اسلام آباد خبر11:23 - 1397/02/29
مدیر جهاد کشاورزی اسلام آبادغرب مطرح کرد:

آسیب دیدگی نخودهای کشت بهاره در اسلام آبادغرب/ لزوم ثبت نام کشاورزان در سامانه جامع پهنه بندی تحویل گندم

اسلام آبادخبر: مدیر جهاد کشاورزی اسلام آبادغرب گفت: بعلت بارش باران امکان سمپاشی ضد قارچ وجود نداشته و به همین خاطر اکثر نخودهای کشت بهاره شهرستان آسیب رسانده است.

جهانشاه نظری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اسلام آبادغرب در گفتگو با اسلام آباد خبر، با اشاره به اثرات بارش های بهاری، اظهار کرد: بارش باران بهاری جهت سفره های زیر زمینی خیر و برکت فراوانی دارد، اما برای نخود بهاره مضر بوده، چون بعلت بارش باران امکان سمپاشی ضد قارچ وجود نداشته و به همین خاطر اکثر نخودهای کشت بهاره شهرستان آسیب رسانده است.

 

وی افزود: نخود پاییزه اگر از گونه مقاوم باشد، از قارچ آسیب نمی بیند و اگر قبل از کشت توسط سم ضد قارچ ضدعفونی شوند در مقابل قارچ مقاوم هستند.

 

مهندس نظری با اشاره به آسیب های وارد شده به غلات منطقه عنوان کرد:  آسیب تگرگ در سطح کمی بوده  و بیماری لکه برگی  گندم در برخی نقاط مشاهده شده است، گندم هم در اثر بارش زیاد باران دچار زنگ زدگی و قارچ می شود، چون عامل رشد قارچ بر اثر رطوبت است.

 

 

وی با بیان اینکه؛ بر اثر باد و باران ورس یا خوابیدگی در غلات  موجب آسیب های جزئی شده، خاطرنشان کرد: ورس در غلات یکی از پدیده های خطر ناک است که باعث کاهش عملکرد غلات می شود. اگر گیاه ورس کند مورد هجوم آفات و بیماری ها واقع می شود تلقیح درآن به خوبی صورت نمی گیرد و کیفیت دانه پایین می آید. اگر خوابیدگی یا ورس در مرحله گلدهی یا ظهور سنبله انجام شود بیشترین خسارت را به عملکرد غلات وارد می کند زیرا عمل گرده افشانی به خوبی صورت نمی گیرد وعمل انتقال مواد فتوسنتزی به دانه مختل می شود.

 

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان با اشاره به کاهش سطح زیر کشت چغندر قند در شهرستان گفت: کشت کلزا بالغ بر 750 هکتار در شهرستان، بیش از 3 برابر سطح زیر کشت سال گذشته کشت شده است و بالغ بر 300 هکتار آفتابگردان نیز کشت شده است.

 

وی افزود:  به دنبال این هستیم که این محصولات دانه های روغنی با مصرف آبی کم، هم بعنوان تناوب زراعی و هم بعنوان یک محصول اقتصاد مقاومتی جایگزین چغندر شوند، چون کشورمان در بحث روغن مورد نیاز مصرفی وارد کننده است.

 

مهندس نظری به کشاورزان توصیه نمود: که حتما" در سامانه پهنه بندی گندم ثبت نام کنند چون براساس تکالیف مقرر در قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی و برنامه ابلاغی از سوی وزیر جهاد کشاورزی، خرید گندم صرفا از کشاورزانی
که اطلاعات آنها در سامانه جامع پهنه بندی ثبت شده باشد، مجاز خواهد بود.

 

وی افزود: 80 کارشناس جهادکشاورزی اسلام آبادغرب در سطح شهرستان تقسیم شده و منطقه را پهنه بندی کرده و هر روستا با سطح اراضی تحویل یک کارشناس شده که تمام امورات مربوطه را در سامانه ثبت می کنند.

 

مدیر جهاد کشاورزی اسلام آبادغرب تصریح کرد: کلیه کشاورزانی که تاکنون موفق به ثبت اطلاعات خود نشده اندهرچه سریعتر به مراکز جهاد کشاورزی شهرستان مراجعه ونسبت به ثبت اطلاعات خود اقدام کنند تا زمان تحویل گندم به مراکز خرید با مشکل مواجه نگردند.