اسلام آباد خبر14:12 - 1398/04/14
امام جمعه اسلام آبادغرب:

باید گارد سختى را در مقابل زیاده‌خواهى آمریكا و اروپایی ها اتخاذ كرد/ ابعاد سیاسى حج، مطابق با خواسته و دستورات اسلام است

اسلام آبادخبر: امام جمعه اسلام آبادغرب گفت:این‌كه برخى مى‌گویند حج را سیاسى نكنید، سخن نادرستى است زیرا ابعاد سیاسى حج، مطابق با خواسته و دستورات اسلام است. طرح دوباره موضوع «غنى‌سازى صفردرصدى ایران» از سوى مقامات آمریكایى نشان مى‌دهد كه باید گارد بسته و سختى را در مقابل هرگونه زیاده‌خواهى طرف آمریكایى و اروپاییها اتخاذ كرد.

به گزارشاسلام آباد خبر،  حجت الاسلام محمدطه مهری امام جمعه اسلام آبادغرب در خطبه های نمازجمعه امروز اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامى، صبح روز چهارشنبه ۱۲ تیرماه در دیدار دست اندركاران و كارگزاران حج، فریضه حج را مجموعه‌اى استثنایى و ممتاز از ارزش‌هاى مورد تمجید اسلام خواندند و با اشاره به‌وجود مفاهیم سیاسى ضرورى نظیر وحدت، دفاع از مظلومان و برائت از مشركین در حج تأكید كردند: «هر حاجى ایرانى باید با رفتار و گفتار و متانت خود، به ملیت، هویت و جمهورى اسلامى ایران آبرو ببخشد.

 

وی افزود: این‌كه برخى مى‌گویند حج را سیاسى نكنید، سخن نادرستى است زیرا ابعاد سیاسى حج، مطابق با خواسته و دستورات اسلام است. وحدت، حمایت از مظلومین همچون ملت فلسطین و مردم یمن، و یا برائت از مشركین، همه، امورى سیاسى و مطابق تعالیم اسلام هستند بنابراین ابعاد سیاسى حج، همان تكلیف دینى و عبادت است.

 

امام جمعه شهرستان خاطرنشان ساخت: برائت از مشركین یك فریضه اسلامى و یك كار لازم است و به‌همین‌دلیل ما اصرار داریم كه این موضوع هر سال، به بهترین وجه انجام شود. در كنار حركات سیاسى دینى، اقدامات سیاسى غیردینى و شیطانى هم وجود دارد، همانند این‌كه بگویند در حج به آمریكا اعتراض نكنید و یا از مشركین ابراز برائت نكنید. به‌همین‌دلیل، حجاج ایرانى باید ضمن رفتار عاقلانه و خردمندانه و محترمانه و همراه با وقار و متانت و آبرو بخشیدن به ملیت و هویت ایرانى و جمهورى اسلامى، در نمازهاى جماعت در مسجدالحرام و مسجدالنبى در كنار برادران و خواهران مسلمان حضور داشته باشند.

 

وی افزود: عبور ذخایر اورانیوم غنى‌سازى شده جمهورى اسلامى ایران از مرز ۳۰۰ كیلوگرم، پیام جدیت جمهورى اسلامى ایران در برداشتن گامهاى بعدى را به طرف مقابل (به‌صورت خاص سه كشور اروپایى) مخابره كرده است. یكى از اصلى‌ترین تلاشهاى اتحادیه اروپا طى روزهاى آتى، تلاش براى وادارسازى جمهورى اسلامى ایران نسبت به توقف روند فعلى خواهد بود. در این‌راستا اتحادیه اروپا سه اقدام را صورت خواهد داد :

الف) افزایش رفت و آمد مقامات اروپایى به ایران‌

ب)ارسال سیگنال‌هاى تهدیدآمیز به ایران ازجمله تهدید به وضع تحریم‌ها

ج)بزرگ‌نمایى كاذب در خصوص ساختار اینستكس و طرح ادعاى جدیت اروپا در حفظ برجام

 

خطیب جمعه اسلام آبادغرب ادامه داد: بدون‌شك، تنها راه مواجهه با این بازى هدفمند اتحادیه اروپا، یكى اصرار بر كاهش تعهدات جمهورى اسلامى ایران وفق سند برجام و دیگرى، تبیین بدعهدى‌هاى كشورهاى اروپایى در قبال برجام طى سالهاى اخیر (به‌خصوص پس از خروج كاخ سفید از برجام) مى‌باشد.

 

امام جمعه شهرستان با اشاره به اظهارات روز چهارشنبه رییس جمهور در جلسه هیأت دولت گفت: روز چهارشنبه رییس جمهور در جلسه هیأت دولت مبنى بر این‌كه «از ۱۶ تیر ماه، اقدام بعدى را انجام خواهیم داد، اگر بناست اظهار تأسف كنید، بفرمایید! غنى‌سازى ما دیگر ۶۷. ۳ نخواهد بود، به هر مقدار كه بخواهیم غنى‌سازى خواهیم كرد.» و یا این هشدارى كه آقاى روحانى به اروپایى‌ها دادندكه «اگر در مورد اراك به تعهدات خود عمل نكنید ما به شرایط قبلى بازمى گردیم، یعنى به شرایطى كه به قول شما خطرناك است»، حكایت از آن دارد كه ایران مصمم است تحت فشار اروپا، دیگر از تصمیمى كه گرفته است، عقب‌نشینى نكند.

 

وی عنوان کرد: از سوى دیگر، طرح دوباره موضوع «غنى‌سازى صفردرصدى ایران» از سوى مقامات آمریكایى نشان مى‌دهد كه باید گارد بسته و سختى را در مقابل هرگونه زیاده‌خواهى طرف آمریكایى و اروپاییها اتخاذ كرد. بدون‌شك، جمهورى اسلامى ایران بنابه فرموده رهبر معظم انقلاب، در قبال مسائل ناموسى كشور كمترین باج و امتیازى به طرف مقابل نخواهد داد.

 

حجت الاسلام مهری بیان داشت:  بدیهى است كه در این خصوص، وزارت امور خارجه و دستگاه دیپلماسى كشورمان وظیفه مهمى بر دوش دارد. لازم است مصادیق اقدامات ناكافى اروپا، به‌صورت جدى و رسمى از سوى ایران تبیین شود. بدون‌شك در این معادله، مخاطب جمهورى اسلامى ایران تنها ملت ایران نخواهد بود، بلكه افكار عمومى دنیا، باید در جریان چنین بدعهدى‌ها و ناكافى بودن اقدامات اروپا در حفظ برجام قرار گیرد. در این صورت، پروژه مشترك ضد ایرانى ایالات متحده آمریكا و اتحادیه اروپا به بن بست خواهد رسید.

 

وی افزود: نكته بعدى به تقویت «گفتمان اقتدار» در حوزه سیاست خارجى كشورمان باز مى‌گردد. گفتمان صحیح سیاست خارجى بارها از سوى رهبر معظم انقلاب در قالب «سیاست خارجى انقلابى» مطرح شده است. به این معنا كه سیاست خارجى كه بتواند حداكثر منافع ما را تأمین كند. بنابراین، باید كاملا مقتدرانه با طرف مقابل سخن گفت و آن‌ها را بابت عدول از تعهدات بین‌المللى خود زیر سؤال برد.

 

امام جمعه اسلام آبادغرب ابراز داشت:  این قاعده در قبال رفتار اخیر اروپا نیز صادق است. عقلانیت سیاسى و اقتدار ملى ایجاب مى‌كند كه جمهورى اسلامى ایران بر مسیرى كه اخیرا در خصوص كاهش تعهدات برجامى خود در پیش گرفته است، استوار باشد. اگر رفتار اروپا در ویترین سیاست خارجى ما قرار بگیرد و مردم و رسانه‌ها در مورد آن قضاوت كنند، آنوقت همه متوجه مى‌شوند كه چهره واقعى اتحادیه اروپا چگونه است. بدون‌شك، نظام و ملت ایران نه تنها در برابر كارشكنى‌هاى ایالات متحده آمریكا سخت‌ترین واكنش را نشان خواهند داد، بلكه در مواجهه با اتحادیه اروپا نیز رصد دقیق و هوشمندانه‌اى از رفتار طرف مقابل باید وجود داشته باشد. در این صورت، جایى براى فریبكارى و نیرنگ طرف مقابل باقى نخواهد گذاشت.