اسلام آباد خبر13:24 - 1398/04/15
مدیر منابع طبیعی شهرستان دالاهو مطرح کرد:

نیروهای ستاد مدیریت بحران شهرستان دالاهو همچنان در آماده باش کامل قرار دارند/احتمال شعله ور شدن مجدد نواکوه

اسلام آبادخبر: مدیر منابع طبیعی دالاهو با اشاره به مهار آتش در جنگل های نوا کوه از احتمال شعله ور شدن دوباره زبانه های آتش و آمادگی تیم ستاد مدیریت بحران در منطقه خبر داد.

به گزارشاسلام آباد خبر، مجتبی تاسه رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان دالاهو در خصوص آتش سوزی ارتفاعات نوا کوه به خبرنگار ما گفت: آتش سوزی در منطقه شکار ممنوع محیط زیست  در صبح روز پنجشنبه 1398/4/13 اتفاق افتاد که با کمک نیروهای ستاد مدیریت بحران تا ساعت12شب  مهارشد اما  به دلیل سه عامل اصلی واقع در آن مکان دوباره شاهد شعله ور شدن آتش بودیم.

 

مجتبی تاسه در خصوص این سه عامل اظهار کرد: نوع پوشش، شیب زیاد و ارتفاع 1900 متری نوا کوه از سطح دریا باعث سرعت بالای وزش باددر این مکان  می شود و با غلط خوردن زغال به پایین دست کوه  شاهد آتش سوزی دوباره در مکان هستیم.  

 

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان دالاهو در خصوص میزان خسارت  این حریق به دلیل احتمال وقوع دوباره زبانه های آتش اعلام نظر نکرد اما عنوان کرد:خسارت جنگلی بوده و به مزارع آسیبی وارد نشده است ؛که خسارت جنگلی هم به دلیل پوشش سنگلاخی و علفی نوا کوه  فقط شاهد حریق پوشش علفی سطح جنگل هستیم و خسارت به درختان بسیار کم بوده است به طوری که  تنه و تاج درختان دچار آسیب نشده اند.

وی افزود: خسارت وارده به پوشش علفی نیز پس از بارش باران از بین می رود.

 

مجتبی تاسه رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان دالاهو علت آتش سوزی را عامل انسانی دانست و گفت: با توجه به فصل گرما از عموم مردم در راستای حفاظت از منابع طبیعی درخواست می کنم در صورت دیدن آتش سوزی سریعا با شمارگیری 1504 نیروهای امداد جنگل را از وجود آتش سوزی با خبر کنند.

 

وی افزود: در صورت مراجعه به جنگل آتش روشن نکنند اما در صورت آتش روشن کردن اطراف آن را کامل آتش بر و سنگ چین کنند که آتش به مکان های دیگر سرایت نکند و در انتها از خاموش بودن آتش اطمینان حاصل کنند.

 

مجتبی تاسه خاطرنشان کرد: به دلیل احتمال شعله ور شدن دوباره آتش سوزی کلیه نیروهای ستاد مدیریت بحران شهرستان و همه ادارات با یک اکیپ از جمله رئیس آموزش و پرورش با25 نفر، اداره جهاد کشاورزی و اداره آب و شهرداری ریجاب همچنان در محل به حالت آماده باش قرار دارند تا زمانی که دیگر دودی دیده نشود و از خاموش بودن آن اطمینان کامل حاصل کنیم.

 

در همین رابطه عباس قنبری رئیس اداره منابع طبیعی اسلام آباد غرب  در خصوص احتمال رسیدن آتش به مراتع شهرستان گفت: با توجه به حضور اکیپ شهرستان اسلام آبادغرب در محل، آتش سوزی تا کنون مهار شده و با توجه به دور بودن مکان وقوع از مراتع شهرستان امکان ایجاد این اتفاق نیست.

انتهای پیام/س

گفتگو از نگین سارائی