اسلام آباد خبر14:39 - 1397/09/04
به مناسبت هفته بسیج؛

تحقق اقتصاد مقاومتی؛ هدف اختراع در حوزه گیاهان دارویی/اختراع دستگاه آب شیرین‌کن توسط جوان بسیجی مازندرانی/درخشش مخترع جوان بسیجی لردگانی با ثبت و تأیید 10 اختراع/تولید «بتن بدون سیمان» توسط نخبه بسیجی؛ انقلابی بزرگ در صنعت ساخت و ساز

استعدادهای جوان کشور با میراثی از عشق و علاقه به وطن در راه موفقیت و اعتلای نام ایران سخت درتلاشند اما آنچه می‌تواند به این شکوفایی و بالندگی سرعت ببخشد توجه نهادهای مسئول و حمایت‌های به موقع و سازنده‌ از آنهاست تا این استعدادها هدر نرود.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ آنچه که جوانان نخبه بسیجی را متمایز می‎کند وجود روحیه تخصص و تعهد در یافتن عملی‎ترین راه‎حل‎ها برای کم کردن فاصله‎های علمی، اقتصادی و ... با کشورهای پیشرفته است. همین روحیه موجب می‎شود، در کنار رفع نیازها و حتی پیشرفت‎های قابل توجه در برخی عرصه‎ها، هیچگاه استقلال و عزت ایران اسلامی را معامله نکند.

قم
با استعدادی که بسیجی ها دارند نباید یک بیکار در کشور داشته باشیم

به گزارشپایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  به مناسبت هفته بسیج با مخترع بسیجی که  همسر و پسر وی نیز از مخترعان بسیجی استان قم هستند به گفتگو نشستیم.

خودتان را معرفی کنید؟

سیده فاطمه کریمی فوق‌دیپلم روانشناسی که مدیرعامل شرکت ماهان انرژی پیشگام ایرانیان هستم.

چند سال است در بسیج فعالیت دارید چه نوع فعالیتی دارید؟

پانزده سال بسیجی هستم و با ورود در بسیج فعالیت فرهنگی را شروع کردم؛ شش سال مسئول فرهنگی وچهار سال فرمانده پایگاه بودم.

از خانواده خود بگویید ، از بیوگرافی همسرتان و پسرتان و اینکه آن‌ها هم بسیجی هستند؟

همسرم و پسرم هم بسیجی هستند همسرم مسئول فنی شرکت نایلکس قم بود و همیشه شاهد بروز شدن دستگاه های شرکت توسط ایشان بودم خوشحال بودم  وقتی می دیدم همسرم  بدون کوچکترین کمکی دستگاه ها را راه اندازی می کرد ومشکلات دستگاه را  طوری حل می کرد که خارجی ها تعجب می کردند درواقع با کمی تفکر مشکل دستگاه ها را عیب یابی می کرد و چیز جدیدی اختراع می کرد.

در مورد  فعالیت های که با همسر و پسرتان در زمینه اختراع انجام می دهید توضیح دهید.

بعد از مدت زمان کوتاهی که از فعالیت های فنی ما گذشت با قسمت پژوهش  بسیج ارتباط برقرار کردم آن زمان آقای شیخیانی مسئول پژوهش سپاه بود با کمک این برادر بسیار خوب تونستم اولین اختراع را ثبت کنیم همسرم فقط از طرح دفاع کرد و من در کنارش برخی کارها را  یاد گرفتم و گاهی هم ایده می‌دادم پسرم  را به  آقای شیخیانی معرفی کردم با حمایت او توانستیم با حمایت معنوی که مهمتر ازحمایت مالی بود کارمان را ادامه بدیم در حال حاضر بالای ده‌ها اختراع ثبت شده داریم و اکنون  در زمینه مدیریت انرژی فعالیت داریم اخر این هفته هم قراردادی با گرجستان می بندیم و البته شرکتی در عمان در حال ثبت داریم تا فعالیت خود را به دیگر کشورها صادر کنیم.

چه عناوینی کسب کرده اید؟

خانواده ما به خاطر اختراعاتشان از ارگان های مختلف تقدیر نامه و لوح دریافته کرده اند، در سراسر ایران فعالیت داریم شرکت "سن اج فیروزکوه" کمبود  دیمات داشت یا به اصطلاح کمبود برق داشت  کمک کردیم و حتی باعث  کاهش هزینه 20درصدی آن‌ها شدیم با شرکت "فولاد خوزستان" در خصوص  مدیریت مصرف وارد همکاری شدیم و توانستیم  بیش از سی‌وچهار درصد هزینه هایشان را کاهش دهیم.

وقتی استعداد همسر و بچه‌هایم را شناسایی کردم یک شرکت ثبت کردم و چند وقت در سپاه  قم یک کارگاه گرفتم  که توانستیم خوب کارکنیم.

تفکر بسیجی تا چه میزان می تواند باعث پیشرفت های علمی و تولیدی شود؟

تفکر بسیجی صد درصد در همه زمینه ها  کارساز است به شرطی که واقعاً بسیجی باشیم، به خاطر شغلی که دارم سراسر ایران را سفرکرده‌ام من به‌جرئت قسم می‌خورم که  باوجوداین همه استعداد یک بیکار هم نباید داشته باشیم .

از فعالیت پسرتان توضیح بیشتری بدهید

پسرم متولد 68 است و از سیزده‌سالگی طرح‌ها و ایده های مختلفی داشت اولین طرحی که ارائه داد کلاس دوم راهنمایی بود، وی هم‌اکنون  هفده اختراع دارد، لیسانس معماری و  فوق لیسانش شهرسازی از دانشگاه هنر تهران است،  ده اختراع پسرم ثبت‌شده و همسرم پنج و شش اختراع ثبت‌شده دارد و بالای بیست اختراع  در دست اقدام برای ثبت داریم.

از اینکه وقت خود را در اختیار ما گذاشتید سپاسگذارم.

من هم از شما سپاس گذارم.

از دیگر اختراعات این خانواده بسیجی :

انتی شوک فست  (مدیریت مصرف برق اختراع محمد اخترشناس

 ساخت ضربه گیر سریع ری اکتیو وکاهش دهندهجریان کابلی اختراع یوسف اخترشناس، محمد اخترشناس و سیده فاطمه کریمی

  ساخت کنترل سایزرپلاستیک نایلکس ونایلوناختراع  یوسف اخترشناس ومحمد اخترشناس

  سنگ مصنوعی اختراع یوسف اخترشناس ،غلامرضا اختر شناس ومحمد اخترشناس

  ساخت ماردنهای صنعتی بسیار دقیق اختراع محمد اخترشناس ویوسف اخترشناس

 الکتروموتورهیبریدی اختراع  یوسف اخترشناس

دستگاه فن هوشمند جهت تشخیص گازهای مخرب اختراع محمد اخترشناس

لرستان

درخواست مبتکرلرستانی از مسئولان؛ لزوم حمایت از مخترعان جهت تجاری‌سازی

شهاب رشنو، مخترع لرستانی و کارشناس ارشد رشته مهندسی برق صبح امروز در گفت‌وگو با سفیرافلاک اظهار داشت: 14 اختراع  به ثبت رسانده‌ام  و  2 اختراع در حال ثبت اختراع  در حوزه برق الکترونیک و مکانیک با کاربردهایی  در صنعت، برق، ماشین‌آلات کشاورزی  و کاربردهای عمومی دارم.

درخواست مبتکرلرستانی از مسئولان؛لزوم حمایت از مخترعان جهت تجاری‌سازی

به گفته وی سیستم پایشگر دیجیتالی کمباین جز طرح‌های برگزیده جشنواره رویش زاگرس سال گذشته بوده که در پنجمین نمایشگاه تخصصی ماشین‌آلات کشاورزی نیز توسط معاون وزیر کشاورزی مورد تقدیر قرار گرفت.

این مخترع لرستانی اظهارداشت: ژنراتور سه فاز ولتاژ پایین با کاربردهای آزمایشگاهی و ساخت سیستم حفاظت کننده مشخصه‌های امپدانس‌ها در شبکه‌های سه فاز به‌صورت هوشمند، طراحی و ساخت  موتور القاییsolid rotor با سرعت‌بالا از دیگر اختراعاتم بوده است.

به گفته رشنو ژنراتور سه فاز ولتاژ پایین با کاربردهای آزمایشگاهی جهت بهبود آموزش‌های عملی رشته‌های برق با فیوز تمام‌اتوماتیک با کاربردهای AC_DC  در صنعت خودرو به‌صورت هوشمند می‌تواند تمام المان‌ها را به‌طور خودکار در مقابل اضافه جریان و اضافه‌بار کنترل کند و به‌صورت هوشمند بعد از رفع نقص مجدد وارد مدار شود.

وی با بیان این که طراحی و ساخت  موتور القاییsolid rotor با سرعت‌بالا کاربردهای زیادی دارد، گفت: این موتورها  می‌توانند برای کاربردهای دستگاه‌های دمنده، فن‌ها و کمپرسورهای فشرده‌سازی هوا، پمپ‌ها، توربین‌ها و کاربردهای نظامی به دلیل عملکرد بالای سرعت خود و قابلیت اطمینان بالا می‌توانند جایگزین مناسبی برای موتورهای قدیمی شوند.

این بسیجی نخبه دلیل استفاده از فرکانس‌هایی در محدوده 200 هرتز تا 1 کیلوهرتز راه اندازی سریع‌ترین حالت ممکن دانست و تصریح کرد:  این موتور می‌تواند در ساخت ژایرسکوپ یا ژیروسکوپ‌های هواپیماهای جنگنده کاربرد داشته باشد و همچنین  در دورهای 60هزار R.P.M   در سیستم‌های گریز از مرکز کاربرد دارد.

وی در رابطه با دستگاه پایشگر دیجیتال مخزن کمباین اظهار داشت: یکی اختراعات پایشگر دیجیتال مخزن کمباین است که استفاده مؤثر و مفید از کمباین کاه کوب موجب کاهش 50درصد هزینه جمع‌آوری محصول کشاورزی و حذف عملیات بسته‌بندی، جمع‌آوری و خرمن‌کوبی شده است که این کار سودآوری زمین کشاورزی را دو برابر کرده است.

این مخترع لرستانی در رابطه با ویژگی‌های این اختراع بیان کرد: نمایش محتوای مخزن بر روی LCD به‌صورت درصد و نجومی، ذخیره مخزن‌های تخلیه‌شده را شمارش و در حافظه، ثبت زمان و تاریخ هر مخزن خالی‌شده، امکان دسترسی به حافظه دستگاه در حالت عادی جهت ثبت در دفترچه کار روزانه راننده کمباین همراه با ساعت، تاریخ و شماره مخزن و خطاها را تشخیص دهد که اگر درب باز بود یا مخزن خوب خالی نشد را به کاربر اطلاع دهد.

وی عنوان کرد: این سیستم ازلحاظ امنیتی قابل‌اعتماد است یعنی با دادن رمز می‌توان اطلاعات ذخیره‌شده را حذف کرد، قابلیت ذخیره‌سازی 800 مخزن کاه، همراه با شماره مخزن، ساعت خالی شدن مخزن، تاریخ خالی شدن مخزن، دارای صفحه‌کلید ضد گردوغبار، دارای نمایشگر LCD، دارای ساعت، ضد نفوذ گردوغبار و آب، پیغام باز بودن یا بسته بودن درب به‌صورت خودکار روی LCD و به‌صورت آلارم، مشاهده تصویری خالی شدن مخزن روی LCD و چراغ‌های کوچک روی هیئت‌رئیسه دستگاه، در صورت خوب تخلیه نشدن مخزن پیغام خطا گرفته می‌شود و کاربر بایستی مخزن را مجدد خالی کند.

رشنو اظهارداشت: در صورت پر شدن مخزن امکانی فراهم‌شده علاوه بر صفحه دیجیتالی، بوق کمباین هم به‌صورت لحظه‌ای فعال شود و صفحه‌کلید این امکان را به کاربر می‌دهد شماره مخزن مدنظر را شماره‌گیری و دکمه تائید را فشار دهد، خیلی سریع اطلاعات آن نمایش داده می‌شود.

وی در رابطه با نحوه کارکرد سیستم پایش الکترونیکی مخزن کاه کمباین گفت: این دستگاه امکان کنترل وضعیت لحظه‌به‌لحظه مخزن کاه را فراهم می‌دهد تا از سرریز کاه درون مخزن دانه جلوگیری شود.

این مخترع لرستانی افزود: دستگاه با یک آلارم کاربر را متوجه می‌کند و روی نمایشگر LCD، وضعیت پر شدن مخزن نمایش می‌دهد و امکان ذخیره حجم مخزن و نمایش تعداد مخازن تخلیه‌شده را برای محاسبه و آمارگیری برای کاربر مهیا می‌سازد و همچنین کاربر متوجه می‌شود که چه زمانی مخزن با چه مقداری تخلیه‌شده و کاربر تمام مقادیر ذخیره‌شده را با اطلاعاتی از قبیل زمان و تاریخ مخزن تخلیه‌شده و همچنین حجم مخزن را برای دسترسی دوباره برای کاربر بعدی فراهم شود است.

وی عنوان کرد: این سیستم قابلیت ارسال عملکرد آنلاین برداشت محصولات کشاورزی را به مراکز ترویج جهاد کشاورزی دارد و با این فنّاوری به‌صورت آنلاین میزان برداشت در استان را درصورتی‌که تمام کمباین‌ها مجهز به این سیستم باشند به‌صورت آنی و دقیق در اختیار دستگاه‌های مربوطه قرار دهد و تدابیر لازم برای پدافند غیرعامل نیز محسوب می‌شود.

رشنو گفت: با این فنّاوری می‌توان تدابیری از مدیریت الگوی برداشت را برای سال زراعی بعدی جهت بالا بردن و بهره‌وری مناسب محصولات کشاورزی اتخاذ کرد.

وی در رابطه با دیگر اختراع خود بانام سیستم  حفاظت کننده مشخصه‌های امپدانس‌ها در شبکه‌های سه فاز به‌صورت هوشمند ، تصریح کرد: این سیستم به‌طور هوشمند تمامی مشخصه‌ها و پارامترهای مربوط به حوزه توان و حفاظت  از خطوط توان و مصرف‌کننده‌ها را به‌طور هم‌زمان  کنترل  و تمامی این فرایندها را به واحدهای  تصمیم سازی  انتقال می‌دهد.

این مخترع لرستانی عنوان کرد: حمایت‌ها مادی از دید من دو جنبه دارند،حمایت‌های سطحی و تجاری‌سازی که حمایت‌های سطحی جهت ساخت نمونه آزمایشگاهی انجام‌شده اما برای تجاری‌سازی و  بهره‌گیری از این طرح‌ها هیچ‌گونه حمایت عملی از متولیان حمایت از مخترعان صورت نگرفته است.

وی با اشاره به اینکه ما در دورانی زندگی می‌کنیم که تکنولوژی‌ها خیلی سریع‌تر از آنچه که فکر می‌کنیم در حال تغییر هستند، گفت: طول عمر تکنولوژی در  اختراعات  زیر 6 ماه است و در ایران نیز رشد علوم بالا رفته و اگر این تکنولوژی‌ها در زمان مشخص مورداستفاده قرار نگیرند و حمایت نشوند مسلماً تاریخ انقضای آن‌ها سر رفته و در کشورهای پیشرفته‌تر به این تکنولوژی و حتی بهتر ازاین‌دست خواهند یافت.

رشنو تصریح کرد: اختراعاتی که در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد برای مهندسین و طراحان انگیزه بیشتری به وجود می‌آورد و می‌توانند زمینه‌ساز اختراعات دیگری باشد و در ایران متأسفانه به علت عدم‌حمایت کافی مخترعان دلسرد شده و پیگیر ادامه اختراعات یا ابتکارات خود نمی‌شوند.

 وی با اشاره به اینکه بسیج مهندسی حمایت هایی برای ساخت اختراع و امکانات آزمایشگاهی جهت پیاده سازی ایده ها به پدیده در اختیار مخترعان  و به ویژه بنده قرار داده است،  گفت:امکانات برای انجام کارها ،لازم و کافی نبوده حمایت ها باید تداوم داشته باشد تا مخترع ایده ها را پیاده سازی کند که تا پایان طرح مخترع به مشکل مالی بر نخورد، مسلما نتیجه بهتری خواهد داشت.

وی حمایت از جوانان نخبه را در ایجاد انگیزه تاثیرگذار دانست و گفت: انسان همیشه نمی تواند طرح جدیدی ارائه دهد چراکه یک جوان ممکن است در طول زندگی  فقط 5 طرح موفق داشته باشد ولی وقتی  ببیند  که توان مالی به اجرایی رساندن آن را ندارد سرغ همان یکی هم نمی رود چه برسد  به آن که بخواهد انگیزه داشته باشد و بخواهد طرح های دیگری را ارائه دهد؛برای یک طرح ممکن است  بتواند به هر زحمتی که شده هزینه ها را تامین کند اما هزینه طرح های بعدی را مسلما نمی تواند خود به تنهایی تامین کند و نیاز به حمایت مسئولین دارد

خراسان رضوی

گفت‌وگویی صمیمی با یکی از نخبگان علمی کشور؛ از پایگاه بسیج تا رتبه یک کنکور

به گزارشصبح توس؛ ساعت حدود 9 صبح روز نهم مردادماه بود که بر اساس اعلام سازمان سنجش رتبه نخست کنکور سراسری در رشته زبان انگلیسی و همچنین رتبه دوم رشته علوم تجربی را متوجه علی عبداله زاده از دانش آموزان دبییرستان استعدادهای درخشان تربت حیدریه دانست.

از پایگاه بسیج تا رتبه یک کنکور

علی عبداله زاده دارنده رتبه نخست زبان انگلیسی و همچنین رتبه دوم علوم تجربی بصورت همزمان در کنکور سراسری سال 1397 به خاطر وجود نازنین حضرت ثامن الحجج علیه السلام و سفارش پدیش دانشگاه فردوسی مشهد را مقصد تحصیل خود انتخاب کرد.

حمایت خانواده و معلمان و تلاشم منجر به این نتیجه شد/پزشکی دانشگاه مشهد مقصد آینده تحصیلی

این دانش آموز موفق در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان اینکه دوران تحصیل ابتدایی را در آموزشگاه شهید فلاحی سپری کرده، افزود: به دلیل استعداد بالا و نمرات ممتاز دوران راهنمایی و دبیریستان را در آموزشگاه استعدادهای درخشان شهید بهشتی تحصیل کردم.

وی که متولد سال ۱۳۷۸ و علاقمند به رشته فوتسال و پینگ پنگ است در تشریح علت موفقیتش می افزاید: در اینحا جا دارد از حمایت های پدر و مادرم و همچنین رییس و پرسنل و معلمان دبیرستان استعدادهای درخشان که حمایت همه جانبه از من داشتند و باعث کسب این موفقیت شدم قدردانی کنم.

عبداله زاده در خصوص رتبه نخست زبان انگلیسی در کنکور سراسری گفت: با توجه به اینکه در برنامه نویسی کامپیوتر فعالیت داشتم به ناچار و برای کسب اطلاعات باید به منابع انگلیسی مراجعه می کردم، لذا بصورت خودجوش و بدون دبیر و کلاس متفرقه به فراگیری زبان انگلیسی پرداختم.

وی که عضو حلقه صالحین شهید احمدی روشن بسیج دانش آموزی شهر تربت حیدریه است، در خصوص چگونگی ورود به حلقات صالحین می افزاید: از طریق یکی از دوستانم با این حلقه های صالحین آشنا شدم با توجه به اینکه برایم جذاب بود و مطالب مفیدی در این حلقات توسط سرگروه ارائه می شد مشتاق شدم تا در ادامه در این برنامه فعالیت مستمر داشته باشم.

این نخبه علمی با بیان اینکه دورهمی ما در حلقه های صالحین بسیج  مختص هم کلاسی ها و هم مدرسه هایمان بوده لذا ارتباط بهتر و بیشتری با هم داشتیم هرچند که در سال آخر (کنکور) حضور کم رنگ تری داشتم

عبداله زاده در خصوص موفقیتش می افزاید: هیچ کلاس متفرقه ای حضور پیدا نکردم و فقط کتاب های درسی و همچنین کتاب های تستی را نیز مطالعه کردم و لذا توصیه ام به کنکوری ها در مرحله نخست کتب درسی است که می تواند منجر به نتایج مطلوب شود.

در مجموع این افراد خروجی ها حلقات صالحین شهید احمدی روشن بسیج دانش آموزی هستند که توانستند علاوه بر حضور در برنامه های فرهنگی و تربیتی بسیج حائز عناوین برتر علمی در بزرگترین تورنمنت علمی کشور شوند.

اکنون که شهرستان تربت حیدریه آن هم با امکانات محدود که به فراتر آن در مراکز استان و حتی تهران این امکانات به وفور یافت می شود استعدادهای بالقوه خود را به فعلیت رسانیده، می طلبد تا نظام تعلیم و تربیت و  در راس آن وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری  نگاه خاص و بیشتری به لحاظ ردیف اعتبارات و همچنین فراهم کردن برخی امکانات در این شهرستان داشته باشد.

 

۳۵ هزار و ۷۶۹ دانش آموز در ۳۱۶ آموزشگاه و یک هزار و ۶۶۶ کلاس درس، توسط دو هزار و ۵۰۰ نفر معلم در تربت حیدریه تحصیل می کنند.

گیلان

تولید «بتن بدون سیمان» انقلابی بزرگ در صنعت ساخت و ساز/ از وعده های توخالی دولت تا دعوت نامه ژاپنی ها برای جذب جوان نخبه گیلانی/ کسب عنوان «مدیر برتر بین المللی» بین کشورهای اوراسیا

به گزارش۸دی، “مهدی موید مقدم” جوان ۲۹ ساله گیلانی است یا به عبارتی مدیر جوان گیلانی است که سابقه عضویتش در بسیج مهندسین به بیش از ۹ سال می گذرد.

وی شرکت “صلب آزمون” را در سال ۸۹ تأسیس کرده است و شرکتش در ۳ محور ساخت ابنیه ساختمانی، آزمایشگاه بتن و تولید فراورده های بتنی فعالیت می کند.

این مدیر جوان گیلانی در سال ۹۶ جز ۱۰۰ مدیر شایسته ملی قرار گرفت و در سال ۹۷ نیز توانست عنوان مدیر برتر بین المللی را بین ۲۰ کشور اوراسیا کسب کند.

گپ و گفت دوستانه ما با “مهدی موید مقدم” که با حضور این جوان گیلانی در تحریریه۸دیهمراه شد به خوبی گویای روند پیشرفت و موفقیتش در سال های مهم زندگی او است زیرا “مهدی” هم ایده پرداز است، هم تیم تولید دارد، هم کارفرما است و هم مدیری است شایسته.

 

 

۸دی: از اقدامات شرکت “صلب آزمون” بگویید و اینکه در چه زمینه فعالیت می کنید:

شرکت “صلب آزمون” در ۳ محور ساخت ابنیه ساختمانی، آزمایشگاه بتن و تولید فراورده های بتنی فعالیت دارد.

طرف قراردادهای ما تولید کنندگان بتن آماده استان و تولید کننده های فراورده های بتنی هستند که حدود ۲۰۰ واحد را پوشش می دهیم که در واقع ۱۰ درصد از کل استان است.

اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی گیلان نیز برای کنترل کیفیت واحدهای تحت پوشش خود با شرکت ما همکاری دارد زیرا ما موفق شدیم که ۶ سال به عنوان آزمایشگاه معتمد و همکار اداره کل استاندارد استان فعالیت کنیم و در مبحث کنترل کیفیت محصولات بتنی با اداره استاندارد همکاری داریم.

امسال نیز موفق شدیم گواهینامه تأیید سلامت وزارت راه و شهرسازی را دریافت کنیم و خیلی از کارفرماها برای کنترل کیفیت بتن ساختمان خود با ما همکاری می کنند و آزمایشگاه معتمد سازمان نظام مهندسی گیلان هم هستیم.

از طرفی دیگر توانستیم ۵ واحد مسکونی در اطراف روستاهای خمام با مساحت ۵۰ تا ۵۵ متر مربع ظرف مدت ۶ ماه در بخش پیمانکاری ساختمان با مشارکت کمیته امداد به صورت فی سبیل الله انجام دهیم به دلیل اینکه مجموعه ما مجموعه ای است که معتقد به این سبک کارها است.

** تولید بتن بدون سیمان توسط جوانان گیلانی

۸دی: محصولات و تولیدات شرکت شما ساخته و پرداخته ایده های نوین خودتان است در این رابطه بیشتر توضیح دهید؟!

ما محصولات زیادی داشته ایم همراه با کادر مجرب، فنی و علمی مان که از جوانان و دانشجویان تشکیل شده است اخیرا نیز توانستیم “بتن بدون سیمان” تولید کنیم که اسم فنی آن ژئوپلمیری است که یکی از مزایای آن نداشتن سیمان است که در مقیاس بزرگتر کمک به حفظ اکوسیستم منطقه است.

 

 

این بتن را به استانداری معرفی کردیم و مراجع صدور پروانه وعده دادند که به نام خودمان به ثبت برسد تا بتوانیم انقلاب بزرگی در صنعت ساخت وساز خاورمیانه انجام بدهیم.

به وزارت راه و شهرسازی هم اعلام شد و گفتند تلاش می کنند این مهم انجام شود اما حقیقت این است بیش از ۵ماه است که قرار بود تسهیلات برای انبوه سازی این محصول پرداخت کننو اما تاکنون پرداخت که نشده است.

هدف اصلی ما این است که بار را از روی دوش دولت برداریم و بتوانیم‌جوانان همان منطقه را جذب کنیم و این جدا از بحث مالی یک افتخار و اعتبار است اما به تنهایی نمی شود ما نیازمند حمایت هستیم، وظیفه مان را انجام می دهیم اما باید به ما کمک کنند.

اکنون بازار در خفقان قرار گرفته اما این مشکل برای همه وجود دارد برای برون رفت از این معضل نیازمند کمک دسته جمعی هستیم اگر من مدیر به اندازه خودم تلاش کنم این فرصت هست که جوانان دیگر هم با ذهن باز تلاش کنند.

** کسب عنوان مدیر شایسته ملی و مدیر برتر بین المللی بین ۲۰ کشور اوراسیا توسط جوان نخبه گیلانی

۸دی: کسب عناوین مدیر شایسته ملی و مدیر برتر بین المللی چگونه رقم خورد؟

در سال۹۶ طی پروسه ای انتخاب ۱۰۰ مدیر شایسته ملی انجام می شد و ۶ ممیزی داشت، ۳ ممیزی را شخصا باید برای مصاحبه به تهران می رفتم و ۳ممیزی دیگر را آن ها برای نظارت بر کسب و کار،  بدهی مالیاتی، بیمه پرسنل، رضایت یا شکایت مشتری و استانداردها انجام شد و به دقت تحلیل کردند در این میان یکی از مواردی که که امتیاز آور بود سن بود که الحمدالله موفق شدم در رتبه برتر را کسب کنم و به عنوان یکی از مدیران شایسته ملی انتخاب شدم.

 

 

همیشه در ذهنم بود با استانداردهای جهانی کارم را جلو ببرم و چون ۲ استاندارد ایزو۹۰۰۱ و ۱۷۰۲۵ را مستقر کرده بودم این ها نیز جز امتیازاتم محسوب شد.

در سال ۹۷ نیز به عنوان مدیر برتر بین المللی در بین ۲۰ کشور اوراسیا قرار گرفتیم.

۸دی: بازخوردهای این موفقیت در استان چطور بود؟!

چه بگویم به نظرم تنها نمی خواستند قبول کنند بلکه این قضیه را می خواستند کمرنگ جلوه بدهند.

** قبل از رفتن به خدمت سربازی راهم را پیدا کرده و شرکتم را هم ثبت کرده بودم/ اگر بتوانم جوانان منطقه ام را وارد کار کنم دیگر چیزی از خدا نمی خواهم

۸دی: یکی از تفاوت های شما به عنوان یک جوان نابغه و مخترع تحصیل در رشته فنی و حرفه ای است، برخلاف عرف جامعه که بر حضور افراد نابغه در رشته های ریاضی فیزیک و علوم تجربی تأکید دارد، این انتخاب چگونه رقم خورد؟!

در دوران دبیرستان خیلی ها با اینکه اهل فن نبودند با این حال دورس فنی را انتخاب می کردند، اما من زمان انتخاب رشته با فضای بازی که توسط خانواده ام ایجاد شد، رشته ام را انتخاب کردم و در فنی حرفه ای رشته ساختمان را خواندم، بلافاصله در دانشگاه کاردانی شهید چمران رشت قبول شدم و در دوران دانشگاه نکات اساتید را در ذهن خودم طبقه بندی می کردم و در دوران دانشجویی برای حداقل ۸ سال آینده برنامه گرفتم.

ایده کارم هم کارگاه بلوک زنی پدربزرگم بود، تصمیم گرفتم یک سری عملکردهای فنی نوین روی آن انجام دهم تا محور فعالیت آن زیاد شود، مقطع کارشناسی را با رتبه ۱۵۱ کشوری قبول شدم و پس از آن خدمت مقدس سربازی رفتم اما قبل از خدمت سربازی شرکت را به ثبت رسانده بودم و بلافاصله بعد از خدمت ایده های ذهنی ام را با تنگناهای مالی و  گذشتن از تفریحات و رفاه شخصی در داخل کارگاه پیاده سازی کردم، کم کم کارگاه را به دست گرفتم و به مرور پرسنل وارد کار شد و اکنون ۱۵ پرسنل در آن فعالیت می کنند.

کارگاه فنی ما در یکی از روستاهای سنگر به نام “سوکاچا” قرار دارد، اگر من بتوانم جوانان همین  منطقه را وارد کار کنم دیگر چیزی از خدا نمی خواهم و همین برای من کافی است اما به تنهایی نمی شود و به حمایت دولت نیاز داریم.

 

 

میکسر آزمایشگاهی ملات با ظرفیت ۸ لیتر توسط گروه تولید تجهیزات آزمایشگاهی شرکت صلب آزمون ساخته شد

۸دی: چرا آرزوی جوانی به سن و سال شما که مراحل موفقیت را طی کرده ایجاد اشتغال برای دیگران است؟!

جنبه اعتباری قصیه برایم مهم است و از سویی دیگر به این نتیجه رسیده ام که هرچقدر کسب و کار رونق داشته باشد به همان اندازه به انسان برمی گردد و خدا هم خیلی از جاها کمک می کند.

** وعده های تسهیلاتی دولت جز سرگردانی چیزی عایدمان نکرد

۸دی: تاکنون کمکی از سوی دولت انجام شده؟!

تا الان اصلا و ابدا کمکی از سمت دولت نشده است و ریالی تسهیلات نگرفته ایم، یک سال است که دیدم  برای ادامه اهداف شرکت به تسهیلات نیاز دارم و تسهیلات ما باید به شکل تسهیلات کم بهره باشد اما هیچ اتفاقی نیفتاده است، یک سال است که جز وعده چیزی نشنیدیم، ای کاش این حرف ها زده نمی شد زیرا این سرگردانی درست نیست.

** از تو حرکت از خدا برکت/ خداوند راه هایی جلوی راهمان باز می کند که خودمان متعجب می شویم

۸دی: به جوانان هم سن و سال خود چه توصیه دارید؟!

به جوانان هم سن و سالم می گویم که همیشه چراغ راه، نصیحت های والدین است این که با بزرگان مشورت کنیم نه تنها اشکالی ندارد بلکه در یک زمانی به کمک ما می آیند، اگر هر زمان با خانواده در هر زمینه ای مشورت کنید قطعا به موفقیت می رسید،
همیشه یادتان باشد در همان نقطه ای که هستید هیچ وقت قرار نمی گیرید، انسان میل به حرکت دارد فقط جرقه اول دست خودمان است و خدای متعال راه هایی جلوی ما باز می کند که خودمان متعجب می شویم.

و دیگر اینکه به چیزی که فراگیر است توجه نکنید، رکود و تورم برای همه است و فراگیر است خیلی وارد نشوید با استنتاج ذهنی و مغزی از این قضیه عبور کنید.

**  مسئولین بیشتر مطالعه کنند

۸دی: و توصیه که به مدیران و مسئولان دارید چیست؟!

از مسئولین نیز تقاضا دارم بیشتر مطالعه کنند و از جوانان خداترس مدیر انتخاب کنند به نظر من مردم این منطقه وفادارترینند مشروط به اینکه عملکردشان طوری باشد که رضایت بخش باشد.

 

 

همه می گویند که چرا از ایران نمی روی؟!/ دعوت نامه ژاپنی ها برای جذب جوان نخبه گیلان

۸دی: آیا تا به حال به خاطر وجود مشکلاتی که مطرح کردید به فکر رفتن از ایران و اقامت در کشوری دیگر افتاده اید؟!

راستش را بگویم این سؤالی است که در طول هفته چندین مرتبه از من می پرسند که چرا از ایران نمی روی؟!

دعوت نامه های مختلفی داشتم از هند و ژاپن و… دانشگاه «می کی موتو ژاپن» متوجه شد چنین بتنی را تولید کرده ایم و بارها دعوت نامه را ایمیل کرده اما من حتی جواب آنهارا نداده ام.

** خاک ما شرف ما است/ در خاک خودم با مشکلات پیشرفت کنم بهتر است که کشور دیگر را به پیشرفت برسانم

ژاپنی ها به جد پای این قضیه هستند اما من چراغم داخل این منطقه است، من دوست دارم اگر پیشرفتی هست داخل ایران باشد، خاک ما شرف ما است اگر در خاک خودم این محصول را درست کنم خیلی بهتر است.

شاید رفتن به خارج برای من با پیشرفت همراه باشد و بتوانم به کسب و کارم رونق زیادی بدهم اما اگر در خاک خودم با مشکلات پیشرفت کنم بهتر است که کشور دیگر را به پیشرفت برسانم.

مازندران

اختراع دستگاه آب شیرین‌کن توسط جوان بسیجی مازندرانی/تولید 170 لیتر آب آشامیدنی در هر ساعت

به گزارشبلاغ، دستاوردهای جوانان نخبه نشان می‌دهد ما می‌توانیم دانش روز را در سطح کره زمین که اندیشمندان فعالند، بگسترانیم.
شاید در وهلهٔ اول به نظر برسد نخبه، گرچه در راس هرم شایستگی قرار دارد اما فاصلهٔ آن با گروه‌های بعدی چندان زیاد نیست و لذا تفاوت آن‌ها به همان میزان اختلاف آن‌ها است.
به همین سبب، دغدغه نخبگان در مسائل مختلف جامعه موجب خلق ایده و ایجاد امکانات و ابداعات مناسب در موضوعی خاص می شود.
از جمله مشکلات اخیر در جوامع بشری و خاص تر کشور ایران و استان مازندران، بحران آبی است که پیش بینی ها حکایت از کمبود شدید آن در سال‌های پیش رو دارد.
تنش آب با مشکل یافتن منابع آب شیرین برای استفاده پدید می آید، که علت آن تخلیه منابع است، بحران آب وضعیتی است که در آن آب قابل آشامیدن و غیر آلوده در یک منطقه کمتر از تقاضای آن است.




 

همچنین به علت نبود سرمایه‌گذاری در آب یا نا توانی انسان در برآوردن تقاضای آن، کمبود آب از منظراقتصادی نیز ایجاد می‌شود.
لذا اندیشمندان و نخبگان به ویژه جوانان بسیجی برای راهکار اساسی حل این مشکل، تلاش هایی به عمل آوردند که منجر به شکوفایی در صنعت آب می گردد.
حامد محسنیان کوچکسرایی سرباز جوان و نخبه سپاه کربلای مازندران از جمله نخبگانی است که با تلاش‌های بی‌وقفه خود برای رهایی جامعه از مشکل و معضل آب، دستگاه آب شیرین‌کن دریا را اختراع و به منظور بهره برداری در اختیار متولیان امور آب قرار داد.
به منظور ارج نهادن به مقام نخبگان بسیجی، معرفی آنان و اختراعاتشان، گفتگویی با این سرباز جوان و بسیجی نخبه انجام شد که در ادامه می‌خوانیم.
نخبه متولد اردیبهشت 1370 قائمشهر که در نهاد مقدس سپاه کربلای مازندران مشغول خدمت سربازی است در معرفی علمی خود گفت: دوره کارشناسی ارشد مهندسی شیمی را در گرایش جداسازی، با معدل 17/69 در دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل گذراندم که حذف آهن و منگنز از آبهای زیر زمینی بوسیله فرایندهای غشایی(تصفیه آب چاه با فرایند غشایی) موضوع پایان نامه ام بود.
مبتکر خلاق مازندران نیازمندی استان در بخش محیط زیست، تصفیه آب و پساب را زمینه گرایش تحصیلی خود برای تحقیقات در آن موضوع، بهبود شرایط و وضعیت آبی خاکی در دانشگاه یاد کرد و ادامه داد: پس از دوران دانشگاه به سبب علاقمندی در کار و به منظور محقق شدن امر تحقیقاتی موضوع را با برادران علمی پژودهشی سپاه کربلا ، سازمان جهادخودکفایی و نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در میان گذاشتم.
محسنیان کوچکسرایی با اشاره به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر استفاده از فکر، توان و کالای داخلی و همچنین اعتقاد به پیشبرد آرمان های انقلاب اسلامی، اظهار کرد: با توجه به وجود نمونه های دستگاه آب شیرین کن در نقاط مختلف دنیا، با مهندسی معکوس بر روی آن، شروع به طراحی و ساخت سیستم قابل حمل شیرین‌سازی آب دریا جهت استفاده در نوار ساحلی جنوب کشور کردم.
وی در مورد چگونگی مراحل ساخت این دستگاه افزود: با طی مراحل مطالعاتی و تحقیقاتی، شبیه سازی هایی شکل گرفت و برای تکمیل با مشورت شرکت های اجرایی در زمینه تصفیه آب و پساب، بویژه شیرین ساز آب دریا توانستیم با بهره مندی از دانش بومی و سنتز نانو ذره اکسید کننده به منظور بهبود عملکرد، وسیله ای به صورت پایلوت بسازیم که افزایش تاریخ مصرف غشا و تغییر در برخی سیستم های متداول شیرین ساز های آب دریا از مزایای طرح داخلی نسبت به مشابه خارجی آن است.




 

بسیجی نخبه مازندران استفاده از نانو ذره جدید جهت اکسیدکنندگی، بهبود عملکرد، حجم کمتر در فضای عملیاتی نسبت به نمونه مشابه، قابلیت جابجایی و حمل و نقل آسان، همچنین فشار بالاتر و خروجی آب آشامیدنی با کیفیت و مطلوبتر را ازمهمترین ویژگی تولید خود به عنوان دستگاه شیرین ساز آب دریا برشمرد.
محسنیان با اشاره به اینکه این پروژه با تلاش هفت ماهه در سال 96 به نتیجه رسید یادآور شد: هزینه تمام شده ساخت این سیستم 16 میلیون تومان بود که ضمن توجه به برآورد هزینه جاری و هزینه انرژی پس از یکسال استفاده و مقایسه آب مصرفی در این مدت، بهاء هر لیتر آب تولیدی 150 ریال برابر با 15 تومان به عمل می آید.
نخبه جوان قائم‌شهری ضمن بیان اینکه این دستگاه قادر است در هر ساعت 170 لیتر آب آشامیدنی تولید کند، گفت: قیمت دستگاههای مشابه در کشور هایی چون ایالات متحده، آنهم با کیفیتی پائین تر 3875 دلار است.
وی توجه به بحران آب در دنیا و واقع شدن کشور جمهوری اسلامی ایران در منطقه کم آب، همچنین لحاظ آنکه بر اساس پیش بینی ها با درنظر گرفتن رشد جمعیت، اسراف در آب، تخلیه سفره های زیر زمینی و کمبود منابع آب، در زمره کشورهای دچار بحران آبی قرار می گیرد، طراحی یا تهیه دستگاه و سیستم های مدرن تصفیه و شیرین سازی آب در این مناطق را دارای اهمیت زیادی دانست.
جوان نخبه مازندرانی نیاز امروز بخش عمده ای ازکشور های حوزه خلیج فارس را استفاده و تامین این سیستم دانست و گفت: متاسفانه در کشور ما به مسئله شیرین سازی آب دریا توجه چندانی نمی شود و همچنین در واحد های تصفیه آب و پساب عمدتا از روش های سنتی استفاده می شود.




 

محسنیان کوچکسرایی با ابراز امیدواری به پتانسیل جوانان تحصیلکرده و پژوهشگر کشور افزود: توجه به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر اهمیت به دغدغه جوانان نسبت به تولید داخلی، استفاده از دانش نخبگان و پژوهشگران ایران جهت بهبود وضعیت کلی، به ویژه آب و بحران پیش رو، نیاز است همگان ، خاصه متولیان و مسئولان، تولید و تهیه سیستم شیرین سازی و تصفیه آب و پساب داخلی را بصورت جدی پیگیری و مورد حمایت قرار دهند.  
همدان

تحقق اقتصاد مقاومتی هدف اختراع در حوزه گیارهان دارویی بود/60 درصد اسانس‌گیری با این دستگاه ممکن شده است/ایجاد اشتغال برای 40 نفر 

به گزارشنافع، اقتصاد مقاومتی مسئله مهمی است که طی سال‌های اخیر همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده و بسیاری از برنامه‌های کشور بر این اساس باید بزنامه‌ریزی شود؛ پس از سفارشات و تأکیدات رهبر معظم انقلاب در زمینه اقتصاد مقاومتی یکی از اهداف و رویکردهای اصلی بسیج توجه به اقتصاد مقاومتی بوده و در این راه بسیج سازندگی با حمایت از تولیدکنندگان و تشویق جوانان به تولید داخلی نقشی مهم در پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی داشته است.

در ملایر نیز بر اساس سیاست‌های بسیج در کشور حمایت از تولیدکنندگان و کارآفرینان در دستور کار بسیج سازندگی قرار گرفت و یکی از افرادی که در این راه توانسته با توکل به خدا و حمایت‌های بسیج باعث اشتغال 10‌ها نفر شود مهدی پیریایی است.

این کارآفرین جوان ملایری با راه‌اندازی کارگاه کشت و بسته بسته‌بندی گیاهان دارویی کار خود را آغاز کرد و با گسترش آن، اکنون موفق  شده است برای 35 نفر به صورت غیر مستقیم اشتغالزایی کند.

پیریایی از سال 90 کار خود را آغاز کرده است و در استای پیشبرد اهداف کاری خود موفق به اختراع یک دستگاه شد؛ مهدی پیریایی را همه با نام پیبس میوه و بسیجی فعال در زمینه اقتصاد مقاومتی می‌شناسند اما این بار پیریایی در گفت‌و‌گو با خبرنگار نافع از اختراع خود می‌گوید.

نافع: درباره اختراع خود توضیح می دهید؟

پیریایی: این اختراع در بخش گیاهان دارویی و فرآوری گیاهان دارویی و در واقع اسانس‌گیری این محصولات است؛ در این اختراع برای بهره‌گیری بیشتر از ترکیبات گیاهان توانسته‌ایم با استفاده از بخار آب، درجه اسانس‌گیری محصولات گیاهی را بالا ببریم.

ابتدا این دستگاه را به صورت نمونه آزمایشگاهی ساختیم که خروجی خوبی از آن گرفتیم و یک نمونه شخصی تولید کردیم و در حال حاضر در کارگاه از آن استفاده می‌کنیم.

نافع: آیا برنامه‌ای برای پیشرفت این دستگاه و تولید صنعتی آن به صورت گسترده دارید؟

پیریایی: قطعاً یکی از برنامه‌های اصلی ما همین است، به دنبال ثبت این اختراع هستم تا پس از آن بتوانم در سطح گسترده و صنعتی با ظرفیت بالاتر این محصول را به صورت صنعتی تولید کنیم.

نافع: در توضیحات ابتدایی گفتید دستگاه شما ترکیبات بیشتری از گیاهان دارویی اسانس‌گیری می‌کند، در این باره توضیح بیشتری دهید؛ آیا دستگاه نمونه‌های مشابهی دارد؟

پیریایی: بله دستگاه نمونه‌های دیگری دارد اما ما با تحقیقات و تغییر در دستگاه‌های مشابه توانستیم درصد اسانس‌گیری و بهره‌مندی از محصولات بالا ببریم.

در اصل تفاوت دستگاه در این است که ترکیبات تخصصی گیاهان را بیشتر می‌گیرد، به عنوان مثال ترکبب تخصصی گیاه نعنای دارویی یا فلفلی مواد منتول است و اگر دستگاه‌های دیگر 40 درصد اسانس‌گیری می‌کنند دستگاه ما تا 60 درصد اسانس‌گیری را دارد.

نافع: آیا حمایتی در این خصوص از شما شده است؟

پیریایی: متأسفانه در کشور در بحث گیاهان دارویی ضعیف عمل شده است و اجازه رشد به بحث گیاهان دارویی داده نمی‌شود که این مسئله جای سوال دارد.

 بیشتر به طب نوین و داروهای شیمایی عرصه کار داده می‌شود و با توجه به مزیت های داروهای گیاهی نسبت به داروهای شیمیایی می‌طلبد که بیشتر به بحث گیاهانن دارویی توجه شود.

نافع: از مزیت‌های گیاهان دارویی نسبت به داروهای شیمیایی بگویید.

پیریایی: گیاهان داروهای با ماهیت بدن سازگار است و  حتی اگر تأثیر نداشته باشد به راحتی از بدن دفع می‌شود، اما داروهای شیمایی گاه می‌تواند یک آسیب جبران‌ناپذیر به بدن وارد کند و حتی داروهایی که برای تأثیرگذاری بر یک قسمت از بدن مناسب است برای سایر قسمت‌ها مضر است.

با توجه به این موارد باید هر چه بیشتر به بحث گیاهان دارویی توجه شده و اقدامات بیشتری در این زمینه صورت گیرد؛ بسیار محدود هستند افرادی که اطلاعات کاملی از گیاهان دارویی داشته باشند و بدانند که هر گیاه چه تأثیری در بدن دارد.

نافع: با این دستگاه تا کنون چه محصولاتی تولید کرده‌اید؟

پیریایی: تاکنون توانسته‌ایم گیاهان نعنا فلفلی، آویشن، گل محمدی و بابونه آلمانی را با درجه بالاتر کیفیت توسط این دستگاه اسانس‌گیری کنیم.

نافع: درباره فعالیت‌هایی که از ابتدا داشته اید توضیح می دهید؟

پیریایی: به دلیل اینکه رشته تحصیلی خودم کشت و فرآوری گیاهان دارویی است و همسرم نیز فوق لیسانس این رشته را داشته، اقدام به تأسیس یک شرکت کردیم، اعضای شرکت  نیز همین رشته را گذرانده‌اند.

ابتدا گیاهان دارویی را  کشت کردیم و به صورت فله‌ای به فروش می‌رساندیم اما برای ایجاد ارزش افزوده یک کارگاه مشاغل خانگی افتتاح کردیم که در این راه بسیج سازندگی ما را بسیار یاری کرد.

نافع: هدف از راه‌اندازی این شرکت چه بود؟

پیریایی: هدف ما از تشکیل شرکت این بود که بتوانیم با رعایت شرایط بهداشتی، یک کار بهداشتی زیر نظر معاونت غذا و دارو انجام دهیم؛ یک دستگاه خشک‌کن خریداری کرده و شروع به کار کردیم.

با خریداری دستگاه خشک‌کن ایده چیپس میوه را با دوستان مطرح کردم، ارائه این طرح برای این بود، بچه‌ها مصرف تنقلات ناسالم که برای سلامتی بسیار مضر است را حذف کنند.

انواع میوه‌ها را پس از طی مراحل بهداشتی و ضد عفونی سازی در دستگاه خشک  کرده و با بسته‌بندی آنها را وارد بازار کردیم، تا محصولی مناسب و سالم جایگزین تنقلات ناسالم باشد.

نافع: آیا موفق به عرضه محصولات خود در سطح کشور شده‌اید؟

پیریایی: بله؛ اکنون در سطح مدارس توزیع شده و توانسته‌ایم این محصول را کل کشور عرضه کنیم

.

نافع: در حال حاضر چه محصولاتی در کارگاه خود تولید می کنید؟

پیریایی: انواع میوه خشک، انواع گیاهان دارویی به صورت خشک، عرقیات، اسانس و عصاره‌های گیاهان دارویی، سبزیجات و صیفی‌جات خشک همچون گوجه و پیاز خش از محصولات تولیدی ماست.

نافع:  چه حمایتی از شما در این راه شده است؟

پیریایی: در این راه سختی‌های زیادی کشیدیم، مهمترین نیاز ما سرمایه های اولیه بود و برای اینکه بتوانیم کار را در سطح کشور پیش ببریم سرمایه زیادی می‌خواست که به کمک بسیج سازندگی تسهیلات زیادی گرفتیم و فعالیت خود را تا کنون ادامه دادیم.

نافع: مهمترین مشکل گریبان‌گیر در عرصه تولید برای شما چیست؟

پیریایی: امروز مهمترین مشکل در کار ما، سود وام‌هاست، با توجه به شرایط بد اقتصادی تنها قادر به پرداخت اقساط تسهیلات دریافتی و حقوق کارگران هستیم.

نافع: سخن پایانی...

پیریایی: بسیار خوشحالم که توانستیم برای 10 نفر به صورت مستقیم و 30 نفر به صورت غیر مستقیم اشتغالزایی کنیم

چهارمحال و بختیاری
درخشش مخترع جوان بسیجی لردگانی با ثبت و تأیید 10 اختراع
ابراهیم صالحی مخترع جوان لردگانی متولد سال ۷۱ در گفت‌وگو با خبرنگارجهانبین نیوز؛ اظهار داشت: تا کنون 6 اختراع را ثبت نمودم و 4 اختراع دیگر را به تایید دانشگاه های معتبر کشور رساندم که شامل: ماژول اسلحه، ردیاب خودرو، ردیاب کنترل سوخت و آلودگی هوا، کلاه کاسکت هوشمند ویژه موتور سوران و دستکش مرتعش برای افراد نابینا جزو اختراعاتی هستند که به ثبت رسیده‌اند.
وی ادامه داد: سه اختراع دیگر با عنوان‌های اپلیکیشن کاریابی، اپلیکیشن گردشگری و دریچه تامین هوای احتراق هوشمند و دستگاه جلوگیری از قاچاق چوب در شرف انجام کار و حال گرفتن تاییده از سوی سازمان منابع طبیعی هستم  از جمله اختراعات اینجانب هستند .
دستگاه ماژول اسلحه،
صالحی افزود: زمان و مکان دقیق شلیک را رصد می‌کند، با توجه به بازپرسی‌هایی که پس از شلیک از مأموران پلیس می‌شود این ماژول با رصد دقیق زمان، مکان و فاصله شلیک این مشکل را رفع کرده است.
 

دستگاه هوشمند جلوگیری از سرقت خودرو
مخترع بسیجی لردگانی گفت: این دستگاه بر روی خودرو نصب می‌شود و صاحب خودرو می‌تواند بدون محدودیت زمان و مکان از طریق تلفن همراه خود موقعیت مکانی خودرو را ردیابی کند، هم‌اکنون این دستگاه به تولید انبوه رسیده و در شهرهای مختلف کشور به فروش می رسد که با استقبال خوبی نیز مواجه شده است.

 

 
 
کنترل سوخت و آلودگی هوا
ابراهیم صالحی افزود: این دستگاه نیز با نصب بر روی خودرو در توقف‌های بالای 25 ثانیه خودرو را در حالت خواب قرار می‌دهد که با فشار دادن پدال بالا فاصله خودرو روشن می‌شود.
کلاه کاسکت ایربگدار
صالحی درباره اختراع دیگر خود گفت: کلاه کاسکت ایربگدار دقیقا مانند مکانیزم ایربگ خودرو است. استفاده از این کلاه سبک، بسیار ساده است و موتورسواران به راحتی می توانند از آن استفاده کنند.
وی افزود: با دیدن تصادفات منجر به فوت گوناگون موتوسیکلت سواران که به دلیل گرم بودن محفظه داخلی کلاه و عدم دید از هر دو طرف و سنگینی کلاه بر روی سر از کلاه کاسکت استفاده نکرده بودند؛ جرقه این ایده به ذهنم خطور کرد.
این مختراع جوان بیان داشت: کلاه کاسکت ایربگدار به صورت یقه به دور گردن راکب موتور بسته می شود و هنگام ضربه  خوردن و زاویه بر سر راکب موتوسیکلت، باز شده و ایمنی آن را می توان پنج تا شش برابر بیش تر از کلاه کاسکتهای  موجود در بازار تضمین کرد.
عملکرد این کلاه دقیقا مانند مکانیزم ایربگ خودرو است. استفاده از این کلاه سبک، بسیار ساده است و موتورسواران به راحتی می توانند از آن استفاده کنند.

 
 


دریچه تامین هوای احتراق هوشمند
صالحی خاطرنشان کرد: دریچه تامین هوای احتراق هوشمند جهت جلوگیری از خطرات گازگرفتگی و کاهش آمار تلفات ناشی از گازگرفتگی در ساختمان‌ها طراحی شده است و ایده‌ای نو از اکرم جهان‌بخشی بوده که با همکاری وی به مرحله ساخت درآمده است. 
این مخترع جوان گفت: این دریچه به صورت کاملا هوشمند است که در صورت بروز هرگونه نشت گازی شروع به آلارم دادن می‌کند و به صورت اتوماتیک باز می‌شود و اکسیژن را به داخل ساختمان می‌رساند.
وی از ویژگی‌های دیگر این دریچه جلوگیری از ورود گرد و غبار به داخل ساختمان را معرفی کرد و افزود: دیگر نیازی نیست که افراد درب دریچه را در صورت بروز گرد و غبار بپوشانند زیرا دریچه خودش به صورت اتوماتیک بسته می‌شود و در موارد اضطراری حتی در نبود افراد باز می‌شود.
این مخترع جوان در مورد اپلیکیشن کاریابی یادآور شد: این اپلیکیشن به افراد بیکار و کارفرمایان کمک می‌کند تا در صورت نیاز به کار در این اپلیکیشن ثبت نام کنند و توانایی‌های خود را بیان کنند تا کارفرمایان بتوانند فرد مورد نیاز خود را انتخاب کنند کار با اپلیکیشن مانند تلگرام است و کاربران به راحتی می‌توانند اطلاعات را بین هم رد و بدل کنند. 

 


ابراهیم صالحی در ادامه گفت: یک مخترع خوب کسی که هیچ گاه از تلاش دست نکشیده و با امید فراوان به راهش ادامه بدهد. هر ایده نویی که به ذهنش می رسد حداقل در نوع آزمایشی هم که شده بسازد.
این مخترع جوان و بسیجی در  سخن پایانی گفت: از همه عوامل، مسوولان و همچنین شرکت های بزرگ تولیدکننده انتظار می رود همه جوانان با استعداد در این زمینه را حمایت کنند و از آنان در بهبود خطوط تولید بهره ببرند.
گفتنی است ابراهیم صالحی میشانی به عنوان مخترع برتر در دهمین جشنواره جهادگران علم و فناوری استان چهار محال و بختیاری از سوی سپاه حضرت قمر بنی هاشم (ع) منتخب شدند.
برخی از افتخار ابراهیم صالحی به رویت تصویر