اسلام آباد خبر09:50 - 1397/05/17
آمریکا و رزمایش‌های مشترک با مرتجعین؛

عقاب بی‌بال و پرِ اعراب در دریای سرخ چه می‌خواهد!؟

اسلام آباد خبر: آمریکا امنیت را بهانه‌ای برای حضور در سرزمین‌های اسلامی و آبراهه‌های متعلق به این کشور‌ها کرده و سعی در حضور و نفوذ بیشتر در این مناطق دارد.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل از حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ «پاسخ عقاب ۲۰۱۸» عنوان رزمایش مشترک ایالات متحده، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و ارتش مصر در دریای سرخ بود که که از روز ۲۴ جولای با بایکوت خبری شدید آغاز شد و طی روز‌های گذشته به پایان رسید و هم اکنون گزارش‌های متفاوتی از اهداف برگزاری این رزمایش منتشر می‌شود، اما برگزار کنندگان آن، خود فقط به اهداف خاص نظامی-آموزشی آن اشاره می‌کنند، همچنان که سرهنگ تامر الرفاعی سخنگوی ارتش مصر با بیان اینکه رزمایش مشترک با هدف ارتقای مهارت واحد‌های شرکت‌کننده، بهبود همکاری نظامی با کشور‌های شرکت‌کننده و همچنین شناختن آخرین تکنیک‌های مبارزه با نیروی دریایی برگزار شده و نیز به اهدافی دیگری همچون آموزش مبارزه مشترک در نبرد دریایی، برقراری امنیت‌دریایی، برخورد با حملات‌تروریستی، روش‌های خنثی سازی مین، تامین امنیت و معرفی تجهیزات مین زدایی، تمرین مقابله با کشتی‌های مشکوک و حمله به ساحل که از تمرین‌های نظامی مشترک میان نیرو‌های ویژه کشور‌های شرکت کننده بوده اشاره می‌کند و از حضور یک ناوشکن کلاس آرلای برک (Arleigh Burke) متعلق به نیروی‌دریایی ایالات متحده هم در این رزمایش خبر می‌دهد.

عقاب بی‌بال و پرِ اعراب در دریای سرخ چه می‌خواهد!؟

پاسخ عقاب بعد از سلام عقاب

مصر که به گفته رسانه‌های دنیا دارای قوی‌ترین ارتش در میان کشور‌های عربی و آفریقایی است، هر ساله رزمایش‌های نظامی متعددی با کشور‌های عربی، آفریقایی و غربی برای تقویت همکاری و تبادل تخصص‌های نظامی انجام می‌دهد و در آوریل ۲۰۱۷ هم رزمایشی مشترک را با عنوان "سلام عقاب ۲۰۱۷" همراه با آمریکا در دریای سرخ برگزار کرد و «پاسخ عقاب ۲۰۱۸» در واقع به عنوان رزمایش تکمیلی با حضور عربستان و امارات محسوب می‌شود که نیرو‌های اردنی، پاکستانی و کره جنوبی هم به عنوان ناظر در آن حضور داشتند.

قنادباشی تحلیلگر مسائل منطقه در این باره یادآور شد که آمادگی برای رویایی با یمنی‌ها یکی از اهداف اصلی این رزمایش بوده، همچنانکه در هدفی دراز مدت اعلام هشداری به نیرو‌های مردمی یمن مبنی بر اینکه که در صورت پیروزی آن‌ها در یمن سیطره و کنترل دریای سرخ همچنان در اختیار هم پیمان‌های آمریکا خواهد بود و مخاطب این هشدار غیر از یمن، کشور‌هایی همچون جیبوتی، سودان و سومالی هم هستند.

همچنین امیر موسوی کارشناس مسائل استراتژیک درباره اهداف برگزاری رزمایش های مشترک آمریکا و اعراب معتقد است که آمریکا و کشورهای غربی نمی خواهند در آینده در درگیری های احتمالی مستقیما حضور داشته باشند یا با کشوری برخورد مستقیم کنند،کاری که در عراق انجام دادند نمونه ای از این نگرش است، همچنانکه آن ها از طریق سپر جزیره به عراق وارد شدند، ولی در نهایت اقدامات مد نظر خود را انجام دادند. در لیبی نیز همین کار را انجام دادند. نیروی هوایی اردن و قطر و امارات در عملیات نظامی علیه لیبی شرکت کردند. بنابراین به نظر می رسد غرب می خواهد عرب ها را درگیر مسائل کند.

چپاول بیشتر با برگزاری رزمایش مشترک

امنیت رژیم صهیونیستی، هدف اصلی رزمایش پاسخ عقاب 2018

علاقه کشور‌های عربی به برگزاری رزمایش مشترک با آمریکا و کشور‌های غربی موضوعی کاملا مشهود بوده و تازگی ندارد که از دلایل این ابراز علاقه و تمایل می‌توان به عدم وجود پایگاه مردمی، سستی و تزلزل در پایه‌های حکومت و تکیه همیشگی کشور‌های عربی به نیرو‌های خارجی اشاره کرد و تلاش آن‌ها برای حفظ حکومت از طریق ایجاد رعب و ترس در مردم و در نتیجه استحکام پایه‌های حکومتی آن‌ها نشان دهنده مصرف داخلی این رزمایش‌ها است، همچنانکه وزارت دفاع قطر در بیانیه‌ای از برگزاری رزمایش دریایی مشترک میان نیرو‌های این کشور و نیرو‌های آمریکایی در آب‌های قطر خبر داد و اعلام کرد که نیرو‌های دریایی این کشور با نیرو‌های آمریکایی در چارچوب همکاری‌های نظامی در آب‌های قطر با هدف افزایش توانمندی‌ها رزمایش مشترک برگزار کردند. همچنین سال گذشته نیز پس از آغاز بحران خلیج فارس، قطر و آمریکا چندین بار رزمایش مشترک برگزار کردند.

اما از چرایی برگزاری رزمایش‌های مشترک  آمریکا با مرتجعین منطقه می‌توان به مواردی چون روشن شدن تکلیف سوریه و پایان کار تروریست‌ها در این کشور، عدم توانایی رژیم صهیونیستی در مقابله با موشک‌های جبهه مقاومت، انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی و خطر مقابله به مثل گروه های مبارز فلسطینی، جلوگیری از پیشروی‌های بیشتر محور مقاومت و از همه مهم‌تر مقابله با ایران اشاره کرد که روزی بزرگ ترین دوست آمریکا بود؛ اما امروز بزرگ‌ترین دشمن ایالات متحده است و با قدرت در مقابل آنها ایستاده است. 

عقاب بی‌بال و پرِ اعراب در دریای سرخ چه می‌خواهد!؟

شنبه‌بازارِ تسلیحاتی ترامپ برای مرتجعین منطقه

تفاوت میان دولت ترامپ با دولت‌های سابق آمریکا فقط در این است که ترامپ تاجری است که تجارت را خوب بلد است. وی با تحریکات پی‌درپی خود در قبال دشمنان مثل کره‌شمالی، این کشور را به سمت تولید تسلیحات هسته‌ای بیشتر سوق می‌داد و سپس به پای میز توافق کشاند تا بازار رقابت تسلیحاتی در آسیا را هر چه‌ بیشتر گرم نگاه دارد، زیرا بازار خوبی برای کشورش دارد و تجهیزات نظامی خود را به کشورهای شرق آسیا می‌فروشد؛ درست مثل کاری که در سفرش به سرزمین عربستان با ملک سلمان و کاخ‌نشینان سعودی کرد و محموله‌ای تسلیحاتی به ارزش 300 میلیارد دلار را فروخت.

آمریکا با برگزاری مانور مشترک همراه سه کشور عربی اهدافی همچون درآمدزایی حاصل از فروش تسلیحات نظامی همزمان با برگزاری این رزمایش‌ها و ارتباط سازمانی با ارتش این کشور‌ها و دستیابی به اطلاعات سری و محرمانه آن‌ها برای استفاده در مقطع زمانی مناسب و نفوذ و در نهایت سیطره بر ارتش کشور‌های عربی را دنبال می‌کند و کشور‌های عربی هم با درآمد‌های هنگفت نفتی خود هزینه‌های نظامیان غربی برای حضور در این رزمایش‌ها را پرداخت می‌کنند.

چپاول بیشتر با برگزاری رزمایش مشترک

همچنین دریای سرخ هم از اهمیت فراوانی از نظر استراتژیک و اقتصادی برای تجارت جهانی دارد و کشور‌های غربی و صنعتی حضور در این دریا را در اولویت قرار داده اند، ولی در عین حال آن‌ها امنیت را بهانه‌ای برای حضور در سرزمین‌های اسلامی و آبراهه‌های متعلق به این کشور‌ها کرده اند و سعی در حضور و نفوذ بیشتر در این مناطق و چپاول بیشتر سرمایه ملت‌های مسلمان دارند.

نکته جالب برگزاری رزمایش‌های این روزهای آمریکا در غرب آسیا، همکاری آنها با با کشورهای مخالف محور مقاومت و موافق اسرائیل است! امروز با توجه به شرایط، رژیم صهیونیستی از تداوم امنیت خود در منطقه اطمینان ندارد، آنها که روزی خود را ارتش شکست‌ناپذیر می دانستند، امروز شدیدا در موضع ضعف قرار گرفته اند. برگزاری این مانورها نیز مثلا برای حمایت از این رژیم و به حاشیه راندن موضوعات مهم منطقه است، اما بیشتر جنبه تبلیغی دارد، زیرا با وجود پایگاه های جبهه مقاومت در سوریه، لبنان  وعراق تمام اراضی اشغالی به شکل کاملی در تیررس موشک های مقاومت قرار دارد و در صورت بروز مشکل حتی آمریکا و اذتابش هم نمی توانند به داد اسرائیل برسند.

انتهای پیام/