اسلام آباد خبر09:05 - 1397/02/02
به پاس خدمات فرزندان مولود انقلاب؛

"جنگنده های خدمتگزار"

اسلام آباد خبر: نیروهای فداکار سپاه پاسداران که پیر جماران از آنها با عنوان "جنگنده های خدمت گزار" یاد می کرد در قلب زلزله با کمک های بی وقفه خود گل کاشتند و کرمانشاهیان نیز به پاس این خدمات به آنها نمره 20 می دهند.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی مرصاد ،در آستانه 40 سالگی انقلاب شاید برای بسیاری از نسل سوم یا چهارمی ها که تجربه حضور در روزهای پرالتهاب دفاع مقدس و سالهای سازندگی بعد از آنرا را ندارند سخت باشد درک کردن صحنه های کمک نیروهای نظامی به مردم و نجات جان و مال آنها، آن هم در بطن مصیبتی بزرگ که در تمام کشورها تنها وظیفه این نیروها به کنترل اوضاع، در اختیار گذاشتن امکانات لجستیکی خود به دستگاه های خدمات رسان و هلی برن مصدومین خلاصه می شود.

یکی از نیروهای نظامی خدمتگزار که در اولین ساعات وقوع زلزله در کنار مردم حضور یافت سپاه بود؛ دیدن همین صحنه ها از خدمات خالصانه و بی ریای پاسداران و نورچشمی های انقلاب یا به تعبیر زیبای مقام معظم رهبری، فرزندان مولود مبارک انقلاب که از همان لحظات اولیه دوشادوش مردم زلزله زده به آواربرداری و کمک به مردم و امدادرسانی پرداختند همچون آبی بود بر آتش هجمه های ناعادلانه و بی سابقه ای که در این سالها علیه این نیروهای ولایی برافروخته شده بود.

نیروهای جان برکفی که برای پاسداری از ارزش های انقلاب تا پای جان ایستادگی کرده اند در زلزله غرب نشان دادند که وصیت پیر جماران را به خوبی آویزه گوششان کرده اند که فرمودند: "همیشه به سپاه سفارش کنید که آنان خودشان را یک جنگنده خدمتگزار مردم بدانند" و آنها نشان دادند که علاوه بر وظیفه ذاتی خود در پاسداری از انقلاب اسلامی و اهداف والای آن، خدمت به مردم را نیز همچون سال های سازندگی فراموش نکرده اند و هرکجا نیازی به حضور آنها برای خدمتگزاری باشد آماده خدمت هستند.

سپاه

 

در روزهایی که غرب ایران قلب ایران بود، این بار هم برای پاسداری آمدند، پاسداری از مردمانی که هشت سال جانانه در مقابل دشمن متجاوز بعثی ایستادند و یک وجب از خاک وطن را به آنها ندادند، پاسدارانی که لباس رزم بر تن داشتند، اما رزمی در کار نبود و همین آدم را دلگرم می کرد که آنها همیشه آماده اند زمانی برای جنگ و دفاع از مام وطن و زمانی برای خدمتگزاری به هم وطن.

از همان روز اول وقوع زلزله مرگبار غرب ایران نیروهای خدوم سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی در این مناطق حضور پیدا کردند و با تقسیم کار صورت گرفته کار امدادرسانی به روستاهای این مناطق که بیشترین حجم تخریب ها را داشت و همچنین اغلب آنها صعب العبور بود و راه های دسترسی به آنها اغلب از بین رفته بود به عهده سپاه با کمک گرفتن از پایگاه های مردمی بسیج که از شاخه های این شجره است گذاشته شد.

سرلشکر جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران از نخستین مسئولان کشوری بود که خود را به کرمانشاه رساند تا عمق این واقعه را از نزدیک ببیند که در همان ابتدا هم تاکید کرد که سپاه با حداکثر توان در صحنه است، سپس با حضور در میان مردم به آنها اطمینان داد که تمام امکانات سپاه در اختیار مردم است و تاکید کرد که وسایل اسکان و مواد غذایی باید به سرعت در میان مردم توزیع شود.

با این فرمان اقدامات سپاه در چندین حوزه شکل گرفت و همزمان با انجام کمک‌های اولیه امداد و نجات میدانی برای خارج کردن مردم از زیر آوار و انتقال مجروحان، درمانگاه‌ها و بیمارستان های صحرایی مستقر در غرب کشور در این مناطق برپا شد و نیروهای سپاه با بسیج تمام امکانات و افزوده شدن سه بیمارستان صحرایی از سایر نقاط کشور به یاری زلزله زدگان شتافتند.

به کارگیری امکانات و تجهیزات مهندسی برای گشایش معابر و جاده های اصلی و هلی برن هوایی برای انتقال مصدومان و کمک ها به زلزله زدگان از دیگر محورهای کمک رسانی سپاه بود که بسیاری از این خدمات بی ریا از دید لنزهای دوربین عکاسان مخفی ماند.

اما فرماندهان عالی رتبه سپاه یکی پس از دیگری و بارها در مناطق زلزله زده حضور پیدا کردند تا از نزیک وضعیت مردم را بررسی کنند و با اقدامات لازم گامی در راستای تخفیف آلام مردم مقاوم غرب کشور بردارند.

سپاه

 

اسکان موقت زلزله زدگان با استقرار 8100 کانکس /پایان ماموریت در 40 روز

بعد از پایان آواربرداری نوبت اسکان موقت زلزله زدگان بود که در این مرحله بعد از سفر مقام معظم رهبری که به عقیده مسئولان استان نقطه عطفی در کمک رسانی به مردم بود سپاه ماموریت احداث 8100 کانکس برای زلزله زدگان را بر عهده گرفت و 40 روز بعد این وعده عملی شد.

این موضوع در حالی است که بسیاری از مردم که مسئولیت اسکان آنها به دیگر نهادها همچون بنیاد مسکن واگذار شده بود با گذشت چندین ماه بعداز زلزله هنوز هم با مشکلات عدیده ای برای تهیه کانکس روبرو بودند و برخی هنوز هم نتوانسته اند یک کانکس تهیه کنند.

حضور 1000 گروه جهادی در مناطق زلزله زده

اما این به منزله پایان کار سپاه در این مناطق نبود و همانطور که فرماندهان این نهاد انقلابی وعده داده بودند سپاه محور خدمات خود را به بازسازی معطوف و برای این کار از ظرفیت گروه های جهادی استفاده کرد.

سردار نعمان غلامی رییس سازمان بسیج سازندگی در روزهای پایانی سال گذشته اعلام کرد که 32 قرارگاه امدادرسانی سپاه‌های استانی شامل حدود ۱۵ هزار نیروی بسیجی و جهادی و پاسدار در مناطق زلزله زده حضور داشتند و بیش از هزار گروه جهادی به کمک رسانی مشغول بودند.

وی بیان داشت که در این مدت بیش از ۱۲هزار تخته چادر در بین زلزله‌زدها پخش شد و توانستیم ۱۵ درمانگاه سیار و ۷ بیمارستان صحرایی نیز برپا کنیم و یک هزار و 100 طلبه و مربی آموزشی نیز در این مناطق به فعالیت‌های فرهنگی و روحیه بخش در بین مردم اقدام کردند.

رییس سازمان بسیج سازندگی گفت: قرارگاه شهید جعفری در ایام نوروز یک هزار گروه جهادی را به مناطق زلزله زده اعزام می‌کند تا به ساخت اسکان مردم کمک شود.

سپاه

نمره 20 هم برای کمک های سپاه کم است

یکی از شهروندان سرپل ذهابی در گفت و گو با خبرنگار مرصاد با تقدیر از خدمات نیروهای نظامی به ویژه سپاه در نخستین ساعات وقوع زلزله اظهار داشت: اگر این نیروها نبودند واقعا با شرایطی که در منطقه به دلیل سوءمدیریت مسئولان ایجاد شده بود معلوم چه بر سر مردم می آمد.

صابر گلی با انتقاد از وضعیت آشفته ایجاد شده در نخستین روزهای وقوع زلزله افزود: مدیران ما با این همه ادعای مدیریتی در وضعیت بحرانی دست و پای خود را گم کرده بودند و وضعیت روستاها به مراتب بدتر از شهرها بود، اما نیروهای سپاه در کمک رسانی به زلزله زدگان سنگ تمام گذاشتند.

وی در پاسخ به اینکه اگر قرار باشد به نیروهای سپاه از بیست یک نمره بدهی چه نمره ای را می دهی گفت: به نظرم بیست هم برای کمک های این نیروهای فداکار کم است.

سپاه

 

نمایش حس وطن دوستی سپاه در قلب زلزله

یکی از شهروندان اهل حق شهرستان ثلاث باباجانی نیز در گفتگو با خبرنگار مرصاد از زحمات نیروهای نظامی به زلزله زدگان قدردانی کرد و اظهار داشت: نیروهای نظامی نشان دادند که واقعا از بطن مردم هستند و درد آنها را احساس می کنند.

حیدری در خصوص اقدامات سپاه در مناطق زلزله زده نیز گفت: ما به عینه شاهد بودیم که برادران سپاهی در کمک رسانی به مردم هیچ تفاوتی برای شیعه، سنی و اهل حق یا هر مذهب دیگری قائل نبودند و این نمایش حس وطن دوستی آنها دردهای ما را تسکین می داد.

و این تنها گوشه ای از اقدامات و خدمات سپاه پاسداران در زلزله بزرگ غرب ایران بود که جدای از چهره نظامی این نهاد انقلابی، جلوه های وطن دوستی این جنگنده های خدمتگزار را برای نسل های جدید به نمایش گذاشتند.