت تسهیلات رونق تولید، بر ظرفیت تولید خود می افزایند.

هم اینک سایت ثبت نام تسهیلات رونق تولید بسته شده است

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه در حال حاضر سایت ثبت نام تسهیلات رونق تولید بسته شده است، گفت: تا آن جا که مطلع هستم در حوزه کشاورزی 800 تا 900 نفر ثبت نام کردند و ظرفیت تکمیل شده و ما پیگیر هستیم تا متقاضیان از این گونه تسهیلات بهره مند شوند.

به جز تسهیلات اشتغال روستایی، مابقی منابع ارائه تسهیلات نرخ سود بالاتری در حدود 10 درصد بیشتر دارند/مشکل اصلی تبلیغات گسترده اما ناقص برای ارائه انواع تسهیلات است

شهسواری با اشاره به اینکه به جز تسهیلات اشتغال روستایی، مابقی منابع ارائه تسهیلات نرخ سود بالاتری در حدود 10 درصد بیشتر دارند، تأکید کرد: مشکل اینجاست که درباره بهره مندی متقاضیان از تسهیلات اطلاع رسانی گسترده اما ناقصی صورت گرفته است، به طوری که مردم تصور می کنند در همه زمینه ها می توانند از تسهیلات با نرخ سود 4 تا 6 درصد استفاده کنند.

وی تصریح کرد: بدین ترتیب کسانی که برای دریافت تسهیلات رونق تولید هم ثبت نام کرده بودند، دیگر رغبتی به ادامه کار نداشتند، به تصور اینکه می توانند از تسهیلات با نرخ سود 6درصدی بهره مند شوند، در حالی که این تسهیلات خط و ربط خاص خودش را دارد یعنی کسانی که در رونق تولید ثبت نام کرده بودند، الزما نمی توانند از توسعه روستایی و عشایری استفاده کنند.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی جهاد کشاورزی استان همدان در ادامه گفت: با این حال سال گذشته دولت به آنان قول داده بوده که در حد دو سه درصد یارانه به تسهیلات رونفق تولید بدهد و ما پیگیر هستیم تا از منابع استانی این موضوع تأمین و در اختیار طرح ها قرار داده شود و در نهایت آن فاصله نرخ سود بین تسهیلات اشتغال روستای و عشایری و تسهیلات رونق تولید که به بیش از 10 درصد هم می رسد، کم شود.

شهسواری تأکید کرد: صلاح بر آن بود تا در کنار آن همه تبلیغات گسترده برای تسهیلات با نرخ سود پایین اشتغال روستایی و عشایری جزئیات و چگونگی ریز به ریز طیف طرح هایی که می توانستند از آن بهره مند شوند، به صورت کامل گفته شود نه مانند اکنون که توضیحات ارائه شده ناقص است.

به گزارش رودآور؛ به نظر تبلیغات گسترده از سوی دولت و به تبع استانداران، فرمانداران و به ویژه بخشداران و دهیاران در مناطق روستایی برای ارائه تسهیلات توسعه اشتغال روستایی و عشایری و شهرهای زیر 10 هزار نفر برای اشتغالزایی آنان، گسترده بوده، با این وجود به دلیل بیان ناقص درباره چگونگی بهره مندی از این گونه تسهیلات، همچنان مردم سردرگم هستند، امید آن که دولت برای جلب اعتماد مردم و دادن امید به جامعه قدم های مؤثرتری بردارد.