اسلام آباد خبر09:37 - 1397/02/27

مالیات، بلای جان فوتبالیست‌های طلبکار

اسلام آباد خبر: بازیکنان و مربیان فوتبال ایران در سال‌های اخیر با مشکلات مالیاتی عجیبی دست و پنجه نرم کرده اند.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازخبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جواندر عرف و قوانین جمهوری اسلامی ایرانمالیاتبه عنوان یک نوع هزینه اجتماعی تعریعف شده است که آحاد یک ملت در راستای بهره‌برداری از امکانات و منابع یک کشور موظفند آنرا پرداخت کنند تا توانایی‌های جایگزینی این امکانات و منابع فراهم شود.مالیاتدر واقع انتقال بخشی از درآمدهای جامعه به دولت یا بخشی از سود فعالیت‌های اقتصادی است که نصیب دولت می‌ شود، زیرا ابزار و امکانات دست یابی به درآمد و سودها را دولت فراهم  ساخته است.

عدالت نکته بسیار مهمی است که درباره دریافت مالیات از آحاد جامعه باید درنظر گرفته شود و افرادی که درآمد بیشتری دارند نسبت به ادای این وظیفه اجتماعی مسئولیت بیشتری دارند.

در چنین شرایطی نگاه مسئولان اداره مالیات برای دریافت مالیات از افراد باید منصفانه باشد. باشگاه های ایرانی در سال های اخیر با مشکلات بسیاری مواجه شده اند و به همین دلیل بسیاری از آنها نتوانسته اند به صورت کامل مطالبات بازیکنان و مربیان خود را پرداخت کنند و همین امر سرآغاز مشکلات بسیاری برای طلبکاران باشگاه ها می شود.

مالیات، بلای جان فوتبالیست‌های طلبکار
حدود یک دهه پیش باشگاه‌ها برای جلب رضایت ستاره های فوتبال ایران بندی در قرارداد آنها می آوردند که طبق آن باشگاه موظف به پرداخت مالیات بازیکن و مربی بود اما پس از مدتی بازیکن با دریافت برگه ممنوع الخروجی اش، متوجه می شد مالیاتش پرداخت نشده و در واقع به نوعی فریب باشگاه را خورده است.نوع دیگری از قراردادها هم اینگونه بود که باشگاه و بازیکن با تنظیم ۲ قرارداد برای اینکه مالیات کمتری پرداخت شود، قراردادی که مبلغ کمتری داشت به سازمان لیگ ارائه می کردند و قرارداد اصلی بین خودشان محفوظ می ماند.البته طرفین برای توجیه قرارداد اصلی اعلام می کردند قرارداد اصلی همانی است که به سازمان لیگ ارسال شده اما به آن آپشن هایی اضافه می شود. در نهایت با ورود نهادهای بازرسی به بحث قراردادهای زیرمیزی اکنون کمتر شاهد تنظیم و ثبت چنین قرادادهایی هستیم و تا حد زیادی قراردادها شفاف و پرداخت مالیات بر عهده خود بازیکن و مربی است. از طرفی برخی باشگاه ها برای پرداخت مالیات، درصدی از قرارداد بازیکنان و مربیان را کسر کرده اند بدون اینکه معادل این مبلغ کسر شده را به حساب سازمان مالیات و امور دارایی واریز کنند‌.

مسدود شدن حساب ها و ممنوع الخروجی مشکلی است که بسیاری از اهالی فوتبال ایران در سال های اخیر به دلیل پرداخت نکردن مالیات با آن مواجه شده اند که این امر در کنار بدحسابی باشگاه ها، بازیکنان و مربیان به نادیده گرفته شدن عدالت از سوی اداره مالیات هم باز می گردد.این اقدام اداره مذکور جای نقد دارد. بیشتر پرونده های کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در سال های اخیر مربوط به مطالبات بازیکنان و مربیان از باشگاه ها می شود و آنها به دلیل پرداخت نشدن کامل حق و حقوقشان مجبور هستند دست به شکایت از باشگاه ها بزنند اما در چنین وضعیتی اداره مالیات بدون اینکه میزان دریافتی بازیکنان و مربیان از این قرارداد ها را در نظر بگیرد برمبنای مبلغ قرارداد، آنها را مجبور به پرداخت مالیات می کند و در صورتی که مالیات مذکور پرداخت نشود حساب بازیکن و مربی مسدود و او ممنوع الخروج می شود.

مالیات، بلای جان فوتبالیست‌های طلبکار

این موضوع، نمونه یک بی انصافی محض در حق مودیان مالیاتی است و بهتر است مسئولان سازمان مالیات و امور دارایی به جای اجرای قانون دریافت مالیات از درآمد مقرر سراغ دریافت مالیات از درآمد محقق افراد بروند‌. در واقع لزومی ندارد بازیکن یا مربی ای که پولش را کامل دریافت نکرده است در ازای آن مالیات بدهد. در این صورت بخش زیادی از همان مبلغ ناقصی که دریافتی داشته است هم باید برای پرداخت مالیات هزینه کند و بخش اندکی به جیب خودش می رود. این امر به معنای حضور مجانی بازیکن یا مربی در یک تیم است.

اداره مالیاتباید روی این موضوع بازنگری انجام دهد چراکه حدود ۹۰ درصد فوتبالیست های کشورمان با این مشکل مواجه هستند و با اصلاح قانون می توان مشکل آنها را از بین برد.

علیرضا بیرانوند،دروازه بان ملی پوش پرسپولیس آخرین نمونه از اهالی فوتبال است که به دلیل پرداخت نکردن مالیات زمان حضورش در نفت تهران، حسابش مسدود شده استاما اگر اداره مالیات مشقت های فراوانی که بیرانوند برای دریافت مطالبات حدود یک میلیاردی از این تیم دریافت کرده است در نظر بگیرد متوجه می شود شماره یک پرسپولیس پولی از نفتی ها نگرفته است که به خاطر آن مالیات بدهد.

علی داییهم سال هاست بحث بدهی مالیاتی قرارداد ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیونی اش از پرسپولیس را پیگیری می کند چراکه بدون واریز شدن این مبلغ به حسابش مجبور شده است مالیات این قرارداد را پرداخت کند‌.در طول فصل شاید بیش از ۵۰ بازیکن یا مربی با چنین مشکلی مواجه شوند اما تا زمانی که تمام پول آنها از سوی باشگاه ها پرداخت نشود و اداره مالیات هم تغییراتی در قوانینش ایجاد نکند این بحران بزرگ ادامه دارد.

انتهای پیام/