اسلام آباد خبر10:42 - 1397/08/06
دانا گزارش می‌دهد؛

اظهارات جالب روحانی بعد از جلسه مشورتی با اقتصاددانان/ نظر اقتصاددانان درباره تورم چیست؟

رئیس جمهور در حالی که اخیرا با برخی از اقتصاددانان جلسه مشورتی گذاشته بود در صحبت های امروز بیان داشت: «آنهایی که به مردم می‌گویند ما ابرتورم داریم یا دروغ می‌گویند یا اقتصاد ایران را نمی‌فهمند.»

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل از خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ چندی پیش بود که رئیس جمهور با برخی از اقتصاددانان نشستی را برگزار کرد. این نشست موردتوجه رسانه ها قرار گرفت. اما بسیاری مطرح کرد که چرا بعداز 5 سال آنهم در بحبوحه مشکلات اقتصادی مردم رئیس جمهور با اقتصاددانان جلسه برگزار کرده است.

این جلسه به جلسه منتقدان اقتصادی دولت و رئیس جمهور معروف شد اما بعدها مشخص شد که افراد مطرحی مانند « مسعود نیلی» مشاور ارشد رئیس جمهور و «اسحاق جهانگیری» از خود دولت و اقتصاددانان واقعی منتقد دولت در این جلسه حضور نداشتند.

تصاویر جلسات نشان می داد دو گروه در این جلسه شرکت کرده اند. کارشناسان اقتصادی که حدود یک سال پیش در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 از حسن روحانی حمایت کرده و از نزدیکان و حامیان دولت‌های یازدهم و دوازدهم شناخته می شوند. در میان حاضران و مدعوین جلسه افراد شاخص و حتی غیر شاخص از مکاتب فکری و دیدگاه های مختلف اقتصادی کشور از جریان لیبرال تا نهادگرا تا اقتصاد اسلامی و... در جلسه حضور نداشتند. این انتقاداتی است که نسبت به جلسه رئیس جمهور با اقتصاددانان مطرح شد.

اخیرا فرشاد مومنی اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه علامه نسبت به این جلسه انتقاد کرد و گفت:«شکل و شمایل جلسه رئیس‌جمهوری با اقتصاددانان شبیه رجزخواندن بود. آقای رئیس جمهوری طوری صحبت می‌کند که انتظار دارد نوبل اقتصاد به او بدهند. با چنین فردی رابطه برقرار کردن سخت است.»

رئیس جمهور در جریان دفاع از وزرای پیشنهادی خود در مجلس درباره وضعیت اقتصادی کشور بیان داشت:«آنهایی که به مردم می‌گویند ما ابرتورم داریم یا دروغ می‌گویند یا اقتصاد ایران را نمی‌فهمند. ما ابر تورم نخواهیم داشت؛ این حرف نادرست است؛ از لحاظ تحلیل اقتصادی و سیاسی نادرست است. ما متاسفانه از یک اقتصاد تورم تک رقمی عبور کردیم ولی حتما می‌توانیم تورم را مهار کنیم، مهار تورم امکان پذیر است»

وقتی صحبت های امروز حسن روحانی در برابر نشست مشورتی با اقتصاددانان را کنار هم می گذاریم تناقض اشکاری را در این زمینه مشاهده می کنیم. از یک طرف رئیس جمهور با اقتصاددانانی که البته گفته می شود از طرفداران و حامیان خودش بوده و اصلا برخی از آنها اقتصاد دان نیستند جلسه برگزار می کند و نشان می دهد که برای انتقادات و نظرات دیگران ارزش قائل است اما از سوی دیگر در جلسه امروز بیان می کنند که آنهایی که از ابرتورم صحبت می کنند یا دروغ می گویند یا از اقتصاد چیزی نمی فهمند.

اما اقتصاددانان درباره تورم چه نظری دارند:

شهرستانی: تورم حتما تا پایان سال 20 یا 25 درصد می‌شود

حمید شهرستانی در واکنش به اظهارات امروز رئیس جمهور که گفته " کسانی که می‌گویند ابرتورم داریم، یا اقتصاد ایران را نمی‌فهمند و یا دروغ می گویند" اظهار کرد: اگر معنای ابر تورم، تورم‌های 30 یا 40 درصدی است که من فکر نمی‌کنم به این اعداد برسیم. ولی تورم طبیعتا تا نزدیک 20 یا 25 درصد افزایش خواهد یافت که این اعداد هم برای تورم نرخ بالایی است. کجای دنیا تورم روی اعدادی مثل 20 یا 25 درصد است؟! میانگین تورم در اغلب کشورهای جهان زیر 6-5 درصد است.
 

خاندوزی: تورم و شوک های اقتصادی هزینه خانوارها را افزایش داده است

در همین رابطه، «احسان خاندوری»، استاد اقتصاد دانشگاه علامه بیان داشت: «متاسفانه در چند سال اخیر افزایش تورم و شوک‌های اقتصادی موجب افزایش هزینه موثر خانوار شده است. دولت در زمینه مسکن سیاست مشخص و قابل قبولی از خود ارائه نداد و حال آنکه بیشتر از 30 درصد از درآمد خانوار شهری شامل هزینه مسکن می‌شود.»
 

حسینی: تورم تک رقمی دو رقمی شد و در آینده افزایش خواهد یافت

«حیدر مستخدمین حسینی»، معاون وزیر اقتصاد دولت اصلاحات درباره وضعیت تورم در کشور گفت:: تورم تک‌رقمی که از سوی دولت اعلام می‌شد به حدود 14درصد رسیده است. هرچند بر سر تورم اعلامی دولت نیز شبهه وجود دارد و چندان نمی‌توان آن را مستند دانست اما بر اساس محاسبات خود دولت نیز تورم تک‌رقمی، دورقمی شد و در آینده افزایش نیز خواهد یافت زیرا اثرات اقدامات پیشین دولت در آینده‌ معلوم خواهد شد.
 

تقوی: تورم 47.5 درصدی مواد خوراکی سفره معیشتی مردم را کوچک می‌کند

«مهدی تقوی» اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه علامه بیان داشت: تورم 47.5 درصدی اعلام شده برای کالاهای خوراکی به هر دلیلی که باشد، رقم بسیار بالایی است که موجب حذف برخی از اقلام خوراکی از سفره معیشتی خانوارهای ضعیف می‌شود‌.

در این شرایط مردم باید برای تامین کالاهای خوراکی موردنیازشان از مصرف کالاهای غیرضروری خودداری کنند تا بتوانند حداقل نیازهای زندگی‌شان را تامین کنند‌.
 

رحمانی: تورم حتما یک دوره به بالای 30 درصد خواهد رسید

«تیمور رحمانی»، استاد اقتصاد دانشگاه تهران بیان داشت: در حال حاضر تورم قابل توجهی وجود دارد و مدتهاست که این فرآیند شروع شده است و حتی با اجرایی کردن یک سیاست بی عیب و نقص نیز نمی‌توان به طور جدی تورم را کاهش داد و به سطح 10 تا 15 درصد رساند. تورم حتما یک دوره به بالای 30 درصد خواهد رسید.
 

توکلی:نوسانات جهشی ارز ادامه یابد با تورم خیلی شدیدی مواجه خواهیم شد

«احمد توکلی» کارشناس اقتصادی و از جمله شرکت کنندگان در نشست رئیس جمهور بیان داشت: اگر نوسانات جهشی ارز تا پایان سال ادامه داشته باشد با تورم خیلی شدیدی مواجه خواهیم شد که دولت باید برای مهار آن چاره‌جویی کند.

وی افزود: سوال این است که اگر نرخ تورم در سال آینده ۵۰ درصد شود آیا دولت می‌تواند با تفاضل‌گیری نرخ تورم داخلی و خارجی نرخ جدیدی برای ارز تعیین کند؟

نماینده ادوار گذشته مجلس بیان داشت: آقای همتی در خصوص نرخ ارزجلسه ای برگزار کرد، در آن جلسه تاکید کردم که وظیفه بانک مرکزی طبق قانون حفظ ارزش پول ملی است، از او پرسیدم شما نرخ ارز وقتی به چه عددی برسید نگران می‌شوید؟ ایشان در جواب سوال من فقط سکوت کردند و هیچ پاسخی ندادند.

 

انتهای پیام/