اسلام آباد خبر08:54 - 1397/10/06
واکنش شدید چهره‌های سیاسی عراق به سفر ترامپ؛

سفر ترامپ؛ نقض حاکمیت ملی عراق

سران سیاسی و گروه‌های عراقی سفر روز چهارشنبه رئیس جمهور آمریکا را به یک پایگاه نظامیان آمریکایی در نزدیکی بغداد محکوم کردند و آن را نقض حاکمیت ملی عراق دانستند.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل از رویترز، سران سیاسی و گروه‌های عراقی سفر روز چهارشنبهدونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا را به یک پایگاه نظامیان آمریکایی در نزدیکی بغداد محکوم کردند و آن رانقض حاکمیت ملی عراقدانستند.

قانون گذاران عراقی اعلام کردند دیداری که قرار بود میان عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق و ترامپ برگزار شود به علت اختلاف بر سر جزئیات و محل برگزاری آن لغو شد.

صباح الساعدی رئیس فراکسیون پارلمانی اصلاح خواستار برگزاری نشست فوری پارلمان عراق به منظور بررسی این نقش آشکار حاکمیت ملی عراق و توقف چنین تجاوز‌هایی به وسیله ترامپ شد که باید محدودیت‌های خود را بشناسد و اینکه دوران اشغال عراق به وسیله آمریکا تمام شده است.

جناح البناء در پارلمان عراق به ریاست هادی العامری هم سفر ترامپ را به عراق رد کرد.

در بیانیه‌ای که از این ائتلاف منتشر شد آمده است: «سفر ترامپ نقض آشکار و جدی هنجار‌های دیپلماتیک و نشان دهنده تخاصم و حس بی توجهی وی در ارتباطاتش با دولت عراق است.»

دفتر عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد مقامات آمریکا پیش از سفر ترامپ، مقامات عراقی را در جریان قرار داده بودند.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: «نخست وزیر عراق و رئیس جمهور آمریکا به علت اختلاف بر سر چگونگی انجام دیدار دوجانبه، در نهایت گفتگویی تلفنی داشتند.»

نمایندگان پارلمان عراق به رویترز گفتند سران دو کشور بر سر مکان برگزاری این دیدار اختلاف نظر داشتند.

در حالی که ترامپ می‌خواست در پایگاه هوایی الاسد با عبدالمهدی دیدار کند، نخست وزیری عراق این پیشنهاد را رد کرد.

فالح خزعلی از سران سابق گروه‌های شبه نظامی عراقی نیز آمریکا را به تلاش جهت گسترش حضور در عراق متهم کرد و گفت: «سران آمریکا در عراق شکست خوردند و حالا می‌خواهند تحت هر بهانه‌ای که پیدا کنند به عراق بازگردند و این چیزی است که ما هیچگاه اجازه آن را نخواهیم داد.»

جناح البناء در ادامه تاکید کرد سفر ترامپ علامت سئوال‌های متعددی در مورد ماهیت حضور نظامی آمریکا در عراق و اهداف واقعی آن و همچنین آثار این اهداف بر امنیت عراق پیش می‌آورد.

قیس الخزعلی دبیرکل گروه عصائب اهل الحق نیز در توئیتر نوشت: «مردم عراق در پارلمان خود در مورد ادامه حضور نیرو‌های نظامی آمریکا تصمیم گیری خواهند کرد و اگر آن‌ها از عراق خارج نشوند ما از تجربه و توانایی برچیدن آن‌ها با دیگر ابزار‌هایی که نیرو‌های شما با آن‌ها آشنا هستند برخورداریم.»

انتهای پیام/