اسلام آباد خبر12:59 - 1397/11/27
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلام آبادغرب خبر داد:

راه‌یابی اسلام‌ آبادغرب به مرحله نهایی انتخاب پایتخت کتاب ایران

اسلام آبادخبر: مدیر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اسلام آبادغرب از راه‌یابی اسلام‌ آبادغرب به مرحله نهایی انتخاب «پایتخت کتاب ایران» خبر داد.

خسرو تمری امروز در گفت‌گو بااسلام آباد خبر، اظهار داشت: شهرستان اسلام آبادغرب از استان کرمانشاه به مرحله نهایی پنجمین پایتخت کتاب ایران راه یافت.

 

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اسلام‌آبادغرب گفت: در پنجمین دوره این برنامه 170 شهر از استان‌‌های کشور، در این جشنواره شرکت کردند که پس از داوری آثار در سه مرحله، 35 شهر به مرحله نیمه نهایی راه یافتند و در پایان هیأت داوران 20 شهر را به عنوان شهرهای راه‌یافته به مرحله نهایی انتخاب و معرفی کردند.

 

وی افزود: مهاباد و ارومیه از آذربایجان غربی؛ شهر ری از تهران؛ خورموج و برازجان از بوشهر؛ دزفول و رامهرمز از خوزستان؛ سبزوار از خراسان رضوی؛ خرم‌آباد از لرستان؛ خاش از سیستان و بلوچستان؛ رفسنجان، بم، سیرجان از کرمان؛ اسلام‌ آبادغرب از کرمانشاه؛ شیراز، اوز و صدرا از فارس؛ بابل از مازندران؛ ابرکوه و یزد از یزد، 20 شهر راه‌یافته به مرحله‌ی نهایی هستند.

 

دکتر تمری گفت: اسلام آبادغرب توانست در طول سال‌جاری با هماهنگی مجموعه مدیران و فعالان حوزه فرهنگ و رسانه نقش اساسی در حوزه کتاب و کتابخوانی ایفا کند و نکته قابل توجه در این زمینه ارسال بیش از 200 طرح با موضوع کتاب و کتابخوانی بود که از بین این تعداد طرح 70 طرح انتخاب و به همراه گزارشی از اقدامات انجام شده به دبیرخانه کشوری ارسال شد.

 

مدیر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اسلام آبادغرب بیان داشت: در تلاش هستیم برای سال آینده حتما بخش عمده طرح‌های تدوین شده در راستای ترویج کتابخوانی را اجرایی کنیم و روستاها را در اولویت برنامه‌ها قرار دهیم.

 

وی ابراز داشت: نگاه ما به حوزه کتاب و کتابخوانی یک نگاه راهبردی و بلند مدت است و لذا اولویت برنامه‌های ما در سال 98 همچون سال 97 توسعه‌ی مطالعه است و اکنون در تلاشیم یک شعار همیشگی با همین موضوع انتخاب کنیم.

 

تمری با  تقدیر و تشکر از زحمات همه دست‌اندرکاران طرح پایتخت کتاب ایران در شهرستان، عنوان کرد: مسیر انتخاب شده با همراهی و همکاری صمیمانه اعضای دبیرخانه پایتخت کتاب، موسسات مردم نهاد، شرکت‌های بخش خصوصی، نخبگان در شهرستان اسلام آبادغرب رقم خورد.

 

گفتنی ست؛ مراسم اختتامیه انتخاب و معرفی پنجمین پایتخت کتاب ایران با حضور دکتر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری و تعدادی از مسئولین کشوری و اهالی قلم و فرهنگ روز ۴ اسفند ۱۳۹۷ در سالن همایش های بین المللی کتابخانه ملی ایران برگزار خواهد شد که از میان شهرهای اعلام شده یک شهر به عنوان پنجمین پایتخت کتاب ایران و چهار شهر نیز به عنوان شهر خلاق در زمینه ترویج کتاب و کتابخوانی از سوی هئیت داوران نهایی این برنامه انتخاب خواهدشد.

فراخوان پنجمین برنامه انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران در ابتدای شهریور ماه ۱۳۹۷ از سوی دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ستاد شهرها و روستاهای دوستدار کتاب ایران اعلام شد. استقبال گسترده شهرهای کشور از این برنامه باعث شد دو مرحله مهلت ارسال آثار به این برنامه تمدید شود.در برگزاری پنجمین برنامه انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران سازمان ها و نهاد های زیر همکاری و مشارکت دارند: کمیسیون ملی یونسکو، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، سازمان اسناد وکتابخانه‌ی ملی جمهوری اسلامی ایران، نهاد کتابخانه‌های عمومی، خانه کتاب کشور، انجمن علمی کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران، انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، اتحادیه‌ی ناشران و کتاب‌فروشان، شبکه‌ی شهرهای دوستدار کتاب.