اسلام آباد خبر12:24 - 1398/04/11

بهشتی در دل کوهستان

اسلام آبادخبر: واژه اورامان یا هورامان از دو بخش اهورا و مان به معنى خانه، جایگاه و سرزمین تشکیل شده است. اورامان یعنى سرزمین اهورایى و جایگاه اهورا مزدا.

واژه اورامان یا هورامان از دو بخش اهورا و مان به معنى خانه، جایگاه و سرزمین تشکیل شده است. اورامان یعنى سرزمین اهورایى و جایگاه اهورا مزدا. هور در اوستا به معنى خورشید است. هورامان را مى‌توان جایگاه خورشید هم معنى کرد. روستای اورامان تخت در کردستان، در دل کو‌ه‌های سر به فلک کشیده رشته کوه‌های زاگرس، در مسیر رودخانه سیروان و جنوب شرقى شهر مریوان قرار دارد که بوسیله جاده‌اى به طول ۷۵ کیلومتر به شهر مریوان متصل مى‌شود. این روستا را هزار ماسوله نیز مى‌نامند. زیرا معمارى آن همانند ماسوله است. حیاط هر خانه بام خانه‌اى دیگر است، اما با وسعتى بیشتر. معمارى اورامانات و سرسبزى این منطقه کوهستانى رویاى پله‌هایى به سمت بهشت را متصور مى‌کند. خانه‌هاى این روستا با سنگ و اغلب به صورت خشکه و به صورت پلکانى ساخته شده است.  به غیر از وضعیت خاص روستا از نظر معمارى، موقعیت چشمه‌هاى پرآب، مراسم خاص و آداب و رسوم و وجود مقبره و مسجد پیر شالیار و به ویژه جمعیت و تعداد سکنه قابل توجه آن نشانگر اهمیت منطقه از زمان ساسانى است. از تولیدات هنرهاى سنتى این روستا می‌توان به گلیم، سجاده، نمد، سبد، گیوه به عنوان سوغات اشاره کرد. جشن‌ها و آیین‌های مرسوم در میان کردان در برگیرنده جشن‌های مذهبی، قومی و باستانی است که ریشه در باور‌های کهن مردم دارد و اغلب تاریخی و پاره‌ای اسطوره‌ای است از جمله مراسم کلاو روچنه، میرمیرین، میرنوروزی و پیر شالیار.

اورامانات تخت، بهشتی در دل کوهستاناورامانات تخت، بهشتی در دل کوهستاناورامانات تخت، بهشتی در دل کوهستاناورامانات تخت، بهشتی در دل کوهستاناورامانات تخت، بهشتی در دل کوهستاناورامانات تخت، بهشتی در دل کوهستاناورامانات تخت، بهشتی در دل کوهستاناورامانات تخت، بهشتی در دل کوهستاناورامانات تخت، بهشتی در دل کوهستاناورامانات تخت، بهشتی در دل کوهستاناورامانات تخت، بهشتی در دل کوهستاناورامانات تخت، بهشتی در دل کوهستاناورامانات تخت، بهشتی در دل کوهستاناورامانات تخت، بهشتی در دل کوهستاناورامانات تخت، بهشتی در دل کوهستاناورامانات تخت، بهشتی در دل کوهستاناورامانات تخت، بهشتی در دل کوهستاناورامانات تخت، بهشتی در دل کوهستاناورامانات تخت، بهشتی در دل کوهستاناورامانات تخت، بهشتی در دل کوهستاناورامانات تخت، بهشتی در دل کوهستان