اسلام آباد خبر16:05 - 1397/06/30
امام جمعه اسلام آبادغرب:

یكى از مهم‌ترین ارمغان‌هاى دفاع مقدس، ایجاد فاصله و حد و مرز با نظام سلطه و استكبار جهانى بوده است

اسلام آبادخبر: امام جمعه اسلام آبادغرب گفت: یكى از مهم‌ترین ارمغان‌هاى دفاع مقدس، ایجاد فاصله و حد و مرز با نظام سلطه و استكبار جهانى بوده است.

به گزارشاسلام آباد خبر، حجت الاسلام محمدطه مهری امام جمعه اسلام آبادغرب: با گرامیداشت آغاز هفته دفاع مقدس، اظهار داشت: یكى از مهم‌ترین ارمغان‌هاى دفاع مقدس، ایجاد فاصله و حد و مرز با نظام سلطه و استكبار جهانى بوده است.

 

وی افزود: دفاع مقدس یكى از مهم‌ترین مولفه‌هاى عینى است كه مفهوم عینى - عملى مقاومت را شكل داده است. نظام جمهورى اسلامى زمانى توانست قدرت غالب عراق صدام را از بین ببرد كه «مقاومت» را به‌عنوان مدل عملى سیاست‌ورزى خود تعریف كرد.

 

امام جمعه شهرستان گفت: دستاوردهاى دفاع مقدس را مى‌توان امرى حیاتى براى تداوم فلسفه این انقلاب عنوان كرده و بیان این دستاوردها را عاملى براى تحكیم موقعیت مردمى انقلاب، مبارزه با نظام سلطه و استكبار جهانى و حتى تحكیم موقعیت و توان استراتژیك ایران در حوزه منطقه‌اى و فرامنطقه‌اى و در پرتو عمق انقلاب، براى توان لجستیك ایران اسلامى در جغرافیاى جهان اسلام و بلكه فراتر از آن برشمرد. از همین روست كه هرگاه با پدیده‌هاى نوظهورى در منطقه همچون حزب‌الله لبنان، حشدالشعبى عراق، حماس و جهاد اسلامى فلسطین، انصارالله یمن، لشكرهاى زینبیون و فاطمیون افغانستان و پاكستان و حتى مقاومت جانانه سربازان سورى در مقابل تروریست‌هاى تكفیرى و... مواجه مى‌شویم، تازه مى‌فهمیم كه دفاع مقدس ۸ ساله ملت ایران چه بركات بزرگى داشته است كه امروز جغرافیایى به وسعت منطقه غرب آسیا را پوشش داده است كه همه این‌ها كه برشمرده شد قسمت كوچكى از كوه بزرگ یخى است كه از دریاى پر تلاطم جهان امروز بیرون زده و خودنمایى مى‌كند كه بخش زیادى از این كوه بزرگ در عمق دریاى انقلاب خمینى كبیر پنهان است و همین باعث ترس و وحشت آمریكا و رژیم صهیونیستى كه حیات خود را در خطر مى‌بینند، شده است.

 

وی خاطرنشان کرد: دفاع مقدس یک گنجینیه بسیار ارزشمند برای نقشه راه آزادیخواهان و عدالت طلبان و استکبار ستیزان در سرتاسر عالم است .

 

خطیب جمعه اسلام آبادغرب در بخش دیگری از سخنان خویش بیان کرد: همه‌ساله آغاز مهرماه، نویدبخش فرارسیدن بهار آموزش و تربیت است. مدارس و دانشگاه‌هاى كشور به‌عنوان پایگاه‌هاى تربیت مهم‌ترین عناصر انقلاب اسلامى یعنى نیروى انسانى مومن، متعهد و متخصص، در این روزها فرایند آموزشى و پرورشى خود را از سر مى‌گیرند.

 

وی افزود: اكنون ایران اسلامى بنا به گزارش مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزى آموزش عالى وزارت علوم، داراى تعداد ۳ میلیون و ۷۹۴ هزار و ۴۲۰ دانشجو است كه از این تعداد یك میلیون و ۷۲۳ هزار و ۲۶۹ نفر زن و ۲ میلیون و ۷۱ هزار و ۱۵۱ دانشجو مرد هستند. هم‌چنین رقمى حدود ۱۴ میلیون دانش آموز دختر و پسر در مقاطع مختلف تحصیلى در مدارس مشغول تحصیل هستند. این آمارها كه به زبان دیگر از حضور بیش از یك چهارم جمعیت فعال كشور در این قشر حكایت دارد به خودى خود؛ اهمیت غیرقابل انكار برنامه‌ریزى و احساس مسؤولیت در این حوزه را ضرورى‌ می‌سازد.از سویى با لحاظ كردن شرایط زمینه‌اى و اقتضائات امروزِ ایران، و بنا به فرموده‌ى رهبر معظم انقلاب، وجود سطوح مختلفى از جنگ با دشمنان و سلطه‌طلبان، موضوع آموزش و پرورش و آموزش عالى ابعاد جدید و مهم‌ترى مى‌یابد كه نیازمند كنش‌گرى مسؤولین و مردم در سطوح مختلف است.

 

 

امام جمعه اسلام آبادغرب در خطبه اول نمازجمعه امروز گفت: امام حسین(ع) زمانى كه قصد آغاز قیام حماسى خود علیه حكومت طاغوت زمان را نمود و با آن‌كه سرانجام این قیام را چیزى جز شهادت خود و عزیزترین یاران و اهل بیت خود نمى‌دانست، اما با این حال تمامى آنان از طفل شیر خوار تا زنان و دختران خود را با خود همراه كرد؛ چراكه آن حضرت به این موضوع آگاه بود كه این اهل بیت ایشان هستند كه باید با نظاره كردن و تحمل نمودن سخت‌ترین مصائب روزگار، شاهد و روایت گر این حادثه تاریخى و منتقل كننده پیام این رسالت عظیم باشند كه اگر نباشند، این قیام در ظلمت و جهل حكومت بنى امیه هم بر مردم آن زمان و هم در جریان تاریخ محو خواهد شد و نشانى از آن باقى نخواهد ماند.

 

این‌گونه بود كه خواهر بزرگوار خود یعنى زینب كبرى(س) در تمامى لحظات این قیام صبورانه برادر را یارى كرد و بعد از واقعه عاشورا وقتى كه عمر سعد دردناكترین جنایت‌ها را بر حضرت سیدالشهدا و اهل بیت بزرگوارش وارد كرد و اهل بیت و زنان و كودكان را به اسارت برد، آن زینب كبرى(س) بود كه در حال اسارت، رسالت عظیم برادر را ادامه داد.

 

این رسالت ابلاغ پیام عاشورا در اسارت یزیدیان، با حركت كاروان امام حسین(ع) به رهبرى امام سجاد(ع) و حضرت زینب كبرى(س) در شامگاه روز یازدهم محرم به طرف كوفه آغاز شد و نهضت حسینى، به شكلى دیگر ادامه یافت. هرچند، دشمن توانسته بود نیروهاى امام را در ظاهر شكست دهد و اهل بیت ایشان را به اسارت ببرد، ولى رسوایى هاى حكومت جور بنى امیه و افشاگرى‌هاى امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) روى امویان را در تاریخ سیاه كرد و قیام امام حسین(ع) و راه پاك او را جاودانه ساخت.

 

 بدون‌شك قیام عاشورا تأثیرى بسیار عمیق و تأثیرگذار در شكل‌گیرى حركت‌ها و جنبش‌هاى تاریخى تا زمان معاصر داشته است، آنگونه كه باید عظیم‌ترین قیام اسلامى عصر حاضر یعنى انقلاب اسلامى مردم ایران علیه مستكبران و طاغوت‌هاى زمان را متاثر از نهضت حسینى دانست كه هدف اصلى آن یعنى مبارزه با طاغوت در ذهن و جان مردم شیعه این سرزمین نهادینه شده بود و به این حركت عظیم منتهى شد.

 

مردم ایران با تبعیت از این حركت عظیم با تحمل سختى‌ها و مصیبت‌هاى بسیار، این قیام را آغاز و به سرانجام رساندند و بعد از آن نیز در شرایط سخت جنگ تحمیلى، با ایثار جان و مال خود این‌راه عاشورایى را ادامه دادند.

 

در این‌راه كسانى‌كه به اسارت دشمن برده شدند، اجرى كمتر از شهیدان راه حق ندارند كه با الگوگرفتن از اسراى كربلا، سال‌هاى سخت اسارت را تحمل كردند اما لحظه‌اى دست از حمایت از ارزش‌هاى امام و انقلاب برنداشتند و راه رزمندگان اسلام را پیروزمندانه ادامه دادند.

 

براى پاسداشت ارزش‌هاى این عزیزان كه در زندان‌هاى رژیم بعث سخت ترین شكنجه‌ها را تحمل كردند، ۱۱ محرم روز «تجلیل از اسرا و مفقودان» در تقویم كشور نام گرفته است تا تاریخ هشت ساله دفاع مقدس، مبارزات غرور آفرین این آزادگان سرافراز را همچون اسراى دشت كربلا، در خود حفظ كند و براى نسل‌هاى بعد به یادگار بگذارد و روایتگر مظلومیت ملت ایران در مقابل دشمنان مستكبر و ظالم تاریخ باشد.