اسلام آباد خبر16:16 - 1397/01/10
امام جمعه اسلام آبادغرب:

حمايت از كالاى ايرانى مى‌تواند به حل جدى مشكلات اقتصادى - اجتماعى كشور كمك كند/ اعتكاف از برنامه‌هاى بسيار مفيد براى مبارزه با تهاجم فرهنگى دشمن و تعالى معنوى است

اسلام آبادخبر: امام جمعه اسلام آبادغرب گفت: حمايت از كالاى ايرانى بخش ابتدايى و در عين حال، مهم‌ترين بخش از يك زنجيره‌ى راهبرديِ مهم است كه مى‌تواند به حل جدى مشكلات اقتصادى - اجتماعى كشور كمك كند

به گزارشاسلام آباد خبر، حجت الاسلام محمد طه مهری امام جمعه اسلام آبادغرب  با اشاره به نام‌گذارى سال ۱۳۹۷ از سوى رهبر معظم انقلاب به سال حمايت از كالاى ايرانى، گفت: این کار  اقدامى اساسى در حل بخشى از مشكلات اقتصادى كشور است.

 

وی اظهار داشت: تعيين اين شعار براى سال جديد نشان مى‌دهد كه على‌رغم وجود مشكلات در حوزه توليد و كالاى ايرانى، بخشى ديگر از مشكل هم در بى‌توجهى و عدم حمايت از كالاى ايرانى براى تقويت آن است. درواقع، رهبر انقلاب با تشخيص درست مسأله اقتصاد كشور، بر نقطه‌اى دست گذاشته و تأكيد كرده‌اند كه اساسى و زيربنايى است و دقت و توجه به آن مى‌تواند بسيارى از مشكلات اقتصاد كشور را حل و رفع كند.

 

امام جمعه شهرستان بیان داشت: به عبارت ديگر، حمايت از كالاى ايرانى بخش ابتدايى و در عين حال، مهم‌ترين بخش از يك زنجيره‌ى راهبرديِ مهم است كه مى‌تواند به حل جدى مشكلات اقتصادى - اجتماعى كشور كمك كند. توضيح آن‌كه حمايت از كالاى ايرانى سبب رونق توليد داخلى مى‌شود و اين امر نيز به نوبه‌ى خود، باعث افزايش اشتغال شده و بخشى از مشكل بيكارى را حل مى‌كند كه اين نيز به نوبه‌ى خود مى‌تواند در كاهش و حل مسائلى چون آسيب‌هاى اجتماعى مفيد باشد.

 

وی افزود: نامگذارى اين سال‌ها كه حوزه فرهنگ اقتصاد و مصرف را نشانه مى‌گيرد،همه اجزائى از شبكه مفهومى خط پدافند اقتصادى هستند كه هر جزء (عنوان سال)،خاصيت كل را داراست.لذا وقتى مى‌گوييم حمايت از كالاى ايرانى،يعنى حمايت از كار ايرانى،حمايت از كارگر ايرانى،حمايت از سرمايه ايرانى،حمايت از خدمت ايرانى،حمايت از كارخانه ايرانى،حمايت از توليد ملى،حمايت از خانواده ايرانى،حمايت از اقتصاد ايران،حمايت از مديريت جهادى،حمايت از تصوير ملى و نهايتاً تقويت وجهه ملى كه موجب عزم و همگرايى ملى براى عبور از ميدان مين چالش‌هاى فرهنگى،اجتماعى و اقتصادى دشمن مى‌گردد.

 

 

خطیب جمعه اسلام آبادغرب تصریح کرد:  مبادا بيشتر از آن‌كه جنبه سياستى اين جريان (نام‌گذارى سال‌ها) مدنظر باشد، جنبه نمادين آن مورد توجه قرار بگيرد و بعضاً آتش اين موضوع با نصب چند بنر و ساخت چند برنامه دم‌دستى راديوئى و تلويزيونى و بازى با كلمات در پيام‌ها و سخنرانى‌ها و اطلاعيه‌ها در همان ماه اول سال، سرد شود. چه بسيار سال‌ها كه ديده شده،نام سال خيلى زود براى خود كميسيون و كميته و شورا پيدا كرده ولى در حد يك شعار باقى مانده و گرفتار بيمارى مزمن شعارزدگى و بى‌عملى شده و گزارش‌هاى متعدد و رنگارنگى از دل آن بيرون آمده است! بديهى است هر امرى براى ماندن و رسوب كردن و ايجاد حركت،نياز به ترويج و اقدام دارد.

 

وی با اشاره به مناسبت های پیش رو گفت: سيزدهم ماه مبارك رجب (مصادف با ۱۱ فروردين) ولادت باسعادت امير المومنين على(ع) و نيز آغاز ايام البيض و از بهترين ايام براى انجام اعمال عبادى و معنوى اعتكاف است.

 

حجت الاسلام مهری عنوان کرد:  اين سنت حسنه كه در سال‌هاى گذشته با برنامه‌ريزی ها و اقدامات خوبى كه از سوى مقام معظم رهبرى و نهادهاى مربوطه انجام شده، با استقبال پرشور مؤمنان به‌خصوص جوانان كشور همراه بوده است و به‌حق بايد طبق فرمايش مقام معظم رهبرى آن‌را از «رويش‌هاى انقلاب» دانست. چراكه عبادت و معتكف شدن در مسجد به‌عنوان بهترين مكان عبادت، واجب بودن روزه به‌عنوان شرط اعتكاف، انجام امور عبادى و اعمال اين روزها و دعا و نيايش و خلوت‌گزينى و راز و نياز با خداوند متعال و تفكر در گذشته و حال به‌عنوان بهترين امور عبادى اين عبادت، همگى از ويژگى‌هاى مهم اعتكاف هستند كه مومنين به‌ويژه جوانان عزيز مى‌توانند بهترين بهره‌بردارى را براى محاسبه نفس و توبه و بازگشت از گناهان و رشد و تعالى معنوى و خودسازى از آن داشته باشد.

 

وی افزود: علاوه بر اين حضور جوانان مؤمن در اين مكان و زمان و شرايط معنوى، ارتباط مؤمنانه و شكل‌گيرى روابط دوستى و نيز مجتمع‌هاى مؤمنانه را فراهم مى‌كند كه اين موضوع مى‌تواند حلقه‌هاى معنوى را بعد از اين مراسم ايجاد نموده و بين جوانان گسترش دهد. به‌دليل اين ويژگى‌ها و ظرفيت‌ها و به‌خصوص استقبال پرشور جوانان، برنامه اعتكاف از برنامه‌هاى بسيار مفيد و مهم براى مبارزه با تهاجم فرهنگى دشمن و آماده‌سازى جوانان و تعالى معنوى آنان محسوب مى‌شود كه بايد با برنامه‌ريزى درست در اين مسير از آن بهره لازم و مناسب را برد و تبليغات منفى دشمنان عليه نسل جوان مؤمن انقلابى را ناتمام گذاشت.

 

 امام جمعه شهرستان با اشاره به 12فروردين سالروز جمهورى اسلامى، اظهار کرد:  ملت ايران براى اولين بار تنها ۵۰ روز پس از پيروزى انقلاب اسلامى به خواسته ولى امر خود حضرت امام خمينى(ره) لبيك گفتند و آزادانه و با اختيار در انتخاب نوع حكومت خود، پاى صندوق‌هاى راى رفتند و به جمهورى اسلامى با ۲/ ۹۸ راى مثبت دادند و نوع حكومت خود را برگزيديد.

وی افزود: ۱۲ فروردين اولين تجربه مردم سالارى ملت ايران بود و تا پيش از آن به جهت وجود حكومت ستم شاهى و نظام استبدادى چنين امكانى براى ملت ايران فراهم نبود. از مهم‌ترين خواسته‌هاى ملت ايران كه سرانجام تلاش براى تحقق آن به آغاز نهضت مبارزاتى ملت و شكل‌گيرى نظام اسلامى انجاميد، از بين رفتن استبداد و خودكامگى و شكل‌گيرى نظامى مبتنى بر اراده ملت بود.

 

خطیب جمعه اسلام آبادغرب گفت: با مرورى بر واقعه انقلاب اسلامى و نگاهى به وضعيت نظام مقدس جمهورى اسلامى در پايان دهه چهارم مى‌توان جلوه‌هاى متنوعى از حاكميت مردم‌سالارى دينى را مشاهده نمود كه آن‌را به نظامى بى‌بديل در پايان دهه چهارم عمر خويش مبدل ساخته است. از نمادهاى مردم سالار بودن نظام اسلامى نگاه خدمتگزار بودن مسؤولين در برابر مردم است. نظام اسلامى مسؤول را خادم و وكيل ملت دانسته و براى آن نوعى تفوق و برترى قائل نيست، لذاست كه مسؤولين بايد در برابر مردم پاسخگو بوده و با «عمل صالح» خويش در جايگاه مسؤوليت رضايت مردم را به همراه داشته باشند. اين پاسخگويى در برابر ملت كليد مهار قدرت و خودكامگى است كه يكى از مولفه‌هاى اساسى در آموزه‌هاى حضرت امام(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامى نيز به شمار مى‌آيد.

 

وی همچنین با اشاره به مناسبت دوشنبه13 فروردين روز طبيعت که ۱۵ ماه رجب و آخرين روز ايام البيض مصادف با وفات عقيله بنى‌هاشم حضرت زينب كبرى(س) است، سالروز وفات اين بانوى گرامى اسلام را به شيعيان و محبان آن حضرت تسليت گفت.

 

حجت الاسلام مهری  ابراز کرد: حضرت زينب كبرى(س) بزرگ بانوى اسلام، در خانه وحى و عصمت و طهارت تربيت يافت و از همان ابتدا، دين اسلام و مسير هدايت آن‌را به‌خوبى شناخت كه همان ولايت و امامت است و تمام عمر خويش را وقف حمايت و تبليغ آن با تمام وجود و ايثار بهترين سرمايه‌هاى زندگى يعنى خانواده و عزيزان خود نمود. آن حضرت به‌گونه‌اى تربيت‌يافته و رشد نموده بودند كه به‌حق بانويى كامل و برخوردار از اوصاف والاى انسانى و اخلاقى بودند. اوصافى كه ايشان را به اسوه و الگويى براى نه‌تنها زنان عالم در همه اعصار بلكه براى هر انسان آزاده‌اى كه پيرو حق و حقيقت و آزادگى است، نموده است. اوصافى چون عبوديت و بندگى خداوند به‌معناى واقعى آن، حق‌طلبى و ظلم‌ستيزى و ايثار در راه دين خدا و شجاعت در عمل به وظيفه دينى، تبعيت از مقام ولايت و ولايتمدارى، بصيرت و عقلانيت دينى و اتصاف به اوصاف شايسته زن مسلمان همچون عفت، حيا و عزت‌نفس و صفات اخلاقى ارزشمندى چون صبر و رضايت به مقدرات الهى. اين ويژگى‌هاى مهم از آن حضرت الگويى تمام و كمال براى زنان در همه اعصار تاريخ به‌ويژه زمان حاضر ساخته است تا با تبعيت از آن حضرت به وظيفه واقعى دينى و اجتماعى خود در سايه تربيت و تعاليم اسلامى رفتار نمايند. آن‌گونه كه شير زنان انقلاب اسلامى با پيروى از آن حضرت دوران سخت جنگ را تحمل كردند و با فرستادن عزيزترين افراد خانواده خود به ميدان جنگ و صبر بر دورى و يا شهادت آنان، دين خدا را يارى كردند و حتى بعد از جنگ در پرستارى از جانبازان و يادگاران دفاع مقدس با عشق و علاقه و ايثار، شخصيتى زينبى از خود جلوه‌گر نمودند. اكنون نيز كه زمانه جنگ فرهنگى عليه ارزش‌هاى جامعه و تخريب شخصيت زنان و دختران مسلمان ماست، معرفى اين الگوى والاى شخصيتى بهترين راه براى مبارزه با اين توطئه دشمن است.

 

وی افزود:  سيزدهم فروردين ماه هر سال، روز پايان جشن‌هاى نوروزى است. در اين روز، مردم بنا بر سنتى فرهنگى، از خانه‌ها بيرون مى‌آيند و به دشت و صحرا و باغ مى‌روند تا آخرين روز عيد را در طبيعت، و در كنار سبزه و گياه و آب روان چشمه‌ها و جويبارها بگذرانند. اين روز زيبا را، «روز طبيعت» نام گذارى كرده اند؛ روزى كه بايد در كنار بهره مندى از طبيعت زيبا و آب و هواى نيكو، بكوشيم آن‌را به زباله دانى همگانى تبديل نسازيم و به همه نشان دهيم كه «روز طبيعت» فقط يك شعار نيست؛ بلكه نشانه شعور بالاى مردمى است كه مى‌خواهند سال‌هاى سال از اين طبيعت زيبا بهره‌مند گردند. همه ما مى‌دانيم كه منابع طبيعى، محدود است و امكان تمام شدن آن وجود دارد. پس بر ماست كه با برنامه‌ريزى حساب شده، جلو هدر رفتن و نابودى اين منابع كمياب الاهى را بگيريم و نگذاريم آن‌ها، به اين راحتى از كف بروند. مقام معظم رهبرى، درباره همين مسأله مى‌فرمايد: «ما بايد بتوانيم با برنامه‌ريزى‌هاى دقيق، با مديريت قوى و با اصرار و جديت در كار، خودمان را از تضييع خسارت بار منابع حياتى و طبيعى، مانند درخت و آب و خاك نجات بدهيم». ايشان سپس در ادامه مى‌فرمايند: «اميدوارم كه ان‌شاءالله همه هم دولت، هم آحاد مردم و هم مسؤولان بخش‌هاى متفاوت، به مسأله مهم حفظ منابع طبيعى، گياه، درخت، كشاورزى، استفاده بهينه از آب، خاك و امكانات گوناگون ديگر، به‌طور جدى بپردازند.»