اسلام آباد خبر10:52 - 1397/05/16
رئیس جهاد دانشگاهی در گفتگوی تفصیلی با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

طراحی فرستنده رادیویی برای اولین بار در ایران/ متاسفانه پول نفت را صرف خرید کالای خارجی می‌کنیم/برای حفظ انقلاب باید خودمان صاحب فناوری باشیم

اسلام آباد خبر: طراحی فرستنده رادیویی برای اولین بار در ایران/ متاسفانه پول نفت را صرف خرید کالای خارجی می‌کنیم/برای حفظ انقلاب باید خودمان صاحب فناوری باشیم

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازخبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ جهاد دانشگاهی نهادی فرهنگی، پژوهشی و آموزشی بوده که تاسیس آن در مرداد 1359 برای رسیدن به اهداف انقلاب فرهنگی ایران شکل گرفت.

در ابتدای کار، جهاد دانشگاهی به عنوان ستادی تعریف شده بود اما با تبدیل ستاد به شورای عالی انقلاب فرهنگی، اساسنامه جهاد دانشگاهی در 11۱ آذر 1365 بازنگری و تصویب شد و در آن فعالیت‌های فرهنگی و تحقیقاتی برای اسلامی شدن دانشگاه‌ها تأکید شده است.

این نهاد فرهنگی و آموزشی در واقع به منزله پلی میان دانشگاه و بخش صنعتی، خدماتی کشور معرفی شده و اساسنامه جدیدی در 14 آبان1370 به تصویب نهایی شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و جایگزین اساسنامه قبلی شد که اهداف متعددی را دنبال می‌کند.

به مناسبت سی و هشتمینسالگرد تاسیس جهاد دانشگاهیکه بیشتر رویکرد آن برای جوانان کشور هدف گذاری شده باحمیدرضا طیبیرئیس جهاد دانشگاهی به گفت وگو نشستیم.تغییرات مدیران باید در سطح کشور اتفاق بیوفتد/عقب ماندگی کشور باید رفع شود/ طراحی فرستنده های استراتژیکبرای اولین بار در جهاد دانشگاهی/برخی از مسئولین با تولیدات داخل مشکل دارند/با پول نفت کالای خارجی وارد می کنیم

باشگاه خبرنگاران جوان:در مورد تاریخچه جهاد دانشگاهی برایمان توضیح دهید.

طیبی:با پیروزی انقلاب اسلامی و روحیه خودباوری امام (ره)  و به ویژه مردم  و جوانان ایجاد شد و این فکر  به وجود آمد که عقب ماندگی های علمی کشور را تسریع و جبران کنیم.

وی ادامه داد:تشکیل جهاد سازندگی این امید را به وجود آورد که خود ما هم می توانیم سازمانی به نام جهاد دانشگاهی در شهر و روستاهای کشورمان ایجاد کنیم که تا عقب ماندگی های کشور جبران شود.

رئیس جهاد دانشگاهی افزود: ابراز نارضایتی امام(ره) از وضعیت دانشگاه ها در سال 59 باعث وقوع انقلاب فرهنگی شد و با تشکیل ستاد فرهنگی فرصت خوبی ایجاد شد که این دیده به منصه حضور برسد که این اتفاق هم شکل گرفت و در 16 مرداد سال 59 جهاد دانشگاهی متولد شد  و در اساسنامه این جهاد ایجاد تولید علم و کارهای فرهنگی و آموزش های مهارتی در نظر گرفته شده است.

موفقیت جهاد نتیجه خودباوری به علم و فناوری  است

باشگاه خبرنگاران جوان:هدف از تاسیس این نهاد از چه بود؟

طیبی:یکی از افتخارات کشور در زمان انقلاب تاسیس این نهاد بود چرا که با شکل گیری این نهاد توسعه علم و فناوری و کار‌های فرهنگی و ... در دستور کار جهاد دانشگاهی قرار گرفت.
این موفقیت‌های امروز را ما مدیون این نهاد هستیم چرا که با رویکرد خودباوری و اعتقادی که به علم و فناوری داشته تاکنون موفق عمل کرده است.تغییرات مدیران باید در سطح کشور اتفاق بیوفتد/عقب ماندگی کشور باید رفع شود/ طراحی فرستنده های استراتژیکبرای اولین بار در جهاد دانشگاهی/برخی از مسئولین با تولیدات داخل مشکل دارند/با پول نفت کالای خارجی وارد می کنیم

وی ادامه داد: با تشکیل این نهاد برنامه های فرهنگی، پژوهش، فناوری، دوره های آموزشی و فعالیت های مرتبط با این حوزه با هدف الگو سازی برای رسیدن به پیشرفت در نظر گرفته شد و بعد از استقرار دانشگاه ها فعالیت هایی دیگر برای حوزه کاری خود داشت و در دوره جنگ برای کمک به جنگ نیز گام هایی برداشته شد در واقع فعالیت های حرفه ای بعذ از جنگ شکل گرفت.

رئیس جهاد دانشگاهی اضافه کرد:باتوجه به دوران تعطیلی دانشگاه ها این نهاد تشکیل شد تا مدیریت دانشگاه ها به این نهاد واگذار شود تا بتوان از امکانات جهاد دانشگاهی برای فعالیت های علمی و فناورانه شکل گرفت.

تغییرات مدیران باید در سطح کشور اتفاق بیوفتد/عقب ماندگی کشور باید رفع شود/ طراحی فرستنده های استراتژیکبرای اولین بار در جهاد دانشگاهی/برخی از مسئولین با تولیدات داخل مشکل دارند/با پول نفت کالای خارجی وارد می کنیم

ساخت تجهیزات جنگی که دست دشمن را از کشور کوتاه کرد

باشگاه خبرنگاران جوان:کارهای شاخصی که این نهاد در زمان جنگ انجام داده چه بوده است؟

طیبی:در زمینه حفاظت از تاسیسات بزرگ، تجهیزاتی طراحی شد که هواپیماهای دشمن نتوانند به این تجهیزات نزدیک شوند و هم چنین در زمینه کمک به ساخت تسلیحات مورد نیاز جنگ کارهای خوب و مطلوبی صورت گرفت.

وی ادامه داد:خوشبختانه در زمان جنگ کارهای خوبی صورت گرفت و بعداز جنگ هم نیز سعی شد در زمینه پژوهش و فناوری تمام تمرکزمان را بر تولید علم و فناوری متمرکز کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان:در حوزه پزشکی به چه صورت جهاد دانشگاهی عمل کرده است؟

طیبی:خوشبختانه در حوزه پزشکی هم کارهای بزرگی صورت گرفت به عنوان مثال می توان در بحث سلول های بنیادی، درمانی و یا باسازی بخش های فرسوده بدن کارشود.

رئیس جهاد دانشگاهی در ادامه به تاسیس پژوهشگاه رویان اشاره کرد و تصریح کرد:خوشبختانه در کنار تمامی اقدامات شکل گرفته پژوهشگاه رویان توسط این نهاد شکل گرفت که امروز این پژوهشگاه نشان داده که توان حرکت در مرز علم را دارد.

راه اندازی بزرگترین مرکز سلول های بنیادی دنیا در ایران

وی اضافه کرد:سال گذشته این مرکز توانست یکی از بزرگترین مرکز سلول های بنیادی را در دنیا راه اندازی کند و این نشان می دهد که کشورمان توان تولید علم را دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان:در زمینه ژنتیک و شبیه سازی برایمان توضیح دهید که چقدر توانسته ایم موفق عمل کنیم؟

طیبی:جهاد دانشگاهی برای نخستین بار در کشور توانست توسط پژوهشگران پژوهشگاه رویان، ماهی‌های آزمایشگاهی مدل بیماری‌ها به وسیله دستکاری ژنتیکی تولید کند.

تغییرات مدیران باید در سطح کشور اتفاق بیوفتد/عقب ماندگی کشور باید رفع شود/ طراحی فرستنده های استراتژیکبرای اولین بار در جهاد دانشگاهی/برخی از مسئولین با تولیدات داخل مشکل دارند/با پول نفت کالای خارجی وارد می کنیم

طیبی ادامه داد: ایجاد مدل یک بیماری برای بررسی و شناخت آن بسیار مهم است و از سوی دیگر امکان آزمایش روش‌های درمانی جدید و پایش میزان موثر بودن آن‌ها را فراهم می کند.

رئیس جهاد دانشگاهی بیان کرد: حیوانات مدل، معمولا از گونه‌هایی کوچک که طول عمر کوتاهی دارند ایجاد می‌شوند تا علاوه بر هزینه اندکی نگهداری، امکان بررسی ویژگی‌های بیمار در طول چرخه کامل زندگی آن‌ها فراهم باشد.

وی اضافه کرد: تولید ماهی‌های آزمایشگاهی مدل به کمک دستکاری‌های ژنتیکی نیازمند دانش بالایی است و به همین علت در انحصار برخی کشور‌ها و مراکز تحقیقاتی و داروسازی خاص قرار دارد؛ پیش از این در صورت نیاز به استفاده از این حیوانات مدل تنها را درخواست خرید آن از مراکز دارای دانش لازم بود که با هزینه‌های گزاف و مانع تراشی‌هایی همراه بود، اما پس از سال‌ها تلاش و پژوهش محققان پژوهشگاه رویان موفق به کسب این دانش، حیوانات مدل ضروری برای پروژه‌های تحقیقاتی داخلی تولیدی شدند.

طیبی ادامه داد: برای کمک به فعالیت‌های پژوهشی در این مرکز ساخته شده می‌توان به گورخر ماهی مدلی بیماری ام اس، گورخر ماهی مدل بیماری دیابت، گورخر ماهی مدل بیماری عضلانی و گورخر ماهی سبز اشاره کرد که از مدل اخیر (گورخر ماهی سبز) به عنوان شاخصی برای سلامت آب‌ها نیز استفاده کرد چراکه این ماهی در آب‌های آلوده به تدریج رنگ سبز درخشان خود را از دست می‌دهد.

باشگاه خبرنگاران جوان:در حوزه فرهنگی چه اقداماتی انجام شده است؟

طیبی:نهاد سازی‌هایی با حمایت دانشجویان انجام شد و اولین خبرگزاری غیردولتی در جهاد دانشگاهی کلید خورد و اکنون به یکی از خبرگزاری معتبر کشور مبدل شده است همچنین سازمان فعالیت‌های قرآنی، سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی برای ماندگاری و ارزشمند عمل کردن این موضوع مورد توجه قرا گرفته و اکنون یکی از انتشارات معتبر کشور است.

دستاوردهای پزشکی جهاد دانشگاهی

باشگاه خبرنگاران جوان:چه برنامه هایی در حوزه فعالیت های علمی در نظر دارید؟

طیبی:در حوزه پژوهش و فناوری کار خود را در عرصه پزشکی، مهندسی و سایر علوم کاربردی به کار گرفته ایم و همگام با فناوری روز دنیا حرکت می کنیم. از جمله این مسائل می توان به سلول درمانی به جای دارو درمانی اشاره کرد همچنین درمانگاه برای ارائه‌ این خدمات داریم و به دنبال ایجاد بیمارستانی در این زمینه هستیم.

رئیس مرکز جهاد دانشگاهی ادامه داد: در زمینه درمان نازایی اقدامات مثبتی انجام شده و همچنین موسسه پژوهشی رویان مرکزی شناخته شده در حوزه پزشکی است که تمامی این موفقیت ها مرهون تیم علمی قوی و فعال در مراکز جهاد دانشگاهی است.

وی افزود: در حوزه مهندسی فناوری های خوبی ایجاد کرده ایم که تامین نیازهای روز صنعت را مورد توجه دارد تهیه و طراحی فرستنده های استراتژیک و طراحی و ساخت دکل های حفاری نفت سیستم های برق و کنترل، اقداماتی مثبت انجام شده است.

تغییرات مدیران باید در سطح کشور اتفاق بیوفتد/عقب ماندگی کشور باید رفع شود/ طراحی فرستنده های استراتژیکبرای اولین بار در جهاد دانشگاهی/برخی از مسئولین با تولیدات داخل مشکل دارند/با پول نفت کالای خارجی وارد می کنیم

ساخت فرستنده رادیویی برای اولین بار در ایران

باشگاه خبرنگاران جوان:برنامه های جدید جهاد دانشگاهی چیست؟

طیبی:در حال حاضر اقدامات خوبی در این نهاد شکل گرفته و درحال شکل گیری است به طوری که که توانسته ایم برای اولین بار در کشور در زمینه ساخت فرستنده های رادیویی خودکفا شویم.

وی ادامه داد:پروژه فرستنده پرقدرت رادیویی موج متوسط 10 KV در پی اعلام نیاز «سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران» و به جهت افزایش پوشش جغرافیایی شبکه های موجود و ایجاد شبکه های ملی و محلی جدید به دست مسئولان گسترش شبکه سازمان آغاز شد.

رئیس جهاد دانشگاهی اضافه کرد: سابقه اجرایی ساخت فرستنده (اعم از رادیویی و تلویزیونی) در رنج توانی کیلووات، تا قبل از اجرای این پروژه وجود نداشت. نصب و راه اندازی فرستنده های خارجی پس از پیروزی انقلاب اسلامی توسط متخصصان داخلی اقدام موثری در جهت شناخت فرستنده ها و شروع این تکنولوژی در داخل بود. 

طیبی گفت:طبق تحقیقات صورت گرفته چیزی بالغ بر 5 هزار روستا در کشور فرستنده تلویزیونی یا دریافت نمی کنند یا ضعیف دریافت می کنند ما با پیش بینی هایی که انجام داده ایم توانستیم  این فرستنده ها را با قیمت ارزان در اختیار صداسیما قرار دهیم.

 
 
 
00:0001:15
 

دستاوردی بی نظیر در حوزه نفت و گاز

باشگاه خبرنگاران جوان:جهاد دانشگاهی در حوزه نفت و پتروشیمی برنامه ای انجام داده است یا خیر؟

طیبی:خوشبختانه کارهای خوبی در سال گذشته در این زمینه صورت گرفت، نفت هنگام استخراج از چاه با مواد اضافی همچون آب، نمک، گاز و گل و لای مخلوط است و جدا کردن آب از نفت خام به علت ترکیب‌های شیمیایی پیچیده کار دشواری است؛ که این ماده به جداسازی مواد اضافی کمک می‌کند البته در دستاورد جدید این دمولیسفایر ویژگی‌های منحصر به فرد دارد.

وی افزود: مزیت دمولسیفایر تولید شده در مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاد دانشگاهی نسبت به نمونه‌های خارجی این است که پسابی که پس از استفاده از این ماده به وجود می‌آید آغشته به روغن، مواد شیمیایی یا اسید نیست و به محیط زیست آسیبی نمی‌زند.

طیبی تصریح کرد: پساب به وجود آمده از فرایند جداسازی نفت خام از آب و نمک، جهت استخراج مجدد نفت، دوباره به چاه‌های نفت بازمی گردد.

تغییرات مدیران باید در سطح کشور اتفاق بیوفتد/عقب ماندگی کشور باید رفع شود/ طراحی فرستنده های استراتژیکبرای اولین بار در جهاد دانشگاهی/برخی از مسئولین با تولیدات داخل مشکل دارند/با پول نفت کالای خارجی وارد می کنیم

باشگاه خبرنگاران جوان:در حوزه آموزش چه اقداماتی جهاد انجام داده است؟

طیبی:آموزش ها در سه سطح کوتاه مدت علمی کاربردی و آموزش عالی بوده که در حوزه آموزش های تخصصی با عنوان یکی از مراکز معتبر جامع معرفی شدیم و به دنبال این مسئله هستیم که در مراکز خود به سمت آموزش های تخصصی حرکت کنیم.

وی تصریح کرد: اخیرأ پارک فناوری در زمینه​ فناوری های نرم و فرهنگی اقدام می کند، چرا که این مسئله در دنیا مورد توجه است و منجر به تولید ثروت نیز می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان:چه مأموریت هایی را برای جهاد دانشگاهی در نظر گرفته اید؟

طیبی:برنامه عرضه محور از جمله مسائلی است که در جهاد دانشگاهی به آن توجه داریم و براساس عقد قرارداد های حرفه ای این کار انجام خواهد شد؛ از دیگر برنامه هایی که برای توسعه جهاد دانشگاهی در نظر داریم اخذ مدیریت های بزرگ از نظام است همچنین براساس فرمایشات مقام معظم رهبری در سال ۹۳ جهاد دانشگاهی باید نقش خود را در اجرای نقشه جامع علمی کشور مشخص کند و با دولت برای انجام ماموریت ها مذاکره شود. بر این اساس هفت مأموریت را اخذ کرده ایم که مهم ترین آن ها انتقال فناوری در طراح های پر تکرار کشور است. همچنین باید الگو سازی را در کشور توسعه دهیم.

باشگاه خبرنگاران جوان:مسئولین نشان داده اند که  خیلی با جهاد دانشگاهی همراه نیستند و با توجه به این که این نهاد یک نهاد مردم مردمی است درخواست شما به عنوان نماینده مردم در جهاد دانشگاهی چیست؟

طیبی:متاسفانه خیلی از مسئولان با تولیدات داخل مشکل دارند و بیشتر به استفاده از کالاهای خارجی  تمایل دارند یا یک عده اعتقاد کامل به توان داخل ندارند، امروز ما یکسری دعواهای سیاسی در کشورمان داریم که این مسئول مقابل مسئول  دیگر می ایستد.

تغییرات مدیران باید در سطح کشور اتفاق بیوفتد/عقب ماندگی کشور باید رفع شود/ طراحی فرستنده های استراتژیکبرای اولین بار در جهاد دانشگاهی/برخی از مسئولین با تولیدات داخل مشکل دارند/با پول نفت کالای خارجی وارد می کنیم

با پول نفت کالاهای خارجی وارد می کنیم

وی ادامه داد: متاسفانه قول هایی از سوی این مسئولان به گوش می رسد که طبیعی است در طول چهارسال محقق  و وعده هایی که داده می شود عملیاتی نمی شود، هنوز به این باور نرسیده ایم که  تولیدات داخل چقدر به سود کشور است و از این رو مجبوریم با پول نفت کالا وارد  کنیم ولی آنچه که برای ما مهم بوده و هست، انقلابی است که کرده ایم.

رئیس جهاد دانشگاهی تصریح کرد:بنابراین برای حفظ انقلابمان باید خودمان صاحب علم و فناوری باشیم و بتوانیم خودمان تولید و بازارمان را مدیریت کنیم، متاسفانه مجموع این عوامل باعث شده که توجه به تولیدات داخل مخصوصا به جهاد دانشگاهی نشود.

 
 
 
00:0002:11
 

باشگاه خبرنگاران جوان:چقدر به تجاری سازی فعالیت‌ها اهمیت داده می‌شود؟

طیبی:سعی داریم در هر طرحی که شروع می شود نگاهی کاربردی داشته باشیم تا تامین نیازهای جامع باشد و خوشبختانه این مسئله در دستور کار گنجانده شده تا نتایج فعالیت ها در قالب محصول جای گیرد و اخیرأ با استفاده از شرکت‌های دانش بنیان نیز تولید و خدمات فعالیت ها انجام می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان:در جهاد دانشگاهی با چه مشکلاتی مواجه هستیم؟

طیبی:برخی از مشکلات ما ساختاری بوده و برخی مشکلات فرهنگی و اجتماعی است از جمله اینکه نظام ملی علم، فناوری و نوآوری در کشور ما به خوبی شکل نگرفته است همچنین باید در بدنه دولت تقسیم کار خوبی بین وزارت علوم، معاونت علمی و فناوری، وزارت صنایع و سایر قسمت ها به وجود بیاید و برنامه ها به خوبی اجرا شود و در اینجا از معاونت علم و فناوری توقع داریم متولی اجرای کارها باشد.

 

باشگاه خبرنگاران جوان:در زمینه محیط زیست اقداماتی را در دستور کار دارید؟

طیبی:برای حفظ محیط زیست و ساخت غبارگیرها اقداماتی انجام شده تا در صنایع به کار گرفته شود که اکنون برای ۳۰ کارخانه وسایل حفاظتی در مقابل آلودگی های زیست محیطی ساخته شده است.

وی ادامه داد: تاکنون در طرح نوپای پرورش ماهی در قفس جهاددانشگاهی ورود پیدا کرده و مجوز نصب و راه‌اندازی چهار قفس پرورش را نیز اخذ کرده ایم،  امیدواریم با ورود جدی‌تر جهاددانشگاهی به این طرح در فاصله کوتاهی این قفس ها وارد مدار شوند.

وی اضافه کرد: جهاددانشگاهی یک نهاد پژوهش‌محور است که باید در تمامی پروژه‌های کاربردی ورود پیدا کند و آن‌ها را با تحقیق و پژوهش در بین مردم ترویج کند.

تغییرات مدیران باید در سطح کشور اتفاق بیوفتد/عقب ماندگی کشور باید رفع شود/ طراحی فرستنده های استراتژیکبرای اولین بار در جهاد دانشگاهی/برخی از مسئولین با تولیدات داخل مشکل دارند/با پول نفت کالای خارجی وارد می کنیم

باشگاه خبرنگاران جوان:کلام اخرشما چیست؟

طیبی:به نظر من باید یک تحولی در کشور صورت گیرد و قطعا این امر با جوانان انقلابی صورت می گیرد در واقع اگر ما می خواهیم به پیشرفت دست پیدا کنیم نیاز به یکسری تیم های انقلابی و مذهبی در کشور داریم،حداقل ما باید تغییرات را در سطح مدیران کشور داشته باشیم.

وی تصریح کرد:متاسفانه ما از فرصت هایی که برایمان پیش می آید به خوبی استفاده نمی کنیم،به نظر من کشور استعدادهای فوق العاده ای از نظر پیشرفت دارد و باید ما در 2 برنامه 5 ساله به اهداف موردنظرمان خودمان در کشور برسیم.

انتهای پیام/