اسلام آباد خبر14:36 - 1397/10/10
روحانی در جمع مدیران وزارت نیرو:

برجام «خیرات» دولت یازدهم است/ مبنا را بر ادامه خشکسالی بگذاریم

رئیس جمهور گفت: برجام یکی از خیرات دولت یازدهم است که خیرات آن برای همیشه می ماند و مثل کار خیری است که پایان ندارد.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت‌الاسلام حسن روحانی صبح امروز(دوشنبه) در نشست با وزیر و مدیران ارشد وزارت نیرو اظهار کرد: آب و برق امنیت خاطر و آرامش مردم را بوجود می‌آورد.

 
وی افزود: ما در سال ۹۷ در زمینه آب و برق مشکلاتی داشتیم. زمانی در دولت یازدهم آقای چیت چیان آمد و گفت اگر این فلان مبلغ اختصاص پیدا نکند و فلان اتفاق نیفتاد مجبوریم آب را در تهران جیره بندی کنیم؛ بنابراین دولت اقدامات سریعی انجام داد و اتصال آب سد ماملو به شبکه انجام شد. تراز آب و برق ما تراز مثبت نیست البته در برخی فصل ها تراز مثبت است.
 
روحانی با بیان اینکه ما در تابستان مشکل آب و برق داریم، گفت: شاید در برخی سال‌ها در زمینه آب و برق مشکل کمتری داشته باشیم اما باید مبنا را بر ادامه خشکسالی بگذاریم زیرا در یک منطقه خشک قرار گرفتیم. اینکه ما بتوانیم با باروری ابرها مشکل آب را حل بکنیم خیلی به ذهن آدم نمی‌چسبد.
 
کاهش تلفات برق از سوی وزارت نیرو
 
رئیس‌جمهور گفت: باید از مقدار آبی که داریم به درستی حفاظت کنیم و حواسمان به هدر رفت آب باشد.
 
روحانی گفت: وزارت نیرو تلفات برق را از ۱۵ درصد به ۱۰ درصد رسانده که کار بزرگی است، باید تلفات آب هم به حداقل برسد.
 
رئیس جمهور با اشاره به حاشیه های اظهاراتش در مورد انتقال آب از دریای خزر و دریای عمان گفت: کل آبی که می‌توانیم از دریا بیاوریم فقط یک درصد است. کل دعوا برای این یک درصد است در حالی که اگر از آب به درستی حراست شود ۶ تا ۷ درصد در مصرف آب صرفه جویی شده و سود می‌بریم.
 
وی مصرف بی رویه را یکی از مشکلات صنعت آب و برق دانست و گفت: عمل صالح فقط نماز و روزه نیست بلکه معنای وسیعی دارد، امر به معروف فقط مربوط به حجاب نیست. کسی که آب را اسراف می‌کند منکر انجام می دهد. اگر برنامه ریزی کنید که مصرف آب کاهش یابد نهی از منکر کرده اید و عمل بزرگی انجام داده اید.
 
امام (ره) با سه مشت آب وضو می‌گرفت
 
روحانی با اشاره به خاطراتش از امام خمینی (ره) گفت: امام خمینی با سه مشت آب وضو می گرفت.
 
رئیس جمهور ادامه داد: باید با استفاده از رسانه ها و تبلیغات مردم را به معروف هدایت کنیم.
 
وی تاکید کرد: استفاده از وسایل پرمصرف برقی در ساعت پیک مصرف منکر است و عدم استفاده از این وسایل عین معروف است. باید فرهنگ درست مصرف کردن آب و برق را به مردم آموزش دهیم.
 
صرفه‌جویی‌های رهبر معظم انقلاب
 
روحانی ادامه داد: خدمت رهبری که می رسیم و گاهی از یک اتاق به اتاق دیگر می رویم ایشان بلافاصله چراغ اتاقی که ترک می‌کنیم را خاموش می‌کنند.
 
رئیس جمهور با تاکید بر لزوم استفاده از سیاست های تشویقی برای مصرف آب و برق اظهار داشت: باید مردم را به استفاده از سیستم‌های هوشمند آب و برق تشویق کنیم. در بسیاری از کشورها آب مصرفی مجددا تصفیه شده و به چرخه مصرف بازمی گردد.
 
وی در بخش دیگری از اظهارات خود با تاکید بر لزوم اصلاح وسایل برقی پرمصرف گفت: کولر صالح و غیرصالح داریم کولری که کم مصرف می کند صالح است و کولری که مصرف بالایی دارد ناصالح است. مصرف دستگاه های سرمازا موجب کمبود آب در تابستان می شود. باید صنعت به کمک ما بیاید تا تجهیزاتی ساخته شود که مصرف آب و برق آنها کمتر باشد.
 
ضرورت اصلاح الگوی مصرف آب در بخش کشاورزی
 
روحانی در بخش دیگری از اظهارات خود با تاکید بر لزوم اصلاح الگوی مصرف آب در بخش کشاورزی گفت: باید محاسبه دقیقی صورت گیرد که هر محصول کشاورزی با چه مقدار آب و برق تولید و هر محصول کشاورزی به چه قیمتی برای ما تمام می شود.
 
رئیس جمهور کشت فراسرزمینی را یکی از راهکارهای صرفه جویی در مصرف آب خواند و گفت: در این شیوه می توانیم از کشورهایی زمین اجاره کنیم و محصول بکاریم. نخست وزیر تایلند در سفر اخیری که به این کشور داشتم اعلام کرد زمین های فراوانی در این کشور وجود دارد و ایران می تواند در این زمین ها برنج بکارد.
 
وی تاکید کرد: نباید در شهرهایی که کمبود آب وجود دارد به سراغ کشت محصولات آب برویم. باید محصولاتی در این شهرها کشت شود که به آب کمتری نیاز دارد. کشت گلخانه ای و استفاده از سیستم های آبیاری نوین، مصرف آب را به شدت کاهش می دهد.
 
نمی‌توانیم تا قیامت سد بسازیم
 
روحانی با اشاره به اینکه نمی توانیم تا قیامت سد بسازیم، گفت: ساخت سد در برخی موارد آثار مخربی دارد و موجب خشک شدن تالاب ها و دریاچه ها می شود.
 
رئیس جمهور  تصریح کرد: اگر اقدامات دولت یازدهم نبود، دریاچه ارومیه سال گذشته به طور کامل خشک شده بود و گردوخاک ایجاد شده زندگی مردم و کشاورزی را از بین می برد.
 
خیرات برجام ماندنی است
 
وی اظهارداشت: برجام یکی از خیرات دولت یازدهم است که خیرات آن برای همیشه می ماند. مثل کار خیری است که پایان ندارد. یکی از کارهای خیر دولت یازدهم برجام است، این دولت اقدامات زیادی انجام داده است.
 
روحانی اظهارداشت: طرح تحول سلامت، احیای دریاچه ارومیه، انتقال آب، برق، گاز به روستاها، افزایش تولید در میادین مشترک گازی با قطر، ایجاد ۵ هزار کیلومتر راه آهن از اقدامات مهم دولت یازدهم است.
 
رئیس جمهور ادامه داد: چرا شما یکی را فقط چسبیده اید، متاسفانه رسانه های ما حرف نمی زنند. صدا و سیما هم فکر می کند تعریف از دولت مکروه است، در حالی که مستحب و واجب است.
 
وی با تاکید برای اینکه باید به مردم گزارش دهیم که دولت چه اقداماتی انجام داده است، گفت: در تولید گندم، گاز و گازوئیل به خودکفایی رسیده ایم و در تولید بنزین به زودی خودکفا خواهیم شد.
 
روحانی اظهارداشت: پیش از این نیازمند به خرید گاز بودیم. یکی از کشورهای همسایه به ۹ برابر قیمت گاز را در زمستان، سالهای پیش به دولت قبل فروخت. سال گذشته همان کشور انتقال گاز را قطع کرد، ما اعتنا نکردیم و خودشان مجبور شدند مجدداً وصل کنند. این اثر خودکفایی است.
 
اگر نیازمند شویم، همه به ما زور می‌گویند
 
وی گفت: اگر کشور ما، کشوری نیازمند و ضعیف باشد، همه زور می گویند. اگر نیازمند شویم، کشوری که برایش فداکاری هم کردیم زور می گوید. بعضی ها فکر می کنند فقط آمریکا زور می‌گوید. احتیاج و نیاز گاهی یک قدرت بزرگ را در هم می شکند.
 
رئیس جمهور تصریح کرد: ما باید روی پای خود بایستیم، امسال در بخش آب و برق روی پای خود ایستاده ایم. این افتخار ماست. باید تلاش کنیم فرهنگ مصرف اصلاح شود.
 
روحانی با اشاره به اینکه ما به آن صورت تبادل آب با کشورهای دیگر نداریم، اظهار داشت: البته ممکن است در آینده بتوانیم در شرایط خاصی این اقدام را انجام دهیم اما در برق، دیپلماسی برق وجود دارد و تعاملات میان کشورها در این زمینه وجود دارد.
 
رئیس‌جمهور تأکید کرد: اگر بتوانیم برق را به کشورهای همسایه و منطقه صادر کنیم، اقدام بزرگی است و حتی اگر بتوانیم به شبکه‌های بزرگ آسیایی و اروپایی در این زمینه وصل شویم، اقدام بسیار خوبی است و باید این کار دنبال شود.
 
هیچ دولتی به اندازه دولت یازدهم در زمینه آب سرمایه‌گذاری نکرده است
 
وی با بیان اینکه هیچ دولتی در زمینه آب به اندازه دولت یازدهم سرمایه‌گذاری نکرده است، تصریح کرد: این دولت بیشترین سرمایه‌گذاری را در زمینه آب کرده است و همچنین در زمینه برق هم سرمایه‌گذاری خوبی صورت گرفته است و بیش از ۹۰۰۰ مگاوات است.
 
روحانی با تأکید بر اینکه همچنین ظرفیت نیروگاه‌های برق ما هم ارتقاء یافته است، ادامه داد: تا پایان دولت دوازدهم هم به این ظرفیت ۱۲ هزار مگاوات افزوده می‌شود و همچنین زمانی که میزان تلفات کاهش یابد، ۲۵۰۰ مگاوات دیگر هم به این ظرفیت اضافه می‌شود.
 
رئیس‌جمهور گفت: کاری که دولت یازدهم و انشاءالله دولت دوازدهم راجع به آب در غرب کشور انجام خواهد داد، همچنین اقداماتی که در بخش کشاورزی، آبرسانی، سدسازی و تونل در دستور کار دارد، بی‌نظیر است. همچنین ۵.۶ میلیارد مترمکعب آب را مهار می‌کنیم و وارد بخش‌های غربی و مناطق گرمسیری کشور می‌شود که اقدام بزرگی است.
 
وی بیان کرد: البته از دولت‌های قبلی هم تشکر می‌کنیم و از بعد از انقلاب، همه دولت‌ها به سهم خود در این زمینه کار کرده‌اند اما در دولت یازدهم و دوازدهم، کار فوق‌العاده‌ای صورت گرفته است که باید برای مردم توضیح بدهیم و تشریح کنیم.
 
اقدامات دولت پنهان می‌ماند
 
روحانی یادآور شد: در بخش کشاورزی توانستیم ۳۰۰ هزار هکتار زمین خوزستان و ایلام و همچنین ۴۶ هزار هکتار زمین در زابل و سیستان را زیر کشت ببریم که کار بزرگ و بی‌نظیری بود اما معمولاً کارهایی که دولت یازدهم و دوازدهم انجام داده است، جزء پنهان‌ها به شمار می‌رود و آشکار و گفته نمی‌شود درحالی که در هیچ دولتی این اقدامات صورت نگرفته و این کارها جزو اقدامات بی‌نظیر دولت است.
 
رئیس‌جمهور بیان کرد: زمانی که مشکلی پیش می‌آید، همه کارهای بزرگی که شما انجام داده‌اید، فراموش می‌شود و دیگر حافظه در به یاد آوردن این کارهای بزرگ یاری نمی‌کند.
 
وی با اشاره به اینکه یک عدد بزرگ هر چقدر هم که بزرگ باشد، اگر در صفر ضرب شود، صفر می‌شود، افزود: ذهن مردم گاهی در مشکلات این است که کل کار دولت را ضربدر صفر می‌کنند و می‌گویند که این دولت برای ما چه کرده است و هیچ‌ کاری نکرده‌اند.
 
روحانی تأکید کرد: در این شرایط ما باید برای روز مبادا فکر کنیم و نگذاریم کار ما ضربدر صفر شود، از همین الان باید برای تابستان ۹۸ برنامه‌ریزی شود و اجازه ندهیم مشکلی برای مردم پیش آید.
 
رئیس‌جمهور گفت: البته ما به تنهایی قادر نیستیم که کاری انجام دهیم و هیچ‌کاری بدون ایثار و همکاری مردم به ثمر نمی‌رسد و دولت به تنهایی قادر نیست اقدامی کند بلکه باید دولت، ملت و رسانه‌ها در کنار هم باشند.
 
ضرورت تلاش مضاعف برای نمک‌زدایی
 
وی با تأکید بر اینکه در زمینه نمک‌زدایی باید تلاش مضاعف صورت گیرد، افزود: شاید برای برخی مناطق کشور راهی جز این وجود نداشته باشد که آب دریا را شیرین کرده و منتقل کنیم و خدا را شکر سراسر جنوب کشورمان متصل به آب است و در بالا هم دریای خزر است؛ البته برای این اقدام باید مسائل زیست‌محیطی هم در نظر گرفته شود.
 
رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما باید جنوب کشور را آباد کنیم چرا که برای ما از اهمیت زیادی برخوردار است و آبادانی آن با آب و برق صورت می‌گیرد، گفت: حتی می‌توان برق کاملاً پاک را با نیروگاه‌های خورشیدی و نیروگاه‌های کوچک اتمی تأمین کرد و این اقدامات کاملاً شدنی است.
 
روحانی با تأکید بر اینکه یکی دیگر از اقداماتی که باید صورت گیرد، دولت الکترونیک است و بسیار اهمیت دارد، خاطرنشان کرد: قبوض آب و برق، هزینه‌های بسیار زیادی دارد و این فرآیند بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد تومان است و می‌توان آن را الکترونیکی کرد و این قبوض باید به تلفن همراه مردم ارسال شده و الکترونیکی شود. همچنین از این طریق می‌توان پرمصرف‌ها و کم‌مصرف‌ها را مشخص و به آنان در قالب پیامک اعلام کرد.