اسلام آباد خبر10:05 - 1397/08/24
فلاحت پیشه:

سخنان "ظریف" تعجب‌آور و غیرمستند بود/ قوانین مبارزه با پولشویی ایران مترقی‌تر از قوانین دنیا است

اسلام آبادخبر: رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: ایران به هیچ وجه در زمره کشورهای متهم به پولشویی در دنیا نبوده و حتی دشمنان ما هم نتوانستند در این رابطه اسنادی را ارائه دهند.

به گزارشاسلام آباد خبر، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه نماینده مردم اسلام‌آباد غرب و رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی طی گفتگویی با اشاره به اظهارات اخیر وزیر امور خارجه کشور در خصوص پولشویی اظهار داشت: به نظر من اظهارات آقای ظریف سخنان غیرمستندی بود.

 

وی افزود: به هر حال در طول ایامی که آقای ظریف وزیر امور خارجه بود و طی مدتی که در کمیسیون امنیت ملی از مجلس نهم به بعد در خدمت وی بودیم، هیچ‌گاه موضوع پولشویی را در این قالب مطرح نکرد. ضمن اینکه طی جلسات مشترک ماهیانه‌ای که داریم همه مسائل مبتلا به سیاست خارجی مطرح می‌شود.

 

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه به ارزیابی نظرات موافقان و مخالفان CFT پرداخت و عنوان کرد: در مسائل مرتبط با FATF هم، کنوانسیون‌ها و لوایح چهارگانه مرتبط با آن هم بحث‌های مختلفی مطرح شده که کمترین آن موضوع پولشویی است.

 

فلاحت پیشه در ادامه این مطلب افزود: در این خصوص دغدغه‌هایی وجود داشته؛ بنده به عنوان فردی که موافق CFT هستم و رأی خود را همیشه اعلام کردم، گفته‌ام که مخالفان CFT حق دارند در موضع‌گیری‌ خود،‌ دغدغه‌های خود را بیان کنند چرا که دغدغه‌های آنها پسابرجامی است.

 

فلاحت‌پیشه با اشاره به کارشکنی آمریکا پس از برجام،‌ گفت: بعد از این کارشکنی مشخص شد آمریکا از هرگونه مناسبات سیاسی با هدف بهره‌برداری اطلاعاتی و در راستای سیاست‌های ضدایرانی خود از جمله تحریم استفاده می‌کند، این دغدغه‌ در میان مخالفان وجود دارد که این را به CFT تسری دادند که البته دغدغه‌ جدی‌ای است.

 

وی در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: در طرف مقابل یعنی موافقان CFT بیشتر تحت عنوان بهانه‌زدایی از دشمنان ایران موضوع پیوستن به این کنوانسیون را مطرح می‌کردند و این استدلال اصلی در دستور بوده است و اصلاً بحث پولشویی مطرح نبوده است.

 

نماینده مردم اسلام‌آباد غرب در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس اضافه کرد: به هر حال بنده به این دلیل می‌گویم اظهارات اخیر آقای ظریف در خصوص پولشویی غیرمستند بوده است چرا که اکنون لیست کشورهایی که در درون نقشه قرمز پولشویی قرار دارند مشخص است.

 

فلاحت‌پیشه با تاکید بر اینکه ایران به هیچ وجه در زمره کشورهای متهم به پولشویی در دنیا نبوده و حتی دشمنان ما هم نتوانستند در این رابطه اسنادی را ارائه دهند، عنوان کرد: اگر هم حتی دشمنان کوچکترین ادله‌ غلط و دروغین در خصوص پولشویی در کشور ما داشتند حتماً هجمه‌هایی را ایجاد می‌کردند.

 

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به آمار پولشویی در کشورهای مختلف هم اشاره کرد و افزود: به طور مشخص 50 درصد جرایم پولشویی دنیا در خاک ایالات متحده آمریکا و یا آمریکای پایه است و آنچه که واضح است این است که مابقی هم در مناطق مختلف دنیا شکل می‌گیرد و ایران اصلا جزو نقشه قرمز پولشویی نیست.

 

وی در ادامه یادآور شد: به نظر من چنین مواردی نشان می‌دهد که ما باید دقت بیشتری در طرح و بیان چنین آنها داشته باشیم. 

 

وی همچنین اظهار داشت: شخص بنده از آقای ظریف و چنین اظهاراتی تعجب کردم؛ البته در نشست‌های مشترکی که ما در وزارت امور خارجه در کمیسیون امنیت داریم حتماً این مسأله از ایشان پرسیده خواهد شد.

 

فلاحت پیشه با یادآوری جزئیات قوانین مرتبط با پولشویی،‌ گفت:‌ به هر حال واقعیتی وجود دارد که بر اساس آن قوانین ضدپولشویی ایران هم مقدم بر قوانین مبارزه با پولشویی در دنیا است و هم مترقی‌تر یعنی ما یکسری قوانین در این رابطه داشتیم و داریم. لذا بنده معتقدم بهتر بود در این رابطه باید دقت و توجه بیشتری صورت می‌گرفت.

 

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در بخش پایانی سخنانش مطرح کرد: در مجموع ما حتی اگر به معیارها و ارزیابی‌های جهانی مراجعه کنیم بازهم ایران به هیچ وجه در زمره کشورهای قرمز از لحاظ پولشویی نیست.

انتهای پیام/

منبع: فارس