اسلام آباد خبر09:28 - 1397/03/19
اسلام آبادغرب و افق‌های بی‌فروغ؛

بیکارترین شهرستان کشور و این همه استعداد! /غفلت از معرفی جذابیت‌های سرمایه‌گذاری

اسلام آباد خبر: غفلت از معرفی جذابیت های سرمایه گذاری در شهرستان اسلام آبادغرب با استعدادهای فراوان رد حوزه های مختلف باعث شده تا این شهرستان یدک کش لقب بیکارترین شهر کشور باشد.

به گزارشاسلام آباد خبر،دومین شهرستان بزرگ استان هم از لحاظ وسعت و هم از حیث جمعیت یک عنوان نامبارک را در کشور به نام خودش ثبت کرده؛ اسلام آبادغرب با آمار حدود 40 درصدی بیکارترین شهرستان کشور شناخته شده است.

 

این عنوان آن هم برای شهرستانی با پتانسیل های سرشار در اغلب حوزه ها دور از انتظار بود؛ شهرستانی که قدیمی ترین صنایع استان را در دل خود جای داده و در حوزه معادن سنگ های ساختمانی و کشاورزی حرف ها برای گفتن دارد.

 

علیرغم وجود منابع تولید در عرصه های صنعتی، معدنی و کشاورزی استفاده ها و بهره برداری های مناسب از توان واقعی این شهرستان صورت نگرفته است و این ظرفیت ها بلااستفاده مانده اند و همین امر به عدم اشتغال دامن زده است.

 

جای خالی صنایع بزرگ در منطقه ویژه اقتصادی!

منطقه ویژه اقتصادی اسلام آبادغرب یک ظرفیت عظیم برای اشتغال زایی محسوب می شود اما سال هاست به دلیل عدم توجه لازم پیشرفت قابل ملاحظه ای نداشته است؛ این در حالی است که به دلیل وجود جذابیت های مناطق ویژه می شد با برنامه ریزی برای ایجاد صنایع بزرگ و تسهیل امور برای سرمایه گذاران در این شهرستان یک ظرفیت بسیار خوبی برای توسعه اشتغال در این شهرستان ایجاد کرد.

 

شهرک صنعتی اسلام آباد غرب با توجه به در اختیار داشتن 74 هکتار زمین و46هکتار زمین صنعتی در 5 کیلومتری این شهر قرار دارد و از لحاظ مسافتی که یکی از بارزترین مزایای این شهرک می باشد 135 کیلومتر با مرز خسروی فاصله دارد و می توانست با تشویق واحدها به تولیدات صادرات محور در ارتقای وضعیت بنگاه های این شهرستان و اشتغال زایی از این طریق کارهای بزرگی انجام داد.

 

ا

 

محرومیت قطب کشاورزی و دامپروری منطقه از صنایع تبدیلی!

شهرستان اسلام آبادغرب با دارا بودن اقلیم متنوع، بارش های کافی، خاک حاصلخیز، وجود سد شیان و مراتع غنی یکی از قطب های مهم کشاورزی و دامداری استان کرمانشاه محسوب می شود که ایجاد صنایع جانبی متعدد این حوزه می تواند ظرفیت های اشتغال زایی بسیار مناسبی را پیش روی مردم شهرستان قرار دهد.

 

همچنین به گفته مسئولان، بسیاری از محصولات کشاورزی به علت عدم دسترسی کشاورزان به بازار مناسب در کشور دچار خرابی و خسارات فراوان می شود بنا براین ایجاد صنایع تبدیلی کوچک می تواند به بازدهی بیشتر محصول از لحاظ اقتصادی کمک نماید.

 

ا

 

بی رونقی صادرات در شاهراه مواصلاتی شمال غرب به جنوب!

قرارگیری در شاهراه حیاتی مواصلاتی و ترانزیتی استان های شمال غربی به جنوب کشور و همچنین قرار گرفتن در کریدور صادرات و واردات به کشور عراق می توانست رونق خوبی به صادرات و حتی حوزه اشتغال های بخش خدمات و داشته باشد اما غفلت از این ظرفیت ها عملا اسلام آبادی ها را در رتبه بیکارترین استان کشور قرار داده است.

 

از دیگر قابلیتهای این بخش وجود محور ارتباطی مناسب جهت دسترسی با بازارها و منابع استانی،ملی و فرا ملی است، اما وضعیت صادرات در این شهرستان به گونه ای است که تا کنون تعداد محدودی از واحد های صنعتی موفق به صادرات محصول خود شده اند.

 

ا

 

ناتوانی مسئولان در جذب سرمایه گذاری برای بهره گیری از ظرفیت معادن!

شهرستان اسلام آبام غرب به دلیل موقعیت جغرافیایی و کوهستانی بودن منطقه دارای پتانسیل قابل قبولی از لحاظ معدنی می باشد که می توان به تعداد 21 واحد معدنی به ویژه معادن سنگ مرمر اشاره کرد که مشکلاتی همچون ریسک بالای سرمایه گذاری در این زمینه، پرهزینه بودن استخراج به واسطه عدم بهره گیری از روشهای جدید از جمله مشکلاتی است که باعث کندی رشد سرمایه گذاری و بهره برداری در این بخش محسوب می گردند.

 

 

ا

 

منبع/مرصاد