اسلام آباد خبر11:34 - 1397/08/20
مردم درخواست صبر را از چه کسانی می پذیرند؟

تنگنای معیشتی مردم به پایان ماه هشتم رسید/ روحانی از پیروزی صحبت می‌کند، جهانگیری از صبر و شکیبایی!

مسئولان درحالی از صبر و شکیبایی صحبت می کنند که چند سالی است دولت وعده بهبود اوضاع را با رفع تحریم ها داده و از سوی دیگر مسئولان دولتی زندگی مرفه و اشرافی گری را دارند.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ قیمت اجناس مختلف از جمله کالاهای اساسی که مردم روزانه آنرا مصرف می کنند، با شیب تندی رو به افزایش است. تخم مرغ، لبینات، گوشت مرغ و ... از جمله کالاهای مصرفی روزانه مردم و مسکن، طلا و ... نیز هر روز رنگ گرانی به خود می بیند. هر روز هم روایت مختلفی از مقامات مسئول درباره گرانی می شنویم که بیشتر از آنکه مردم را برای کنترل قیمت‌ها امیدوار سازد، برون سپاری مسئولیت و عدم توانایی مسئولان را نشان می‌دهد. بازار لوازم خانگی از جمله گوشی همراه نیز به شدت دچار تلاطم بوده و رشد قیمت سرسام آوری را شاهد بوده است. همین تورم سبب شده تا بازار با کمبود تقاضا مواجه شد و کاسبی بسیاری تعطیل شود.

اخیرا «محمود نوابی»، رئیس سازمان حمایت درباره چرایی نامشخص بودن اثربخشی نظارت‌های این سازمان توضیح داد: «ما هم برخی از گرانی ها را می‌بینیم؛ دلیل اصلی تاخیرها این است که مکانیزم رسیدگی به تخلفات جریان عادی خود را طی می‌کند.برخی از کالاهای اساسی از اقلام «بازرس محور» ماست؛ برخی کالاها نیز «شکایت محور» است و مردم باید در این زمینه کمک کنند؛ سامانه 124 به طور 24 ساعته در اختیار آنها قرار دارد.»

در همین رابطه، «رضا باکری»، دبیر انجمن صنایع لبنی کشور گفت: «بازار لبنیات رها شده نیست. ما از5 تیرماه سال‌جاری بارها درخواست افزایش قیمت را به سازمان حمایت داده‌ایم اما این سازمان دست روی دست گذاشت. واحدهای لبنی برای آنکه مجبور به تعطیلی و وروشکستگی نشوند در دوره‌های متناوب قیمت‌های خود را بالا بردند.»

روزنامه اصلاح طلب جهان صنعت در گزارشی با انتقاد از گرانی لبنیات نوشت: « تا همین چند وقت پیش هم کسی فکرش را نمی‌کرد که قیمت یک بطری شیر به 6500 تومان هم برسد اما در حال حاضر شاهد این هستیم که نه تنها چنین قیمت‌هایی در بازار وجود دارد بلکه هر دو سه روز یک بار به همین قیمت‌ها نیز افزوده می‌شود تا جایی که مردم هر روز باید به صورت ساعتی قیمت محصولات لبنی را بررسی کنند‌‌.»

«محمود حجتی» وزیر جهاد کشاورزی درباره گرانی قیمت لبنیات بیان داشت: «تولید شیر کاهش پیدا نکرده است. شما اگر تولید کننده‌ای را پیدا کنید که تولیدش کاهش پیدا کرده بیایید به ما بگویید. 160 دامداری صنعتی و نیمه صنعتی را به اسم گزارش گرفتیم حدود 8 الی 10 درصد متوسط افزایش تولید بوده است. نمی شود برخورد چکشی کرد. شما فکر می کنید ما رنج نمی بریم وقتی می خواهیم بنویسیم که گوجه صادر نشود. خدا رو شاهد می گیرم که بی خوابی می گیرد ما را از بس که این فکر می آید و همینطور اذیت می کند. حالا گوجه را ببندیم، رب را چیکار کنیم، رب را ببندیم پس زدگی گوجه را چیکار کنیم، نبندیم بازار را چیکار کنیم قیمت گوجه رفته بالا؟»

در همین رابطه، معاون اول رئیس جمهور در مراسم تکریم و معارفه وزرای پیشین و جدید صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد:‌ «صنعت کشور یکی از بخش‌هایی است که با عملکرد خود می‌تواند به آمریکا بگوید که شما شکست خورده‌اید. این موفقیت از عهده صنعتگران کشور بر می‌آید. من خواهش می‌کنم یک دوره چند ماهه یا تا آخر سال ۹۸ سختی‌ها را تحمل کنیم و پای اداره بنگاه‌های کشور بایستیم. زیرا تولید و حفظ اشتغال مساله‌ی اصلی ماست. تولید برای ما مهم است و بنگاهها باید سر پا باشند. آمریکا می‌خواهد صادرات ما را از بین ببرد پس ما باید برای صادرات بر روی نظارت بر توزیع کالا و برای تولید وقت بگذاریم. اصناف باید کمک کنند که قیمت کالاها بی خود افزایش نیابد اتاق بازرگانی اتاق اصناف و نهادهای مدنی خود را در کنار دولت بداند. دولت به نظرات مشورتی شما نیازمند است.»

به گفته‌ وی مدیران دولتی هم باید پای اداره کشور بایستند و ۲۴ ساعته برای پیشرفت کشور تلاش کنند.

با این حال با توجه به اینکه دولت تغییرات جدیدی به خود دیده مردم باید صبر و شکیبایی بیشتری از خود به خرج دهند تا مسئولان دست به کار شوند و  بلکه مشکلات اقتصادی کشور را رفع و رجوع کنند. صحبت های جهانگیری طوری است که گویی دولتمردان از مشکلات مردم و گرانی هایی که هر روز زندگی را بر آنها تنگ تر می کند، فاصله دارند.

« فتح الله تاری» اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی بیان می کند: «سال 97 برای مردم سال سختی بود و در طول شش ماه گرانی زیادی را تجربه کردند که ناشی از افزایش نرخ ارز بود. در همین راستا ارزش دارایی‌های ریالی‌شان به میزان افزایش نرخ ارز کاهش یافت و نتیجه آن کاهش قدرت خرید می‌شود. وزیر اقتصاد باید بهبود معیشت خانوار را در برنامه‌های اصلی خود تعریف کند و جدا از شعارزدگی نسبت به اجرای آن اقدامات لازم را انجام دهد.»

معاون اول درحالی از صبر و شکیبایی مردم صحبت می کند که رئیس جمهور پیشتر با ژست قهرمانانه و پیروزمندانه بیان داشت که در حوزه دیپلماسی گشایش هایی ایجاد شده که رسانه ملی باید این موضوع را به سمع و نظر مردم برساند. به نظر می‌رسد هنوز یک دودستگی در دولت وجود دارد. دودستگی و ناهماهنگی که مردم را نه تنها سردرگم بلکه در بهبود شرایط زندگی‌شان نگران می کند.

با این حال مردم 8 ماه است که در این تنگنا قرار گرفته اند و زمانی می توان وعده صبر برای آینده بهتر را به آنان داد که در بازار شاهد تحولات چشمگیر و ترکیدن حباب قیمت‌ها شود. این درحالی است که ضدانقلاب نیز در یک اقدام هدفمند مردم را نشانه گرفته و فاصله زندگی میان مردم و مسئولان را نشان می دهد و بیان می شود که این مشکلات تنها برای مردم است. اشرافی گری برخی از مسئولان هم به ضدانقلاب این فرصت برای تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی را فراهم کرده است.

با این حال صحبت هایی مبنی بر صبر و شکیبایی بیشتر مردم چندان نمی تواند گره از مشکلات آنان رفع کند. نه وعده هایی بزرگی که دولت تا به امروز داده و به آنها عمل نکرده و نه درخواست صبر و تحمل از مردم در حالی که آنان ناگزیر هستند در این شرایط قناعت کنند و صبر پیشه بگیرند. شرایط جامعه فضای انتظار برای بهبود است و این انتظارات در حال انباشت است؛ پتانسیل بالایی هم برای بهبود در مردم و بازار وجود دارد اما این مهم بایستی از سوی مسئولان کلید زده شود تا بازار رنگ پویایی به خود ببیند.

 

انتهای پیام/