اسلام آباد خبر11:54 - 1397/06/12
باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

بازار موبایل همچنان در بلاتکلیفی!/ 600 هزار گوشی همراه کِی از گمرک ترخیص می شود؟

با گذشت دوهفته از وعده مسئولان مبنی بر تعیین تکلیف قیمت تلفن همراه، اما وضعیت این بازار هنوز مشخص نشده است.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل از خبرنگارصنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،طی روزهای گذشته افزایشقیمت تلفن همراهباعث شده تا مردم برای خرید این کالا سردرگم شوند، عده ای معتقدند که این بازار همچنان، وضعیت نامساعدی را طی خواهد کرد اما کارشناسان دیگری بر این باورند که قرار است وضعیت بازار تلفن همراه ساماندهی  شود.

افزایش و نوسان نرخ ارز  باعث شد تا  کالاهای مختلف وارداتی با افزایش قیمت روبرو شود در این بین قیمت تلفن همراه نیز افزایش کم‌سابقه‌ای را طی سالیان اخیر تجربه کرد بطوریکه  بسیاری از مغازه داران و مردم نسبت به این موضوع اعتراض کردند.

یکی از فعالان عرصه خرید و فروش تلفن همراه گفت: هم اکنون وضعیتبازار تلفن همراهنامشخص است، البته برای تعیین تکلیف وضعیت بازار به مغازه داران وعده هایی داده شده اما نمی توان آن را ملاک برای وضعیت بازار دانست.

وی ادامه داد:از آنجاییکه بسیاری از گوشی های همراه وارداتی است قیمت ها به طور طبیعی بالا می رود چرا که نرخ دلار بالا رفته است.

طبق پیگیری خبرنگار ما در جهت ساماندهی بازار گوشی های همراه، ابراهیم درستی رییس اتحادیه فروشندگان لوازم صوتی، تصویری و تلفن همراه از تعیین تکلیف قیمت ها طی یک هفته پیش رو خبر داد. (بیشتر بخوانید:بازگشت ثبات به بازار تلفن همراه طی هفته جاری/قاچاق به صفر رسید) اما با فرارسیدن موعد مقرر و گذشت از زمان وعده داده شده هنوز قیمت ها مشخص نشده است.

 600 هزار گوشی تلفن پشت درهای گمرک

ابراهیم درستی رییس اتحادیه فروشندگان لوازم صوتی، تصویری و تلفن همراه در گفت وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جواندرباره آخرین وضعیتتلفن همراهدر بازار اظهار کرد: هم اکنون قیمت تلفن همراه مشخص نیست؛ با مدیریت بازار ارز قیمت گوشی تلفن همراه، کاهش خواهد یافت.

وی در ادامه درباره تاثیرنرخ ارزبر تلفن همراه گفت: به طور قطع، قیمت ارز بر قیمت گوشی همراه تاثیرگذار است چرا که آنها وارداتی هستند.

درستی، از مشخص شدن قیمت گوشی همراه طی هفته جاری خبر داد و افزود:هم اکنون  از ۶۰۰ هزار گوشی موجود در کشور بخشی توقیف شده و بخشی دیگر نیز در گمرک مانده است. از مسئولان ذیربط درخواست می‌شود که به سرعت این موضوع را پیگیری کنند چرا که تزریق این تعداد تلفن همراه به شبکه توزیع قطع بقین و بشدت در تعدیل قیمت ها اثرگذار خواهد بود.

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم صوتی، تصویری و تلفن همراه، درباره قیمت  تلفن همراه گفت: طی صحبت‌های انجام شده با وزرای ارتباطات و فناوری اطلاعات و  صنعت ،معدن و تجارت امیدواریم بزودی وضعیت تلفن های همراه  توقیف شده و انبار شده در گمرک مشخص شود.

درستی تاکید کرد:اگرچه برخی از واردکنندگان گوشی های همراه تخلف کرده اند ولی شرایط بازار بگونه ای است که نیازمند عرضه کالاست ،مسئولان ذیربط باید پس از تزریق گوشی های همراه به بازار و اهتمام بر ساماندهی آن ،به پیگیری پرونده متخلفان بپردازد.

سرنوشت بازار تلفن های همراه در هاله ای از ابهام است،نوسانات نرخ ارز و عطش بازار برای دریافت کالا ،قیمت ها را بشدت تحت تاثیر قرار داده است .از اینرو  باید برای ساماندهی هرچه سریعتر این بازار دستگاه‌های نظارتی با جدیت ورود کنند.

گزارش از سحر آرام

انتهای پیام/