اسلام آباد خبر09:10 - 1397/02/25

رد شدن صهیونیست‌ها از خط قرمز جهان اسلام و سکوت معنادار رژیم‌های عربی/ بازی سیاسی آل‌سعود با خون فلسطینی‌ها

اسلام آباد خبر: «قسم حضرت عباس» کشور‌های عربی در حمایت از آرمان فلسطین و قدس اشغالی در شرایطی است که «دُم خروس» حمایت تمام قد آن‌ها از آمریکا و رژیم صهیونیستی ضد آرمان فلسطین شده است.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازگروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛تحولات عرصه فلسطینامروز در نقطه عطف تاریخی خود قرار دارد. دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روز گذشته وعده خود برای انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس اشغالی را عملی ساخت. از سوی دیگر امروز هفتادمین سالروز اعلام موجودیترژیم صهیونیستیموسوم به روز نکبت است که همه ساله تظاهرات و راهپیمایی‌های گسترده از سوی ملت فلسطین در آن برگزار می‌شود.

این تحولات همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان است که جمعه‌های آن برای برپایی نماز جمعه و روز قدس آن به نمادی از اعلام خشم عمومی ضد رژیم صهیونیستی تبدیل می‌شود.

خیزش ملت فلسطین و سایر ملت‌های عربی در شرایطی دنبال می‌شود که نیرو‌های امنیتی و نظامی اسرائیل با اتخاذ تدابیر فوق‌العاده امنیتی و اقدام به سرکوب ملت فلسطین تلاش دارند به بهای خون فلسطینی‌ها جلوی این اعتراضات را بگیرند. از آغاز تظاهرات بزرگ بازگشت تنها درنوار غزهتاکنون ۵۳ فلسطینی به شهادت رسیده و ۸۵۳۶ نفر دیگر زخمی شده‌اند.
 

رد شدن صهیونیست‌ها از خط قرمز جهان اسلام و سکوت معنادار رژیم‌های عربی/ بازی سیاسی آل‌سعود با خون فلسطینی‌ها


بیشتر بخوانید:نگاهی گذرا به روزهای سرنوشت‌ساز برای فلسطین/ «یوم النکبة» دقیقا چه روزی است؟ 


تظاهرات هزاران نفری فلسطینی‌ها

سران رژیم‌های مرتجع عربی، اما نسبت به این جنایت‌ها سکوت اختیار کرده و هیچ موضع جدی در محکومیت آن در پیش نمی‌گیرند. اتحادیه نیمه جان عرب از ترس خشم ترامپ دم بر نمی‌آورد و کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس نیز نمی‌خواهند روابط خود با رژیم صهیونیستی را قربانی حمایت از آرمان فلسطین کنند.

دور باطل انداختن مسئولیت به گردن یکدیگر بین تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم‌های عربی وابسته به اردوگاه آمریکایی صهیونیستی همچنان زمان بیشتری برای اجرای توطئه‌های آمریکا و اسرائیل در فلسطین مهیا کرده است.

فتح با وجود بالاترین سطح هماهنگی‌های امنیتی با تل‌آویو برای سرکوب انتفاضه مردمی در موضعی عوام‌فریبانه از رژیم‌های عربی می‌خواهد اقدام قاطعی در برابر تجاوز‌های رژیم اسرائیل نسبت به فلسطین انجام دهند و رژیم‌های عربی نیز با وجود بیشترین اصرار برای پیشبرد عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی از موضع جدی تشکیلات خودگردان و جامعه جهانی برای احقاق حقوق ملت فلسطین دم می‌زنند.

سکوت مرگبار رژیم‌های عربی طی روز‌های اخیر در شرایطی است که نگاهی به سوابق کشور‌های عربی نشان از موضع‌گیری‌های آن‌ها در حمایت ازقدس و مسجد الاقصیدارد.


بیشتر بخوانید:اعتراض مسلمانان جهان و خشم فلسطینی‌ها از انتقال پایتخت صهیونیست‌ها به قدس 


پادشاه عربستان سعودینشست اخیر سران عرب در منطقه الشرقیه عربستان را نشست سران قدس نامیده و از اعطای ۵۰ میلیون دلار به آژانس کار و امدادرسانی آوارگان فلسطینی (آنروا) و همچنین اعطای ۱۵۰ میلیون دلار برای برنامه‌های حمایت از اوقاف اسلامی در قدس خبر داد.

سلمان بن عبدالعزیز، در سخنرانی خود در این نشست مدعی شد: «مسئله فلسطین اولین مسئله ما بوده و ما به پایبندی خود برای احقاق تمامیحقوق مردم فلسطینتاکید می‌کنیم. قدس شرقی بخشی جدایی‌ناپذیر از اراضی فلسطین است». این در حالی است که وی در این سخنرانی گرچه به صورت صوری اقدامات و مواضع دولت آمریکا در قبال قدس و فلسطین را محکوم کرد، اما هیچ اقدام و راهکار عملی برای جلوگیری از تحقق این توطئه معرفی نکرد.

ملک سلمانهمچنین در مراسم دومین سال فعالیت هفتمین دوره پارلمان عربستان در دسامبر سال گذشته، با ابراز تاسف از تصمیم آمریکا در قبال قدس بر حق کشور مستقل فلسطینی به پایتختی قدس شرقی تاکید کرد.
 

رد شدن صهیونیست‌ها از خط قرمز جهان اسلام و سکوت معنادار رژیم‌های عربی/ بازی سیاسی آل‌سعود با خون فلسطینی‌ها
انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس

وی تصمیمدونالد ترامپدر قبال قدس را طرفداری یک جانبه از اسرائیل و پایمال کردن حقوق تضمین شده فلسطینی‌ها در قطعنامه‌های بین‌المللی نامید. او ضمن ابراز تاسف، اقدام آمریکا را محکوم کرد.

ملک سلماندر ادامه گفت: «این حق ملت فلسطین است که کشور مستقل خودشان را به پایتختی قدس شرقی تشکیل دهند.» او تاکید کرد که عربستان به «نقش خود در یاری به ملت فلسطین در بازپس‌گیری حقوق مشروع‌شان» ادامه خواهد داد.

عبدالله دوم، پادشاه اردن در نشست سران عرب در عربستان با تاکید بر اینکه «قدس شرقی پایتخت فلسطین است.» مدعی شد: ما بر حق ابدی فلسطینیان و عرب‌های مسلمان درمورد قدس تاکید داریم.

وی افزود: مسئله فلسطین اولین مسئله ما بوده و ما بر لزوم احقاق تمامی حقوق مردم فلسطین تاکید داریم. ما در طی ریاست خود بر نشست سران پیشین تمامی تلاش‌هایمان را برای خدمت به آرمان‌های عربی به ویژه مسئله فلسطین به کار گرفتیم. عبدالله دوم گفت: فلسطینی‌ها خواهان صلح هستند و ما باید در کنار آن‌ها برای تشکیل کشورشان بایستیم.

عبدالله دوم پادشاه اردن، همچنین در دسامبر گذشته با سلمان بن عبدالعزیز در ریاض دیدار کرده بود. دو طرف در این دیدار بر «ضرورت افزایش تلاش‌های مشترک و تعامل عربی، اسلامی، بین‌المللی برای حمایت از حقوق تاریخی و غیر قابل تغییر مردم فلسطین و قدس» تاکید کردند.

شاه اردن همچنین در جایی دیگر اعلام کرد که برخی طرف‌ها پیشنهاداتی مبنی بر «قدس در ازای رفع مشکلات اقتصادی اردن» را مطرح کردند. وی با اشاره به اینکه اردن به دلیل مواضع خود در قبال قدس با فشار‌های اقتصادی مواجه است، گفت: پیام‌هایی با این محتوا از برخی طرف‌ها دریافت کرده است که «در موضوع قدس با ما باشید و ما نیز به شما تخفیف خواهیم داد.»

شاه اردن گرچه به نام این کشور اشاره نکرد، اما منابع اردنی اشاره عبدالله دوم را متوجه عربستان می‌دانند. این اطلاعات منطبق با مطالبی است که از فشار ریاض بر محمود عباس برای پذیرش طرح معامله قرن آمریکا جهت از بین بردن آرمان فلسطین حکایت دارد.
 

رد شدن صهیونیست‌ها از خط قرمز جهان اسلام و سکوت معنادار رژیم‌های عربی/ بازی سیاسی آل‌سعود با خون فلسطینی‌ها


حضور زنان در راهپیمایی بزرگ بازگشت در فلسطین

در یکی از این موارد ممدوح العبادی جانشین نخست‌وزیر اردن گفت که اردن به علت حمایت از قدس و آرمان فلسطین از بخشی از حمایت‌های مالی عربستان محکوم شده است. وی تاکید کرد: شهروندان اردنی باید بدانند که کشورشان بهای مواضع خود در قبال قدس را می‌پردازد و اگر اردن دست از قدس بردارد، کمک‌های مالی نیز به سمت اردن سرازیر خواهد شد.

عبدالله دوم شاه اردن نیز پیش از این اظهارات در دیدار با دانشجویان گفته بود که قطع کمک‌های مالی به این کشور به دلیل مواضع آن در دفاع از قدس بوده است.

از سوی دیگر، احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب در نشست سران عرب تاکید کرد: فلسطینی‌ها باید بتوانند در مقابل چالش‌هایی که با آن مواجه هستند، پایداری کنند. وی در سخنرانی خود در نشست سران عربی در ظهران گفت: بحران‌ها در منطقه ما سطح امنیت ملی ما را کاهش می‌دهد و تهدید‌های بزرگی که ما با آن‌ها مواجه هستیم در اهمیت و در خطرناک بودن با هم برابر هستند.

ابوالغیط افزود: پس از اعلام انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس مسئله فلسطین شاهد شکستی بوده است. ما بر لزوم حمایت از دیدگاه محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در خصوص مسئله فلسطین تاکید می‌کنیم.

رئیس‌جمهور مصر نیز در این نشست مسئله فلسطین را مسئله اصلی عرب‌ها دانست و گفت که حق کشور‌های عربی در خصوص مسئله قدس یک مسئله ثابت و اصیل بوده و قابل چانه‌زدن نیست.

عبدالفتاح السیسیتصریح کرد: جامعه بین‌الملل مسئول رویارویی با طرح‌های مصادره حقوق مردم فلسطین است. نباید اجازه داد که دو دستگی فلسطینی‌ها بهانه‌ای برای دامن زدن به اشغالگری‌های اسرائیل باشد.

امارات تاکنون هیچ موضع روشنی را در خصوص حمایت از آرمان فلسطین اتخاذ نکرده است. این رژیم حتی تلاش دارد حمایت‌های ایران از موضوع فلسطین را در راستای اهداف سیاسی ارزیابی کرده و مدعی شده ایران می‌کوشد مشکل قدس در خدمت ماجراجوئی‌های خودش به کار گیرد.

پیش از اینشیخ کمال الخطیب معاون جنبش اسلامیدر اراضی ۱۹۴۸ فلسطین از نقش آفرینی خطرناک، کثیف و محرمانه امارات در پرونده یهودی سازی قدس و اطراف مسجدالاقصی خبر داد.

وی در گفتگو با روزنامه قطری الشرق تاکید کرد:

اماراتی‌ها املاک بسیار نزدیک به مسجدالاقصی را خریداری می‌کنند و پس از خریداری املاکِ اهالی قدس، آن را در اختیار اشغالگران قرار می‌دهند.

معاون شیخ رائد صلاح با اشاره به اینکه هنوز ابعاد ناشناخته مهمی از فعالیت‌های خبیثانه امارات در فلسطین باقی مانده است، افزود: آنچه می‌دانیم این است که کشور امارات خانه‌های اهالی قدس را به واسطه جمعیت‌ها و موسسات یهودی آمریکایی که در امارات مقر دارند، خریداری می‌کند. همچنین روسا و اعضای موسسات یهودی آمریکایی به طور مستقیم از کانال برخی معامله گران فلسطینی از امارات مستقیما به فلسطین سفر می‌کنند تا املاک مورد نظر را مشاهده و خریداری کنند.

رد شدن صهیونیست‌ها از خط قرمز جهان اسلام و سکوت معنادار رژیم‌های عربی/ بازی سیاسی آل‌سعود با خون فلسطینی‌ها
تصویری از شهدای امروز فلسطین

وی افزود: نکته مهم اینکه تمرکز موسسات یهودی آمریکایی که در امارات فعالیت می‌کنند، بر خریداری املاک بسیار نزدیک به مسجدالاقصی قرار دارد و آن‌ها با استفاده از وکلا و نمایندگان خود که به منزله ستون پنجم دشمن عمل می‌کنند این املاک را از آن خود می‌کنند.

به همین علت بود که امارات چند روز پیش و در هیاهوی مربوط به انتقال سفارت امریکا به قدس اشغالی یک بازی ورزشی برای عادی سازی روابط خود با رژیم صهیونیستی با تیم بسکتبال این رژیم انجام داد.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در نشست سران عربی گفت: اسرائیل هیچ یک از ۸۶ قطعنامه صادره از شورای امنیت سازمان ملل را اجرا نکرده است. وی به این موضوع اشاره نکرد که چرا تشکیلات خودگردان با وجود تمامی این کارشکنی‌ها همچنان به هماهنگی‌های امنیتی خود با رژیم صهیونیستی در سرکوب انتفاضه مردمی در فلسطین و کرانه باختری ادامه می‌دهد.

وی این موضوع را مطرح کرد که شهرک‌سازی‌های اسرائیل با حمایت‌های آمریکا انجام می‌شود و قدس پایتخت فلسطین باقی خواهد ماند، اما به نظر می‌رسد غیر از اقدامات بروکراتیک و بی مصرف در برخی محافل بی‌خاصیت بین‌المللی هیچ گام جدی برای جلوگیری از طرح آمریکایی- صهیونیستی برای انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس انجام نداده است.

رسانه‌های منطقه‌ای درنوامبر سال گذشته اعلام کردند که سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه سعودی بر محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به منظور پذیرش محور‌ها و اصول معامله قرن فشار وارد کرده است.

منابع عالی رتبه در جنبش فتح خاطرنشان کردند که جارد کوشنر، فرستاده ویژه رئیس جمهوری آمریکا این طرح را به پادشاه عربستان ارائه داد. این طرح شامل چهار بند اصلی می‌شود که عبارتند از: مذاکرات مستقیم میان اسرائیل و فلسطینی‌ها زیر چتر منطقه‌ای و پیشرفت تدریجی به سمت راهکار تشکیل دو کشور و دادن مناطق بیشتری به فلسطینی‌ها در کرانه باختری و اعطای کمک‌های اقتصادی سخاوتمندانه به تشکیلات خودگردان فلسطین.

در همین حال یوسی بن مناحم تحلیلگر اسرائیلی به نقل از منابع عالی رتبه در جنبش فتح، تصریح کرد:در کنار مذاکرات مستقیم، مذاکراتی نیز پیرامون عادی سازی کامل روابط میان اسرائیل و کشور‌های عربی صورت می‌گیرد و در کنار پیشرفت تدریجی به سمت راه حل تشکیل دو کشور، ارتش اسرائیل در امتداد غور اردن مستقر می‌شود و مذاکرات پیرامون آینده قدس و جایگاه آن به زمان دیگری موکول می‌شود.

 

رد شدن صهیونیست‌ها از خط قرمز جهان اسلام و سکوت معنادار رژیم‌های عربی/ بازی سیاسی آل‌سعود با خون فلسطینی‌ها

کاریکاتور جالب از انتقال سفارت آمریکا به قدس


** بهترین دفاع از فلسطین، توقف توطئه‌های رژیم‌های عربی است

«قسم حضرت عباس» کشور‌های عربی در حمایت از آرمان فلسطین و قدس اشغالی در شرایطی است که «دُم خروس» حمایت تمام قد آن‌ها از آمریکا و رژیم صهیونیستی ضد آرمان فلسطین بر همه عیان شده است. شاید بتوان گفت: بهترین اقدام رژیم‌های عربی در حمایت از آرمان فلسطین در شرایط کنونی این است که برای از بین بردن این حق مسلم فلسطینی‌ها توطئه نکنند. اگر آن‌ها موضوع فلسطین را به حال خود واگذار کنند، قطعا مبارزات مردمی فلسطینی‌ها نتایجی بهتر از شرایط کنونی خواهد داشت.

به نظر می‌رسد سران کشور‌های عربی به بیان ادعا‌های واهی و به دور از واقعیت در خصوص مسایل مختلف عادت کرده اند. آن‌ها افکار عمومی کشور‌های خود را ساده لوح فرض می‌کنند، اما فارغ از اینکه ملت‌ها نسبت به پوشالی بودن این ادعا‌ها واقف هستند و شاید یکی از مسایلی که روزی دامان سرکردگانرژیم‌های عربیرا بگیرد، خشم ملت‌های منطقه نسبت به سهل انگاری است که این رهبران در قبال موضوع روا می‌دارند.

درست به همین علت است که در تظاهرات‌های صورت گرفته طی ماه‌های اخیر در مناطق مختلف فلسطین تصاویری از سرکردگان این رژیم‌ها نظیر محمد بن سلمان نیز در کنار سرکردگان رژیم صهیونیستی به آتش کشیده می‌شود. آتشی که دیر یا زود دامن تخت پادشاهی این رهبران را خواهد گرفت.

منبع:مشرق

انتهای پیام/