اسلام آباد خبر09:28 - 1398/03/21
اسلام آبادخبر بررسی می کند

خلأ قانونی و ضعف نظارتی از عوامل افزایش بی رویه اجاره بها

اسلام آبادخبر: قیمت رهن، اجاره و فروش مسکن در سال 98 به میزان چشمگیری افزایش و توان مالی مردم کاهش یافته است.

به گزارشاسلام آباد خبر، با توجه به قیمت های بالای رهن، اجاره و خرید و فروش مسکن در سال 1398 برآن شدیم تا علت این افزایش قیمت ها را در قالب یک گزارش بررسی کنیم.

 

بر اساس گزارشی که وزارت راه و شهرسازی در سال 93 منتشر کرد، در سال 1389 هر خانوار ایرانی با ذخیره یک سوم درآمد خود برای خانه دار شدن باید 35 سال انتظار بکشد و این میزان در سال 90 با افزایش درآمد به 33 سال و در سال 1391 با افزایش قیمت مسکن به 36 سال رسید.

 

این آمار نشان می‌دهد که رشد بیش از 100 درصدی قیمت مسکن در یک سال گذشته قطعا این آمارها را جابه جا خواهد کرد، به طوری که اگر درآمدها را به میزان نرخ تورم رشد کرده تلقی کنیم، این رشد قیمت مسکن است که از این نرخ تورم پیشی گرفته و هر خانوار ایرانی که حداقل دستمزد را دریافت می‌کند، حداقل باید 40 سال پس انداز کند تا بتواند صاحب مسکن شود.

 

تورم سربه فلک کشیده  مسکن در کل کشور به ویژه در شهرستان های جنگ زده و زلزله زده استان کرمانشاه  نیز تاثیر گذار بوده و در بخش مسکن و ساخت و ساز به خوبی قابل مشاهده است.

 

برخی از مالکین منازل که پس از زلزله واحد مسکونی تخریبی خود را در سایه تورم و گرانی موجود در بازار آهن آلات و مصالح ساختمانی ساخته اند "به ناچار" باید بر خلاف میل باطنی خود رهن و اجاره منازل را بالا برده تا بتواند بخشی از هزینه های بالای ساخت وساز را جبران کنند.

 

مستاجرین نیز این روزها برای یافتن واحد مسکونی مناسبی که توان پرداخت رهن و اجاره آنرا داشته باشند در تنگنا قرار دارند. تورم موجود در بخش منازل استیجاری نه خواست مستاجرین است و نه خوشایند موجرین می باشد و هر دو دسته از این وضعیت گرانی بوجود آمده ناراضی هستند. این روزها وضعیت اقتصادی و معیشتی خانواده ها در سختی است و اجاره بهای منازل نیز براین مشکلات افزوده است .

 

 

 1398 سال سردرگمی در بازار مسکن

مهدی روانشادنیا کارشناس اقتصاد مسکن اظهار کرد: اگر بر مبنای رفتار گذشته، بازار مسکن را تحلیل کنیم پایان سال ۱۳۹۷ می‌بایست پایان افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن باشد. اما چهار عامل در سال ۱۳۹۸ به سردرگمی فعالان بازار منجر شده که از شرایط اقتصادی عمومی کشور نشأت می‌گیرد. اولین عامل به بحث تحریم‌ها مربوط می‌شود که جو روانی ایجاد کرده است. این سردرگمی منجر به این شده که طرف عرضه یا نسبت به فروش تردید کند یا قیمت‌های نامتعارف برای ملک خود در نظر بگیرد. استدلال فروشندگان این است که اگر واحد خود را بفروشم چه بهتر، اگر نفروشم ریسک‌های خود را به نوعی پوشش داده‌ام.

 

وی افزود: رفتار بازارهای موازی، دومین عامل رشد قیمت‌های اسمی در بازار مسکن ارزیابی می‌شود. قابلیت پیش‌بینی قیمت ارز و طلا چندان آسان نیست. نوسانات بازار ارز، قابلیت اطمینان نسبت به ریال برای انجام معاملات را کاهش می‌دهد که بازارها را در شرایط ابهام باقی می‌گذارد.

 

روانشادنیا، افزایش هزینه‌های تولید مسکن را سومین پارامتر اثرگذار بر نا اطمینانی بازار مسکن دانست و افزود: قیمت مصالح ساختمانی طی یک سال اخیر بالا رفته است. هم‌چنین در ابتدای سال عوارض شهرداری‌ها به طور قابل توجهی افزایش پیدا کرده که در شهر تهران این افزایش چشمگیر بوده است به همین دلیل تولیدکننده نمی‌تواند برآورد دقیقی از قیمت تمام شده واحد خود به دست آورد و این موضوع را در قیمت واحدی که هم‌اکنون برای عرضه دارد، اعمال می‌کند.

 

به گفته وی، عامل چهارم محدودیت‌های ایجاد شده برای سود بانکی است. با توجه به این‌که در ایران فعالیت‌های تولیدی متنوعی برای سرمایه‌گذاری وجود ندارد، مسکن کارکرد سرمایه‌گذاری پیدا می‌کند. در این شرایط عده‌ای برای حفظ ارزش دارایی‌های خود و همسویی با تورم عمومی، پول‌های خود را از بانک‌ها خارج و در مسکن سرمایه‌گذاری می‌کنند.

 

این کارشناس اقتصاد مسکن خاطرنشان کرد: در ماه‌های پایانی سال گذشته سرعت نرخ رشد قیمت مسکن کاهش یافت و به مرز صفر نزدیک شده بود اما به یکباره در اسفندماه شاهد رشد ۹ درصدی قیمت بودیم. به نظر می‌رسد این موضوع به حضور خریداران عادی مربوط شد که تسلط چندانی به بازارها ندارند اما برای حفظ ارزش سرمایه‌های خود، آن را به ملک تبدیل کردند. سپس در فروردین ماه شاهد افت ۴۰ درصدی معاملات بودیم. همین موضوع به شرط آرامش بازار ارز، ایجاد ثبات قیمتی بازار مسکن در اردیبهشت ماه را محتمل کرده و به اعتقاد من در ماه‌های آینده رشد قیمت محسوسی در بازار مسکن اتفاق نخواهد افتاد.

 

عدم  تعادل میان سرمایه ملک و منافع حاصل از آن            

غلام حسین رضایی مدیر مشاور املاکی رضایی  علت افزایش اجاره بهاء را این چنین عنوان کرد: با آغاز فصل جا به جایی و نقل و انتقالات مستأجران، برخی موجران اقدام به افزایش  اجاره بها کرده‌اند که در مواردی نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته است.

وی افزود:  بسیاری از مالکان و موجران علت این اقدام خود را افزایش قیمت  مسکن و عدم وجود تعادل میان سرمایه خوابیده در ملک با منافع حاصل از آن در صورت ارائه واحد مسکونی با اجاره بهای پایین عنوان کرده‌اند.

 

 

کاهش سود بانک ها علت افزایش کرایه موجران

حامد ملکی مدیر  مشاوراملاک تخت جمشید اظهار داشت: اگرچه افزایش اخیر قیمت مسکن، بر افزایش اجاره بها ،  بیشترین تأثیر را دارد، اما عواملی چونتورم عمومی،عدم توازن عرضه و تقاضاوکاهش سود سپردهدر این امر بی تأثیر نخواهد بود.

وی افزود: بازار اجاره بها در سال های گذشته نشان می دهد با آغاز فصل تابستان که به طور سنتی با افزایش تقاضای مستأجران برای جابه جایی و همچنین افزایش تعداد ازدواج ها روبه رو هستیم، اجاره بها افزایش می یابد. بنابراین  همزمان با افزایش معاملات و همچنین قیمت مسکن، اجاره بها نیز رشد داشته است.

 ملکی خاطرنشان کرد: اصلی ترین شاخص تعیین اجاره بها در هر زمانی، قیمت مسکن و ارزش ملک است.

وی افزود: قیاس مالکان میان واحدهای مسکونی تحت تملک خود با سود سپرده بانکی نیز به دلیلنبود توازندر عرضه و تقاضا در تعیین اجاره بها، مؤثر هستند این در حالی است که نباید چنین شاخص هایی در اجاره بها دخالت داده شوند.

مدیر مشاور املاک تخت جمشید در مورد علت وابستگی اجاره بها به قیمت مسکن گفت: علت آن افزایش ارزش ملک برای خریدار و درنتیجه تلاش برای حفظ این ارزش در اجاره بها  می باشد ، در همه جای دنیا نیز چنین است که اگر قیمت مسکن افزایش یابد، اجاره بها نیز بالا می رود و این وابستگی کاملا منطقی است.

حامد ملکی  دلیل افزایش اجاره بها از سوی موجران را اثرپذیری آنها بر جنبه روانی بازار دانست و اذعان داشت:برخی ازموجران که واحدهای خود را برای اجاره فایل کرده اند، اعلام کرده اند که قصد افزایش مبلغ مورد نظر خود را دارند. اما این خواسته موجران محقق نخواهد شد چون ظرفیت پرداخت این مبالغ در مستأجران وجود ندارد و این اقدام موجران، بیشتر جنبه روانی در حوزه اجاره نشینی دارد .

وی در پایان افزود: در کنار تمام موارد ذکر شده در اسلام آباد غرب  باوجود شرایط اقتصادی مردم و عدم توانایی افزایش اجاره بها از طرف مستاجران، انتظار می رود در این شهرستان شاهد ثبات بیشتری در میزان اجاره بها باشیم.در این بین  نقش همکاران مشاور املاک نیز در ثبات بازار و فایل نکردن اجاره های خارج از عرف حائز اهمیت است.

 

دلیل افزایش قیمت مصالح  عدم نظارت مسئولین است

روح الله یک سازنده مسکن به خبرنگار ما در خصوص علت افزایش مسکن گفت: قیمت رهن  و مصالح  در وضعیت تحریم و عدم نظارت مسئولین به هیچ عنوان قابل کنترل نیست.

وی افزود: در این بازار پرتلاطم  در زمینه مصالح و فروش مسکن  قیمت ثابتی وجود ندارد و تازمانی که  مشکل دلار حل نشود این وضعیت روز به روز بدتر خواهدشد.

 

سلایق موجران علت دیگر افزایش قیمت ها در بازار مسکن

ماشاءالله احمدی به عنوان مستاجر با اعلام گلایه از قیمت رهن منازل اظهار داشت: در هرمنطقه از شهرستان اسلام آباد غرب موجران با ملاک قرار دادن سلایق خود قیمت ها را اعلام می کنند.

 

وی افزود: در سال1398 مکانی که بتوان گفت محل زندگی است رهن کمتر از 50 میلیون تومان به همراه اجاره بهاء 700 هزار تومانی  ندارد و این در حالی است که در مناطق هفتصد دستگاه و خیابان کلانتری خیبر بیشتر از این مقدار است.

 

احمدی ادامه داد: مسئولین هم بدون هیچ نظارتی سبب بدتر شدن این شرایط هستند و بیشترین فشار و آسیب را کارمند و کارگری که در ماه حقوق کمتر از 2 میلیون تومان را دارد باید متحمل شود.

 

نبود نظارت بر بازار

 سلیمی به عنوان مستاجر علت بحران ایجاد شده در بازار مسکن را این چنین عنوان کرد: مشاورین املاک اگر طبق اصول و ضوابط موجود در بازار نگذارند که موجرین هر قیمتی را برای مسکن خود تعیین کنند بازار مسکن با این بحران روبه رو نمی شود.

 

 

به گزارش خبرنگاراسلام آباد خبر،  افزایش بی رویه اجاره بها تا حدی پیش رفته که حجت الاسلام محمد طه مهری امام جمعه اسلام آبادغرب در خطبه های نماز عیدسعید فطر امسال  گفت: مسئولین نسبت به مشکلات مردم نباید بی تفاوت باشند؛وقتی که مردم عزیز ما این چنین فداکاری و از خودگذشتگی از خود نشان می دهند باید قوای سه گانه و دستگاه های اجرایی به مردم کمک و در جهت رفع مشکلات انها برآیند.

حجت الاسلام مهری با انتقاد از قیمت های  نجومی اجاره بها در اسلام اباد غرب، عنوان کرد:  از تمام دستگاه های اجرایی،مشاور املاک ها و شورای تامین می خواهم که در جلسه ای اضطراری این مشکل را حل کنید.

 امام جمعه اسلام اباد غرب  با اشاره به مشکلات مسکن مهر شرف آباد اظهار داشت: "اتحادیه و مسکن و شهرسازی چرا خانه ها را به مردم‌تحویل نمی دهند و با این عزیزان برای یک سرپناه این چنین برخورد شود.

 

 

شایان ذکر است؛ پس از سخنان امام جمعه شهرستان  جلسه ای اضطراری باحضور کارگروه زیرمجموعه شورای مسکن شهرستان از سوی دادستان شهرستان و معاون سیاسی فرمانداری اسلام آبادغرب، تذکرات و انتقاداتی در خصوص تأخیر در تحویل واحدهای مسکن مهر و راه دسترسی مسکن مهر به پیمانکاران و مسئولین مربوطه مطرح گردید. و در جلسه ساماندهی اجاره بهای مسکن در اسلام آبادغرب باحضور کارگروه زیرمجموعه شورای مسکن شهرستان مصوب گردید؛ بنگاه های غیر مجاز و فاقد جواز کسب تعطیل و پلمب شوند، ثبت کد رهگیری مشاورین املاک رصد و نظارت بیشتری صورت می گیرد، همچنین ارزش گذاری قیمت اجاره بهای منطقه ای بر اساس تقسیم شهر به 20 منطقه و اعلام و ابلاغ به مشاورین املاک اسلام آبادغرب در دستور کار قرار گرفت.

 

سیدسجاد ملایری دادستان شهرستان در جلسه ساماندهی اجاره بهای مسکن با اشاره به خلأ قانونی و ضعف های نظارتی، اظهار کرد: متاسفانه بازارمسکن اسلام آبادغرب در دست دلالان است، افزود:   در حال حاضر قیمت های خرید، فروش و اجاره بهای املاک واقعی نیست، یک سوم حقوق قشر کارگر و حقوق بگیران برای اجاره بهای مسکن هزینه می شود که این افزایش بی رویه قیمت مسکن منجر به فساد سازمان یافته در بحث املاک می شود که پیش از این با چنین مواردی برخورد شده و از این به بعد نیز برخورد شدیدتری از سوی دادستانی شهرستان بامتخلفان صورت خواهد گرفت.

 

در جلسه ی اضطراری پیگیری مشکلات مسکن مهر شهرستان که با حضور معاون سیاسی فرمانداری اسلام آبادغرب،معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری برگزار شد، مقرر گردید؛ تا پایان مرداد ماه320واحداز مسکن مهر به متقاضیان واگذار گردد، همچنین راه دسترسی  مسکن مهر شرف آباد تا پایان خرداد ماه به بهربرداری برسد.

 

************

گزارش: نگین سارائی

************