اسلام آباد خبر15:28 - 1398/04/14
آیت الله علما:

ابعاد سیاسی حج مطابق با خواسته های اسلام است

مرصادنیوز: آیت الله علما گفت: ابعاد سیاسی حج مطابق با خواسته های اسلام است و در قرآن بر حمایت از مظلومین تاکید شده است.

به گزارشاسلام آباد خبربه نقل از،شبکه اطلاع رسانی مرصاد ، آیت‌الله مصطفی علما در خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه این هفته کرمانشاه ضمن دعوت همگان به تقوای الهی و پرهیزگاری اظهار داشت: انسان همواره در خسران و زیان است مگر اینکه مومن به خدا باشد و عمل صالح داشته باشد.

امام جمعه کرمانشاه افزود: خطابات خداوند برای کل انسانهاست و اختصاص به پیامبران و امامان ندارد و در آیات قرآن همه را مورد توجه قرار داده است.

وی خاطرنشان کرد: اگر مسیر محبت و توجه تام به خدا را بخواهیم داشته باشیم به راهنما و استاد نیاز داریم و استاد همه بشر در این راستا شخص رسول خدا (ص) است.

آیت الله علما با اشاره به احادیثی از امیرالمومنین (ع) گفت: انجام واجبات و مستحبات برای این است که به خداوند نزدیک شویم و ارتباط گرمی با خدا داشته باشیم و از اسارت هوی و هوس نجات پیدا کنیم.

وی بیان داشت: در تمام معاملات دنیوی امکان ضرر وجود دارد و در برخی جاها حتی ضرر قطعی است اما در معامله با خدا هیچ ضرری متوجه انسان نخواهد شد.

خطیب جمعه کرمانشاه در بخش دیگری از سخنانش افزود: ۱۴ تیرماه سالروز ربوده شدن دیپلمات‌ها توسط صهیونیست‌ها است که هنوز این مساله بلاتکلیف مانده است.

وی با بیان اینکه ۱۴ تیرماه روز قلم نیز هست، ادامه داد: باید اهل مطالعه و نوشتن باشیم چرا که این عمل توانسته تا امروز اسلام را حفظ کند.

آیت الله علما با اشاره با اینکه همچنین روز ۱۴ تیرماه روز مالیات است، خاطرنشان کرد: امروز کشور ما فقط ۱۰ درصد به نفت محتاج است و این وابستگی همینطور در حال کم شدن است لذا در این راستا کسانی که حقشان پرداخت مالیات است نسبت به این امر اهتمام ویژه داشته باشند.

وی یادآور شد: همچنین پنجم ذیقعده روز تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرکه است.

وی در ادامه به دیداری که مسئولین حج با مقام معظم رهبری داشتند اشاره کرد و گفت: رهبر انقلاب در این دیدار نکاتی را تذکر دادند از جمله اینکه وجود مفاهیم سیاسی حج مثل وحدت، دفاع از مظلومین و برائت از مشرکین لازم و ضروری است چرا که در قرآن بر آنها تاکید شده است.

خطیب جمعه کرمانشاه بیان داشت: اگر وحدت میان ۱.۵ میلیارد مسلمان در جهان حفظ شود آمریکا جرات ندارد به آنها بگوید شما همانند گاو شیرده هستید و از آنها سوء استفاده کند.

وی ادامه داد: اگر اتحاد مسلمانان حفظ شود کسی جرات نمی‌کرد به حریم آنها تجاوز و تعدی کند.

آیت الله علما خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب در این دیدار همچنین تاکید داشتند که مفاهیم سیاسی در حج باید گفته شود چرا که برائت از مشرکین از تاکیدات خداوند در قرآن است.

وی اظهار داشت: یکی از نکاتی که رهبر انقلاب در این دیدار بر آن تاکید داشتند این است که هر حاجی ایرانی باید با رفتار و گفتار خود به ملیت، هویت و جمهوری اسلامی آبرو ببخشد.

آیت الله علما گفت: حاجیانی که مشرف می‌شوند نماینده کشور هستند لذا باید بسیار بر اعمال و رفتار خود مراقبت کنند.

وی یادآور شد: ابعاد سیاسی حج مطابق با خواسته‌های اسلام است و حمایت از مظلوم چیزی است که در اسلام به آن تأکید شده است لذا آیا می‌شود نسبت به ظلم‌هایی که بر فلسطین می‌شود و به دنبال معامله قرن آن هستند و در مقابل سلب اهلیت از بحرینی‌ها ساکت بنشینیم.

خطیب جمعه کرمانشاه افزود: همانطور که امام خمینی (ره) فرمود تمام اسلام سیاست، مدیریت و برخورد به جا و به مورد است و بر این اساس باید در مکه و خانه خدا جنایات آمریکا را فریاد زده و اعلام برائت از آنها کنیم.