اسلام آباد خبر10:05 - 1397/02/24
نتایج اولیه انتخابات عراق اعلام شد؛

جریان صدر در صدر قرار گرفت؛ جریان الفتح و فهرست عبادی در بغداد دوم و پنجم

اسلام آباد خبر:نتایج اولیه انتخابات پارلمانی عراق در ۱۰ استان این کشور اعلام شد که بر اساس آن فهرست السائرون وابسته به مقتدا صدر در بغداد در صدر قرار گرفت و پس از آن فهرست الفتح وابسته به هادی العامری رئیس سازمان بدر و دولت قانون در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از رسانه‌های عراقی، کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق نتایج اولیه  انتخابات پارلمانی در 10 استان این کشور از جمله بغداد  را اعلام کرد.

کمیسیون انتخاباتی عراق در عین حال اعلام کرد که این نتایج اولیه انتخابات است  و نتایج نهایی نیست . 

  پیش از این کمیسیون عالی انتخابات عراق از اعلام نتایج انتخابات پارلمانی تا ساعاتی دیگر خبر داده بود. 

بر اساس نتایج اعلام شده، ائتلاف سائرون به رهبری مقتدا صدر در 6 استان از 10 استان پیشتاز است. 

بر اساس این گزارش، فهرستالسائرونوابسته به مقتدا صدر؛ رهبری جریان صدر  در بغداد حائز اکثریت آرا شد و با کسب 413 هزار و 638 در صدر قرار گرفت و پس از آن فهرستالفتحوابسته به هادی العامری رئیس سازمان بدر  با کسب 233هزار و 298 رای  و دولت قانون  با کسب 211هزار و 243 رای در رتبه های دوم و سوم قرار گرفتند.

الوطنیه به رهبری ایاد علاوی با کسب 204هزار و 686 رای در جایگاه چهارم قرار گرفت وفهرست حیدر العبادی نخست وزیر عراق در بغداد در مرتبه  پنجم قرار گرفت. 

بر اساس این گزارش، جریان ائتلاف القراربه رهبری "اسامه النجیفی" معاون رئیس جمهور عراق در بغداد با کسب 94هزار و 380 در رتبه ششم قرار گرفت و جریان حکمت به رهبری عمار حکیم در بغداد با کسب 91039 جایگاه هفتم را به خود اختصاص داد. 

 ائتلاف بغداد؛ ائتلاف سنی متشکل از شخصیت های برجسته از جمله محمود المشهدانی رئیس پارلمان اسبق عراق با کسب 89 هزار رای در بغداد هشتم شد و " فهرست " بیارق العراق" با اخذ 43هزار رای در مرتبه نهم این فهرست قرار گرفت. 

بر اساس این گزارش؛ کرسی های اختصاص یافته به فهرست های انتخاباتی در بغداد بر اساس نتایج مذکور به شرح زیر است: 

فهرستالسائرونوابسته به مقتدا صدر 17 کرسی در بغداد کسب کرد و بعد از آن فهرست الفتح و دولت قانون با کسب 9 کرسی در جایگاه دوم قرار گرفتند و فهرست النصر به رهبری حیدر العبادی نخست وزیر عراق و فهرست الوطنیه به رهبری ایاد علاوی با کسب 8 کرسی در جایگاه سوم قرار گرفتند . 

بر اساس این گزارش، فهرست جریان حکمت به رهبری عمار حکیم و فهرست سنی القرار و ائتلاف سنی بغداد هر کدام به 4 کرسی در بغداد دست یافتند. 

فهرست " بیارق الخیر" دو کرسی و فهرست های "تمدن"، و"إرادة"، و"الحزب المدنی"، و"التحالف المدنی"،  هر کدام یک کرسی را از آن خود کردند. 

در استانواسطدر مرکز عراق ، ائتلاف سائرون در رده اول قرار گرفت و ائتلاف های الفتح، النصر، الحکمه، دولت قانون به ترتیب دوم تا پنجم شدند.

این گزارش می افزاید که این نتایج اولیه 60 درصد از مجموعه آرای شمارش شده به حساب می آید و شمارش آرای 1018 حوزه انتخاباتی دیگر همچنان ادامه دارد. 

وضعیت فهرست های انتخاباتی در دیگر استانهای عراق به شرح زیر است: 

ائتلاف سنی "الانبار هویتنا" درالانباراول شد و بعد از آن ائتلاف الوطنیه به رهبری ایاد علاوی و ائتلاف القرار  به رهبری "اسامه النجیفی" معاون رئیس جمهور عراق در رده های بعدی قرار گرفتند. 

در استانالمثنیائتلاف سائرون پیشتاز است و فهرست الفتح و حکمت و ائتلاف النصر در رتبه های بعدی قرار گرفتند. 

در استاندیالی" ائتلاف القرار العراقی اول شد وبعد از آن جریان الفتح و ائتلاف ملی و سائرون به ترتیب در جایگاههای بعدی قرار گرفتند. 

در استانکربلا، ائتلاف الفتح در صدر قرار دارد و بعد از آن ائتلاف سائرون و النصر و ائتلاف دولت قانون در رده های بعدی قرار دارند. 

در استانذی قارائتلاف سائرون در صدر است و بعد از آن ائتلاف الفتح، النصر و دولت قانون قرار دارند. 

در استانبصره در جنوب عراق، ائتلاف فتح اول و بعد از آن سائرون در جایگاه دوم قرار دارد و ائتلاف النصر و دولت قانون جایگاههای بعدی را به خود اختصاص دادند. 

ائتلاف فتح به رهبری هادی العامری همچنین در استانقادسیهدر صدر قرار دارد و سائرون و النصر و جریان حکمت ملی در رتبه های بعدی قرار گرفتند. 

استاندیوانیهنیز شاهد پیروزی الفتح است و ائتلاف های سائرون، النصر، الحکمه و دولت قانون در رتبه های بعدی قرار دارند. 

در استانبابلنیز ائتلاف های الفتح، سائرون، النصر، الحکمه، دولت قانون به ترتیب بیشترین آراء را به خود اختصاص دادند. 

به گفته ریاض البدران از مسئولان کمیسیون انتخاباتی عراق ، هنوز آرای 8 استان شمارش نشده که عبارتند از  اربیل، سلیمانیه، نجف، دهوک ، صلاح الدین ، کرکوک، میسان و نینوا.      

مهم ترین فهرستهای انتخاباتی در پارلمان عراق به شرح زیر است: 

- فهرستالنصروابسته به حیدر العبادی نخست وزیر عراق 

-فهرستالسائرونوابسته به مقتدا صدر؛ رهبری جریان صدر 

-فهرستالفتحوابسته به هادی العامری رئیس سازمان بدر 

-فهرستدولت قانونبه ریاست نوری المالکی نخست وزیر عراق و دبیرکل حزب الدعوه اسلامی 

-جریانحکمت ملیبه ریاست عمار حکیم؛ رئیس سابق مجلس اعلای اسلامی عراق  

-ائتلاف الوطنیه؛ ائتلاف سنی به رهبری ایادعلاوی نخست وزیر اسبق و معاون رئیس جمهور فعلی عراق  

-ائتلاف القراربه رهبری "اسامه النجیفی" معاون رئیس جمهور عراق 

-ائتلاف بغداد؛ ائتلاف سنی متشکل از شخصیت‌های برجسته از جمله "محمود المشهدانی" رئیس پارلمان اسبق عراق 

-فهرست السلاممتشکل از حزب اتحادیه دموکرات کردستان عراق به رهبری مسعود بارزانی و حزب اتحاد میهنی کردستان عراق به رهبری "کوسرت رسول"

-ائتلاف کردی الوطنمتشکل از سه حزب، حرکت التغییر"گوران"، ائتلاف عدالت دموکراتیک به رهبری برهم صالح  از رهبران سابق حزب میهنی کردستان عراق  و نیز جنبش اسلامی کُرد .

مسئولان کمیساریای انتخابات  میزان مشارکت در انتخابات پارلمانی اخیر را ،‌44.52 درصد اعلام کردند. بر اساس این گزارش،  در انتخابات اخیر  10 میلیون و 848 هزار نفر مشارکت کردند. این در حالی است که واجدان شرایط رای دادن در عراق، 24 میلیون نفر اعلام شده بود.

منبع: تسنیم