اسلام آباد خبر18:55 - 1397/01/05

یانکی ها درباره اغتشاشات دی ماه چه فکر می‌کنند؟/ تلاش آمریکا برای نمایش عدم دخالت خود در امور ایران+ نمودار

بعد از اغتشاشات اخیر ایران، مردم به صحنه آمده و این ناآرامی ها در کشور را جمع کردند اما رسانه های غربی به شکلی وانمود کردند که غالب مردم ایران خواستار تغییر نظام خود هستند.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل از خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بعد از اغتشاشات اخیر در تهران و برخی از استان ها، رسانه‎های غربی سعی کردند در خصوص این ناآرامی ها به یک جمع‌بندی نهایی برسند و بیشتر آنها تلاش کردند نمایش مسخره اعتراض علیه نظام را در کشورهای خود به راه بیندازند.

نظرسنجی موسسه هریس که به سفارش دانشگاه هاروارد از شهروندان آمریکایی دربارۀ اعتراضات و آشوب های اخیر در ایران صورت گرفته است، نمایانگر تأثیر سیاست های دولتمردان غربی و بازی رسانه ها با افکار مردم در پی بروز ناآرامی های اخیر در تهران و برخی از استان هاست.

این موسسه نظرسنجی را از میان حدود 2 هزار فرد آمریکایی که اخیراً نیز از آمریکا خارج نشده اند به صورت تلفنی انجام داده و از شرکت کنندگان در این نظرسنجی پرسیده است در پی این ناآرامی ها به نظر شما، آیا مردم ایران از دولت خود حمایت می کنند؟

نتایج حاصل از این نظرسنجی بسیار جالب بوده به طوری که 79 درصد از پاسخگویان که همه از شهروندان آمریکایی هستند بر این باور بودند که مردم ایران از دولت خود حمایت نمی کنند؛ در مقابل، 21 درصد از پاسخگویان معتقدند که مردم ایران از دولت خود حمایت می کنند.

نظر پاسخگویان در خصوص حمایت یا عدم حمایت مردم ایران از دولت خود

نکته قابل توجه این است که بعد از فروکش کردن ناآرامی ها مشخص شد غالب مردم بعد از آنکه متوجه شرایط سیاسی حاکم بر اعتراضات شدند از این اعتراضات فاصله گرفته و حتی در غالب شهرهای نا آرام عمر این نا آرامی ها به چند روز بیشتر نرسید.

در سوال دیگری از این نظرسنجی از پاسخگویان پرسیده شده است «به نظر شما، آیا آمریکا باید از اعتراضات دموکراسی خواهانه در ایران حمایت کند؟» که پاسخ های جالبی به این سوال داده شده است.

حدود 62 درصد از پاسخگویان یا همان شهروندان آمریکایی به حمایت آمریکا از اعتراضات، پاسخ منفی داده و تنها 38 درصد از پاسخگویان به حمایت آمریکا از اعتراضات اخیر پاسخ مثبت داده اند.

نظر پاسخگویان در خصوص حمایت یا عدم حمایت آمریکا از اعتراضات در ایران

نکته جالب این است که در شرایطی که آمریکایی ها با تلاش رسانه های داخلی و سیاستمداران خود معتقد هستند مردم ایران از نظام خود ناراضی هستند، اما همین افراد معتقد هستند که نباید آمریکا در خصوص مسائل داخلی ایران دخالتی داشته باشد و این به معنای مخالفت صریح شهروندان آمریکایی با دخالت های مستقیم و غیر مستقیم مقامات این کشور در امور کشورهای دیگر است.

شاید بتوان علت اصلی این مساله را مشکلات اقتصادی آمریکا دانست که برای شهروندان این کشور مشکلات زیادی به وجود آورده و میلیون ها نفر فقیر در سطح آمریکا در حال گذران زندگی خود در گوشه خیابان ها هستند.

باید در نظر داشت نا آرامی‌های دی‌ماه 96 در برخی از شهرهای ایران بازتاب گسترده ای در جامعه جهانی مخصوصاً غرب داشته است؛ واکنش هایی که عمدتاً خصمانه و در راستای ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی ایران بود. در همین حال در پی واکنش‌ها و سوءاستفاده های سیاسی از وضعیت فعلی، نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد خواستار نشست فوری شورای امنیت شد و این در حالی بود که کشورهایی مانند چین، روسیه و ترکیه خواستار ثباب و امنیت کامل در ایران بودند.

در ادامه برخی دیگر از مقامات تندروی آمریکا خواهان روح آمریکا از برجام شدند و برخی دیگر راه های حمایتی از جمله تحریم را پیشنهاد داده اند. مایک پنس، معاون رئیس جمهور آمریکا، هم از طرح تازهای برای جایگزین برجام خبر داده بود.

هر چند این اقدامات سیاستمداران بر اساس این نظرسنجی مغایر با خواست عموم جامعه آمریکا بود و به نظر می رسد نظر سیاستمداران آمریکایی با نظرات مردم بسیار متفاوت بوده و این افراد اولویت های خود را چیزی به جز مردم کشور خود قرار داده اند.

بازی رسانه ای در غرب در پی نا آرامی های اخیر تهران به شکلی است که نتایج این نظرسنجی یک بار دیگر تهدید رسانه‌های خارج از چارچوب و قدرت آنها در مدیریت اذهان را مشخص می کند.