اسلام آباد خبر13:00 - 1398/01/22
بازخورد اقدام آمریکا علیه سپاه؛

با این اشتباه احمقانه آرامش ارتش آمریکا به پایان رسید/ ترامپ در پی برآورده کردن خواسته سعودی‌ها و نتانیاهو است/ کشورهای همسایه جنوبی ایران بیشترین ضرر را می بینند

اسلام آبادخبر:بسیاری از رسانه‌های داخلی و بین المللی سعی کردند این سئوال را مطرح کنند که چه کسی بیشتر از همه در این خصوص متضرر می شود و به نوعی به آن پاسخ دهند.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ رسانه‌های جهان بعد از اینکه «دانلد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا اقدام به وارد کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست سیاه تروریستی این کشور کرد، واکنش‌های مختلفی نسبت به این موضوع از خود نشان داد. اینکه کشوری نیروی رسمی نظامی کشور دیگر را به عنوان گروه تروریستی اعلام کرده است، از سوی بسیاری از کارشناسان ذی ربط یک کار غیرمنطقی و غیرعاقلانه عنوان کرد. 

بسیاری از رسانه‌های داخلی و بین المللی سعی کردند این سئوال را مطرح کنند که چه کسی بیشتر از همه در این خصوص متضرر می شود و به نوعی به آن پاسخ دهند.
 
در ادامه به برخی از این مواضع می پردازیم. 
 
دی ولت: با این اشتباه احمقانه آرامش ارتش آمریکا به پایان رسید
 
رسانه آلمانی دی ولت در تیتر خود صراحتا اقدام آمریکا را احمقانه خواند که به آرامش ارتش این کشور پایان می دهد و نوشت: این اقدامی ارزش و اهمیت نمادین زیادی داشته و در عین حال بسیار جنجال برانگیز است: دولت دونالد ترامپ، سپاه پاسداران ایران را به عنوان یک سازمان تروریستی طبقه بندی کرده است.
 
 
این رسانه با اشاره به واکنش سخت شدید الحن ایران به این اقدام نوشت: سرلشکر محمد علی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت "در نتیجه این اقدام احمقانه، آرامش ارتش و نیروهای امنیتی امریکا در غرب آسیا به پایان رسیده است." همچنین به گزارش رسانه های دولتی، ایران نیز به نوبه خود آمریکا را "یک حامی دولتی تروریسم" خوانده است.
 
سی ان ان: تصمیم ترامپ عواقب سختی خواهد داشت
 
سی ان ان نیز به رفتار ترامپ واکنش منفی نشان داد و نوشت: براساس اعلامیه کاخ سفید، این اولین بار است که ایالات متحده یک واحد حکومت خارجی را به عنوان یک سازمان تروریستی اعلام می دارد. در پاسخ تهران، مرکز فرماندهی ایالات متحده را به عنوان یک سازمان تروریستی معرفی  کرد.
 
معرفی  سپاه پاسداران به عنوان یک سازمان تروریست در کاهش نفوذ ایران در عراق تاثیر آنچنانی نخواهد داشت اما زمینه را برای همکاری میان نیروهای آمریکایی و دیپلمات های عراقی دشوارتر خواهد نمود  اگر عرا‌قی ها بخواهند بین تجارت با ایالات متحده و تعامل  با ایران یکی را  انتخاب کنند، حفظ رابطه با قدرت منطقه ای را بر همکاری با  ایالات متحده ترجیح خواهند داد.
 
علاوه بر این، شبه نظامیان شیعه که توسط سپاه پاسداران آموزش دیده در حال حاضر درکابینه عراق حضور دارند  و این خود عامل دیگری برای ترجیح دادن همکاری با ایران است .به همین دلیل بود که در  داخل وزارت امور خارجه و وزارت دفاع ایالات متحده بسیاری با این تصمیم مخالف هستند.
 
ترامپ در پی برآورده کردن خواسته سعودی ها و نتانیاهو است
 
نامزد احتمالی حزب دموکرات آمریکا در انتخابات 2020 در صفحه شخصی خود با اشاره به تروریستی خواندن سپاه پاسداران توسط ترامپ، او را بازیچه سعودی‌ها و رژیم اسرائیل خواند.
 
'نتولسی گابارد' در صفحه شخصی خود توئیت کرد: تانیاهو به همراه عربستان می خواهند آمریکا را به جنگ با ایران بکشانند و ترامپ در حال برآورده کردن چنین خواسته آنان است. هزینه‌های مالی و جانی (چنین جنگی) فاجعه‌بار است.
 
دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا روز دوشنبه (19 فروردین 1398) اعلام کرد که واشنگتن، سپاه را یک سازمان تروریستی خارجی در نظر گرفته است. این تصمیم با مخالفت های متفاوتی در جامعه آمریکا مواجه شد. برخی نگران بی ثباتی بیشتر منطقه غرب آسیا هستند. افرادی از حزب دموکرات از جمله گابارد این تمصیم را تحت القاء دولت های سعودی و صهیونیستی دانستند.
 
این درحالی است که لحظاتی پس از اعلام رسمی دولت دونالد ترامپ در «تروریستی» خواندن سپاه پاسداران در روز دوشنبه ۱۹ فروردین، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر و وزیر دفاع اسرائیل، از رئیس‌جمهوری آمریکا به خاطر این تصمیم به گرمی سپاسگزاری کرد و آن را پاسخ مثبت دونالد ترامپ به خواسته او، قلمداد کرد.
 
روزنامه اعتماد: کشورهای همسایه جنوبی ایران بیشترین ضرر را می بینند 
 
روزنامه اصلاح طلب اعتماد هم در مطلبی با عنوان «تحریم ها بدون اثر واقعی» نوشت: مسلما هدف در پس این تحریم‌ها، واقعی جلوه دادن اثر تحریمی است که هیچ شاخصه محدودیتی جدیدی را به ساختار اقتصاد تحمیل نمی‌کند. مکانیسم تاثیرگذاری تحریم‌ها منوط به ارتباط گسترده و وابستگی با درجه بالای یک بخش یا بازیگر بزرگ، با طرف‌های حساب کشور تحریم‌کننده است و از این جنبه نیز فعالیت سپاه متاثر نمی‌شود.
 
این روزنامه می افزاید: در یک تحلیل هزینه-فایده می‌توان این موضوع را خاطرنشان کرد که کشورهای همسایه جنوبی ایران بیشترین ضرر را در این فضا متحمل می‌شوند، چرا که اقتصاد سیاسی تحریم اخیر، تاثیر‌پذیری و خطر امنیتی را برای این کشورها اجتناب‌ناپذیر می‌کند، زیرا در راستای افزایش تنش‌های منطقه‌ای میان ایران و امریکا، ضربه‌پذیرترین کشورها، کشورهای حوزه خلیج‌فارس هستند که به تبع این موضوع بازارهای این کشورها نیز دچار نوسان‌های بسیاری خواهند شد. اثر روانی در بازار کشورهای حوزه خلیج‌فارس، به نظر می‌رسد با تداوم در معرض خطر بودن این کشورها جنبه ماناتری داشته باشد.
 
روزنامه اصلاح طلب اعتماد اضافه کرد: اقتصاد سیاسی در ایران، ساختار را همواره در جهت انطباق با شرایط محدودیت اصلاح کرده و از این جنبه ساخت عملکردی نهادی مانند سپاه همواره در مسیر ساختار اقتصادی موازی با شرایط محدودیت، حرکت کرده و به نظر نمی‌رسد که اتفاقی منفی از جنس واقعی در فضای اقتصاد ایران حکمفرما شود. در پایان ذکر این نکته لازم است که اقدامات هوشمندانه و استراتژیک منطقه‌ای سپاه در جهت انتقال ریسک تحریم ناشی از فعالیت، میان کشورهای تنش‌آفرین شیخ‌نشین سبب می‌شود تا این متحدان ضمنی و آشکار امریکا، از آثار منفی افزایش تنش میان ایران و امریکا بی‌بهره نمانند.