اسلام آباد خبر09:24 - 1397/03/08

آسوشیتدپرس: اتحادیه اروپا تلاش می‌کند منافع استراتژیک خود را در ایران حفظ کند

اسلام آباد خبر: خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت در پی خروج آمریکا از برجام، اتحادیه اروپا با تاکید بر پایبندی به این توافق تلاش می‌کند منافع اقتصادی و استراتژیک خود را در ایران حفظ کند.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازگروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، آسوشیتدپرس گزارش داد: در حالی که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه تاکید کرد اتحاد میان اعضای اتحادیه اروپا بلامنازع است،اتحادیه اروپاتلاش می‌کند تا در پی خروج آمریکا ازتوافق هسته‌ای ایران، منافع اقتصادی و استراتژیک خود را در ایران حفظ کند

فدریکا موگرینی پس از نشست وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا اعلام کرد، اعضای این اتحادیه به شدت تلاش می‌کنند تا «از سرمایه‌گذاری‌های تجاری کشور‌های اروپایی که طی سه سال گذشته و با آغاز توافق هسته‌ای به طور قانونی در ایران اجرایی شده‌اند، محافظت کنند.»

با این وجود، یاسک چاپوتویچ، وزیر امور خارجه لهستان، گفت کشورش مخالف هرگونه اقدامی از جانب اتحادیه اروپا است که باعث تضعیف تحریم‌های آمریکا شود.

آسوشیتدپرس در ادامه نوشت: آمریکا اوایل ماه جاری میلادی از این توافق هسته‌ای خارج شد و بر وضع تحریم‌های شدید علیه ایران تاکید کرد؛ موضوعی که ممکن است بر تجارت برخی شرکت‌های اروپایی با ایران تاثیر بگذارد. با این حال، قدرت‌های اروپایی ضمن تاکید بر تعهد خود نسبت به تلاش برای حفظ این توافقنامه، گفته‌اند برجام بهترین راه برای جلوگیری «توسعه بمب هسته‌ای» در ایران است.

موگرینی در صحبت‌های خود تاکید کرد تلاش اتحادیه اروپا برای حفظ این توافقنامه به دلیل منافع تجاری نیست. او گفت: «برای ما، موضوع منافع تجاری نیست. موضوع منافع امنیتی است.»

مقام ارشد اروپایی همچنین برخی گزارش‌ها را مبنی بر وجود اختلاف میان لهستان و دیگر کشور‌های اتحادیه اروپا بر سر نحوه برخورد با دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، و موضع سرسختانه‌اش در قبال تهران، بی‌اهمیت قلمداد کرد.

در ادامه این گزارش آمده است: موگرینی تصریح کرد اتحادیه اروپا در برخی از نگرانی‌های ترامپ در قبال نقش ایران در خاورمیانه و برنامه موشک بالستیک اشتراک دارد.

او گفت: «اولین نگرانی مشترک مربوط به احتمال توسعه سلاح هسته‌ای در ایران است» و ادامه توافق هسته‌ای بهترین راه برای جلوگیری از آن است.

چاپوتوویچ ( وزیر خارجه لهستان) نیز در صحبت‌های خود گفت شرکت‌های اروپایی فعال در ایرانمتحمل ضرر شده‌اند و برای جبران خسارت آن‌ها باید مکانیزمی ایجاد شود. وی همچنین گفت تداوم فعالیت شرکت‌های اروپایی در ایران باعث تضعیف تحریم‌های آمریکا می‌شود و این می‌تواند یک مشکل بزرگ ایجاد کند. مقام لهستانی در ادامه گفت آن کشور‌هایی که امنیتشان به امنیت آمریکا وابسته است، دیدگاه مشابهی با لهستان دارند.

انتهای پیام/