اسلام آباد خبر14:43 - 1397/12/15
در ویژه برنامه ی روز درختکاری در شهرستان صورت گرفت؛

غرس بیش از یک هزار اصله نهال در اسلام آبادغرب+تصاویر

اسلام آبادخبر: به مناسبت آغاز هفته منابع طبیعی و روز درخت کاری با حضور جمعی از مسولان و اعضای موسسات مردم نهاد ۱۲۸۰ اصله نهال به یاد تعداد شهدای شهرستان در دامنه کوههای حومه شمالی اسلام آباد غرب غرس شد.

به گزارشاسلام آباد خبر، امروز به مناسبت آغاز هفته منابع طبیعی و روز درخت کاری با حضور جمعی از مسولان و اعضای موسسات مردم نهاد ۱۲۸۰ اصله نهال به یاد تعداد شهدای شهرستان در دامنه کوههای حومه شمالی اسلام آباد غرب غرس شد

 

صبح امروز چهارشنبه ٩٧/١٢/١٥ به مناسبت گرامیداشت روز درختکاری مابین روستای لرینی و بره سیله از توابع شهرستان اسلام آباد غرب با حضور مسئولین و کارکنان ادارات و ارگانهای دولتی، هنرمندان، مهدهای کودک شاپرک و غنچه ها و مردم بومی منطقه، ویژه برنامه ای برگزار گردید.

 

 

در ابتدای برنامه  قنبری رئیس اداره منابع طبیعی در خصوص منابع خدادادی و حفظ و حراست از آن گفتند و نگهداری و احیای منابع طبیعی را یک وظیفه همگانی دانست و گفت: در نهالستان سردسیری اسلام آبادغرب ۳۵۰هزار اصله نهال تولید شده است که در طول این هفته در بین مردم و ادارات و نهادها و دهیاران شهرستان های همجوار توزیع و غرس میشود.


وی افزود : امروز  روز اول هفته درختکاری همزمان با سراسر کشور به مناسبت قدر دانی ازمحیط طبیعی ،درختان و محیط زیست ما تشکر کنیم از درخت و طبیعت که بدون هیچ دستمزدی به ما خدمات رسانی می کند.

قنبری بیان کرد: اداره منابع طبیعی شهرستان با 140هزار هکتار جنگل و مرتع دومین شهرستان استان است از لحاظ وسعت منابع طبیعی و گونه قالب در پوشش جنگلی اسلام ابادغرب بلوط می باشد که متاسفانه به دلیل بی مهری طبیعت و همچنین خودمان مدتی است که دچار بحران شده است که انشالله با بارندگی های خوب که داشته ایم بتوانیم این مناطق سرسبز را احیا کنیم.

 


وی ادامه داد: در سال جاری با کمک فرمانداری برای تامین  اعتباراستانی که خیلی تلاش شداز محل صندوق توسعه ملی 700میلیون تومان اعتبارجهت حوزه آبخیز سیاه خور هزینه خواهد شدکه این حوزه شامل 10روستا از برزه سنجابی تا روستای لرینی می باشدکه در زمینه ابخیزداری وحفاظت ، احیاو همچنین قطع یک نوع آفت بهداشتی در درخت بلوط به اسم مخور یا دار واش هزینه شده است و در خصوص ابخیزداری ،جلو گیری از روان ابهای سطحی و افزایش ذخایر آبهای زیر زمینی کارهای آبخیزداری زیاد ی انجام شده است و امیداواریم بتوانیم فرهنگ منابع طبیعی در میان مردم و مخصوصا نسل بچه های اینده ترویج کنیم و یاد بگیریم که منابع طبیعی و طبیعت یک نعمتی است که خدا دراختیار ما گذاشته وما وظیفه داریم از این نعمت محافظت کنیم .

 

 

در ادامه عبدی معاون سیاسی فرمانداری ضمن خیرمقدم در خصوص اهمیت درختان و توجه به منابع طبیعی بیاناتی ایراد نمودند.

 

وی افزود: امروز ما به صورت نمادین آغاز هفته منابع طبیعی دورهم جمع شده ایم که چند درخت بتوانیم غرس کنیم که انشالله این موضوع به یک فرهنگ تبدیل شود، کشور ایران 80میلیون نفر جمعیت دارد با هرنفر یک نهال هرساله میتوانیم 80میلیون درخت کاشته شودکه بعداز 5سال به 400میلیون درخت خواهیم داشت و کل ایران همچون شمال سر سیز خواهد بود.


عبدی گفت: :در روایات دینی بردرختکاری تاکید شده است پیامبر (ص) می فرمایند؛ هرکسی با قطع یک درخت به مانند کشتن یک انسان می باشدما باید با تاکید و ترویج درختکاری وپرهیز از قطع ویا اسیب رساندن به طبیعت باید این فرهنگ را در جامعه رواج دهیم.

 

 

معاون فرماندار با اشاره به دسترسی روستایان به جنگل گفت: روستایان با فرصت بیشتری که دراختیار دارند با فرهنگ سازی و کمک دهیاران و منابع طبیعی در روستاها و در جنگلها  درختکاری کنند، این منابع طبیعی به خود شما مردم روستا تعلق دارد باید با کمک همه برای احیا وزنده نگه داشتن این منابع تلاش کنیم.


وی خاطر نشان کرد :ما با این برنامه های فرهنگی وبومی و تکیه کردن به این برنامه بتوانیم بخشی از چالشهای و مشکلات اجتماعی که گریبان گیر جامعه است راحل کنیم

ادامه برنامه همراه بود با اجرای شعر خوانی، هوره، پذیرایی با شیرینی محلی و نان ساجی و کاشت درخت بود.