اسلام آباد خبر10:50 - 1397/02/01
روحانی در نشست هم اندیشی مدیران ارشد دولت:

واجب نیست آدم صندلی که اشغال کرده‌ است را تا پایان 4 سال بچسبد/ زودرنج نیستیم

اسلام آباد خبر: رئیس جمهور در نشست هم اندیشی مدیران ارشد دولت به ایراد سخنرانی پرداخت.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازخبرنگار دولتگروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در نشست هم‌اندیشی مدیران ارشد دولت که صبح امروز در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار کرد: ماه شعبان ماهی است که به نام پیامبر اسلام بوده و شیوه پیامبر در این ماه عبادت، نماز و روزه بوده است. امیدوارم از این ماه پربرکت همه ما استفاده کنیم.

روحانی با تأکید بر اینکه بالاترین استفاده از این ماه خدمت به مردم است، ادامه داد: بالاتر از خواندن دعا و حتی خواندن قرآن مجید و نماز مستحب خدمت به مردم است. اگر در این ماه بتوانیم بیش از ماه‌های گذشته به مردم خدمت و دلی را خوشحال کنیم در مسیر درست پیش رفته‌ایم.

رئیس جمهور کشورمان تصریح کرد: روایات بسیاری داریم که در آن‌ها گفته شده خداوند رحمت و رضوانش را شامل حال کسی می‌کند که مشکلی را از پیش پای مردم بردارد و باید در ادارات ما رفتار با مردم این چنین باشد.

رئیس قوه مجریه تأکید کرد: اگر خانواده‌تان در اداره‌ای کاری داشته باشد و او را از این اتاق به آن اتاق بکشانند و امروز و فردا کنند شما چه حالی پیدا می‌کنید؟ اگر رفتار کارمندان یک اداره با خانواده شما مودبانه باشد آن زمان چه حالی پیدا می‌کنید؟

وی با تأکید بر اینکه اداره و مدیریت کشور برعهده ملت است، ادامه داد: باید باورمان شود که چیزی بالاتر از نوکری ملت نداریم. ما خادم و نوکری برای مردم هستیم. اگر کسی خود را بالاتر از خادمی مردم می‌داند پس معنای اسلام و مفهوم مردم‌سالاری دینی را حس نکرده است.

روحانی اظهار کرد: اگر مدیر و کارمند زیردست شما به مردم احترام کافی نکرد و ادب لازم را به خرج نداد او نمی‌تواند صاحب آن صندلی و میز باشد و غاصب است.

رئیس جمهور کشورمان تصریح کرد: در گزینش‌ها از آباء و اجداد می‌پرسیم، یک کلمه نمی‌پرسیم که آیا تو متعهد به خدمت مردم هستی؟ آیا وظیفه خود را خدمت به مردم می‌دانی یا نه؟ اگر اینها در سوال‌های گزینش بود، بنده همه حرف‌هایم را پس می‌گیرم.

رئیس قوه مجریه اضافه کرد: تمام افرادی که در جمهوری اسلامی به نحوی مدیریت دارند، در همین انقلاب تربیت شده‌اند، از اینها چند گزینش انجام دادیم؟

وی گفت: اگر از سال 58 که اولین سال بعد از پیروزی انقلاب است رفتار ما با مراجعین درست شده، انقلاب مسیرش درست بوده،اگر رفتار ما بدتر شده، این مسیر به درستی پیش نرفته است.

روحانی ادامه داد: این همه زنجیره و خوان درست کردیم مردم برای گرفتن مجوز یک بنگاه، هتل، یک کار تولیدی و ... باید از 20 خوان عبور کنند، اگر ما امسال این 20 خوان را تبدیل به 10 خوان کردیم در واقع یعنی گرفتاری مردم را نصف کرده‌ایم.

رئیس جمهور کشورمان اظهار کرد: این همه نظرسنجی انجام می‌دهیم، هیچ‌کدام به درد ما نمی‌خورد. اگر در نظرسنجی‌ها فهمیدیم که مردم نسبت به دولت، حکومت، مسئولان، مدیران و ... به خاطر رفتارشان راضی‌تر شده‌اند ما موفق‌تریم.

رئیس قوه مجریه افزود: درست است دشمن و بدخواه داریم ولی مهم نیستند. بعضی ابرقدرت‌ها با ما نیستند. باید به اینها سرجای خودش فکر کنیم. نمی‌خواهد خیلی فکرمان را مشغول کنیم. باید خودمان را اصلاح کنیم، چرا که اساس خودمان هستیم.

وی ادامه داد: می‌دانم که مشکل کم‌آبی، محیط زیست، بیکاری جوانان را داریم، همه اینها به اعتقاد من با اراده و تصمیم ‌مان با اتکاء به خداوند قابل حل است.

روحانی با تأکید بر اینکه بار اصلی کشور بر دوش ماست، افزود: بعضی‌ها کنار گود نکاتی مطرح می‌کنند و نمی‌دانند در گود چه خبر است؛ اگر کسی محاسباتی دارد و می‌گوید من 10 یا 20 سال دیگر باید به کجا برسم از دولت دوازدهم بیرون برود.

رئیس جمهور کشورمان تصریح کرد: رسالت سنگینی بر دوش داریم و باید آن را به خوبی انجام دهیم. بدانیم که بدون حمایت مردم پیش نمی‌رویم. باید مردم را با بیان درست و منطق قانع کنید که احساس کنند درست می‌گوییم.

رئیس قوه مجریه به مشکل کم‌آبی کشور اشاره کرد و گفت: ما می‌گوییم آب کم است. مردم بهتر از ما می‌دانند که کم‌آبی است. قبل از اینکه ما خشکسالی را احساس کنیم، کشاورزان آن را احساس کرده‌اند.

وی ادامه داد: یک زمانی که در روستاها بودم پیرمردها اوایل مهر به آسمان نگاه می‌کردند و می‌گفتند که امسال خشکسالی است، در حالیکه هیچ ماهواره‌ای هم در اختیار نداشتند؛ اینکه مشکل کم‌آبی داریم حرف درستی است و دولت در جایگاهی نیست که به مردم بگوید خشکسالی داریم، دولت باید برنامه بدهد نصیحت هم کار شما نیست. علما و ائمه جمعه بلدند چگونه نصیحت کنند.

روحانی ادامه داد: نمی‌خواهد شما منبر بروید، مدیر اجرایی باید برنامه‌ریزی کند. وزرای نیرو، کشاورزی، محیط زیست و صنعت در امر آب دخیل‌اند. باید برنامه بدهند.

رئیس جمهور کشورمان ادامه داد: برخی می‌آیند به بنده گزارش می‌کنند که آب خیلی کم است؛ مگر من نمی‌دانم که آب کم است؟ باید برنامه بدهید و بگویید اگر این اقدامات را اجرا کنیم، می‌توانیم این مشکل را حل کنیم.

رئیس قوه مجریه ادامه داد: با گفتن ایهالناس آب کم است صرفه‌جویی کنید مشکلی حل نمی‌شود، نمی‌گویم که به مردم نگویید صرفه‌جویی کنید. توقع مردم از دستگاه اجرایی نصیحت و موعظه نیست و در همه مسائل حتی فساد هم اینگونه است.

وی با تأکید بر اینکه ما به عنوان دولت باید برنامه‌ریزی کنیم که فساد نشود یا کم شود، افزود: باید دولت الکترونیک را هرچه سریعتر راه‌اندازی کنیم، در آن شرایط فساد کمتر می‌شود. باید رابطه مردم با میز اداری را قطع کنید.

روحانی افزود: 15 طبقه اداره درست کردیم، آسانسور هم همیشه خراب است. یک نفر باید در طبقه همکف به مردم پاسخگو باشد؛ خود جنابعالی باید از این 15 طبقه بالا و پایین بروید، چرا مردم بروند؟ زمانی که 10 بار بالا و پایین رفتید آن زمان می‌دانید چه کنید.

رئیس جمهور کشورمان ادامه داد: برای جلوگیری از فساد باید برنامه بدهیم، شلاق و زندان دست ما نیست، دست قوه قضائیه است. اگر قضای حکم کند اجرا می‌شود. ما به عنوان دولت باید کاری کنیم تا فساد کردن ناممکن و یا بسیار سخت شود.

رئیس قوه مجریه با اشاره به تدوین بودجه امسال بر مبنای عملکرد دستگاه‌ها ادامه داد: یکی از کارهای مهمی که در بودجه انجام دادیم و امیدوارم اجرایی شود، بودجه عملیاتی است. یعنی به دستگاه‌ها بر مبنای عملکردشان پول بدهیم.

وی با تأکید بر اینکه مردم باید ناظر بر پول خودشان باشند، افزود: قبلا به وزیر اقتصاد هم گفته‌ام و دوباره تکرار می‌کنم پول‌هایی که به دستگاه‌ها اختصاص می‌دهید روی سایت بگذارید تا مردم ببینند و خودشان مقایسه کنند. فضای مجازی برای همین است. یعنی برای نظارت عامه مردم بوده، فضای مجازی یعنی امر به معروف و نهی از منکر.

روحانی تصریح کرد: بعضی‌ها می‌گویند ما انجام امر به معروف و نهی از منکر را از طریق موبایل و ... قبول نداریم، باید در خیابان‌ها یقه مردم را بگیریم؛ با گرفتن یقه مردم و جنگ و دعوا امر به معروف درست نمی‌شود.

رئیس جمهور کشورمان تأکید کرد: همین موبایل راه امر به معروف و نهی از منکر است، نمی‌دانم چرا بعضی‌ها از موبایل و شبکه‌های اجتماعی بدشان می‌آید. از اطلاعات مردم هم خوششان نمی‌آید، می‌گویند مردم در بی‌خبری محض باشند، شب راحت‌تر می‌خوابند.

رئیس قوه مجریه تأکید کرد: حقوق شهروندی را تدوین کردیم و بر مبنای آن باید عمل کنیم. اطلاع، نظارت و انتقاد حق مردم است.

در حال تکمیل...