اسلام آباد خبر10:00 - 1397/04/17
واکنش نمایندگان مجلس به بیانیه برجامی اتحادیه اروپاِ؛

اروپا هم قابل اعتماد نیست/ FATF منافع ایران را به خطر می اندازد/ قرار داد FATF را تصویب و اجرایی نخواهیم کرد

اسلام آباد خبر: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در واکنش های خود به بیانیه اتحادیه اروپا٬ تعهد FATF را سست و بدون موضوعیت اعلام کردند.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ برخی نمایندگان مجلس در گفتگوهای متفاوتی نسبت با بیانیه اتحادیه اروپا و غیر قابل اتکا بودن این بیانیه واکنش نشان دادند‌.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در واکنش های خود به بیانیه اتحادیه اروپا٬ تعهد FATF را سست و بدون موضوعیت اعلام کردند. 

نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی:

اروپایی ها می دانند بدون حضور ایران امکان تأمین امنیت در خاورمیانه وجود ندارد /اگر آمریکا دست از پا خطا کند با افزایش ناگهانی قیمت نفت رو به رو خواهد شد

شهباز حسن پور نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با راه آرمان؛ با اشاره به بیانیه اتحادیه اروپا  گفت: آموزه های دینی ما به ما می آموزد که ما باید با قدرت، تدبیر و درایت در مقابل زیاده خواهی های آمریکا بیایستیم .

وی با بیان اینکه بد عهدی های آمریکا موجب رسوایی رئیس جمهور این کشور شده است، عنوان کرد: روز گذشته نیز ترامپ پیام خروج از ناتو را داده است که این مسئله زمینه دیپلماسی موفق برای کشورمان در منطقه  ایجاد می کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ایران ثابت کرد کشوری اهل تمدن و منطق است و در نشست روز گذشته تمامی خواسته های کشور ما برآورده نشده است .

حسن پور اظهار کرد: ما باید  اقدامات گسترده ای  را در زمینه دیپلماسی ایران انجام دهیم  تا همگان متوجه اهمیت و جایگاه قدرتمکند کشورمان در منطقه شوند.

نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در این زمینه لابی های صهیونیست بیکار نخواهند نشست، گفت: آنان به صورت گسترده برای منزوی کردن ایران فعالیت خواهند کرد.

وی تأکید کرد: امروزه کشورهای منطقه و اروپایی به این نتیجه رسیده اند بدون حضور ایران امکان تأمین امنیت در منطقه خاورمیانه وجود ندارد و آمریکایی ها بدانند اگر دست از پا خطا کنند؛با افزایش ناگهانی قیمت های جهانی نفت رو به رو خواهند شد  که در آن زمان ترامپ  از کرده خود پشیمان خواهد شد.

 

عضو فراکسیون امید مجلس :

هیچ تعهد قانونی و شرعی برای ادامه برجام نداریم/ اروپایی ها باید خسارت خروج آمریکا از برجام را متقبل شوند

اصغر مسعودی نماینده مردم نی ریز و استهبان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگارشیرازهبا اشاره به تعهدات کشورهای اروپایی در بحث برجام گفت: باید دقت شود تا تجربه بدعهدی آمریکایی ها در مورد اروپایی ها تکرار نشود.

 مسعودی با تاکید بر اینکه معنا ندارد هم تحریم شویم و هم به تعهد نامه پایبند باشیم، گفت: قطعاً همه تعهد نامه ها و قراردادها باید دوطرفه باشد.
 
 وی تأکید کرد: معنا ندارد ملت متمدن و بزرگی مثل ایران که سابقه تاریخ تمدن آن بیشتر از همه کشورهای طرف قرارداد ماست به تعهدی پایبند باشد که در نتیجه آن منافع ملی و مردم ایران نادیده گرفته شود.
 
مسعودی تصریح کرد: قطعاً مسئولانی که مذاکره می‌کنند و می‌خواهند تعهداتی را امضا کنند هم باید نکات و تذکرات مقام معظمرهبری را جدی بگیرند و هم به طرف اروپایی بفهمانند که ما عزت و استقلال مان را فدای هیچ چیزی نمی کنیم. اگر قرار است منفعتی از قراردادها نصیبمان نشود قطعاً در چارچوب این قراردادها قرار نمیگیریم.
 
 نماینده مردم نی ریز و استهبان در مجلس شورای اسلامی اعلام پایبندی به برجام و مقابله با آمریکا توسط اروپا را مثبت ارزیابی و اظهار کرد: مقابله با آمریکا در حد حرف و لفاظی کافی نیست و اروپا باید به صورت دقیق با جزئیات و مصادیقش به صورت مشخص و روشن نسبت به مقابله با آمریکا تعهد دهد.
 
 مسعودی گفت: اکنون هیچ تعهد قانونی و شرعی برای ادامه  پایبندی به برجام برای ما باقی نمانده است چرا که بر اساس مواضع دینی وقتی یک طرف نقض پیمان کند ما نیز می‌توانیم به توافق عمل نکنیم. در عین حال اگر اروپا بتوانند خسارت‌هایی که خروج آمریکا از برجام به ما تحمیل کرده را جبران کنند و برای این جبران تضمین دهد و در مرحله عمل هم بتواند آن را اجرا کنند، این میتواند قراردادی باشد که دولت ما به آن پایبند باشد.
 
وی تاکید کرد: قطعاً مجلس از منافع ملی و عزتی که باید مذاکره کنندگان در مذاکرات داشته باشند و قراردادی که به نفع ملت باشد حمایت می‌کند، اما اگر قرار باشد یک طرفه به خواسته های طرف مقابل پایبند باشیم و منافعی برای ما نداشته باشد مجلس به طور جدی برخورد خواهد کرد.

نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی:

اروپا برای حفظ منافع خود در برجام، برخلاف آنچه آمریکا برایش دیکته کرده عمل نمی‌کند/پیوستن ایران به FATF گره‌‌گشای مشکلات کشور نیست

علی ابراهیمی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس و نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی در گفتگو بادیار آفتاب؛ در خصوص بیانیه سست و غیر قابل اتکای اتحادیه اروپا در پایان نشست مشترک برجام گفت: باتوجه به سبقه‌ تاریخی که از کشورهای اروپایی داریم این قابل پیش‌بینی بود که اتحادیه اروپا در ادامه برجام چنین بیانیه‌ای را صادر می‌کند.

ابراهیمی با بیان اینکه کشورهای اروپایی جزو متحدین آمریکا هستند، اظهار کرد: به دلیل حجم بالای مراودات تجاری که اروپایی‌ها با آمریکا لذا برای حفظ منافع خود، خیلی قدرت مانور برای برآورده کردن توقعات جمهوری اسلامی ایران در مسئله برجام را ندارند.

وی با تاکید بر اینکه کلیات رفتار اتحادیه اروپا نسبت ایران، تفاوت خیلی جزئی با رفتار آمریکا نسبت به ایران دارد، گفت: علت این تفاوت را می‌توان در این موضوع خلاصه کرد که خصومت آمریکا نسبت به ایران واضح و آشکارتر است ولی کشورهای اروپایی این خصومت خود را کمتر آشکار کرده‌اند.

بعید است که اروپا در برجام بماند

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: بعید است که کشورهایی اروپای با خروج آمریکا از برجام و عدم همراهی اتحادیه اروپا بر قرارداد خود در مسئله برجام پایبند بمانند.

ابراهیمی تاکید کرد: در حقیقت با روابطی که بین کشورهای اروپایی و آمریکا وجود دارد، کشورهای اروپایی توان همراهی با جمهوری اسلامی ایران را ندارند و از سوی دیگر قدرت مقابله با تصمیمات آمریکا را هم ندارند.

اروپا برای حفظ منافع خود در برجام، برخلاف آنچه آمریکا برایش دیکته کرده عمل نمی‌کند

وی با بیان اینکه کشورهای اروپایی در ادامه برجام اولویت را حفظ منافع خود در نظر می‌گیرند، گفت: در حقیقت براساس این مهم منافع‌شان ایجاب می‌کند که رفتاری جدای از آنچه که آمریکا برایشان دیکته کرده است را اجرا نکنند.

با خروج آمریکا از برجام؛ شکاف رفتاری و گفتاری اتحادیه اروپا را شاهد هستیم

نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی با یادآوری این موضوع که در مدتی که آمریکا از برجام خارج شده است، شاهد شکاف گفتاری و رفتاری اتحادیه اروپا نسبت به موضوع برجام بوده ایم، اظهار کرد: ارائه بیانیه روز گذشته نشست مشترک برجام این موضوع را ثابت کرد که نارضایتی اروپایی‌ها از آمریکا برای خروج از برجام از روی ناچاری و از سر اجبار است تا بتوانند منافع خود را کسب کند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس اضافه کرد: مجلس شورای اسلامی در ادامه برجام راه را برای دولت باز گذاشته است و تاکید کرده در این خصوص اقدامات متقابل را انجام دهد؛ همچنین در روزهای آتی پیشنهاد اروپا در سطح عالی کشور بررسی و تصمیم گیری خواهد شد.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی در برجام به همه دنیا ثابت کرد که به تعهدات خود پایبند است، افزود: علیرغم موج تبلیغاتی که علیه جمهوری اسلامی ایران در دنیا انجام شده بود و از ایران به عنوان خطری برای دنیا نام برده بودند، ایران با رفتار منطقی خود این تبلیغات گسترده را خنثی کرد.

تهدیدات، فرصتی برای پیشبرد اهداف نظام است/پیوستن ایران به FATF گره‌ای از مشکلات کشور باز نمی‌کند

ابراهیمی به اعمال تحریم های جدید آمریکا اشاره کرد و افزود: هر چند در ابتدا اعمال تحریم جدید،  مشکلاتی را برای کشور و ملت به همراه دارد ولی با اتحاد و انسجام و اتخاذ تدابیر لازم می توان این تهدید را تبدیل به فرصتی برای پیشبرد اهداف نظام دانست.

نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی در خصوص پیوستن ایران به FATF در این شرایط گفت: پیوستن ایران به FATF در این شرایط، محدودیت های را برای کشور ایجاد خواهد کرد و می‌توان اینگونه بیان کرد که پیوستن ایران به FATF در این شرایط که تحریم ها یکطرفه اعمال می شود هیچ مشکلی را از کشور حل نمی‌کند.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون سازمان FATF پیوستن ایران به «قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم» را  ۴ ماه به تعویق انداخته و در داخل هم این مسئله مسکوت گذاشته شده است که با توجه به اتکا رفتار اروپا در برجام هفته آینده مورد ارزیابی بیشتری قرار خواهد گرفت.

 

نایب‌رئیس فراکسیون حج مجلس:

بدون فروش نفت ایران، عبور نفتکش‌ها از تنگه هرمز معنا ندارد/ تکیه بر اقتصاد مقاومتی تحریم‌ها را بی‌اثر می‌کند

سیدجواد حسینی‌کیا عضو هیأت رئیسه کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مرآت با خاطرنشان کردن این که ما در جریان جنگ تحمیلی هشت‌ساله با وحدت در برابر دنیا ایستادیم اظهار کرد: امروز نیز همه متفق‌القول هستند که می‌توانیم همچون سال‌های دفاع مقدس و البته با اقتدار، امکانات و وحدت بیش‌تر و با نیروی انسانی منسجم‌تر و آموزش‌دیده‌تر بایستیم.

حسینی‌کیا سخن رئیس‌جمهور مبنی بر بستن تنگه هرمز در صورت تحریم فروش نفت ایران را موضع نظام عنوان کرد و گفت: همه ما باید از ظرفیت فروش نفت استفاده کنیم و در غیر این‌صورت عبور نفتکش‌ها از تنگه هرمز معنا ندارد؛ ما امروز قدرت نظامی، سیاسی، منطقه‌ای و اقتدار لازم برای اجرای این تصمیم را داریم.

وی با بیان این که اگر فشار تحریم‌ها بیش‌تر شود جمهوری اسلامی گوشه‌ای از قدرتش را نشان خواهد داد گفت: با بستن تنگه هرمز، قیمت نفت افزایش پیدا خواهد کرد، معادلات نفتی دنیا تغییر خواهد کرد و کسانی که برای ایران خط و نشان می‌کشیدند، سر جای خود خواهند نشست.

نایب‌رئیس فراکسیون حج مجلس شورای اسلامی با اشاره به تشدید تحریم‌ها و جنگ اقتصادی دشمنان علیه ایران تأکید کرد: آمریکا قلب جنگ اقتصادی را به وزارت خزانه‌داری منتقل کرده است و اکنون هر شرکتی که با ایران کار کند تحریم و هر شرکتی که از همکاری با ایران سر باز بزند، تشویق خواهد شد؛ دشمنان می‌خواهند شرایطی همچون شعب ابی‌طالب برای ما ایجاد کنند اما ما در چنین شرایطی در حال مقاومت هستیم و خواهیم بود.

حسینی‌کیا در پایان با تصریح بر این که اگر بر اقتصاد مقاومتی تکیه کنیم، تحریم‌ها بی‌اثر خواهد شد گفت: ما از یک‌سو به سمت اقتصاد مقاومتی حرکت می‌کنیم و از سوی دیگر اقتدار نظامی ما در دنیا مثال‌زدنی است؛ لذا دشمنان نمی‌توانند آسیبی به جمهوری اسلامی ایران بزنند.

 

عضو فراکسیون امید مجلس:
 
اروپا هم مانند آمریکا قابل اعتماد نیست/ باید با نگاه به درون مشکلاتمان را برطرف کنیم
 
منوچهر جمالی در گفت و گو با خبرنگار 8دی در مورد بیانیه اخیر اتحادیه اروپا در رابطه با برجام با بیان اینکه مقام معظم رهبری بر هماهنگی همه مسئولان در داخل کشور تأکید دارند، اظهار کرد: مسیری را که کشور با محوریت فرمایشات مقام معظم رهبری تعیین می کند مسؤلان با هماهنگی این مسیر را پیش می برند.

وی با تأکید براینکه ما از اول هم به آمریکایی ها اعتماد نداشتیم از اول هم اعتماد به اروپا نبود  اما نمی خواستیم بهانه دست دیگران بدهیم، گفت: الان هم وضع همین است، تا جایی که آن ها رعایت می کنند ایران سعی می کند بر اساس توافقات و نشست های صورت گرفته کارش را پیش ببرد اما انتهای کار طبیعی است که این اعتماد نمی تواند باشد.

عضو فراکسیون امید مجلس با اشاره به اینکه باید با نگاه به درون مشکلاتمان را خودمان برطرف کنیم، اضافه کرد: باید هماهنگی لازم را در داخل داشته باشیم اما این بهانه را دست دشمن ندهیم زیرا آنها دنبال بهانه جویی هستند.

نماینده مردم رودبار در مجلس تصریح کرد: مذاکره را تا جایی که اروپایی ها چارچوب برجام را رعایت کنند و حقوق و منافع نظام جمهوری اسلامی و ملت ایران حفظ شود و وظایف خود را در قالب قرارداد و توافقی که بوده حفظ کنند می توان ادامه داد.

وی با تأکید بر اینکه در غیر این صورت باید فکر دیگری کرد، تصریح کرد: اگر اروپایی ها این مسائل را رعایت نکنند ما هم باید دقت کنیم بهانه ای دست آنها ندهیم.

نماینده رودبار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ایران برای گزینه های مختلف در شرایط مختلف برنامه هایی دارد، اظهار کرد: در این رابطه دولت و قوای دیگر برنامه دارند و با انسجام داخلی و بر محوریت فرمایشات مقام معظم رهبری به فراخور شرایطی که خواهد داشت بهترین تصمیم را برای کشور خواهند گرفت.

 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

خود تحریمی ریشه اصلی مشکلات اقتصادی است

سیدحسن حسینی‌ شاهرودی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی صبح امروز در گفت‌وگو با مرآت اظهار کرد: با توجه به وقایعی که اخیراً در حوزه اقتصاد ایران به وقوع پیوسته باید خود را برای مقابله با دشمنان در یک جنگ اقتصادی آماده کنیم.

وی با تأکید بر لزوم تعامل و همکاری آحاد مردم و مدیران و مسئولان ارشد کشوری در راستای مقابله با این جنگ اقتصادی بیان کرد: دولت در فرماندهی این جنگ قرار دارد و همه ما موظف هستیم برای حفظ ارکان این نظام و انقلاب تلاش کنیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح 24 بندی مجلس برای اصلاح وضعیت اقتصادی کشور بیان کرد: این طرح با توجه به نظریه دولت و تکریم تصمیمات ریاست جمهوری در مجلس شورای اسلامی رد شده است.

وی در ادامه با تأکید بر لزوم توجه ویژه به مطالبات مردم خاطرنشان کرد: مسائل اقتصادی و امنیتی نباید باهم آمیخته شوند به‌ویژه در شرایط فعلی که کشور در وضعیت حساسی قرار دارد.

حسینی‌شاهرودی با اشاره به نارضایتی‌ها و اقدامات اخیری که در برخی نقاط کشور اتفاق افتاده است، اعلام کرد: خود تحریمی علت اصلی بسیاری از مشکلات اقتصادی در کشور است که باید برای رفع آن با همدلی و همکاری یکدیگر اقدامی مؤثر انجام دهیم.

وی ابراز داشت: در دو سال گذشته هیچ‌ یک از شاخص‌های اقتصادی در کشور تغییرات منفی نداشته است و با توجه به هجمه‌های متعدد دشمن عملکرد خوبی در ایران داشتیم.

نماینده مردم شاهرود و میامی بیان کرد: مدیران و مسئولان اقتصادی در استان سمنان و سایر استان‌های کشور باید طرح‌های اقتصادی خود را در سه حوزه بلندمدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت ارائه دهند.

 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

تحریم‌های ایران با پیوستن به FATF حل شدنی نیست
حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار تهران نیوز، پیرامون عواقب پذیرش قرارداد FATF اظهار داشت: اولین مساله پس از پذیرفتن این قرارداد خود تحریمی است که باعث ایجاد یک نوع پذیرش محدودیت برای کشور و دادن تمامی اطلاعات ریز و درشت کشور به کشورهایی است که بعضا متخاصم و بیگانه با ایران هستند، که این امر موجب کاهش قدرت بازدارندگی، نمایش ضعف و قدرت برای کشورهای عضو این قرارداد است.

حاجی دلیگانی با اشاره به اینکه نمایش نقاط ضعف و قدرت و در اختیار گذاشتن این اطلاعات برای دیگر کشورها که اصولا با کشوری مستقل مثل ایران موافق نیستند بدون ضرر نیست، گفت: با پذیرش این قرارداد آنها می‌توانند برای نقاط قوت برنامه ریزی کرده و آنها را هم به عقب بازگردانده وتضعیف کنند و به نوعی این نقاط را از کشور بگیرند.

وی در پاسخ به این سوال که خواسته اصلی FATF از ایران چیست گفت: آنها در پی عقد این قرارداد و با وارد کردن کشورها به مجموعه خودشان کشورها را به شرایطی می‌رسانند که از لحاظ دفاعی و اقتدار سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و امنیتی آن کشور بپذیرد که دیگر به تنهایی کشوری مستقل نبوده و باید در شرایط جدید جهانی باشد و براساس برنامه‌ریزی که کشورهای اصلی، در گروه اقدام مالی عمل کرده و نسخه می‌پیچند حرکت کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه با قبول این طرح آنچه را که ایران به آن معتقد است و در مبادلات اقتصادی به آن عمل می‌کند را کنار گذاشته و به نسخه‌ای که آنها برای ایران می پیچند عمل کند تصریح کرد: شرایط بومی و ملی نمی‌تواند برای آنها قابل قبول باشد آنها به دنبال این هستند که با کنترل مالی بتوانند کنترل بازدارندگی و قدرت دفاعی کشور را کاهش داده تا همانند بدنی که قدرت ایمنی خود را از دست می‌دهد و واجد شرایط برای پذیرش هر گونه ویروس و میکروب می‌شود کشور را با از دست دادن بنیه دفاعی در چنین شرایطی قرار دهند.

حاجی دلیگانی در ادامه اظهار کرد: تمامی اطلاعات کشور و هر آنچه در سیستم بانکی مبادله می‌شود و هر آنجه که در سیستم غیر بانکی انجام می‌شود تحت رصد آنها قرار گرفته و اگر فردا ایران اقدام به ساخت تانک، توپ و یا هواپیما داشته باشد آنها موضع گرفته که شما این توپ را نیاز نداشته و اصلا ایران نیازی به هواپیمای بدون سرنشین ندارد.

وی با اشاره به اینکه آنها حتی می‌توانند در تولیدات غذایی ما نیز دخالت کنند تصریح کرد: با دخالت در بحث تولیدات غذایی به اینصورت که به ایران اعلام می‌کنند که حق کاشت گندم با قیمت خارج از عرف جهانی را نداشته و ملزم به واردات این محصول از کشورهای دیگر است همچنین در بحث محصولات استراتژیک هم باید تابع این قرارداد عمل کند.

وی با اشاره به سند ۱۹۹۷ که موسسه ای به نام امریکن پرایس تهیه کرده به دنبال استقرار ارزشهای آمریکایی در کل دنیا هستند، اظهار داشت: برای ایران نسخه‌ای پیچیدند که بتوانند کشوری را که در حال حاضر مستقل و با اقتدار است از این مرحله (استقلال) طی ۵ مرحله کشور را به عقب برگردانند و به جایی برساند که کشور ایران ژاندارم آمریکا در خلیج فارس باشد و برای این منظور ۷ برجام پیش بینی شده که برجام اول آن هسته ای بود که ملت ایران آثار آن را کما بیش مطلع هستند و برجامی که آنها به دنبال آن هستند ایجاد محدودیت تا به نحوی که بتوانند قدرت دفاعی کشور را خنثی کرده و به شرایطی برسانند که دیگر ایران قدرتی نداشته باشد.

وی در پاسخ به این سوال که صحت مقایسه قرارداد FATF با قرارداد ترکمانچای چه میزان حقیقت دارد و شباهتشان چیست گفت: در قرارداد ترکمانچای مقداری از سرزمین ایران جدا شد و برای همه مردم ملموس بود اما در این قرار دادهای جدید به صورت نرم افزاری و از بعد روش‌های جدید کل کشور راهمانند قرارداد ۱۹۱۷ تحت قیومیت خود قرار دهند و برای این قیومیت از روشهای جدید که همانا پیوستن به کنوانسیون‌های بین المللی است که هر کنوانسیون نیز بخشی از پازل آنها را تکمیل می کند.

وی در پاسخ به اینکه رهبری با این قرارداد مخالفت کردند و آیا قبول یا رد این قرارداد پیامد مثبت یا منفی برای کشور دارد تصریح کرد: بر اساس بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی سیاست های کلی نظام را رهبری تعیین می‌کنند و نکته‌ای که در جلسه با نمایندگان مجلس فرمودند اشاره داشتند که ضرورتی ندارد ما خود را با قید و بندهای چنین قراردادی درگیر کنیم در حالی‌ که همه مباحث مربوط با تامین مالی مقابله با تروریسم یا بحث جرایم سازمان یافته و غیره را می‌توان در قالب تکمیل قوانین داخلی از این طریق دنبال کرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: پذیرش این قرارداد هیچ گونه آثار مثبتی نداشته چرا که تحریم‌هایی که در حال حاضر برای ایران بسته شده است با پیوستن به FATF حل شدنی نیست چون اصل بحث به تحریم دلار که در سال ۱۳۵۹ انجام شده و همچنین یوترن یا دور برگردانی که در سالهای اخیر اعمال شده نه در برجام و نه در FATF حل شدنی نخواهد بود و برای خلاصی از انحصاری بودن دلار در مبادلات ارزی به عنوان ارز ثالث باید به دنبال راهکاری دیگر بود که این راهکار شدنی است و عدم ورود کشور به این قرارداد هیچ ضرری برای ایران ندارد ولی پیوستن مطمئنا عواقبی برای ایران در پی خواهد داشت.

 

نماینده مردم شهرستان‌های اردل، فارسان، کوهرنگ و کیار:

منافع ملی فراتر از مصالح جناحی است/ باید در کنار مذاکرات با اروپا، به دنبال راه‌حل داخلی باشیم

علی کاظمی نماینده مردم شهرستان‌های اردل، فارسان، کوهرنگ و کیار در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: همانطور که دکتر ظریف در این خصوص اعلام داشتند قرار است مذاکرات ادامه یابد ولی خود ایشان نتایج را به کشور انتقال خواهند داد.


وی با اشاره به اینکه درست است که ما به طرف مذاکره‌کننده با بی‌اعتمادی نگاه می‌کنیم اما احساس می‌کنیم تمایلی برای ادامه مذاکرات با ایران دارند اضافه کرد: کشورهای روسیه و چین اعلام داشتند به‌طور کامل از برجام حمایت می‌کنند و امیدواریم که جهان متوجه شود که یک نفر نمی‌تواند بر جهان حکم‌رانی کند.

کاظمی با اشاره بر اینکه آنچه از صحبت‌های خانم موگرینی و آقای ظریف پیداست احساس می‌کنیم همکاری‌های بخوبی صورت بگیرد یادآور شد: باتوجه به اینکه سه کشور اروپایی و دو کشور چین و روسیه درحال مذاکره هستند، بنابراین به معاهدات بین‌المللی پایبند بوده و می‌توان در این زمینه امیدوار بود.

نماینده مردم شهرستان‌های اردل، فارسان، کوهرنگ و کیار ادامه داد: این آمریکا بود که همه قوانین را نقض کرد و معاهدات را زیر پا گذاشت، لذا باید به برجام ادامه دهیم و صبر کنیم تا ببینیم نتایج مذاکرات چه می‌شود.

وی افزود: همانطور که در بیانات مقام معظم رهبری دیده می‌شود و در سخنان رئیس جمهور هم تاکید شده، نباید اجازه دهیم طرف‌های مذاکره زمان خریداری کنند.

کاظمی خاطرنشان کرد: برای حل این مشکل علاوه‌بر راه‌حل خارجی باید به دنبال راه‌حل‌های داخلی نیز بود و این راه‌حل درونی در کنار راه‌حل‌های خارجی باید وجود داشته باشد چون در اینجا بحث منافع ملی کشور مطرح است.

نماینده مردم شهرستان‌های اردل، فارسان، کوهرنگ و کیار در انتها گفت: وقتی پای منافع ملی کشور در میان است این گروه و آن گروه مطرح نیست و باید با حفظ اتحاد و پشتیبانی مشکلات را حل کرد و از سر راه برداشت، بنابراین همه رسانه‌ها باید در کنار مطالبه‌گری در جهت ایجاد وحدت و تقویت همبستگی مردم گام برداشته و به مردم امید دهند.
 
 
نماینده تهران در گفتگوی اختصاصی با صبح زاگرس:
 
اگر منافع جمهوری اسلامی تأمین نشود در خروج از توافق درنگ نخواهیم کرد/بیانیه اتحادیه اروپا قابل اتکا نیست
 
حجت الاسلام مهدی شیخ در گفتگوی اختصاصی با صبح زاگرس بیان کرد: خواسته هایی که در راستای منافع کشور است به اروپا ابلاغ شده است، ما تأمین این خواسته ها را می بینیم و باید به گونه ای تامین شود که دستخوش حوادث نشود و تضمین اجرایی مناسب را داشته باشد، تیم مذاکره کننده به دنبال همین است، ما هم حمایت می کنیم و کاری به بازی های غربی ها نداریم و خروجی کار برای ما مهم است که امیدواریم آن چیزی که ما می خواهیم تأمین شود و اگر منافع ما تامین نشود در خروج از توافق درنگ نخواهیم کرد.

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر صرف همین بیانیه باشد نمی تواند قابل اتکا باشد چرا که این بیانیه اقدام اولیه آن هاست باید ببینیم روند مذاکرات به کجا خواهد رسید.

 

وی افزود: اگر بخواهیم به سوابق این کشورها نگاه کنیم به هیچ یکی از کشورهای اروپایی اعتماد نداریم و همه آن ها که تا الان تحت سیطره امریکا بودند و از خودشان چیزی نداشتند و هر زمان هم که چیزی از خودشان داشتند، خیری به کشور ما نرساندند، مذاکره به این دلیل است که ببینیم آیا منافع ما تأمین می شود یا خیر،باین کشورها برای ما فرقی نمی کنند.

 

حجت الاسلام شیخ درباره صحبت های رئیس جمهور مبنی بر اقدامات ایران در صورت اخلال در صادرات نفت و گاز جمهوری اسلامی، گفت: اقدامات ما ممکن است فراتر از بسته تنگه هرمز باشد و یا جنبه های دیگری داشته باشد  که این به خود ما بستگی دارد اما مسلم است که این اقدام مورد حمایت کل نظام و مسئولین است و همه پشت این قضیه هستیم بنابراین اگر منافع ما را تأمین نکنند لزوم ندارد که برای به خطرافتادن منافع آن ها کاری نکنیم.

 

وی در پایان بیان کرد : قرارداد FATF جدا از بحث برجام است که یک سری لوایح و کنوانسیون هایی دارد و در واقع به لحاظ فنی از هم جدا هستند و ربطی به هم ندارند اما ممکن است در برآورد کلی ارتباط با این مجموعه ها ما بخواهیم تجدید نظر داشته باشیم.

 

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی:

اروپایی ها قابل اعتماد نیستند/ FATAمنافع ایران را به خطر می اندازد

حسینعلی شهریاری در گفت وگو با خبرنگارعصرهامونبا اشاره به بد عهدی آمریکا در مذاکرات هسته ای اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب( مدظله العالی) از ابتدای روند مذاکرات فرمودند که به طرف مقابل خوشبین نیستند؛ اروپا هیچ وقت همراه ما نبوده هرگاه منافع آن ایجاب کند از جمهوری اسلامی ایران بهره می برد و هرموقع احساس کند منافعش در جای دیگری است پشت پا می زند.
وی با اشاره به عدم همکاری اروپایی ها در برجام گفت: اینها می خواهند زمان از دست برود؛ دولتمردان باید هر چه سریعتر تکلیف را مشخص کنند و اگر قرار نیست برجام انجام شود ما هم از آن بیرون بیاییم و به کارهای قبل از برجام رسیدگی کنیم.
نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی با توجه به واگذاری مدرن سازی راکتور اراک به انگلیس افزود: انگلیس از ابتدا هم پیمان و نوکر آمریکایی ها به شمار می رفته است، ما باید روی پای خود بایستیم و متکی به ملت باشیم تا به اهدافمان دست یابیم.
وی در تایید مطلب فوق بیان کرد: انگلیس روباه پیر و مکار است.
 
FATAمنافع ایران را به خطر می اندازد
شهریاری در بخش دیگر سخنان خود درخصوص لایحه FATA افزود: اصلا قرار نیست این لایحه تصویب شود زیرا منافع ایران را به خطر می اندازد، در این راستا باید مقاومت کرد و مجلس زیر بار نرود.
نماینده مردم زاهدان در مجلس خاطر نشان کرد: اروپایی ها قبل از گفته رئیس جمهور از موضع گیری سردار حاج قاسم سلیمانی و سردار جعفری دچار شوک شدند که این شوک ها قطعا تاثیر گذار است.

نماینده مردم خاش در مجلس شورای اسلامی:

تیم مذاکره کننده با اروپا منافع ملی را در نظر بگیرد/ با تسلط ایران بر تنگه هرمز می توان بر حق مسلم خود نقش آفرینی کنیم


سخنان رهبر انقلاب فصل الخطاب است
علی کرد نماینده مردم خاش در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگارعصرهامون ،اظهار کرد: سخنان رهبر انقلاب فصل الخطاب است.
وی گفت: مقام معظم رهبری به عنوان چراغ راهنما است و تبعیت از ایشان الزامی می باشد.
وی در خصوص بسته پیشنهادی اروپایی ها به ایران گفت: هر گونه بسته ای که ارائه می شود اگر کشور متقابل نپذیرد آنها مجبورند تغییراتی ارائه دهند؛ قطعا ایران پیشنهادات خود را در این خصوص ارائه می دهد به گونه ای که وقتی اعتراض انجام شود بندها و پیشنهادات قابل تغییر است.
وی در این خصوص به تیم مذاکره کننده تاکید کرد: بسته های پیشنهادی را با دقت نظر کامل و کار کارشناسانه مورد بررسی قرار دهند و در آن منافع ملی را مدنظر گیرند.
نماینده مردم خاش در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در مقابل هر زورگویی و حرف های غیرمنطقی و غیرکارشناسی ایستادگی می کنیم، افزود: صحبت اخیر رئیس جمهور در وین "تهدید نفتی ایران" خواسته ملت ایران بود؛ بر این اساس اگر آمریکا بخواهد دستورعدم فروش نفت ایران را صادر کند در تنگه هرمز تسلط ایران بالا بوده و این توان را داریم که در آنجا بنا بر حق مسلم خود نقش آفرینی کنیم.  
وی بیان کرد: بستن موافقت نامه، عهدنامه و تعهدات بین المللی با کشورهایی که اقتدار، حقوق، احترام و جایگاه ملت ایران را حفظ می کنند راهکاری برای مقابله با زورگویی های آمریکا است و می توانیم مشتی محکم بر دهان رئیس جمهور آمریکا بزنیم.
کرد با بیان اینکه ایران ثابت می کند اهل تعامل در چهارچوب قوانین و حفظ منافع ملی است، ادامه داد: در هر حرکتی باید هویت ملی و اقتدار ایران و گسترش و توسعه در راستای بهبود معیشت و آرامش مردم در نظر گرفته شود.

حمایت سردار سلیمانی نشانه اتحاد ملی است
وی در ادامه به حمایت سردار بزرگ سلیمانی از گفته های رئیس جمهور اشاره کرد و گفت: در این برهه که دشمنان قصد براندازی نظام اسلامی را دارند مقام معظم رهبری با تیزبینی و تیزهوشی همگان را دعوت به اتحاد و اتفاق کردند تا کاری که درست است، انجام و همه حمایت کنند؛ این حمایت سردار سلیمانی نشانگر اتحاد ملی است و اینکه قوای سه گانه در یک سنگر و یک هدف برای پیشرفت و توسعه کشور حمایت می کنند.
کرد در بخش دیگر سخنان خود به خاطره فراموش نشدنی انگلیسی ها از اقتدار مردم سیستان وبلوچستان اشاره کرد و افزود: انگلیس این را خوب می داند و می فهمد که طرف حسابش کیست؛ اگر در این نشست ها و بیانیه ها انگلیس برنامه ای خلاف انسانیت و هویت ملی ایران بردارد درآن قسمت ما همان ملتی هستیم که در برهه ای از تاریخ در گوشه ایران با کمترین امکانات و تجهیزات با آنها مقابله کردیم امروز بحمدالهی و آرمان های حضرت امام راحل و منویات گوهربار رهبر انقلاب ما در مرزهای ایران آماده دفاع هستیم تا اگر انگلیس ترفندی در ذهن داشت با آنها همانند همان واقعه برخورد کنیم.

عضو فراکسیون امید مجلس:

اروپایی‌ها هم مانند آمریکا غیرقابل اعتماد هستند/ با قاب طلایی گرفتن دور برجام مشکلات حل نمی‌شود/ باید روی پای خودمان بایستیم و بر مشکلات ‏غلبه کنیم‏

 

احمد بیگدلی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا;با اشاره به مذاکرات برجامی ایران با 1+4 اظهار کرد: متاسفانه باید قبول کنیم که اروپایی‌‌ها به دنبال منافع خود هستند، در حال حاضر منافع اروپایی‌ها در قطع همکاری با آمریکا نیست.

وی با بیان اینکه اروپایی‌ها به دنبال قطع همکاری با آمریکا نخواهند بود، افزود: آنها از بین ایران و آمریکا به طور یقین آمریکا را انتخاب خواهند کرد اما آنها می‌خواهند چنین وانمود کنند که به برجام پای‌بند بوده و زیر توافق نزده‌اند.

نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اروپایی‌ها به دنبال این هستند تا وجهه خود را در بین کشورهای دنیا خوب جلوه دهند، خاطرنشان کرد: به نظرم برجام در نهایت به آن سمت و سو خواهد رفت که با تفاهم جدید نیز چیزی دست ایران را نگیرد.

وی تصریح کرد: بنابراین راه ما باید همان راهی باشد که مقام معظم رهبری بر آن تاکید کرده‌اند یعنی باید فرصتها را غنیمت شمرده و بتوانیم در داخل کشور مشکلات را برطرف کنیم.

بیگدلی بیان کرد: اگر خودمان مشکلات را بین خود حل و فصل نکنیم با قاب طلایی گرفتن دور برجام و یا پاره کردن آن مشکلی برطرف نخواهد شد.

وی با بیان اینکه اگر در داخل کشور به یک نتیجه واحد برسیم به طور یقین مشکلات نیز برطرف خواهد شد، ادامه داد: در همین چند روز گذشته شاهد بودیم که بعد از اظهارات رئیس جمهور در خصوص بستن تنگه هرمز سردار سلیمانی چه پیام زیبایی را صادر فرمودند که نشان داد مقامات جمهوری اسلامی بر سر منافع ملی و بین‌المللی یکصدا هستند.

نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر در مورد برجام و ارتباط با خارج یک صدا از کشور خارج شود به طور یقین نتیجه بهتری خواهد داد و حساب نیز دست طرف مقابل می‌آید.

وی با بیان اینکه در 40 سال گذشته هیچ کشوری به ما کمک نکرده است، عنوان کرد: باید قبول کنیم که باید روی پای خودمان بایستیم و با اتحاد و همدلی مانند دوران دفاع مقدس بر مشکلات غلبه کنیم.

بیگدلی با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی چند صدایی به ضرر کشور تمام خواهد شد، اظهار کرد: با توجه به وضعیت معیشت مردم، مشکلات اقتصادی و فشاری که مردم تحمل می‌کنند باید با یکصدایی بر مشکلات غلبه کنیم و اجازه ندهیم دشمنان از این وضعیت سوء استفاده کرده و نفوذ کنند.

وی با بیان اینکه نباید اجازه دهیم دشمنان از آب گل آلود ماهی بگیرند، گفت: اینکه سه کشور اروپایی مانند آمریکا غیرقابل اعتماد هستند یک طرفه قضیه است، طرف دیگر قضیه این است که آنها منافع خود را به خاطر منافع ما به خطر نمی‌اندازند پس ما باید منطقی فکر کرده و زیاد به آنها خوش بین نباشیم.

نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی با به هم خوردن برجام چیزی از اروپایی‌ها آنچنان ضرر نمی‌کنند و ایران بیشتر ضرر خواهد کرد، افزود: منافع اروپا ازجانب آمریکا تامین می‌شود و به نظرم در نهایت این مذاکرات به یک تفاهم نامه جزئی منجر می‌شود که خواسته ایران تامین نخواهد شد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی:

اتحادیه اروپا دو بار ایران را در معاهدات بین المللی فریب داده است/ قرار داد ننگین  Fatf را تصویب و اجرایی نخواهیم کرد

 

نادر قاضی پور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص بیانیه اتحادیه اروپا و لایحه Fatf به راه آرمان گفت : هرگز به میدان داری دوباره امریکا رای نخواهیم داد .

ایران خود قانون مبارزه با پولشویی و مبارزه با ترورسیم را می نویسد

نادر قاضی پور در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص موضع صریح نماینگان مجلس در خصوص بدعهدی های خباثت بار کشورهای مذاکره کننده در خصوص برجام و لوایح Fatf گفت:رهبر انقلاب صریحا فرمودند که برای مبارزه با پولشویی و مبارزه با ترورسیم باید برای خودمان قانون بنویسیم نه اینکه زیر بار تعهدات استعمارگرایانه دیگر کشورها باشیم  .

وی ادامه داد: Fatf  به دیدگاه بسیاری از نمایندگان مجلس چیزی جز ننگ بر جمهوری اسلامی یا عهد نامه ایی چون گلستان و ترکمانچای دیگری  نیست لذا ما با بستن هرگونه تعهداتی که تمام حساب و کتاب های خودمان را به دست خارجی ها بسپریم 100 درصد مخالف هستیم .

قاضی پور در خصوص برجام و صادرات نفت با نظر کشورهای غربی ، افزود : بیان دو مطلب الزامی است ، طبق قوانین درخصوص مراودات در تنگه هرمز یک توافق بین 18 کشور عضو امضا شده است که ما از تنگه هرمز هرکسی که تردد کند می توانیم عوارض دریافت کنیم لذا تنگه هرمز یا برای ایران است یا برای هیچ کس پس اگر قرار باشد کشتی حامل نفتی از این تنگه عبور کند اولین و اخرین ان باید ایرانی باشد .

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بیان کرد : دشمنان بدانند ، ما قسم خورده ایم از حق خود و ملتمان دفاع کنیم هیچ ترسی هم از مصوبات کشورهایی چون امریکا و رژیم کودک کش اسرائیل و مزدورانشان عربستان نداریم اتحادیه اروپا دو بار به ما کلک زده است لذا ازموده را ازمودن خطاست و ما دیگر از این نمایندگان امریکا و دست نشانده هایشان رکب نخواهیم خورد .

وی در پایان افزود : ما صداقت داریم اتحادیه اروپا هم اگر می خواهند با ما کار کنند باید صداقت تضمین شده خود را نشانه دهند نه اینکه المان در حین مذاکرات بیاید و اموال ما را بلوکه کند لذا ایران در مقابل زورگویی های انان خواهد ایستاد و تنها راه حل نشان دادن صداقت کشورهای اروپایی حاضر در برجام  این است که تحریم ها را به صورت عملی نه کاغذی بردارند و سیستم بانکی ایران را فعال نمایند و این امر تنها و اخرین شرط ایران در خصوص این اتحادیه خواهد بود .

گروه اقدام مالیFATF  با پشتیبانی کشورهایی چون آمریکا در پی فشار آوردن بر کشورهایی که در مسیر خواست آنها قرار ندارند

فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی گفته بود :

 1. گروه اقدام مالیFATF با پشتیبانی قدرت های بزرگ مثل آمریکا در پی فشار آوردن بر کشورهایی که در مسیر خواست آنها قرار ندارند برای ارتقاء شفافیت مالی و بانکی است تا بتوانند روابط مالی کشورها را با گروه‌هایی که از نظر آنها تروریست  (جبهه مقاومت ) تلقی شده اند شناسایی کنند.

2.اینکه  برخی مقامات کلیدی در بین نمایندگان مجلس اعلام کرده اند پیوستن ایران بهFATFمنتفی است و الحاق به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم و کنوانسیون پالرمو ربطی به FAFT ندارد نشان از بی اطلاعی مقامات تصمیم‌گیرو بی‌دقتی آنها از موضوعاتی است که در سرنوشت حال و آینده کشور تاثیر می گذارد.
 

FATF اهرمی برای افزایش اثرگذاری تحریم‌ها بر علیه کشورمان است

 گرچه این نکات ذکر شده است اما دولت اسرار دارد تا هرچه سریعتر این لوایح به منصه عمل بنشینند زیرا این امر را مانع تحریم های دوباره ایران می دانند اما شواهد متعدد و قابل توجهی در اظهارات آمریکایی‌ها وجود دارد که نشان‌دهنده نقش و اثرگذاری اتاق جنگ اقتصادی آمریکا یعنی وزارت خزانه‌داری در FATF و اصرار آنها بر استفاده حداکثری از ظرفیت این نهاد بین‌المللی برای افزایش اثرگذاری تحریم‌ها بر علیه کشورمان است.

آمریکا برای تحریم اهداف خود در جهان نیازمند افزایش شفافیت فضای بانکی بین‌المللی از طریق تولید و انتشار اطلاعات معتبر در این حوزه است یعنی دقیقا همان کاری که FATF انجام می‌دهد.

به عبارتی آمریکا برای دقیق‌تر شدن تحریم‌ها نیاز بسیار زیادی به اجرای استانداردهای FATF در ایران دارد و اتاق جنگ اقتصادی این کشور (در وزارت خزانه‌داری) از FATF به عنوان یک بازوی قدرتمند در این راستا استفاده می­‌کند. این موضوع آن‌قدر برای آمریکا مهم و حیاتی است که مقامات این کشور هیچ ابایی از این موضوع ندارند که در آستانه بررسی لایحه جنجالی الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم در صحن علنی مجلس، نارضایتی خود را از عدم اجرای بخش‌هایی از برنامه اقدام FATF توسط کشورمان رسانه‌ای کنند.

برخی از مقررات FATF مشکلاتی را  برای سیستم بانکی کشور ایجاد می‌کند


این درحالی است که عبدالرحمن ندیمی بوشهری معاون بانک، بیمه و شرکت‌های دولتی وزیر اقتصاد هم ضمن تایید تلویحی تبعات تصویب لایحه عضویت ایران در کمیته مبارزه پولشویی و تامین مالی تروریسم گفته است: نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان افراد قانونگذار در کشور حق دارند که برای عضویت در FATF نگرانی داشته باشند. امکان دارد برخی از مقررات موجود در FATF مشکلاتی را برای سیستم بانکی کشور ایجاد کند یا اساسا منطبق با تفکرات ما در کشور نباشد، به عنوان نمونه برخی از سازمان‌هایی که مورد تایید ایران هستند، کشورهای دیگر به ویژه غربی‌ها ممکن است آنها را سازمان‌های تروریستی بدانند و برعکس، برخی از گروه‌هایی که ما آنها را تروریست می‌دانیم، در تعاریف آنها تروریستی نباشند.

ماهیت استعماری پالرمو و FATF بر نمایندگان مجلس پوشیده نیست

احمد علیرضا بیگی به فارس گفته بود : نمایندگانی که می‌خواهند به نظر موافق به لایحه پالرمو رأی بدهند به ماهیت استعماری بودن آن کاملاً واقف هستند، ملت ایران در این برهه حساس باید نمایندگان خود را ارزیابی کند و ببیند که آیا رسالتی که به نمایندگانشان سپرده‌اند به این رسالت به درستی عمل می‌شود یا خیر و این موضوع یک بزنگاه تاریخی به شمار می‌رود به ویژه تشت رسوایی کسانی که دل در گرو غرب داشته‌اند هم به صدا درآمده است و این صدا عالم‌گیر شده است و کسی نمی‌تواند بگوید این صدا را نشنیده است.

مجلس باید در زمینه مبارزه با پولشویی و مبارزه با تروریسم خود قانون گذاری کند نه اینکه پخت و پز دیگر کشورهای زورگو را بپذیرد.

رهبر انقلاب در دیدار با نمایندگان مجلس در زمینه معاهدات و کنوانسیون‌های بین المللی گفتند: این معاهدات ابتدا در اتاق‌های فکر قدرت‌های بزرگ و برای تأمین منافع و مصالح آن‌ها پخت و پز می‌شود و سپس با پیوستن دولت‌های همسو یا دنباله رو یا مرعوب، شکلِ به ظاهر بین‌المللی می‌گیرد به‌گونه‌ای که اگر کشور مستقلی مانند ایران، آن‌ها را قبول نکند او را مورد هجوم شدید قرار می‌دهند که مثلاً ۱۵۰ کشور پذیرفته اند شما چطور آن را رد می‌کنید؟

رهبر انقلاب در تبیین راه صحیح برخورد با این گونه کنوانسیون‌ها افزودند: همانگونه که درباره «برخی کنوانسیون‌های بین‌المللیِ اخیراً مطرح شده در مجلس» گفتیم، مجلس شورای اسلامی که رشید و بالغ و عاقل است، باید مستقلاً در موضوعاتی مثل مبارزه با تروریسم یا مبارزه با پولشویی قانونگذاری کند.

ایشان افزودند: البته ممکن است برخی مفاد معاهدات بین المللی خوب باشد، اما هیچ ضرورتی ندارد با استناد به این مفاد به کنوانسیون‌هایی بپیوندیم که از عمق اهداف آن‌ها آگاه نیستیم یا می‌دانیم که مشکلاتی دارند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در ادامه بحث ضرورت‌های قانونگذاری افزودند: قانون در درجه اول باید در جهت رفع مشکلات مردم بویژه طبقات ضعیف و متوسط باشد و به گونه‌ای نباشد که آلت دست و در خدمت صاحبان زر و زور قرار گیرد.

عملکرد دولت با فکر و نظر رهبری صورت نمی گیرد

با این اوصاف به نظر می رسد که اندکی دولت در خصوص حکم صریح رهبر انقلاب در این امر که اگر امریکا برجام را پاره کند ما آن را آتش خواهیم زد مقتدرانه عمل نکرده است زیرا اگر چنین می شد وایران به سرعت از برجام خارج می شد  حداقل  کشورهای اروپایی ترس و واهمه ایی برای اجرای برجام برای خود درک می کردند ،  زیرا اگر دولت طبق نظر و مشی رهبر انقلاب فکر و عمل کند ، اقتدار ایران زیر سئوال نمی رفت و کشورهای اروپایی و در راس ان آمریکای خبیث به خود اجازه خروج از یک تعهد بین المللی را نمی داد و با اعمال لایحه ایی چون  FATF  وقیحانه به دنبال گرفتن امتیازات بیشتر دیگری از ملت فهیم و کهن ایران نمی بود .

نماینده مردم اصفهان در مجلس:

ظریف پیگیر کف مطالبات در مذاکره با اروپا است/ فاصله زیاد برجام با انتظارات رهبری و مردم

 

حیدرعلی عابدی در گفتگو باصاحب نیوزبا بیان اینکه رسانه ها باید بین نظرات مطالبه گری مسئولان ارشد نظام و دیگر کارشناسان تفکیک قائل باشند، اظهار کرد: نظرات مطالبه گر مسئولان نظام اعم از رهبر معظم انقلاب، رییس جمهور و وزیر امور خارجه به عنوان سقف مطالبات در نظر گرفته می شود که به عنوان هدف کاری باید در نظر گرفته شود و بتوان با در نظر گرفتن آن برنامه های کشور را پیش برد.

نماینده اصلاح‌طلب اصفهان در مجلس افزود: بدبینی که الان در مذاکرات در جریان است به دلیل این است که سقف مذاکرات در انتظارات مردم از برجام و مذاکرات گنجانده شده در صورتی که با در نظر گرفتن کف مطالبات می بینیم مذاکره با اروپا خوب بوده است.

وی گفت: آقای روحانی سقف مذاکرات را مطرح کردند که تامین کننده نظراتشان نیست ولی ظریف با در نظر گرفتن کف مذاکرات در بین اروپاییان حاضر شد و طرف مقابل چارچوب توافق را قبول کرد.

نماینده آوج و بوئین زهرا در مجلس:

FATF امنیت کشور را به مخاطره می‌اندازد/ اروپا همانند آمریکا غیرقابل اعتماد است

روح‌الله بابایی صالح نماینده آوج و بوئین زهرا در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو اختصاصی با  شاخص، اظهار کرد: موضع‌گیری محکم رئیس جمهور در برابر آمریکا و تهدید به بستن تنگه هرمز، بازتاب موثری در مجامع بین‌المللی داشت.

وی با اشاره به تحریم‌های ظالمانه آمریکا افزود: تنگه هرمز یکی از شاهراه‌های عبور نفت در دنیا است که بستن آن معاملات جهانی را بر هم خواهد زد.

نماینده آوج در مجلس گفت: در راستای این موضع‌گیری قوی باید اختیاراتی به نیروهایی که توان عملیاتی دارند بدهیم تا در مقابل تهدیدات دشمن بتوانیم اقدامی محکم نشان دهیم.

بابایی صالح بیان کرد: با توجه به اینکه تنگه هرمز در اختیار جمهوری اسلامی ایران است با یک عملیات کاملا محکم می‌توان مانع از رسیدن آمریکا به اهدافش شد.

وی عنوان کرد: دولتمردان باید تصمیمات اساسی برای مقابله با هجمه‌های مختلف دشمن داشته باشند و با قدرت در مقابل تهدیدات و زیاده‌خواهی آن‌ها بایستند.

اقتصاد کشور باید از وابستگی به نفت نجات یابد

این نماینده مجلس در ادامه با بیان اینکه امروز اقتدار و قدرت جمهوری اسلامی ایران بر جهانیان ثابت شده است تصریح کرد: هرگاه با قدرت در برابر دشمنان ایستاد‌ه‌ایم، آن‌ها عقب‌نشینی کرده‌اند و جرات تجاوز به مواضع ما را نداشته‌اند.

بابایی صالح تاکید کرد: باید کاری کنیم که اقتصاد کشور را از وابستگی به نفت نجات دهیم تا جایی که دیگر درب چاه‌ها را ببندیم تا دشمنان قدرت مانور و تهدید اقتصادی کشور را نداشته باشند.

وی با اشاره به مذاکرات تیم دیپلماسی کشور با اروپا در خصوص برجام گفت: فرقی بین آمریکا و اروپا وجود ندارد و همه این کشورها به دنبال منافع خود هستند.

نماینده بوئین زهرا در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: مسئولینی که پای مذاکره با اروپا می‌نشینند باید قاطعیت داشته باشند و منافع کشور و ملت را تضمین کنند.

بابایی صالح اضافه کرد: تیم مذاکره‌کننده در صورتی که مذاکرات را بی‌نتیجه دیدند باید زمان را از دست ندهند و بدون معطلی به سراغ برنامه‌ها و تصمیمات دیگر بروند و فعالیت‌های هسته ای را از سر گرفته شود.

FATF امنیت کشور را تهدید می‌کند

وی با بیان اینکه ملت ایران در برهه‌های مختلف آزموده شده‌اند ابراز کرد: با شعار و حرف نمی‌توان کاری را پیش برد و باید با جدیت در خصوص تمام مسائل کشور اقدام کرد.

این نماینده مجلس با اشاره به لایحه FATF گفت: این لایحه در مجلس مخالفان و موافقانی دارد اما با توجه به رفتارهای تضمین نشده اروپا و پیمان‌شکنی آمریکا نباید به هیچ وجه در پذیرش آن کوتاه بیاییم.

بابایی صالح بیان کرد: دشمن درصدد نفوذ به کشور از هر روزنه‌ای است و لایحه FATF مفادی دارد که شخصیت‌های مهم کشور را تهدید کرده و امنیت را به خطر می‌اندازد.

وی پایان تصریح کرد: باید استقلال کشور و ملت را حفظ کنیم و این تصمیم بدون شک اقتدار نظام، دولت و مجلس را نشان خواهد داد.

نماینده پنج شهرستان خراسان شمالی در مجلس:

آمادگی مجلس برای همکاری با دولت به منظورتحقق منافع ایران از مذاکرات وین

علی قربانی، نماینده پنج شهرستان خراسان شمالی در گفتگو با عصر اترک با اشاره به سفر رئیس جمهور به کشورهای اتریش و سوئیس برای مذاکره با کشورهای اروپایی در زمینه برجام و ادامه مراودات تجاری و اقتصادی ٬ این سفر را در این برهه از زمان که آمریکا در عرصه بین المللی بسیار یکه تازی می کند را بسیار خوب توصیف کرد.

قربانی درباره دست آوردهای این سفر برای ایران نیز گفت: گویا بسته ای که اروپایی ها در این مذاکرات ارائه داده اند ( که البته به طور کامل محتویات این بسته مطرح و اطلاع رسانی نشده است ) جامع و کامل نبوده است.

وی تصریح کرد: همانطور که رئیس جمهور اعلام کرده اند، انتظار می رفت پس از پایان مذاکرات بسته توافقی اروپایی ها کامل تر و جامع تر و دقیق تر باشد تا حداقل این بسته بتواند ضررهای ناشی از عقب نشینی شرکت های سرمایه گذار خارجی از ادامه همکاری با ایران را جبران کند.

در عین حال، وی اعلام کرد: تمامی دست آوردهای این سفر در تهران بررسی خواهد شد، با این وجود، اعتقاد کشور ایران بر این است که تیم اروپایی پای تعهدات خود بایستد.

نماینده پنج شهرستان خراسان شمالی در مجلس گفت: در شرایطی که آمریکا در عرصه بین المللی به تنهایی یکه تاز می کند، تعهد اروپا بر توافقاتی که در وین با کشور ایران داشته است، نشان خواهد داد که آنان تا چه میزان حیثیت خود را به عنوان کشوری هایی دارای قدرت در عرصه بین المللی حفظ خواهند کرد.

در عین حال، وی در بخشی دیگر از سخن خود بیان کرد: مجلس نیز اعلام کرده است که ایران برای رسیدن به منافع خود از دل از این مذاکرات، آماده است تا در این زمینه هر نوع قانون، لایحه و طرحی را تصویب کند و اختیارات لازم را به دولت تدبیر و امید بدهد.

وی همچنین تصریح کرد: مجلس آماده هرگونه همکاری با دولت را دارد تا منافع جمهوری اسلامی ایران در این مذاکرات برآورده شود.

قربانی در پاسخ به این سوال که این مذاکرات بر سرنوشت ( FATF ) چه تاثیری خواهد گذاشت؟ عنوان کرد: این موضوع جزو مسائل کلان کشور است و برای آن بر اساس مصالح کشور تصمیم گیری می شود.

به گفته وی، باید تا مهر ماه منتظر ماند که درباره سرنوشت آن چه تصمیمی گرفته می شود.

وی درباره تهدید به بستن تنگه هرمز در صحبت رئیس جمهور در جریان این سفر نیز اظهار کرد: صحبت رئیس جمهور، صحبتی غیر مستقیم در واکنش به زورگویی ترامپ بود که او گفته بود اجازه صدور نفت به ایران را نمی دهد.

وی در خاتمه با تاکید بر این نکته که نقطه اشتراک تمامی جریان های سیاسی و حزبی در کشور، حفظ منافع ملی کشور است، اظهار کرد: این مهم در سایه همگرایی، همفکری و هم افزایی سیاسی و دیگر گروه ها محفوظ باقی می ماند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس:

حق ایران برای خروج از برجام در صورت عدم تامین منافع ملی «محفوظ» است/ سلطه‌جویی آمریکا به ایران محدود نمی‌شود

احمد همتی نماینده مردم شهرستانهای سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مرآت درخصوص بیانیه اتحادیه اروپا پس از نشست اخیر کمیسیون برجام و مایوس‌کننده خواندن آن توسط رئیس جمهور گفت: همانطور که مستحضر هستید اعضای این کمیسیون روز گذشته (جمعه) تغییراتی را در بیانیه پیشین خود اعمال کردند و این بیانیه 10 بندی در رسانه ها منتشر شده است.

نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه افزود: طبیعتا هر تصمیمی که مجموعه حاکمیت و نهادهای ذیربط در این خصوص اتخاذ کنند مورد حمایت نمایندگان ملت ایران خواهد بود.

همتی با بیان اینکه یکی از احتمالات آن است که بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا تامین‌کننده منافع جمهوری اسلامی ایران نباشد تصریح کرد: در این صورت حق قانونی جمهوری اسلامی ایران برای خروج از برجام محفوظ خواهد بود و در آن شرایط ما هیچ تعهدی نسبت به برجام نخواهیم داشت و هزینه‌های آن نیز بر عهده طرف مقابل خواهد بود که آغازگر نقض برجام بوده است.

وی با یادآوری چند دهه تحریم و اعمال فشار به جمهوری اسلامی ایران از سوی آمریکایی‌ها گفت: تحریم ایران موضوع جدیدی نیست و همواره با افت و خیز‌هایی وجود داشته است و ما با تجاربی که در دهه‌های گذشته بدست آورده‌ایم می‌توانیم با این تحریم‌ها نیز مقابله کنیم.  

نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه ادامه داد: برای اولین‌ بار شاهد آن هستیم که پس از حصول یک توافق بین‌المللی، یکی از طرف‌ها به روشنی آن را نقض می‌کند که این امر بی‌سابقه است.

همتی با با بیان اینکه امیدواریم کشورهای اروپایی درک صحیحی از مسائل بین‌المللی و امنیت جهانی داشته باشند گفت: آنچه که همه کشورهای جهان باید به آن توجه کنند سلطه‌جویی و یک‌جانبه‌گرایی ایالات متحده آمریکا در موضوعات مختلف است که به ایران محدود نیست و می‌تواند منافع اروپا، چین و روسیه را نیز به خطر بیاندازد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اتحادیه اروپا با دولت‌ آمریکا برای تحریم نفتی ایران همراهی خواهد کرد یا خیر، اظهار کرد: همانطور که عرض کردم این کشورها به طور منطقی نباید با سیاست‌های ایالات متحده همراهی کنند چراکه آمریکا به تسلط بر ایران بسنده نخواهد کرد و به سوی تک‌ قطبی کردن نظام بین‌المللی گام برمی‌دارد.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تک قطبی شدن جهان، منافع اروپا و کشورهای دیگر را به خطر خواهد انداخت گفت: جهان تک ‌قطبی و تک محور به سمت قانون جنگل حرکت می‌کند کما اینکه شاهد آن هستیم که آمریکا از پیمان‌های آب و هوایی نیز خارج می‌شود و همچنین تعرفه‌های سنگینی بر واردات از سایر کشورها وضع می‌کند.

همتی با اشاره به انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس و دیوارکشی آمریکا در مرزهای مکزیک گفت: تمام این اقدامات در یک جهت انجام می‌شود و آن هم تک قطبی‌سازی نظام سیاسی جهان است.

وی با بیان اینکه اظهارات مقامات برخی از کشورهای اروپایی نشان می‌دهد به این نتیجه رسیده‌اند که نباید تحت سلطه آمریکا قرار بگیرند خاطرنشان کرد: البته چنانچه منافع جمهوری اسلامی ایران به خطر بیافتد طبیعی است که ممکن است منافع سایر کشورها نیز به چالش کشیده شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس:

تعهدات غربی‌ها در توافقنامه باید گویا و شفاف باشد/ضرورت حفظ وحدت برای مقابله با تحریم‌های ظالمانه

ولی‌الله نانواکناری در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ٬ در خصوص تعهدات ذکر شده در بیانیه پایانی نشست وزیران خارجی ایران و ۱+۴، اظهار کرد: برجام به منظور رفع تحریم ها انعقاد شد از این رو تعهدات غربی ها در توافقنامه باید گویا باشد و همچنین در این بین باید راهکارهای دقیقی در خصوص رفع مشکلات مباحث مالی، اقتصادی و غیره ارائه شود.


وی تصریح کرد: بر این اساس تعهدات غربی ها باید به طور شفاف بیان شود تا توسط مسئولان داخلی ارزیابی شود که آیا منافع ایران اسلامی تامین می‌شود یا خیر؟.

نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در این بین باید یادآور شد که اجرای تعهدات هسته ای از سوی کشورمان و رفع تحریم ها باید همزمان باشد و نمی توان روند کنونی را مناسب ارزیابی کرد از این رو باید زمانبندی نیز برای اجرای تعهدات غرب درنظر گرفته شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: تجربه نشان داده که قواعد کارشناسی در بررسی محتویات برجام در گذشته به خوبی رعایت نشده و این امر سبب بروز آسیب برای کشورمان شد از این رو باید در مذاکرات کنونی از ذکر محتویات پرابهام و دوپهلو جلوگیری شود.

نانواکناری در خصوص بسته اروپایی‌ها برای تامین منافع ایران در برجام، اظهار داشت: امیدواریم که بسته اروپایی‌ها برای ادامه برجام منجر به ارائه تضمین کتبی آن ها برای تامین خواسته های برجامی ایران شود.

وی بیان کرد: اگر اروپایی‎ها به اظهارات خود عمل کنند، می‌توان به آینده امیدوار بود در غیر اینصورت باید به شیوه دیگری عمل کنیم و تصمیمات لازم را اتخاذ کنیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: ایران در برجام به همه تعهدات خود عمل کرد و اروپایی‌ها نیز به دنبال آن بودند که از برجام حمایت کنند ولی ترامپ رئیس جمهور آمریکا بدعهدی کرده و به صورت یکجانبه از برجام خارج شد.

نانواکناری ادامه داد: خروج آمریکا از برجام برای اروپا به عنوان یکی از طرف‌های اصلی توافق هسته‌ای ضربه‌ای سیاسی بود و این سه کشور باید از حیثیت سیاسی خود دفاع کنند و اگر این کار را نکنند، اروپایی‌ها زیر سوال هستند مطمئنا اروپایی‎‌ها برده آمریکا شناخته می‌‎شوند.

وی گفت: از آنجایی که در بُعد اقتصادی، اروپایی‌ها در همکاری با آمریکا منافعی دارند، اما دفاع از حیثیت سیاسی برای اروپا از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا نمی‌‎خواهند در افکار جهانیان به عنوان مطیع آمریکا شناخته شوند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اعتقاد دارد اعمال نخستین دور تحریم های آمریکا علیه ایران بیشتر جنبه عملیات و جنگ روانی دارد و نمی تواند تاثیر جدی بر اقتصاد کشورمان بگذارد.

نانواکناری گفت: باید یادآور شد زمانی کشورمان از سوی سازمان ملل متحد، ایالات متحده و سایر کشورها مورد تحریم های ظالمانه قرار گرفته بود اما اکنون وضعیت متفاوت است از این رو تاثیر تحریم‌های غرب نمی تواند چشمگیر باشد.

نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه پیش از برجام بسیاری از کشورها در بیان و عمل همراه با آمریکایی ها بودند، تصریح کرد: این مهم در حالی است که آمریکایی ها اکنون با اوضاع پیچیده تری مواجه هستند زیرا با ترک یکجانبه توافقنامه، در معرض سرزنش قرار گرفتند و همین امر موجب شده تا اروپایی ها علیه این کشور موضع گیری کنند.

این نماینده مردم در مجلس دهم اظهار کرد: همچنین نمی‌توان از بعد جنگ روانی اعمال تحریم طی ماه آینده نیز غافل شد؛ در واقع آمریکایی ها با بیان اینکه کشورهای زیادی آنها را در این اقدام همراهی می کنند، صرفا غلو کرده و می خواهند دیدگاه سرمایه‌داران را به ایران منفی کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر اینکه امروزه خانه ملت و دولت بیش از گذشته با یکدیگر متحد بوده و جلسات مستمری را برای مقابله با تحریم های ایالات متحده برگزار می کنند، گفت: بر این اساس باید اذعان کرد که با همدلی و همزبانی بین مردم و مسئولان و گروه های سیاسی و دولت به راحتی می توان مقابل تحریم های ظالمانه ایستادگی کرد.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس :

دنیا هیچ اعتمادی به تعهدات امریکا ندارد/ درصورت خدشه‌دارشدن منافع ملی، در برجام نمی‌مانیم

داود محمدی در گفت‌وگو با صبح قزوین درباره ادامه مذاکرات برجام با اروپایی‌ها اظهار کرد: با توجه به بد عهدی امریکا در برجام و خروج یک طرفه از این معاهده بین المللی حداقل انتظار از کشورهای اروپایی این است که در متعهده ای که ۶ کشور در آن عضویت دارند نسبت به حمایت از تمامی برجام و اجرای تعهدات طرفین اصرار داشته باشند.

وی اذعان کرد: حمایت از تمامی برجام و اجرای تعهدات طرفین به معنای دفاع از حیثیت خود آنها تلقی می‌شود. 

نماینده مردم قزوین در مجلس ابراز کرد: اگر اروپا سرسوزنی از آنچه در برجام آمده عقب نشینی کند اعتبار و وجاهت بین‌المللی خود را زیر سوال برده است. 

وی تصریح کرد: همانطور که امروز دنیا، هیچ اعتمادی به قراردادها و وعده‌ها و تعهدات امریکا ندارد همین نگاه نیز در جامعه بین المللی نسبت به اروپا ایجاد خواهد شد. 

ادامه مذاکرات عرصه آزمونی برای اتحادیه اروپاست

 
محمدی عنوان کرد: لذا اقدام اروپایی‌ها برای حفظ برجام در وهله اول در راستای حفظ حیثیت بین المللی خود آنهاست و در وهله دوم اعتبار بخشی به معاهدات چند جانبه است. 

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس ادامه داد: اگر اروپا بر این مدار حرکت کند جایگاه جهانی خود را تثبیت و ارتقاء می‌بخشد و اگر از آن عدول کند بیشترین لطمه اعتباری علیه خودش وارد می‌شود. 

وی گفت: ادامه مذاکرات هسته ای ایران و اروپا عرصه آزمونی برای اتحادیه اروپاست تا مشخص شود به چه میزان استقلال رای و نظر دارد و به چه میزان پیرو تصمیمات امریکاست. 

این مقام مسئول در پایان اذعان کرد: بی‌تردید جمهوری اسلامی تنها در صورت بهره‌مندی از کل منافع و مزایای برجام بدون کمترین خدشه در آن این مسیر را ادامه خواهد داد و اگر منافع ملی ما حفظ نشود دلیلی برای ادامه برجام وجود ندارد. 
 

نماینده مردم آزادشهر و رامیان در مجلس:

در خصوص رای به fatf هنوز تصمیم نگرفتم/ هر نماینده از طرح سوال هدف خاصی را دنبال می کند

علیرضا ابراهیمی نماینده مردم آزادشهر و رامیان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار تیتر آزاد در خصوص برجام اظهار کرد: برجام یک معاهده بین المللی بود که بین ۷ کشور تحت نظارت سازمان ملل بسته شد و هر یک از اعضای این توافقنامه، تعهداتی را بر عهده گرفتند. اما متاسفانه بعد از چند ماه آمریکا برجام را نقض کرد و از آن خارج شد.

وی در پاسخ به سوال، نظر شما در خصوص پیش بینی عملکرد کشورهای دیگر حاضر در معاهده برجام چیست، گفت: بنده به عنوان یک نماینده در این خصوص به اروپا خوش بین نیستم. اعتقاد دارم، اروپا هم بلاخره بازی های سیاسی خود را با ایران شروع خواهد کرد. امیدوارم این تعهد پای برجا بماند، اما به همین امیدواری هم امیدی نیست.

ابراهیمی در خصوص اظهار نظر وزیر خارجه فرانسه در خصوص آماده نشدن بسته پیشنهادی اقتصادی به ایران تا ماه نوامبر (آبان) خاطرنشان کرد: این موضوع می تواند بخاطر اتلاف وقت باشد. خیلی از شرکتهای بزرگ اروپایی در حال خارج شدن از ایران می باشند و تنها شرکتهای ورشکسته اروپایی در کشور فعالیت می کنند.

نماینده مردم آزادشهر و رامیان در مجلس ادامه داد: برای مثال، توتال که یک شرکت مهم نفتی است در حال خروج است اما پژوه که یک شرکت ورشکسته اقتصادی است برای خروج از ورشکستگی در ایران مانده است و از منابع و سرماه های ملی ما برای احیاء خود استفاده می کند. از این قبیل شرکتهای اروپایی در کشور زیاد داریم.

وی افزود: امیدوارم ایران بر روی مواضع محکم خود ایستادگی کند. هر کجا ما عقب نشینی کردیم آنها برای سهم خواهی بیشتر ورود کرده اند. در حال حاضر، مسئله هسته ای را دستاویز زیاده طلبی های خود قرار داده اند ولی بعد می آیند حقوق بشر، آزادی بیان، دموکراسی، اجتماعات مدنی و ... را دستاویز اهداف استعماری خود قرار می دهند. بازهم امیدوارم اروپا در برجام بماند اما به امیدواری خود نیز خوش بین نیستم.

 ابراهیمی در رابطه با لایحه پیوستن به fatf (کارگروه اقدام مالی علیه پولشویی) بیان کرد: این طرح موافقان و مخالفان جدی خود را در مجلس دارد. یک گروهی می گویند شاید نپیوستن به این کارگروه، بهانه ای بشود برای تحریم های مجدد و مخالفین این لایحه می گویند با توجه به تعاریفی که در دستور العملهای این کارگروه دارد، پیوستن به fatf یک تحریم خود ساخته است. مجلس هم برای برسی بیشتر ۲ ماه فرصت گرفته است. بنده هم هنوز تصمیم قطعی خود را نسبت به موافقت یا مخالفت با این لایحه نگرفته ام، و تصمیم نهایی خود را در روز رای گیری اعلام خواهم کرد. البته نظر بنده به مخالفت نزدیکتر است.

 

نماینده مردم آزادشهر و رامیان در رابطه با حبابهای ایجاد شده در بازار ارز، سکه، طلا و مسکن گفت: علت حباب بازار عدم مدیریت سرمایه های مردم است. در برنامه ششم توسعه بند قانونی وجود دارد که دولت می تواند نقدینگی ها را به سمت پروژه های نیمه تمام خود سوق دهد و این پروژه ها را به بخش خصوصی واگذار کند. اگر دولت ساز و کارها، آیین نامه ها را آماده می کرد و بعد به پذیره نویسی سهام و اوراق مشارکت در جاهایی مثل نفت، پتروشیمی، وزارت نیرو و ... که مردم به آن اعتماد دارد اقدام می کرد، شاید مردم به سمت بازار ارز، سکه، مسکن و طلا نمی رفتند.

وی در رابطه با خرید مقدار زیادی سکه و ارز توسط اشخاصی خاص اعلام کرد: به نظر بنده آن افراد مقصر نیستند. مقصر دولت است که بازار را مدیریت و محدودیتهای لازم را اعمال نکرد. بنده معتقدم که تیم اقتصادی دولت تیم قوی ای نیست و با صراحت اعلام می کنم که جزء اولین نمایندگان استیضاح کننده این تیم هستم.

ابراهیمی در خصوص موضوع جمع امضاء توسط نمایندگان برای استیضاح و طرح سوال و پس گرفتن امضاء ها توسط برخی از نمایندگان اظهار کرد: نمایندگان آزاد هستند که سوال کنند و یا سوال خود را پس بگیرند. هر نماینده ای از طرح سوال در جهت منافع مردم هدفی را دنبال می کند. قطعا همه ی سوالات برای اهداف مشخصی مطرح می شوند و هر نماینده برای سوال خود برنامه ای چیده است.

نماینده مردم آزادشهر و رامیان ادامه داد: ممکن است مسائل حوزه انتخابیه در استیضاح یا طرح سوال دخالت داشته باشد. اما حق یک نماینده است که سوال کند و یا سوالش را پس بگیرد و هیچ کس نمی تواند مانع او شود و یا او را مجبور کند. 

 وی در رابطه به دلایل پیوستنش به کمیسیون فرهنگی بیان کرد: بنده معلم بودم و ریاست اداره ارشاد دو شهرستان را در کارنامه خود داشتم و می توانم در خصوص مسائل فرهنگی اظهار نظرهای کارشناسی داشته باشم.

ابراهیمی ادامه داد: بنده معتقدم، در حوزه اقتصاد هم باید از فرهنگ شروع کنیم. اگر ما فرهنگ خوب و بهینه مصرف کردن، خوب کار کردن، کمک کردن، وجدان کاری، حمایت از کالای ملی،بهبود کیفیت کالا، ازدواج و ... را بیاموزیم خیلی از مشکلات و معضلات اقتصادی حل خواهد شد.

نماینده مردم آزادشهر و رامیان در مجلس در رابطه با تهاجم فرهنگی دشمن و راهکارهای مقابله با آن گفت: شاهد ان هستیم که دشمن با ۲۱۷ شبکه فارسی زبان علیه ایران در حال تولید برنامه است و ما برای مقابله با آنها تنها صدا و سیما را داریم. فضای مجازی ما نیز فضایی از هم گسیخته است که مدیریت صحیحی روی ان انجام نمی شود.

وی افزود: در این فضا هر شخصی برای خود گروه یا کانالی می زند و بدون هیچ ساز وکار، بدون هیچ مدیریت، بدون اینکه معلوم شود خوراک فکری آنها از کجا تغذیه می شود، بدون اینکه صحت و سقم مطالب آنها معلوم شود، مشغول به فعالیت می شود. این یکی از اشکالات فضای مجازی ماست. در برابر هجمه های فرهنگی دشمن و این فضای افسار گسیخته ما ، مدیریت دولت اهمیت بسیاری دارد و علاوه بر مدیریت فضای مجازی باید از هنرمندان و جامعه فرهنگی حمایت کند و به آموزش سواد رسانه از کودکی بپردازد.

 

ابراهیمی در ادامه در خصوص لایحه های سند ۲۰۳۰، ipcهای نفتی و ... و شیوه برخورد مجلس با آنها اعلام کرد: در معاهده های بین المللی منافع ملی اهمیت زیادی دارد. کسی از بیرون برای مجلس ما تصمیم گیری نمی کند، اما امکان دارد برداشت های متفاوتی از یک لایحه و طرح وجود داشته باشد. اینکه فکر کنیم عده ای فکر براندازی نظام یا خیانت به مردم را دارند، صحت ندارد.

نماینده مردم آزادشهر و رامیان ادامه داد: بطور مثال در خصوص ipc های نفتی وزیر نفت و عده ای نظر مساعد نسبت به این موضوع داشتند و عده ای خیر، مخالفین می گفتند که شرکتهای خارجی مثل توتال قابل اطمینان نیستند و امروزه هم مشخص شد که آنها درست می گفتند.

وی در رابطه با لایحه منع خشونت علیه زنان گفت: دولت این لایحه را فرستاد و هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است و بنده از متن آن خبری ندارم. اما در خصوص لایحه منع خضونت علیه کودکان بنده از جمله کسانی بودم که به فوریت آن رای دادم.

ابراهیمی در رابطه با شایعات موجود در شهرستان علیه خود گفت: شایعه کرده اند که بنده از رفع حصر آقای خاتمی و یا طرح زندانی کردن اشخاصی که سخنرانی مسئولین را بهم می زنند حمایت کرده ام. این ها کذب است و بنده همه ی این موارد را تکذیب می کنم. در مجلس یک علی رضا ابراهیمی و یک علی ابراهیمی شازند وجود دارد و گاهی این تشابه اسمی باعث بروز برخی شایعات می شود.

نماینده مردم آزادشهر و رامیان در مجلس در خصوص عدم نظارت بر بخش خصوصی و اختلاف بین حقوق کارگران و مسئولین کشور تصریح کرد: این که در بحث حقوق ها بی عدالتی وجود دارد را قبول دارم. در مجلس دهم تصویب کرده ایم تا حقوق های زیر ۵ میلیون با درصد بیشتری افزایش یابد تا این فاصله به تعادل برسد.

وی ادامه داد: در خصوص نظارت بر کارفرما و قرارداد های سفید امضاء و گرفتن سفته برای تضمین کارگران زیادی با بنده درد دل کرده اند و اینکه بخاطر ترس از اینده شغلی حتی جرات اعتراض را ندارند، این موضوع از وزیر سوال شده است، و وی اعلام کرده که نظارت ها بیشتر شده و این موضوع در کشور کم شده است.

ابراهیمی افزود: بیشتر کارفرماهای ما انسانهای با وجدانی هستند، اما عده ای تخلف می کنند که حتما باید با آنها برخورد شود. قوانین کافی برای این برخوردها وجود دارد و مدیران اجرایی باید با استفاده از قانون این موضوع را ریشه کن کنند.

نماینده مردم آزادشهر و رامیان در مجلس در خصوص شرایط کنونی کشور خاطرنشان کرد: کشور امروز در شرایطی متفاوت به سر می برد. نظام سلطه با تمام توان با هجمه های فرهنگی و اقتصادی به کشور فشار می آورد.در این شرایط مسئولین باید دغدغه حل مشکلات مردم را داشته باشند و نباید از مسئولیت شانه خالی کنند. همدلی در همه ی احزاب لازمه بهبود اوضاع کشور است و مسئولین نباید دنبال اختلافات حزبی باشند.

نماینده مردم شرق گلستان:

فصل الخطاب در خصوص FATF سخنان مقام معظم رهبریست / بیانیه اتحادیه اروپا بسیار ضعیف بود

شهرام کوسه غراوی به خبرنگار راه اترک گفت: فصل الخطاب در این مورد سخنان مقام معظم رهبری است و مجلس در مسیر سخنان مقام معظم رهبری در خصوص این کنوانسیون عمل خواهد کرد.

 

سخنان محکم رئیس جمهور خطاب به آمریکا و اعلام این که در صورت تحریم نفتی، نفت کسی دیگر هم به فروش نخواهد رفت، تحسین خیلی ها را برانگیخت.

همچنین رئیس جمهور در سخنان خود در زمینه بیانیه جدید اروپا، این بیانیه را بسیار ضعیف برشمرد.

از شهرام کوسه غراوی، نماینده مردم شرق گلستان در خصوص اظهار نظرهای جدید رئیس جمهور پرسیدیم.

شهرام کوسه غراوی گفت: همه مسئولین تمام مسیری که می خواهند طی کنند، صحبتهای مقام معظم رهبری است و رئیس جمهور، نمایندگان مجلس، روسا، مسئولین کشوری و لشکری همه و همه پشت سر رهبری هستیم.

کوسه غراوی ادامه داد: صحبتهای رئیس جمهور هم به خاطر وجود پشتیبانی همچون رهبری معظم انقلاب است.

وی اضافه کرد:  پشت رهبری بودن و حرکت در مسیر مورد اشاره رهبری، موجب اقتدار نظام مقدس جمهوری اسلامی خواهد شد.

صحبتهای رئیس جمهور در خصوص واکنش جمهوری اسلامی ایران بعد از اجرای تحریمهای جدید، موجب تقدیر سردار سلیمانی از مواضع رئیس جمهور هم شد.

نماینده بوشهر در خانه ملت

اروپا مانند آمریکا از برجام خارج می شود/ خروج آمریکا از برجام شرایط جدید در کشور ایجاد کرد

حجت‌الاسلام عبدالحمید خدری نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با سپاس با اشاره به اینکه خروج آمریکا از برجام شرایط جدیدی در کشور ایجاد کرد،  گفت: رهبر معظم انقلاب از ابتدای برجام اعلام کردند که آمریکا قابل اعتماد نیست و فقط به منافع خود می اندیشد و خروج امریکا از برجام از همان ابتدا کاملا مشخص بود.

نماینده مردم استان بوشهر در خانه ملت اظهار کرد: پیش بینی هایی در خصوص خروج آمریکا از برجام داشتیم اما دولت علاقه مند رایزنی با کشورهای اروپایی برای سنجش معیار پایبندی آنها به برجام بود که سفر مسئولین ایران به اروپا نیاز بود.

وی افزود: پایبندی اروپا به برجام کاملا مشخص است و اروپا به دلیل مناسبان تجاری آمریکا 620میلیارد دلار و با ایران 10 تا 15 میلیارد دلار است که نشان می دهد قطعا مانند آمریکا از برجام خروج می کند و هیچ وقت اروپا حاضر نخواهد شد تجارت با امریکا را رها کند.

خدری با بیان اینکه ایران باید رایرزنی برای اثبات حقانیت خود انجام دهد، تصریح کرد: کشور ایران 40 سال است که در دوران دفاع مقدس قرار گرفته وجنگ های مختلفی با کشورهای مختلف که در راس آن آمریکا است را تجربه کرده است که مهمترین نبرد در جنگ اقتصادی بوده است.

نماینده مجلس تاکید کرد: با اتحاد و همدلی می توان از چالش اقتصادی عبور و بسیاری از مشکلات جامعه را رفع کرد.

نماینده مردم کرج در مجلس:

بستن تنگه هرمز در برابر تهدیدات نفتی آمریکا واکنشی قابل تقدیر است/ نباید روی FATF ایستادگی کرد/ واگذاری راکتور هسته ای، سناریو جدید انگلیس برای فریب ایران

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی در تحلیل تشست اخیر 4+1 و سخنان رئیس جمهور درباره سستی تعهدات اروپا به خبرنگار تیتریک گفت: مجبوریم در فضایی که اروپایی ها برای ما ایجاد کرده اند یک واکنش جدی نشان دهیم. محمد جواد کولیوند با اشاره به اینکه واکنش دیپلماسی خارجی ما باید منطقی و برگرفته از امنیت کل منطقه باشد افزود: اگربنا باشد امنیت ما با صادر نکردن نفت به خطر بیافتد این مسئله برای دیگر کشورها نیز حاکم است. 

وی ضمن تقدیر از موصع منطقی رئیس جمهور در نشست 4 + 1 درباره بستن تنگه هرمز اظهار داشت: اروپا و آمریکا باید بدانند که منافع منطقه خاورمیانه در گرو منافع همه کشورهاست، نه اینکه همه کشورهای منطقه منفعت ببرند و نفت خود را صادر کنند اما نفت ایران با تهدید آمریکا صادر نشود.کولیوند با تاکید بر اینکه امنیت منطقه در گرو امنیت ایران است و در صورت وقوع مسئله مذکور مطمئنا کشورهای اروپایی نیز نفت نخواهند خرید تصریح کرد: مدرن سازی راکتورهسته ای اراک صرفا به انگلیس واگذار نشده است.

وی به واگذاری این مدرن سازی به انگلستان، روسیه و چین اشاره کرد و گفت: راکتور هسته ای اراک باید از نظر فنی مدرن سازی شود و کشورهای دارای این تکنولوژی قادر به انجام این مهم هستند لذا این واگذاری به هم پیمانان ما در برجام صورت گرفت. 

کولیوند افزود: اگر مدرن سازی راکتور هسته ای اراک صرفا به انگلیس واگذار شود باید با آن مخالفت شود چرا که ممکن است ما را فریب دهد. 

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی در خاتمه تصریح کرد: با توجه به موضع گیری های سران نظام و رهنمودهای مقام معظم رهبری نباید روی مسئله اف ای تی اف ایستادگی کنیم بلکه باید آنچه موجبات باید و نباید های اف تی اف، پالرمو و پولشویی است، قانون آن را در داخل کشور پیاده کنیم.