اسلام آباد خبر15:10 - 1398/02/14
باحضور مسئولین شهرستان و استان کرمانشاه/

جشنواره اولین روستای سالم در شهرستان اسلام آبادغرب برگزار شد+تصاویر

اسلام آبادخبر: جشنواره روستای سالم در روستای سراب هرسم از توابع بخش حمیل شهرستان اسلام آبادغرب برگزارشد.

به گزارشاسلام آباد خبر، پیش از ظهر امروز باحضور مسئولین شهرستان و استان کرمانشاه جشنواره روستای سالم در روستای سراب هرسم از توابع بخش حمیل شهرستان اسلام آبادغرب برگزارشد.

روستای سراب هرسم شهرستان اسلام آبادغرب با دارا بودن طبیعتی زیبا، و بعنوان روستای هدف گردشگری با مردمانی مهمان نواز به عنوان چهارمین روستای سالم در استان کرمانشاه معرفی گردید.

 

 

 دکتر نادری مدیر شبکه بهداشت و درمان اسلام آباد غرب ضمن خیرمقدم به مدعوین، گفت:  هدف از ایجاد روستای سالم ترویج شیوه زندگی سالم، اشتغال زایی و عدم مهاجرت به شهر می باشد.

 

وی افزود:  سازمان بهداشت جهانی بر ابتکارات سلامت محور، حول چهار برنامه توانمند سازی زنان در عرصه سلامت توسعه، تامین نیازهای اساسی توسعه، شهر سالم و روستای سالم تاکید بسیار دارد.

وی اضافه نمود:  شیوه زندگی سالم شامل: تحرک کافی، تغذیه صحیح، عدم مصرف دخانیات، خواب کافی و کاهش استرس باید در جامعه ترویج یابد.

 

 

 

 

حجت الاسلام مهری امام جمعه شهرستان اسلام آباد غرب با تشکر از کلیه دست اندرکاران این طرح از گذشته تا حال، اظهار کرد:  در حوزه روستاي سالم بحث فرهنگ سازي و تبليغات دارای اهمیت است و نقش رسانه ها در معرفی این روستا و رونق بخش گردشگری حیاتی است.

وی افزود:  در روستاي سالم سه شاخص فرهنگي و اجتماعي، اقتصادي و زير ساختي و زيست محيطي و بهداشتي اهمیت دارد و انشااله اين روستا الگو و مشوقي براي روستاها و شهرهای دیگر باشد.

امام جمعه شهرستان اسلام آباد غرب گفت:  با برنامه روستای سالم‌ موجبات کارآفرینی و‌ جلوگیری از مهاجرت روستاییان را فراهم می نماییم و این به نفع جامعه و‌ خود روستاییان است.

وی خاطرنشان ساخت: وقتی در روستایی تمامی امکانات باشد مهاجرت از روستاها به شهر و به دنبال آن حاشیه‌نشینی ترویج پیدا نمی‌کند، خیلی از مشکلات با برنامه‌ریزی‌های و اجرای چنین طرح‌های هدف‌دار برطرف می‌شود.

 

 

 

در ادامه دکتر شکیبا معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه،  از ایجاد روستای سالم می توان به عنوان یک فرهنگ نام برد که در آن فرهنگ مشارکت مردم بسیار مهم است.

وی افزود:  ۴۲ روستا در استان به عنوان روستای سالم معرفی شده که بعد از روستای پاتاق سرپل ذهاب، حوری آباد جوانرود و نسمه پاوه، این چهارمین روستای سالم است.

دکتر شکیبا گفت: در روستا باید شرایط زندگی سالم مهیا باشد تا سبب مهاجرت به شهر نشود زیرا مهاجرت روستاییان به شهر، حاشیه نشینی را بوجود می آورد که خود مشکلات فرهنگی و معیشتی فراوانی در حاشیه شهرها موجب می شود.

وی تصریح کرد: مردم روستا باید در سرنوشت و نگه داشت روستای خود سهیم باشند که این امر با مشارکت همگان و سازمانهای سلامت محور میسر خواهد بود.

 

 

 

دکتر کریمی سرپرست معاونت توسعه منابع انسانی استانداری کرمانشاه نیز در این مراسم با بیان اینکه؛  روستای سالم تحقق و محصول یک کار جمعی است، اظهار کرد:  با مدیریت شبکه بهداشت ودرمان و حمایت و پیگیری دانشگاه علوم پزشکی و معاونت بهداشتی و همکاری گسترده سازمانها در سطح شهرستان صورت گرفته است.

وی افزود:  سال گذشته در روستای سراب هرسم مرکز جامع سلامت نوسازی و تجهیز شد و همچنین لایروبی سراب، سنگفرش معابر، برپایی آلاچیق، بهسازی راه و سرویس های بهداشتی از دیگر اقداماتی است که در این روستا صورت گرفته است.

 

به گزارشاسلام آباد خبر، معرفی ظرفیت های روستایی بخش حمیل توسط بخشدار حمیل،  نمایشگاه و پخت غذاهای محلی، بازی های بومی و محلی  و نمایش قایق سواری توسط ملی پوشان استان در سراب روستای هرسم از دیگر برنامه های این جشنواره بود.