اسلام آباد خبر13:26 - 1398/02/20
امام جمعه اسلام آبادغرب:

یكى از اضلاع جنگ فعلى دشمنان، علمیات روانى و تضعیف روحیه مردم است/ اگر اروپایى ها اقدامى تضمین شده در راستاى حفظ منافع ایران در برجام صورت ندهند، جایى براى مصالحه با آن‌ها باقى نمی ماند

اسلام آبادخبر: امام جمعه اسلام آبادغرب گفت: یكى از اضلاع اصلى جنگ فعلى دشمنان ملت ایران، علمیات روانى و تضعیف روحیه مردم و نومید كردن جوانان است.

به گزارشاسلام آباد خبر،  حجت الاسلام محمدطه مهری امام جمعه اسلام آبادغرب با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامى در آستانه روز معلم در دیدار هزاران نفر از معلمان و فرهنگیان سراسر كشور اظهار کرد: رهبری با انتقاد شدید از كسانى‌كه با قلم یا بیان یا اَشكال دیگر درصدد تضعیف روحیه انقلابى در میان مردم و جوانان هستند، فرمودند: «روحیه انقلابى به‌منزله جان و روح این ملت است و خداوند از كسانى‌كه در این مسأله تشكیك و آن‌را تضعیف كنند، نخواهد گذشت.البته تصمیم و اقدام انقلابى به‌معناى‌بى‌توجهى به نقد عالمانه نیست چراكه استقبال از نقد عالمانه، جزو روحیه انقلابى است.»

 

وی افزود:  در پاسخ به چرایى عدم گذشت خداوند از تضعیف كنندگان روحیه انقلابى ادله زیادى مى‌توان اقامه كرد كه اهم آن‌ها عبارتند از:  عبور از شرایط جنگ اقتصادى كنونى نیازمند روحیه انقلابى مردم و جوانان مى‌باشد و هرگونه اقدام تضعیف‌كننده و خلاف روحیات ایثارگرانه، امیدبخش و انقلابى همسویى و بازى در زمین دشمنان انقلاب اسلامى محسوب مى‌شود.

 

امام جمعه شهرستان بیان داشت:  یكى از اضلاع اصلى جنگ فعلى دشمنان ملت ایران، علمیات روانى و تضعیف روحیه مردم و نومید كردن جوانان است. بر اساس تئورى جنگ‌هاى قرن ۲۱، برنده میدان كسى است كه بتواند فكر تسلیم را در اندیشه طرف مقابل بنشاند.

 

 

وی افزود: بر اساس جمع بندى اتاق‌هاى فكر آمریكا علت اصلى پیروزى و موفقیت جمهورى اسلامى در چهل سال گذشته، حمایت مردم ایران بوده است. لذا براى تسلیم كردن ایران، تنها راه فشار به مردم تاجایى است كه حمایت خود از نظام را كاهش دهند. بر این اساس، در صحنه رویارویى آمریكا و ایران، تمركز بر مردم مى‌باشد. در این شرایط روحیه انقلابى ملت ایران باطل السحر نقشه شوم آمریكا به‌حساب مى‌آید. چراكه این روحیه اساس شكل‌گیرى انقلاب و ماندگارى مردم ایران را شكل داده است.ایمان و باورهاى مذهبى، وجدان و غیرت ملى و عقلانیت جمعى و فردى ایجاب مى‌كند در این شرایط وظیفه رسانه‌ها، تریبون داران، خواص و نخبگان جامعه افزایش روحیه انقلابى مردم و افزایش امید در جوانان باشد. عمل خلاف این وظیفه ملى و اسلامى گناهى نابخشودنى است كه رهبر معظم انقلاب نسبت به آن هشدار دادند.

 

 

خطیب جمعه اسلام آبادغرب گفت: هرگونه اقدام عامدانه و سهوى، جاهلانه یا عالمانه‌اى كه در شرایط فعلى به تضعیف روحیه انقلابى و غرور ملى ملت ایران منجر شود، خیانت به تك تك مردمى است كه چهل سال براى مبارزه با استكبار و زورگویى غرب متحمل مشكلات مادى و معنوى زیادى شده‌اند. لذا این اقدام در حال حاضر مصداق حق الناس بوده كه از نگاه دینى قابل بخشش نیست. به‌ویژه آن‌كه بخشى از این ملت، عزیزان خود را تقدیم اسلام كرده و بهترین جوانان این ملت جان خود را فدا كرده‌اند. ازاین‌رو، امكان كسب رضایت براى خائنان ممكن نبوده و خداى عادل نیز این چنین گناه بزرگى را نخواهد بخشید.

 

 

وی عنوان کرد: سر انجام متعاقب عهد شكنى علنى ایالات متحده و خروج دولت ترامپ از برجام و فراتر از آن، انفعال و ناتوانى تروییكاى (سه كشور انگلیس، فرانسه و آلمان) اروپایى در تأمین منافع برجامى كشورمان، جمهورى اسلامى ایران تصمیم به كاهش سطح تعهدات خود در توافق هسته‌اى گرفت.

 

 

حجت الاسلام مهری ابراز داشت: تصمیم قاطع ایران صبح روز چهارشنبه از سوى رئیس جمهور كشورمان و شوراى عالى امنیت ملى به ۵ كشور باقیمانده در توافق هسته‌اى (آلمان، روسیه، فرانسه، چین و انگلیس) ابلاغ شد. برجام در بندهاى ۲۶ و ۳۶ به كشورمان حق داده است كه اگر طرف مقابل، تعهد خود را نقض كرد، جمهورى اسلامى ایران نیز تعهدات برجامى خود را به‌صورت كلى یا جزئى انجام ندهد. مطابق تصمیم اخیر، جمهورى اسلامى ایران از این پس، مازاد مواد غنى‌سازى شده خود یعنى فراتر از ۳۰۰ كیلوگرمى كه تاكنون به فروش مى‌رسید وهم‌چنین فروش مازاد آب سنگین تولید شده یعنى فراتر از ۱۳۰ تن، در كشورمان به مدت دو ماه (۶۰ روز) متوقف مى‌شود.

 

 

وی خاطرنشان ساخت:  اقدامات اخیر جمهورى اسلامى ایران، به‌منزله یك «واكنش» در مقابل «كنش» ایالات متحده آمریكا و اتحادیه اروپا بوده است و در صورتى كه اتحادیه اروپا (خصوصا سه كشور اروپایى) بخواهد از طریق كشاندن پرونده ایران به شوراى امنیت سازمان ملل، ایالات متحده آمریكا را به بازیگرى تصمیم گیر و تعیین‌كننده در این پروسه تبدیل كند، ایران اقدامات سختى را در مقابل واشنگتن و تروییكاى اروپایى (سه كشور انگلیس، فرانسه و آلمان) صورت خواهد داد.

 

امام جمعه اسلام آبادغرب اظهار کرد: اقدامات اخیر جمهورى اسلامى ایران، داراى مستندى كاملا حقوقى (طبق سند برجام) بوده و هیچ مغایرتى با متن توافق هسته‌اى ندارد. هم‌اكنون سه كشور اروپایى كه طى یكسال اخیر بازى در زمین دولت ترامپ را نسبت به انجام تعهدات حقوقى خود در برجام ترجیح داده بودند، در مقابل انتخابى بزرگ قرار گرفته‌اند. آن‌ها باید میان استمرار همراهى با كاخ سفید و حفظ منافع ایران مطابق توافق هسته اى، صرفا یك گزینه را انتخاب كنند.

 

وی افزود: بدون‌شك در صورتى كه طرف اروپایى طى ۶۰ روز آتى اقدامى فورى، عملیاتى، تضمین شده و قاطعانه در راستاى حفظ منافع ایران در برجام صورت ندهد، جایى براى مصالحه با آن‌ها از سوى جمهورى اسلامى ایران باقى نخواهد ماند.

 

حجت الاسلام مهری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اجاره مسكن افسار گسیخته و مسولیت‌هاى فراموش شده در برابر محرومین‌، گفت:  مسأله افزایش قیمت‌ها در یك سال گذشته فشار بسیار زیادى بر قشر متوسط و ضعیف جامعه وارد كرده است. افزایش بسیار زیاد قیمت‌هاى اقلامى كه براى زندگى مردم ضرورى هستند موجب افزایش فشار زندگى مردم شده است. افزایش قیمت مسكن و در نتیجه آن افزایش قیمت اجاره بهاى مسكن از مهم‌ترین این موارد است.

 

وی افزود: خانواده بدون یك مسكن مناسب، مشكلات بسیار زیادى خواهد داشت. از وظایف حاكمیت اسلامى است كه مسكن مناسب براى خانواده‌ها ایجاد كند و مراقب باشد تا آن‌ها به این نیاز مهم دسترسى داشته باشند. متاسفانه در یك سال گذشته در شهر تهران و برخى شهرهاى كشور و بر اساس آمار رسمى بانك مركزى و مركز ملى آمار، قیمت‌هاى مسكن به‌طور متوسط حدود دو برابر شده است و در بعضى نقاط چندبرابر شده است. ضرر اصلى را در این افزایش قیمت، متوجه خانواده‌هاى مستاجر است. بخش زیادى از خانواده‌ها در شهرهاى بزرگ مستاجر هستند. با افزایش قیمت اجاره بها، خانواده‌ها باید بخش بیشترى از درآمد خودشان را براى مسكن هزینه كنند. هزینه مسكن در حدود ۴۰ درصد سبد هزینه خانواده را شكل مى‌دهد و باید مسؤولان به این مهم توجه كنند.

 

وی اضافه نمود: آیا مى‌شود جلوى این وضعیت لجام گسیخته در بازار مسكن را گرفت. اول؛ باید با وضع مالیات بر سوداگرى مسكن، جلوى رشد قیمت مسكن را سد كرد. دوم؛ باید مالیات بر خانه‌هاى خالى كه قانون آن از سال ۹۳ وجود دارد، اما موردبى‌توجهى و غفلت مسولان بوده است، اجرا شود تا «احتكار مسكن» پایان پیدا كند. سوم؛ هرچه سریعتر باید مسكن‌هاى مهر آماده و تحویل داده شود. این باید یك مطالبه عمومى از مسؤولان باشد. در كشور نزدیك به دو و نیم میلیون واحد مسكونى خالى است. دلیل آن نیز نگاه سرمایه‌اى و سوداگرانه مالكان این واحدها به مسكن بوده و براى كسب سود بیشتر، حاضر به ارائه واحدهاى خالى خود به بازار نیستند.

 

امام جمعه شهرستان با بیان نكاتى درباره مواجهه صحیح فرهنگى با ناهنجاری تظاهر به روزه خوارى‌، بیان داشت: تكریم ویژه ماه مبارك رمضان یكى از مصادیق بارز مسؤولیت‌هاى اجتماعى مسلمانان بوده و از رفتارهاى شاخصى كه به تكریم این ماه عزیز معنا مى‌بخشد، رعایت همگانى شئونات این ماه در محیطهاى عمومى و هم‌چنین مواجهه صحیح با هنجار شكنى برخى افراد در تظاهر به روزه خوارى است.

 

وی افزود: هرچند مَحاكم قضایى روزه خوارى علنى را جرم و مورد پیگرد قانونى قرار مى‌دهند، اما وجود این قانون، نافى مسؤولیت‌هاى اجتماعى یكایك مسلمانان در فرهنگ‌سازى ارزش‌هاى دینى در جامعه نیست به‌خصوص این‌كه در آموزه‌هاى اسلام، هدف این است كه ارزش‌ها به شكل فرهنگى فراگیر در جامعه خود را نشان دهد تا اگر كسى خلاف ارزش‌ها عمل كرد، فضاى عمومى جامعه و اعراض همگانى مردم از عمل ناهنجار او، باعث تنبّه، اصلاح و هدایت او شود.

 

حجت الاسلام مهری تصریح کرد: با توجه به این‌كه فرهنگ‌سازى در جامعه و مواجهه صحیح با آسیب‌هاى اجتماعى، دو رسالت اصلى و ذاتى قرارگاه هاى نماز جمعه است و در مواجهه با ناهنجار تظاهر به روزه خوارى نیز باید اقدامات فرهنگى در اولویت عملیات هاى این قرارگاه‌هاى انقلابى قرار گیرد.