اسلام آباد خبر15:34 - 1397/01/31
امام جمعه اسلام آبادغرب:

دليل عصبانيت و تهاجم‌هاى نظام سلطه و متحدانش عليه سپاه را بايد در كارنامه سراسر افتخار اين نهاد انقلابى جست‌وجو كرد

اسلام آبادخبر: امام جمعه شهرستان اسلام آبادغرب گفت: سپاه پاسداران در شكست جنگ های نیابتی آمريكا و متحدانش برعلیه ملت ایران و مقاومت كارنامه درخشانى دارد.

به گزارشاسلام آباد خبر، حجت الاسلام محمدطه مهری امام جمعه شهرستان اسلام آبادغرب با تبریک سوم شعبان مصادف با سالروز ولادت سرور و سالار شهيدان و اسوه جهاد فى سبيل الله حضرت ابا عبدالله الحسين(ع)،گفت: اين ميلاد با سعادت را كه يادآور رشادت‌ها و جانبازى‌هاى آن حضرت و ياران ايشان در روز عاشورا و در صحنه كربلا، در راه پاسدارى از دين است.تبریک عرض می کنم .

 

وی اظهار کرد: بدون‌شك حضرت امام حسين(ع) بزرگ‌ترين پاسدار اسلام هستند كه در زمانه خود، اصل و بنيان دين را از سوى حاكميت ظلم و تزوير در خطر ديدند و تنها اقدام را مبارزه علنى و قيام عليه آن دانسته و در راه پاسدارى از آن، تمام هستى و دارايى خود را نثار كردند. شيوه و عملكرد آن امام شهيد چه در عرصه تعالى شخصيت فردى و چه در عرصه قيام و جهاد در راه حفظ ارزش‌هاى بنيادين دينى، بهترين الگو براى تمام مجاهدان به‌ويژه پاسداران انقلاب اسلامى بوده و خواهد بود.

 

امام جمعه شهرستان  بیان داشت: پاسداران عزیزی‌كه از آغاز حركت و قيام ملت ايران با الگو قرار دادن روش و منش امام شهيدان، در عرصه‌هاى مختلف جهاد به انجام وظيفه پرداختند و امروزه نيز در عرصه‌هاى مختلف، با بصيرت و شجاعت پاسدار ارزش‌هاى انقلابى و اسلامى هستند و تا پيروزى نهايى اين حركت عظيم ادامه خواهد داشت.

 

وی با تبریک چهارم ماه مبارك شعبان، مصادف با ولادت باسعادت حضرت ابالفضل العباس(ع)، علمدار كربلا، گفت: حضرت عباس(ع) تربيت يافته دامان مادرى شجاع و ولايت مدار و پدرى چون على و برادرانى همچون حسن و حسين بود. تربيت در چنين كانون علم و شجاعت و معرفتى از حضرت عباس(ع) شخصيتى ولايى، با بصيرت، عالم، پرهيزگار، باوفا و شجاع ساخت كه از آغاز كودكى تا لحظه شهادت همواره در مسير دفاع از اسلام و ولايت جانبازى‌ها و رشادت‌ها كند و سرانجام به مقام رفيع شهادت نايل شود، مقامى كه در بهشت شهدا به آن غبطه مى‌خورند.

 

حجت الاسلام مهری ابراز داشت: اين روز با عظمت و مبارك كه به پاس جانبازى‌ها و رشادت‌هاى علمدار كربلا روز «جانباز» نامگذارى شده است، روزى است كه هم بايد همگى از رفتار و كردار آن بزرگوار درس رشادت و جانبازى بياموزيم و هم مقام و جايگاه جانبازان انقلاب اسلامى كه در مسير حفظ ارزش‌هاى اسلامى و انقلابى ملالت‌ها و سختى‌هاى جانبازى را تحمل كردند، ارج نهيم. خداوند متعال اين حاميان اصول و ارزش‌ها و يادگاران روزهاى دفاع و مجاهدت را سلامتى و طول عمر عنايت فرمايد.

 

وی عنوان کرد: اين روز با سعادت را كه به پاس جانبازى‌ها و رشادت‌هاى علمدار كربلا، «روز جانباز» نامگذارى شده است، را به تمامى جانبازان انقلاب اسلامى كه با الگو قراردادن بزرگ جانباز كربلا در راه دفاع از ارزش‌هاى انقلاب اسلامى، بهترين سرمايه‌هاى وجودى خود را ايثار كردند و جانبازى‌ها نمودند، تبريك و تهنيت عرض مى‌نماييم و براى آن‌ها آرزوى سلامتى داريم.

 

خطیب جمعه اسلام آبادغرب با اشاره روز دوم ارديبهشت‌ماه، سالروز تأسيس سپاه پاسداران انقلاب اسلامى(1358 ه‍ ش)، اظهار کرد: سالروز تأسيس سپاه، فرصت مغتنمى براى مرور كارنامه سپاه و پاسداران و نقش‌آفرينى‌هاى آنان در عرصه‌هاى مختلف در دوران پس از انقلاب است.

 

وی  تصریح کرد: سپاه مولود مبارك انقلاب اسلامى است. پاسداران فرزندان انقلابى ملت ايران بوده و هستند. سپاه پاسداران در اولين روزهاى پس از انقلاب، در شرايطى شكل گرفت كه دشمنان انقلاب ملت ايران و استقلال كشور، تحركات فراوانى را براى برهم زدن ثبات، آرامش و امنيت كشور شروع كرده بودند. آنان مصمم بودند با به كارگيرى تمامى امكانات خود، انقلاب اسلامى را به شكست رسانده، حكومت فروريخته پهلوى را احيا كنند و به قدرت بازگردانند. در اين هنگامه بود كه جوانان انقلابى، در مجموعه‌اى به نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامى، سامان يافتند و پاسدارى از انقلاب را برعهده گرفتند و سپر تمامى حوادث كشور شدند. برقرارى نظم و امنيت، مقابله با حركات خرابكارانه، مقابله با جريان ترور، خنثى‌سازى كودتاها، حضور در مناطق قوميتى كه گرفتار غائله‌هاى تجزيه‌طلبى از سوى جريان‌هاى ضدانقلابى با حمايت قدرت‌هاى خارجى شده بودند و حفاظت از شخصيت‌هاى انقلاب و مسؤولان كشور، بخشى از كارنامه سپاه و پاسداران در ماه‌هاى اوليه تشكيل اين نهاد انقلابى است.

 

حجت الاسلام مهری  خاطرنشان ساخت: به راستى اگر سپاه و بذل جان پاسداران آن در ماه‌هاى اوليه شكل‌گيرى جمهورى اسلامى و دوران پس از انقلاب نبود، جريان ترور و گروه‌هاى تجزيه‌طلب كه از حمايت‌ها و پشتيبانى‌هاى آمريكا، شوروى، انگليس، رژيم صهيونيستى و دولت‌هاى مرتجع منطقه برخوردار بودند، چه سرنوشتى را براى ايران اسلامى رقم مى‌زدند. اگر سپاه و پاسداران فداكار و جان‌بركف انقلابى نبودند؛ چگونه توطئه‌هاى دشمنان در كردستان، بلوچستان، خوزستان، تركمن‌صحرا و... خاتمه مى‌يافت. اگر سپاه و پاسداران نبودند، رهبران انقلاب و مسؤولان كشور در برابر نقشه‌هاى ترور و حذف فيزيكى گسترده و فراگير، چه سرنوشتى پيدا مى‌كردند.

 

وی افزود: با شكل‌گيرى توطئه‌هاى منطقه‌اى عليه جريان مقاومت، بيدارى اسلامى و جمهورى اسلامى از سوى نظام سلطه با محوريت آمريكا، باز اين سپاه پاسداران انقلاب اسلامى بود كه با حضورى هوشمندانه در صحنه‌هاى مختلف و ميدان‌هاى پرخطر، از عزت ملت، استقلال كشور و انقلاب اسلامى دفاع كرد. آمريكايى‌ها تحت مبارزه با تروريسم، به افغانستان و عراق لشكركشى كردند؛ لكن هدف اصلى آنان ايران بود. سپاه پاسداران در به شكست رساندن آمريكايى‌ها در پى اين تجاوزهايش خصوصاً در عراق، كارنامه درخشانى در تراز درخشش در دفاع مقدس دارد. اگر آمريكايى‌ها در عراق به اهداف خود مى‌رسيدند، دست‌اندازى آنان به سمت ايران با استفاده از ابزار نظامى آسان‌تر مى‌شد.

 

امام جمعه اسلام آبادغرب گفت:  اين سپاه و فرماندهان كارآزموده آن و نيروى پرافتخارش بودند كه توانستند ماشين جنگى آمريكا را در عراق متوقف سازند و از ادامه حركت بازدارند. آمريكايى‌هاى شكست خورده در صحنه‌هاى افغانستان و عراق، براى تضعيف قدرت منطقه‌اى ايران و مقابله با نفوذ راهبردى جمهورى اسلامى، به رژيم صهيونيستى مأموريت نابودى حزب‌الله لبنان را دادند،  اما سپاه پاسداران با ايستادن تمام‌قد در كنار حزب‌الله و در ادامه آن در كنار گروه‌هاى مقاومت فلسطينى، نقش برجسته‌اى در جنگ‌هاى ۳۳ روزه، ۲۲ روزه، هشت روزه و ۵۱ روزه ايفا كرد و توطئه‌هاى آمريكايى - صهيونيستى و عربى عليه مقاومت را درهم شكست و در نهايت در توطئه جنگ‌هاى نيابتى نظام سلطه و متحدانش با استفاده از گروه‌هاى تكفيرى و بحران‌آفرينى در سوريه، عراق، لبنان و ديگر كشورهاى منطقه با هدف فرو ريختن محور مقاومت و تحت فشار قرار دادن جمهورى اسلامى، باز هم اين سپاه پاسداران بود كه به نمايندگى از ملت انقلابى ايران، با حضور در صحنه‌هاى پرخطر، دفاع جانانه از عزت مسلمين، استقلال و امنيت ايران را برعهده گرفت. دليل عصبانيت و تهاجم‌هاى نظام سلطه و متحدانش عليه سپاه را بايد در همين كارنامه سراسر افتخار اين نهاد انقلابى جست‌وجو كرد.

 

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مصادف بودن پنجمين روز ماه مبارك شعبان با  ولادت با سعادت حضرت امام زين‌العابدين (ع) (38 ه‍ ق)؛ اين ميلاد با سعادت را به تمامى شيعيان و محبان آن حضرت تبريك و تهنيت عرض نمود و بیان داشت: امام سجاد(ع) در سراسر زندگى خود به تبعيت از پدران بزرگوار خود به مبارزه با ظلم و بيداد حاكمان زمانه پرداختند و راه آنان را ادامه دادند. آن حضرت در واقعه عاشورا همراه و هميار پدر و اهل بيت و ياران ايشان بودند و بعد از واقعه عاشورا و در صحنه اسارت و غربت، نقش مهم افشاگرى و پيام‌رسانى اين قيام بزرگ را به‌عهده داشتند و آن را با خطابه‌هاى آتشين و افشاگرانه خود به‌خوبى ايفا نمودند. بعد از اين واقعه و در دوران بازگشت به مدينه، به‌دليل استبداد دستگاه حاكمه باشيوه و سبك زندگى معنوى و الهى خود، به مرجع و ملجأ شيعيان و دوستداران اهل بيت و منبع علم و معرفت تبديل شدند و اين‌گونه راه مبارزه با ظلم را ادامه دادند. دو اثر مهم ايشان يعنى صحيفه سجاديه و رساله حقوق حاصل اين شيوه و سبك زندگى آن امام بزرگوار است كه براى تمامى اعصار و انسان‌هاى طالب حق و حقيقت دين، مفيد و راهگشاست. باشد كه شيوه و راه آن امام بزرگوار براى تمامى ما به‌ويژه آزادگان عزيز، سرمشق سلوك دينى و مبارزاتى باشد تا در اين دوران حساس بعد از جنگ نيز استوار و ثابت قدم، انتقال دهنده پيام و ارزش‌هاى انقلابى و الهى باشيم.

 

حجت الاسلام مهری  همچنین با اشاره به چهارشنبه5 ارديبهشت8 شعبان شكست حمله نظامي آمريكا به ايران در طبس(1359 ه‍ ش)، گفت: اين واقعه كه خود آمريكايى‌ها از آن به «شكست بزرگ» تعبير مى‌كنند، علاوه براين‌كه باعث برملا شدن واقعيت پوشالى نيروى نظامى آمريكا شد، حقانيت و اقتدار انقلاب اسلامى را براى جهانيان ثابت كرد و نشان داد كه قدرت خداوند از هر نيروى به ظاهر قدرتمندى، تواناتر است. هم‌چنين اتحاد و يكپارچگى ملت ايران را در ادامه راه خود بيشتر نمود. در اين حادثه ياد و خاطره شهيد منتظرالقائم را كه براى جمع آورى اسناد و حفاظت از مدارك به جا مانده در منطقه حضور داشتند و در اثر خيانت بنى صدر و با بمباران هواپيماهاى ارتش به دستور بنى صدر به شهادت رسيدند را گرامى مى‌داريم و از خداوند منان علو درجات آن شهيد بزرگوار را خواستاريم.

 

امام جمعه شهرستان در خطبه اول نمازجمعه این هفته با بیان فضیلت ماه شعبان گفت: ماه شعبان برای انسان به سوی خدا یکی از ماههای سال است و برای آن جایگاه بزرگ و پر فضیلتی در احادیث و روایات اسلامی از سوی پیشوایان دینی گزارش شده است.

زیرا اولاً شخصیت های بزرگ و ارزشمند که از ستارگان آسمان ولایت و امامت به شمار می آیند در ماه شعبان دیده به جهان گشوده اند

همچنین در پانزده شعبان ولادت پر برکت قطب عالم امکان حضرت ولی اللّه الأعظم مهدی موعود اتفاق افتاده است که خداوند به وسیله او به هر مظلومی از اولیاء و انبیاء و اصفیاء خویش از زمانی که پدر ما آدم به زمین آمده، وعده نصرت فرموده و وعده داده که زمین را پس از آنکه از ظلم و ستم و بی عدالتی پر شده، از عدل و داد پر کند.

ثانیاً طبق برخی روایات نیمه این ماه شب قدر به شمار آمده که پیشوایان دینی به احیاء و شب زنده داری آن سفارش و تأکید کرده اند. ثالثاً ماه شعبان ماه بسیار شریفی بوده و منسوب به پیامبر اکرم (ص) است.

رسول خدا (ص ) فرمودند:

رجب شهر اللّه و شعبان شهری و رمضان شهر امّتی1 رجب ماه خدا و شعبان ماه من و رمضان ماه امت من است.

همچنین فرمودند: شعبان شهری رحم اللّه من أعاننی علی شهری2 شعبان ماه من است خدا بیامرزد کسی که مرا به ماه من اعانت کند.

و نیز در حدیثی دیگر پیامبر می فرماید: ماه شعبان ماهی است که اعمال انسانها بالا می رود در حالیکه مردم از آن غفلت می کنند.3 همینطور از امیرامو منین علی علیه السلام گزارش شده که فرمودند: ماه شعبان ماه رسول خدا است.

 

در روایتی از حضرت صادق(ع) گزارش شده که هنگامی ماه شعبان فرا می رسید، پدرم امام سجادع اصحاب و یاران خود را جمع می کرد و چنین می فرمود:ای اصحاب من، می دانید این چه ماهی است؟ این ماه شعبان است و حضرت رسول ص می فرمود:

شعبان ماه من است پس روزه بدارید برای دوستی و محبت پیامبر خود و برای تقرّب و نزدیک شدن به پروردگار، به حق آن خدایی که جان علی بن الحسین به دست قدرت اوست، سوگند یاد می کنم که از پدرم حسین بن علی ع شنیدم که او نیز از پدرش امیرالمؤمنین ع شنیده است که می فرماید:

 

هر کس روزه بدارد ماه شعبان را برای محبّت پیامبرص و تقرّب به سوی خدا، خدا او را دوست دارد و او را به کرامت و بزرگواری خود در قیامت نزدیک گرداند و بهشت را بر او واجب نماید.

اعمال زیادی در ماه شعبان وارد شده ولی آنچه از روایات استفاده می شود این است که بهترین دعاها و ذکرها در این ماه استغفار است. هر که در هر روز این ماه هفتاد مرتبه استغفار کند مثل آن است که هفتاد هزار مرتبه در ماههای دیگر استغفار کرده است.

عمل دیگری که در این ماه سفارش شده صدقه دادن است اگرچه به اندازه نصف دانه خرمایی باشد. تا خداوند بدن او را بر آتش جهنم حرام گرداند

 

روزه ماه شعبان به خصوص در پنجشنبه ماه ثوابی بسیار دارد، روایت شده که در هر پنجشنبه ماه شعبان آسمانها را زینت می کنند، پس ملائکه عرض می کنند: خداوندا روزه داران این روز را بیامرز و دعای آنها مستجاب می شود.13 همچنین پیامبرص فرموده: هر که روز دوشنبه و پنجشنه شعبان را روزه دارد حقتعالی 20 حاجت دنیوی و 20 حاجت اخروی او را برآورده می سازد.14

در این ماه صلوات بر محمّد و آل محمدص بسیار سفارش شده. همچنین نمازهای بسیار سفارش شده که برای طریقه انجام آن به مفاتیح الجنان مراجعه فرمائید.

در مجموع این ماه انجام نماز، روزه، زکات، امر به معروف و نهی از منکر، صدقه بر فقرا و مساکین، نیکی به پدر و مادر و همسایگان و اصلاح بین بستگان سفارش بسیار شده است.

یکی از کارهایی که بزرگان و پیشوایان دین در این ماه انجام می دادند، مناجات با رب الارباب است از جمله مناجات ها مناجات معروف شعبانیه است که از امیرالمؤمنین و فرزندان او است که در ماه شعبان می خواندند و آن مناجاتی است که برای اهلش عزیز و گرامی است و برای خاطر آن به ماه شعبان مأنوس می شوند بلکه انتظار آن را می کشند و مشتاق آمدن ماه شعبان می شوند